Vragen over het handelen in opties

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 69

Vragen over het handelen in opties

Berichtdoor SanderK » 29 Jan 2015 22:59

Ik ben wat beginnen lezen en ben wel geïnteresseerd in het handelen van opties. Ik heb echter wat algemene vragen over het handelen met opties.

Ik heb allereerst dit handige document doorgenomen waarin alles zeer eenvoudig wordt uitgelegd.

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in de strategieën short call (gedekt), short put (om daadwerkelijk aan te kopen), long straddle en long strangle.

Nu wat algemene vragen:

1) Ik handel via BinckBank. Opties kopen of verkopen is redelijk eenvoudig via Koersen > Opties. Hoe kan ik echter een optie schrijven?

2) Wanneer men een optie schrijft, ontvangt men dan meteen de premie?
Dus bij shortopties, wanneer de datum afloopt en het doel is niet bereikt (de rechten worden niet uitgeoefend door de tegenpartij wegens ongunstig) heb je wel sowieso uw premie?

3) Expiratie van leveringscontracten: in de handleiding van Binck staat dat men bij shortopties de mogelijkheid heeft om deze terug te kopen op de expiratiedatum of geen actie te ondernemen. Met terugkopen bedoelt men dat men dan de eigen geschreven optie koopt zodat men niet verplicht wordt deze uit te voeren? (uiteraard met verlies omdat de optiekoers ondertussen hoger ligt?)

4) Met een gedekte short call, waarbij de prijs boven jouw aankoopkoers ligt, kan je nooit verlies maken, enkel virtueel winst mislopen bij grote stijging van de onderliggende waarde.

5) Met een gedekte short call, kan ik mijn verlies tot 0 herleiden van een aandeel dat ver in het rood staat in mijn portefeuille.
Ik heb 100 aandelen gekocht aan 11. De koers is nu 9. Ik schrijf een call optie juni 2015 10 uit en kan daarvoor een premie ontvangen van 1,02. Wanneer deze optie uitgeoefend wordt, heb ik geen winst of verlies. Wanneer deze optie niet uitgeoefend wordt (koers blijft onder de 10) heb ik 100 euro premie.

6) Bij een straddle-constructie zoals beschreven in dit topic is het de bedoeling om op de expiratiedatum de longopties terug te verkopen en zo winst te maken?

7) De bedragen die je in een optiematrix ziet, zijn de premies die je moet betalen wanneer je de call of put optie koopt.

8) In de tarievenlijst van Binck staat dat er per contract per order in Europa een tarief van €2,90 geldt. Dit is dus onafhankelijk van de premie, zonder beurstaks en is te betalen bij koop, verkoop, uitschrijven, uitoefenen, .... ?

Alvast heel erg bedankt als iemand mijn vragen zou willen beantwoorden =)
Ageas 23%, Euronav 11, Golden Ocean Group ltd 2, HCP Inc 10, Intervest Offices & Warehouses 13, Recticel 24, Seadrill Ltd 5, obligatie Fagron 13
belegger sinds 09/2014

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1163

Re: Vragen over het handelen in opties

Berichtdoor USSENTERPRISE » 30 Jan 2015 08:36

Voila Sander :

1. Schrijven = verkopen
2. Ja, onmiddellijk
3. Terugkopen = de geschreven positie terug sluiten
4. Ja
5. Dat klopt
6. Ja maar in theorie zou je de optiekant die in-the-money zit ook kunnen uitoefenen
7. Je, de laatkant. De biedkant toont de premie die je ontvangt als je verkoopt (=schrijft)
8. Er is geen beurstaks op opties. Bij uitoefening van je optie moet je de normale kosten op de aan- en verkoop van je aandelen betalen (brokerkost + beurstaks)

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 30 Jan 2015 16:20

USSENTERPRISE schreef:Voila Sander :

1. Schrijven = verkopen
2. Ja, onmiddellijk
4. Ja
5. Dat klopt
6. Ja maar in theorie zou je de optiekant die in-the-money zit ook kunnen uitoefenen
7. Je, de laatkant. De biedkant toont de premie die je ontvangt als je verkoopt (=schrijft)
8. Er is geen beurstaks op opties. Bij uitoefening van je optie moet je de normale kosten op de aan- en verkoop van je aandelen betalen (brokerkost + beurstaks)

Oke, zeer erg bedankt!
Dus, in de optiematrix kan ik opties verkopen, zonder er in bezit te hebben, om een optie te schrijven?

Picture20.png
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
Ageas 23%, Euronav 11, Golden Ocean Group ltd 2, HCP Inc 10, Intervest Offices & Warehouses 13, Recticel 24, Seadrill Ltd 5, obligatie Fagron 13
belegger sinds 09/2014

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1163

Berichtdoor USSENTERPRISE » 30 Jan 2015 16:49

SanderK schreef:

1. Schrijven = verkopen
2. Ja, onmiddellijk
4. Ja
5. Dat klopt

Oke, zeer erg bedankt!
Dus, in de optiematrix kan ik opties verkopen, zonder er in bezit te hebben, om een optie te schrijven?

Picture20.png

Zo eenvoudig gaat het niet :
Als je putopties schrijft (of verkoopt dat is hetzelfde) dan zal je broker de cash die je zou nodig hebben als de opties worden uitgeoefend nu reeds blokkeren.
Als je callopties schrijft als particulier dan zal je broker de aandelen blokkeren die je zou moeten leveren als de opties worden uitgeoefend. Je moet de aandelen dus hebben.
Ongedekt opties schrijven (zonder cash voor puts en zonder aandelen voor calls), wordt normaal gezien niet toegestaan.

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 31 Jan 2015 22:49

USSENTERPRISE schreef:
SanderK schreef:

1. Schrijven = verkopen
2. Ja, onmiddellijk
4. Ja
5. Dat klopt

Oke, zeer erg bedankt!

Picture20.png

Zo eenvoudig gaat het niet :
Als je putopties schrijft (of verkoopt dat is hetzelfde) dan zal je broker de cash die je zou nodig hebben als de opties worden uitgeoefend nu reeds blokkeren.
Als je callopties schrijft als particulier dan zal je broker de aandelen blokkeren die je zou moeten leveren als de opties worden uitgeoefend. Je moet de aandelen dus hebben.
Ongedekt opties schrijven (zonder cash voor puts en zonder aandelen voor calls), wordt normaal gezien niet toegestaan.

Oké ga ik nog wat beter nalezen dan bij mijn broker. Alvast heel erg bedankt voor de nuttige info!
belegger sinds 09/2014

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 25 Feb 2015 17:43

Wat bepaalt of er opties zijn van een aandeel?

Van bijvoorbeeld Recticel of MDxHealth bestaan er geen verhandelbare opties, maar wat zijn de criteria of wie bepaalt dit ?
belegger sinds 09/2014

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1753

Berichtdoor Beheerder » 25 Feb 2015 19:31

SanderK schreef:Wat bepaalt of er opties zijn van een aandeel?

Van bijvoorbeeld Recticel of MDxHealth bestaan er geen verhandelbare opties, maar wat zijn de criteria of wie bepaalt dit ?

Ik vermoed dat de beursuitbater hiervoor regels hanteert, in het geval voor onder andere België en Nederland is dit Euronext. Eén van de criteria zal natuurlijk zijn dat er voldoende handel in het aandeel moet zijn. Als ik als voorbeeld Recticel bekijk, een gemiddelde omzet van ongeveer 50.000 stuks met een koers van net geen €5 maakt een dagomzet in euro van ca. €250.000, wat natuurlijk erg laag is. MDxHealth heeft een gemiddelde dagomzet van ongeveer 120.000 stuks met ook een koers van ongeveer €5, dit is een gemiddelde dagomzet van ca. €600.000. Zelfs de €600.000 is erg laag.

Een lage omzet zorgt er ook vaak voor dat een aandeel doorgaans volatieler beweegt of met kleine orders snel te beïnvloeden is, dit zou het makkelijk kunnen maken om snel te verdienen met opties. Ik heb niet eerder de opties voor de Belgische aandelen uitvoerig bekeken omdat er ook bijna geen handel in is en de spread is vaak ook te groot (in vergelijking met bijvoorbeeld opties op Nederlandse aandelen). Het viel me wel op dat er opties zijn voor Agfa-Gevaert, Barco, Euronav, EVS, Fagron en Melexis. Van Thrombogenics en Nyrstar kan ik het nog begrijpen aangezien dit aandelen zijn die of nog niet lang geleden in de BEL20 stonden of ook een redelijk omzet hebben.

Edit: de uitleg lijkt niet helemaal op te gaan want de gemiddelde dagomzet in euro van Agfa-Gevaert is ook erg laag :)
SanderK liked last!
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 26 Feb 2015 18:20

Nog een vraag:
Bij BinckBank zie ik niet de bied- en laat- koersen in de optiematrix bij Amerikaanse aandelen. Moet ik hiervoor een extra abonnement activeren?

Ik kan ze wel op andere sites zien, dus is niet per se nodig natuurlijk :)

bijvoorbeeld hier: http://www.marketwatch.com/investing/stock/sdrl/options" onclick="window.open(this.href);return false;
belegger sinds 09/2014

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling

Berichtdoor SanderK » 27 Feb 2015 09:05

*Opgelost, bericht verwijderd
belegger sinds 09/2014

wannesax
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 844

Berichtdoor wannesax » 04 Mar 2015 12:07

Vraagje over aandelenopties:

mijn vriendin kreeg van haar baas in 2007 een aantal aandelenopties - 8 in totaal - van IN.FLANDERS INDEX FUND KAP, een KBC-beleggingsfonds.
Hieronder de link:
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 286_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Het deelbewijs in 2007 = 129,51 euro.
Huidige waarde = 166,11 euro.

Op de gepersonaliseerde site zie ik dat KBC er momenteel 42,21 voor geeft als ik verkoop.
Tussen de lijnen begrijp ik echter dat ik beter verhandel dan uitoefen - in hun voordeel vermoed ik.

Aangezien ik van opties totaal geen kaas gegeten heb vraag ik graag jullie mening: kopen aan 129,51, verkopen of nog afwachten tot afloopdatum van 17/12/2017?

Thx voor een tegenberichtje
Mvg