Put optie verkopen die je bezit

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
bosilol
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Put optie verkopen die je bezit

Berichtdoor bosilol » 18 Okt 2015 19:46

Ik ben geïnteresseerd geraakt in opties en heb een vraag.
Stel ik heb 100 aandelen ING gekocht voor 1300 euro.
Ik heb een put optie gekocht voor volgend jaar maart met een strike price van 12.50 euro.
Stel dat de prijs van ING op vervaldatum 12 euro staat. Dan vervalt de put optie dus 'in-the-money'.
Wanneer ik nog niet van mijn aandelen ING afwil op vervaldag, kan ik dan gewoon mijn put optie doorverkopen aan iemand die deze wil hebben?

Want ik heb gehoord dat, een optie uitschrijven = een optie verkopen.
En ik ben hier dus van plan een put optie die ik bezit te gaan verkopen.
En een put optie uitschrijven wilt zeggen dat je verplicht bent de stock te kopen aan de strike price en ik wil niet nog eens 100 aandelen ING gaan kopen aan 1250 euro wanneer deze eigenlijk maar 1200 waard zijn.

Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen,
bedankt

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1168

Re: Put optie verkopen die je bezit

Berichtdoor USSENTERPRISE » 18 Okt 2015 19:54

bosilol schreef:Ik ben geïnteresseerd geraakt in opties en heb een vraag.
Stel ik heb 100 aandelen ING gekocht voor 1300 euro.
Ik heb een put optie gekocht voor volgend jaar maart met een strike price van 12.50 euro.
Stel dat de prijs van ING op vervaldatum 12 euro staat. Dan vervalt de put optie dus 'in-the-money'.
Wanneer ik nog niet van mijn aandelen ING afwil op vervaldag, kan ik dan gewoon mijn put optie doorverkopen aan iemand die deze wil hebben?

Want ik heb gehoord dat, een optie uitschrijven = een optie verkopen.
En ik ben hier dus van plan een put optie die ik bezit te gaan verkopen.
En een put optie uitschrijven wilt zeggen dat je verplicht bent de stock te kopen aan de strike price en ik wil niet nog eens 100 aandelen ING gaan kopen aan 1250 euro wanneer deze eigenlijk maar 1200 waard zijn.

Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen,
bedankt

Ja, je kan de put doorverkopen. De prijs zou 0,5 euro moeten zijn (strike prijs - marktprijs).

bosilol
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor bosilol » 19 Okt 2015 08:33

Okay, maar het klopt toch wanneer ik een put optie verkoop die ik niet bezit een verplichting aanga om in de toekomst de stock mogelijk te moeten kopen aan de strike price. Hiervoor ontvang je een premie.

Wanneer ik een put optie verkoop die ik bezit, dan krijg ik er geld voor? Dan ga ik geen verplichting aan, toch?

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1125

Berichtdoor jean de florette » 19 Okt 2015 09:09

bosilol schreef:Okay, maar het klopt toch wanneer ik een put optie verkoop die ik niet bezit een verplichting aanga om in de toekomst de stock mogelijk te moeten kopen aan de strike price. Hiervoor ontvang je een premie.

Wanneer ik een put optie verkoop die ik bezit, dan krijg ik er geld voor? Dan ga ik geen verplichting aan, toch?

Zo is het. Bij het ingeven van het order zal je gevraagd of je een positie wil closen, of dat je een nieuwe positie wil openen. Wel belangrijk om dat correct aan te geven.
Bij sommige banken is het zelfs niet mogelijk om een openstaande positie zoals jij beschrijft in de 2 richtingen te hebben (een gekochte en een verkochte put in dezelfde reeks). Als je via verschillende brokers/banken werkt kan het natuurlijk wel.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 19 Okt 2015 09:29

bosilol schreef:Okay, maar het klopt toch wanneer ik een put optie verkoop die ik niet bezit een verplichting aanga om in de toekomst de stock mogelijk te moeten kopen aan de strike price. Hiervoor ontvang je een premie.

Als je een putoptie verkoopt die je bezit dan heb je niets meer, positie 0. Je hebt geen recht meer en geen verplichting. De positie is 0 en je op je rekening blijft enkel cash het netto resultaat over.

bosilol
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor bosilol » 19 Okt 2015 09:30

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ben bij BinckBank klant. Is het daar mogelijk om een in het verleden aangekochte put optie terug te verkopen? (en hier geld voor te ontvangen)

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 19 Okt 2015 09:37

bosilol schreef:Bedankt voor de antwoorden.

Ik ben bij BinckBank klant. Is het daar mogelijk om een in het verleden aangekochte put optie terug te verkopen? (en hier geld voor te ontvangen)

Uiteraard : gewoon uw positie aanklikken, bedrag invullen, boven aanduiden dat het gaat over positie sluiten (alhoewel bij Keytrade een foutboodschap verschijnt als je geen keuze maakt tussen positie sluiten of openen) en klaar is kees.

bosilol
Forum newbie
Forum newbie

Berichtdoor bosilol » 19 Okt 2015 09:39

positie sluiten gaat dit een optie zijn? Is het niet enkel verkopen en kopen dat je kan kiezen? (Ik heb nog nooit in opties gehandeld).

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 19 Okt 2015 10:03

bosilol schreef:positie sluiten gaat dit een optie zijn? Is het niet enkel verkopen en kopen dat je kan kiezen? (Ik heb nog nooit in opties gehandeld).

Op Keytrade krijg je telkens 4 mogelijkheden :
1. aankoop sluiten positie (hier koop je een geschreven optiepositie terug)
2. aankoop opening positie (hier koop je een nieuwe optiepositie)
3. verkoop sluiten positie (hier verkoop je een aangekochte putoptie = de situatie van bosilol hierboven)
4; verkoop opening positie (hier schrijf je een nieuwe optiepositie)

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 69

Berichtdoor SanderK » 19 Okt 2015 10:23

bosilol schreef:positie sluiten gaat dit een optie zijn? Is het niet enkel verkopen en kopen dat je kan kiezen? (Ik heb nog nooit in opties gehandeld).

Vergeet niet dat je bij Binckbank een extra document moet ondertekenen én opsturen voor je in opties kan handelen :)
Ageas 23%, Euronav 11, Golden Ocean Group ltd 2, HCP Inc 10, Intervest Offices & Warehouses 13, Recticel 24, Seadrill Ltd 5, obligatie Fagron 13
belegger sinds 09/2014