Hefboomproducten sprinters/speeders/turbo's

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
Pennystocker
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 31

Hefboomproducten sprinters/speeders/turbo's

Berichtdoor Pennystocker » 27 Feb 2012 19:40

Ik ben een 'fan' van hefboomproducten en in plaats van verschillende topics te gebruiken voor de uitleg hierover open ik dit onderwerp.

Wat ik zo aantrekkelijk vind aan hefboomproducten is dat je met een lagere investering meer rendement kan behalen dan met aandelen en dat je op koersstijgingen maar ook koersdalingen kunt speculeren. In de voorbeelden hieronder zal ik alleen hefboomproducten aanhalen die 'unlimited' zijn en dus niet kunnen aflopen zolang de stoploss niet wordt geraakt. RBS geeft turbo's uit, Citibank en Commerzbank geven speeders uit en ING geeft sprinters uit, in principe zijn er niet veel verschillen. Met hefboomproducten kun je op van alles speculeren: indices (o.a. de AEX en de BEL20), grondstoffen, aandelen, etc. Ik heb voorkeur voor indices en voor aandelen want deze vind ik makkelijker in te schatten.

Als voorbeeld neem ik de Ageas CB Speeder Long 1.45, deze kocht ik vandaag in twee porties, 10K op 18ct en 15K op 19ct.

Na de flinke daling in de ochtend door èn een adviesverlaging èn het raken van stoplosses vond ik de daling te groot en had ik de verwachting dat het aandeel zou gaan herstellen in de loop van de dag, dus mijn keuze kwam op een 'long' hefboomproduct (long=verwachten dat iets stijgt). Als men verwacht dat iets gaat dalen dan gaat men 'short'.

Hier volgt wat informatie over deze speeder:

Stoploss: 1,45
Product type: Speeder Long
Onderliggende waarde: Ageas
Hefboom: 6,47
Koers onderliggende waarde: 1,605

Stoploss: als deze koers wordt bereikt als onderliggende waarde (dus de koers van het aandeel Ageas) dan loopt de speeder af en ben je de inleg kwijt, dit is tevens het grote risico van hefboomproducten. Product type: Speeder Long, dus we gaan er vanuit dat het aandeel Ageas zal stijgen. Onderliggende waarde: het aandeel, in dit geval Ageas. Hefboom: dit is de vermenigvuldigingsfactor voor de koersstijging of koersdaling van het aandeel. Stijgt het aandeel 5% dan zal het hefboomproduct +5% x 6,47 = +32,35% stijgen. Pas op, andersom is hetzelfde van toepassing dus bij een daling van 5% van het aandeel daalt het hefboomproduct 32,25%. Koers onderliggende waarde: dit is de koers op een bepaald moment, stel je wilt de speeder kopen om 13:47 dan komt daar de koers van het aandeel van dat moment te staan.

Het mooie is dus dat je met minder investeren meer kunt verdienen maar de hefboomproducten schommelen procentueel meer dan de aandelen dus ook oppassen hiermee. Als aandachtspunt zou ik sowieso opletten dat je niet te kort op een stoploss gaat kopen, was de koers van Ageas vanochtend bijvoorbeeld €1,465 dan had ik deze nooit gekocht want als er dan een dikke procent vanaf gaat ben je de investering kwijt.

Een ander voorbeeld voor een Ageas speeder long is de Ageas CB Speeder Long 1.04. De stoploss (1,04) ligt veel verder van de koers af maar de hefboom is ook lager, namelijk 2,38. Het risico dat de stoploss af gaat is veel kleiner dus de hefboom is ook lager.

Als iemand mijn uitleg kan aanvullen of eventueel hier en daar kan verbeteren dan zie ik graag een reactie verschijnen.

mariocath
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 277

Re: Hefboomproducten (sprinters/speeders/turbo's)

Berichtdoor mariocath » 28 Feb 2012 07:26

Turbo’s, Speeders en Sprinters stellen beleggers in staat om te profiteren van koersbewegingen op korte termijn. Turbo’s, Speeders en Sprinters zijn zeer populair bij particuliere beleggers, net omdat ze veelal op korte termijn gericht zijn. Lynx biedt deze populaire effectenproducten dan ook al sinds 2010 aan.

Online beleggers kunnen bij Lynx al vanaf €6,00 beleggen met deze effecten. Daarmee biedt Lynx het goedkoopste minimumtarief van Nederland voor al haar beleggers. Op onze website kan u bovendien de tarieven van aandelen vergelijken. Zo zal u zien dat ook voor andere aandelen Lynx één van de laagste (minimum)tarieven aanrekent op de Belgische en Nederlandse markt.

Handelen in Turbo’s, Speeders en Sprinters

Hoewel ze verschillende namen hebben, werken deze hefboomproducten allemaal via hetzelfde principe. Ze berusten allemaal op de hefboomwerking en laten de belegger toe om zelfs met een beperkte aanleg winst te maken op korte én lange termijn. Want tussen de Turbo’s kan nog een onderscheid gemaakt worden tussen de Turbo Short en Turbo Long varianten. Het verschil tussen beiden is dat bij een Turbo Short wordt ingespeeld op een koersdaling en bij de Turbo Long op een koersstijging.

De prijs van een Turbo is trouwens ‘vrij eenvoudig’ te berekenen. De prijs van een Turbo is namelijk het verschil tussen de stand van de onderliggende waarde en het financieringsniveau van de turbo. ‘Het financieringsniveau’ verklapt trouwens ook een beetje de werking van een Turbo. Als u een Turbo koopt, financiert de bank of broker namelijk een deel van die Turbo. Dit betekent dus dat een deel van de kosten voor de onderliggende waarde wordt gefinancierd door de bank (= financieringsniveau). Het resterende deel is wat u betaalt.

Kenmerken van Turbo’s, Speeders & Sprinters

Turbo’s, Speeders en Sprinters hebben de volgende eigenschappen:
•Een financieringsniveau: dit geeft aan welk gedeelte van de onderliggende waarde wordt gefinancierd door de aanbieder (bank of broker).
•Een stop loss-niveau: het stop loss-niveau is het koersniveau waarop het product automatisch wordt geliquideerd, waardoor de belegger niet meer kan verliezen dan zijn inleg. Dit is dus een extra garantie die voorzien wordt door banken en brokers.
•Een hefboom: de hefboom zorgt voor een (versnelde) versterking van de Turbo versterkt en geeft daarmee aan hoe sterk het product reageert op een koersverandering in de onderliggende waarde.
•Een ratio: de ratio geeft aan hoeveel Turbo’s, Speeders of Sprinters er moeten worden aangeschaft om eenmaal in de onderliggende waarde

Dit toevallig gelezen indertijd en opgeslagen !!
Mario

Pennystocker
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Pennystocker » 28 Feb 2012 08:07

Bedankt voor het aanvullen en de overige informatie. Nog een aandachtspunt is de 'spread', het verschil tussen de bied en laat. De bied en laat worden door de uitgever gemaakt en hier valt naar mijn mening al de eerste winst of het eerste verlies te maken. Koop je bij een dalende of gelijke koers uit de laat dan kun je ze direct erna alleen met verlies verkopen omdat de bied logischerwijs lager is. Ik probeer vaak de speeders, etc. te kopen vanuit de bied tenzij de prijs snel oploopt want dan wil je er natuurlijk snel bij zijn.

Op indices speculeren met hefboomproducten is trouwens ook leuk, je kunt het zelf zo veilig of riskant maken als je wilt. Verwacht je binnen enkele maanden een stijging van de beurzen dan kun je kiezen uit veel mogelijkheden, van lage tot hoge hefboom en dus van weinig tot veel risico (en dus ook lager of hoger rendement).

Ncrease
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 12

Berichtdoor Ncrease » 28 Feb 2012 11:38

Als je stoploss afgaat, ben je dan al je geld kwijt of krijg je je geld nog aan de waarde van de stoploss?
In port: Nyrstar, GDF suez, Ablynx, Thrombogenics, BASF, Mittal

Pennystocker
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Pennystocker » 28 Feb 2012 15:42

Ncrease schreef:Als je stoploss afgaat, ben je dan al je geld kwijt of krijg je je geld nog aan de waarde van de stoploss?

Volgens mij wel ja en vandaag viel me tweemaal op dat bij handel in speeders plots de spread compleet weg kan zijn en dan voor minuten lang. Advies is dus om speeders niet te gebruiken want mocht er om één of andere reden snel verkocht moeten worden dan raak je ze in het slechtste geval niet kwijt.

Pennystocker
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Pennystocker » 29 Feb 2012 16:39

Momenteel heb ik mijn oog laten vallen op de: TomTom Sprinter Long 3.3: 0,660 -0,160(-19,51%) 16:28

Ik aas erop dat TomTom nog even de 3,50 aantikt en dat er dan een korte vrije val komt door stoplosses om daarna de sprinter te kopen.

ecap
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Berichtdoor ecap » 03 Mar 2012 16:10

Pennystocker schreef:
Ncrease schreef:Als je stoploss afgaat, ben je dan al je geld kwijt of krijg je je geld nog aan de waarde van de stoploss?

Volgens mij wel ja en vandaag viel me tweemaal op dat bij handel in speeders plots de spread compleet weg kan zijn en dan voor minuten lang. Advies is dus om speeders niet te gebruiken want mocht er om één of andere reden snel verkocht moeten worden dan raak je ze in het slechtste geval niet kwijt.

Turbo's of speeders zeggen mij weinig. De spread is meestal (te) hoog, bij een hoge volatiliteit tikt men de ingebouwde stoploss aan
en wanneer de markt daarna draait is het te laat. Bij een lagere hefboom hoeft dit niet, maar de spread is veel te hoog.
De banken verdienen hier aan. Bovendien is het lang aanhouden van een turbo/speeder niet interessant vanwege de financieringskosten.

Pennystocker
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor Pennystocker » 08 Mar 2012 22:34

Mijn voorkeur ligt bij sprinters, vaak de beste spread en nauwelijks vreemde praktijken. Ik zag dat Michael ook hierin handelt, ben benieuwd of hij ook hier komt delen in ervaringen. Hoe meer zielen, des te meer vreugd = kennis/ervaring.

snippo
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 2

Turbo's / Sprinters

Berichtdoor snippo » 09 Mar 2012 10:07

Beste ,

Ik ben mij beginnen verdiepen in Turbos/Sprinters .

Omdat ik hier ook mooie opportuniteiten zie -> koers daling / stijging .

Zijn hier enkele ''pro's" die mij wat meer informatie kunnen bezorgen ? :roll:
in portefeuille: IWDA , VWRL , PRODWARE , EKINOPS , ZILVER

Pennystocker
Forum elite
Forum elite

Re: Turbo's / Sprinters

Berichtdoor Pennystocker » 09 Mar 2012 11:14

Hoi Snippo, hierover was al een onderwerp gestart en misschien kunnen alle turbo/speeder/sprinter geïnteresseerden zich daar laten horen ;)

http://www.beursig.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=214