Obligaties

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
nobu
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 95

Re: Obligaties

Berichtdoor nobu » 22 Okt 2015 15:21

Ik verblijf zelf in Indonesië waar de depositorente momenteel op 9% staat wel maandelijkse uitbetaling . Nu heb ik de mogelijkheid om obligaties te kopen met een nog hogere rendement .
Waar moet ik allemaal op letten om toch een beetje zeker te zijn .
Ik lees soms dat de waarde van de obligatie kan stijgen, of zelfs de interest, hoe gaat dat in zijn werk ?

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1168

Berichtdoor USSENTERPRISE » 22 Okt 2015 15:38

nobu schreef:Ik verblijf zelf in Indonesië waar de depositorente momenteel op 9% staat wel maandelijkse uitbetaling . Nu heb ik de mogelijkheid om obligaties te kopen met een nog hogere rendement .
Waar moet ik allemaal op letten om toch een beetje zeker te zijn .
Ik lees soms dat de waarde van de obligatie kan stijgen, of zelfs de interest, hoe gaat dat in zijn werk ?

De belangrijkste zaken om op te letten :
- de kredietwaardigheid van de emittent (hoe lager de kredietwaardigheid, hoe hoger het rendement).
- de liquiditeit van de obligatie (hoe lager de liquiditeit, hoe hoger de rente).
- de munt waarin de obligatie is uitgegeven. Het valutarisico kan zeer groot zijn : als de rente jaarlijks 9 % is maar de munt deprecieert elk jaar 15 % tegenover je basismunt dan ben je de klos.

Een waarde van een obligatie kan stijgen of dalen. Dit gebeurt invers met de rente. Hiervoor heeft men concepten als modified duration en basis point value (bpv) ontwikkeld die de rentegevoeligheid van een obligatie meten. Een obligatie op 10 jaar met 5 % rente heeft een bpv van ongeveer 7,5.
Dit wil zeggen dat die obligatie ongeveer 7,5 % stijgt als de rente 1 % zakt.
De waarde van de obligatie varieert uiteraard ook als de kredietwaardigheid van de emittent verandert. een indicatie van die kredietwaardigheid krijg je via een rating van een rating bureau (bv. Moody's oj S&P's). Opgelet als er geen rating is.

nobu
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 95

Berichtdoor nobu » 22 Okt 2015 16:18

Dus alle A rating zijn goed.
Als ik een obligatie koop van Unilever met AAA rating aan 10 % voor drie jaar aan bv 100,000€ (dit wel in ruphia)- belasting 15%
dan komt die op 125500€ op verval dag
Ben van plan om mij volledig uit te schrijven uit België en mij hier te vestigen dus euro niet meer van toepassing op mij en wat er binnen tien jaar gebeurt dat weet ik ook niet .
Kleine beursrekening wordt aangehouden om familiebezoek te sponseren.

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1168

Berichtdoor USSENTERPRISE » 22 Okt 2015 16:27

nobu schreef:Dus alle A rating zijn goed.
Als ik een obligatie koop van Unilever met AAA rating aan 10 % voor drie jaar aan bv 100,000€ (dit wel in ruphia)- belasting 15%
dan komt die op 125500€ op verval dag
Ben van plan om mij volledig uit te schrijven uit België en mij hier te vestigen dus euro niet meer van toepassing op mij en wat er binnen tien jaar gebeurt dat weet ik ook niet .
Kleine beursrekening wordt aangehouden om familiebezoek te sponseren.

Ok. Als je basiswisselkoers ruphia is omdat de meerderheid van je kosten in rupiag zijn dan moet je enkel nog kijken naar de inflatie in Indonesië (een rente van 2 % met 0 % inflatie) is beter dan een 10 % rente met een 10 % inflatie).
Unilever is superveilig natuurlijk.
Wanneer je wat ontvangt uit de obligatie hangt af van de couponmodaliteiten. Dikwijls zijn het jaarlijkse coupons. Als je bijvoorbeeld koopt op 01/11/2015 dan krijg je :
8.5 % op 01/11/2016
8.5 % op 01/11/2017
108.5 % op 01/11/2018
Er zijn vele mogelijkheden : zerocoupon, maandelijks, kwartaal, halfjaarlijks, jaarlijks, ......

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 352

Berichtdoor kierkegaard » 27 Aug 2017 09:36

Ik ben geen obligatiebelegger, maar wil toch wat spreiden naar een zeer beperkt deel obligaties. Ik denk momenteel aan een EIB obligatie in Turkse Lira met een coupon van rond de 9% en eindvervaldag in de zomer van 2019. Noteert rond de 97%.

Ik besef dat er een sterk valutarisico is maar denk dat dit voor een stuk gecompenseerd wordt door hoger rendement. De Lira is ook al zeer fel onderuit gegaan dus zou ook licht kunnen herstellen.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 444

Berichtdoor Freddy » 27 Aug 2017 11:07

kierkegaard schreef:Ik ben geen obligatiebelegger, maar wil toch wat spreiden naar een zeer beperkt deel obligaties. Ik denk momenteel aan een EIB obligatie in Turkse Lira met een coupon van rond de 9% en eindvervaldag in de zomer van 2019. Noteert rond de 97%.

Ik besef dat er een sterk valutarisico is maar denk dat dit voor een stuk gecompenseerd wordt door hoger rendement. De Lira is ook al zeer fel onderuit gegaan dus zou ook licht kunnen herstellen.

Het is wellicht geen slecht moment maar met een dictatuur is dat moeilijk te voorspellen.

Lukang
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 491

Berichtdoor Lukang » 28 Aug 2017 18:15

kierkegaard schreef:Ik ben geen obligatiebelegger, maar wil toch wat spreiden naar een zeer beperkt deel obligaties. Ik denk momenteel aan een EIB obligatie in Turkse Lira met een coupon van rond de 9% en eindvervaldag in de zomer van 2019. Noteert rond de 97%.

Vandaag toevallig dit gelezen:
Turkse lira zou imposante prestatie kunnen neerzetten.
http://beurs.com/2017/08/26/turkse-lira ... ten/197809
kierkegaard liked last!
port. Bekaert Proximus Nyrstar Elia Agfa Tess. Zetes Socfinasia Ahold engie Enel Telecom Italia Pfizer tinc Solvay Telenet kbc ablynx euronav Xior Sofina ab inbev gimv en fondsen

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 29 Aug 2017 11:39

Maar elke keer als ik denk dat de lyra zal herstellen, zakt hij wat dieper...

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 07 Sep 2017 14:01

Ik heb zoals eerder gezegd weinig verstand van obligaties.

Ik bekijk momenteel een EIB obligatie in TRY aan 9,125% met looptijd 2015-2020 op de secundaire markt. Volgende coupon is nabij, op 07/10, en de verlopen rente is dus vrij hoog, met name 8,38.

Het zou mijn eerste aankoop van een obligatie zijn en ik heb enkele vragen:
- Klopt het dat ik dan de prijs van de obligatie betaal (aan XX%) + de verlopen rente en dat ik dan op de coupondatum de volledige coupon ontvang?
- Is daarop roerende voorheffing of een andere taks van toepassing?
- Ik merk dat er quasi geen liquiditeit is. Wordt die liquiditeit groter net na de coupondatum? Misschien wachten velen tot dan om te verkopen op de secundaire markt?
- Is het beter om te wachten tot net na coupondatum? Ik denk niet dat dit uitmaakt, maar vraag het toch even.

Dank alvast!!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 07 Sep 2017 17:03

En ik snap ook de prijszetting niet. Ik merk dat de obligatie in kwestie deze middag van 97,5% naar 97,2% zakte, terwijl er al de hele dag een biedorder op 99% staat en een laatorder op 99,5%? Hoe gebeurt die koersvorming en hoe kan je dan aan die koers kopen??