Handelen in CFD's

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 562

Handelen in CFD's

Berichtdoor Karl » 08 Feb 2016 23:52

Ik orienteer mij op de handel in CFD's en begrijp de werking ervan maar heb nog wat onzekerheid over het dividend uitkeren van een aandeel als onderliggende waarde.

Ik vind het een nadeel maar misschien zit er een logica achter: bij dividend van een aandeel ontvangt de eigenaar van een CFD een beperkt deel van het dividend (roerende voorheffing gaat er vanaf) maar wanneer iemand short zit met een CFD en het aandeel gaat ex-dividend dan moet er 100% worden bijgelegd(?). Kan iemand uitsluitsel geven?
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

carlos78
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Re: Handelen in CFD's

Berichtdoor carlos78 » 20 Feb 2016 16:07

Ik denk dat je 100% moet bijleggen, omdat iemand de "100%" van het dividend moet leggen op tafel zodat er roerende voorheffing afkan, en dat de oorspronkelijk eigenaar van het aandeel toch zijn dividend krijgt. Met oorspronkelijk eigenaar bedoel ik: diegene die het aandeel uitleent zodat jij het kan shorten, bvb. via CFD.

Uiteindelijk wil de uitlener van het aandeel gewoon zijn dividend, en anders zou je via zo'n short constructie onder vrienden onroerende voorheffing kunnen uitsparen, een soort fiscale constructie. Denk ik :)

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 562

Re: Handelen in CFD's

Berichtdoor Karl » 27 Feb 2016 11:31

Ik geloof dat u gelijk heeft, ik heb inmiddels meerdere bronnen gelezen die dezelfde uitkomst hebben. Dan is het wel oppassen dat er voldoende cash op de rekening staat want is er geen of onvoldoende cash op de rekening en gaat het aandeel ex-dividend dan kan er niet betaald worden. Gevolg is dan dat de meeste CFD handelaren automatisch de positie verkopen omdat er anders een debit stand op de rekening komt.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro