Obligaties

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1833

Obligaties

Berichtdoor Beheerder » 22 Aug 2013 14:39

Bespreek hier de handel in obligaties en wissel van gedachten met andere beleggers over welke obligaties aantrekkelijk kunnen zijn.

Wat zijn obligaties?

Obligaties zijn schuldbewijzen van leningen welke zijn uitgegeven door een bedrijf / onderneming, een overheid of een instelling. Obligaties zijn verhandelbaar en leveren normaal gesproken een vaste rente op. Wanneer een bedrijf of een overheid geld wil aantrekken dan kan dit door middel van het uitgeven van een bedrijfsobligatie of staatsobligatie.

Lees meer over obligaties door deze link aan te klikken
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Jojo
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 150

Re: Obligaties

Berichtdoor Jojo » 14 Jan 2015 12:25

Beste forumleden,
zijn er onder jullie die hiermee ervaring hebben ? Het gaat hier over een obligatie in Braziliaanse real.
https://www.bnpparibasfortis.be/pics/BE ... t_type=sta" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien een extra alternatief in uw portefeuille ?
Ik overweeg om hierin te stappen.
Gilead Ageas Genmab ASMI Sphere3D GSK CFEB LBrands Melexis Umicore Euronav Nordex Solvay Grandvision Biocartis AXA Befimmo AHDelh ABInbev TCON ACIU BMW RioTinto

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1164

Berichtdoor USSENTERPRISE » 14 Jan 2015 15:40

Net een historisch moment gepasseerd. All time low in de 30 jaar Treasury : 2.43 % !
Zou de Fed de rente nog verhogen dit jaar ? No way !!
Blijft de Amerikaanse economie goed presteren ? No way !!
De treasury markt heeft zelden ongelijk.
Ik denk dat we in 2015 nog stoten gaan meemaken, zowel in de commodity markten als in de aandelenmarkten.

sjos
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 325

Berichtdoor sjos » 22 Jan 2015 05:05

@USSENTERPRISE

Ik heb een serieuze vraag aangaande converteerbare obligaties. Niet vanuit het standpunt van een kleine belegger die zo een obligatie heeft aangekocht evenwel. Wel vanuit het standpunt van een groot laten we zeggen maritiem bedrijf dat in moeilijk vaarwater is gekomen. De familiale groot-aandeelhouders schuiven het bedrijf kapitaal toe in de vorm van een converteerbare obligaties. Met een vast aflooptijd of een perpetual, maakt niet uit. Want de conversiekoers waarbij ze de teruggave van dat kapitaal kunnen eisen eens de koers van hat aandeel van dat bedrijf een bepaald niveau haalt, wordt telkens overschreden (ruimschoots zelf) en dus wordt er terug uitbetaald in aandelen. Dit bedrijf gaat ook op een expantietoer waarbij nieuwe aktiva (schepen) verkregen worden door de uitgifte nogmaals van obligaties en nieuwe aandelen. Kortom het aantal aandelen is op enkele maanden tijd VERDUBBELD.
Mijn vraag nu is boekhoudkundig: werd er bij de uitgifte van die converteerbare obligaties een soort provisie genomen voor mogelijk nieuwe aandelen ? Hoe wordt dat allemaal geboekt wanneer de schuldeisers (de bezitters van die obligaties) de schuld laten converteren in aandelen.
Disclosure: ik bezit geen aandelen EURONAV.
Wel aandelen Keyware waarvan het aantal aandelen een astrono;ische groei kende, tot de beurskoers nog enkele centiemen (later eurocents) waard was, waarna in een kosmetische facelift een reverse split werd uitgevoerd: 50 aandelen werden herleid tot 1 aandeel. Ge blijft geschoren uiteraard.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

SanderK
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 69

Berichtdoor SanderK » 05 Mei 2015 16:53

Ik heb een paar vragen over obligaties:

1)Kan ik via een broker (zoals Binck) enkel obligaties verhandelen op secundaire markt, of kan ik ergens als kleine belegger ook een obligatie zelf als eerste kopen bij het bedrijf zelf?

2)Stel ik wil een obligatie kopen via mijn broker, ik zie bijvoorbeeld:
Venezuela 9.25% 2008-28 $ 45,30 8,30 (22,43%) 9:56
a)Betekent dit dat ik 1 obligatie kan kopen voor 45,3 dollar (en ook zo moet ingeven bij mijn order?)
b)Betekent dit dat ik jaarlijks 9,25% interest (of 9,25% op de gehele looptijd???) krijg op het originele bedrag (dus jaarlijks 9,25 dollar per obligatie van 100 dollar?)
c)Ik heb ondertussen al door dat de interest zo hoog is omdat Venezuala niet kredietwaardig is. Wat betekent dit concreet? Dat ik misschien de komende jaren mijn interest niet uitgekeerd krijg? Staat Venezuala dan "in schuld" bij mij of is het gewoon een jammer feit en maak ik verlies?
Ageas 23%, Euronav 11, Golden Ocean Group ltd 2, HCP Inc 10, Intervest Offices & Warehouses 13, Recticel 24, Seadrill Ltd 5, obligatie Fagron 13
belegger sinds 09/2014

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 05 Mei 2015 17:40

1. Je moet via een broker of een bank gaan. Ook voor primaire issues
2. 3 maal ja
Tip : Venezuela heeft een grote kans failliet te gaan.
Kleine correctie : de prijs is uitgedrukt in een percentage. Hoeveel 1 obligatie kost hangt af van de coupure.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 531

Berichtdoor Karl » 07 Mei 2015 11:43

Ik begrijp er weinig van en beperk mij vooral tot aandelen en trackers maar ik las wat over obligaties, misschien voor jullie interessant.

Uitverkoop op obligatiemarkten houdt aan
Gepubliceerd op 7 mei 2015 om 11:00

AMSTERDAM (AFN) - Ondanks de enorme koersdalingen van de afgelopen weken kwam er ook donderdagochtend geen einde aan de uitverkoop van onder meer Duitse en Nederlandse staatsobligaties. De rentes, die afgelopen tijd al verdubbelden, liepen daardoor verder op.

Het rendement op Duitse leningen voor tien jaar steeg naar 0,67 procent. Dat is historisch gezien nog altijd bijzonder laag, maar is tegelijkertijd de hoogste stand sinds december vorig jaar. Mede door de stimuleringsmaatregelen van de Europese Centrale Bank (ECB) verdampte de rente op de toonaangevende tienjaarsleningen in de eerste maanden van dit jaar bijna volledig.

De vergelijkbare Nederlandse rente steeg donderdagochtend naar 0,85 procent, terwijl op 20 april nog een historisch dieptepunt van 0,22 procent werd bereikt. Het rendement op obligaties beweegt tegengesteld aan de waarde. Een stijgende rente wijst op een dalende waarde en een afnemende vraag naar de betreffende leningen.

ECB
De vraag naar staatsobligaties nam afgelopen tijd sterk toe door het besluit van de ECB om maandelijks voor 60 miljard euro aan leningen op te kopen. Sinds vorige week is de stemming echter omgeslagen en lopen de rentes scherp op. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de rendementen op de obligaties nog altijd bijzonder laag zijn.

De onrust beperkt zich niet tot Nederlandse en Duitse obligaties. Afgelopen week steeg de rente op tienjarige Spaanse en Italiaanse leningen bijvoorbeeld van 1,5 naar 1,9 procent. De rentestijgingen zijn ook buiten de eurozone zichtbaar. Zo staat de Britse rente nu op 2 procent, tegen 1,5 procent medio vorige maand.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

USSENTERPRISE
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor USSENTERPRISE » 07 Mei 2015 11:50

Karl schreef:Ik begrijp er weinig van en beperk mij vooral tot aandelen en trackers maar ik las wat over obligaties, misschien voor jullie interessant.

Uitverkoop op obligatiemarkten houdt aan
Gepubliceerd op 7 mei 2015 om 11:00

AMSTERDAM (AFN) - Ondanks de enorme koersdalingen van de afgelopen weken kwam er ook donderdagochtend geen einde aan de uitverkoop van onder meer Duitse en Nederlandse staatsobligaties. De rentes, die afgelopen tijd al verdubbelden, liepen daardoor verder op.

Het rendement op Duitse leningen voor tien jaar steeg naar 0,67 procent. Dat is historisch gezien nog altijd bijzonder laag, maar is tegelijkertijd de hoogste stand sinds december vorig jaar. Mede door de stimuleringsmaatregelen van de Europese Centrale Bank (ECB) verdampte de rente op de toonaangevende tienjaarsleningen in de eerste maanden van dit jaar bijna volledig.

De vergelijkbare Nederlandse rente steeg donderdagochtend naar 0,85 procent, terwijl op 20 april nog een historisch dieptepunt van 0,22 procent werd bereikt. Het rendement op obligaties beweegt tegengesteld aan de waarde. Een stijgende rente wijst op een dalende waarde en een afnemende vraag naar de betreffende leningen.

ECB
De vraag naar staatsobligaties nam afgelopen tijd sterk toe door het besluit van de ECB om maandelijks voor 60 miljard euro aan leningen op te kopen. Sinds vorige week is de stemming echter omgeslagen en lopen de rentes scherp op. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de rendementen op de obligaties nog altijd bijzonder laag zijn.

De onrust beperkt zich niet tot Nederlandse en Duitse obligaties. Afgelopen week steeg de rente op tienjarige Spaanse en Italiaanse leningen bijvoorbeeld van 1,5 naar 1,9 procent. De rentestijgingen zijn ook buiten de eurozone zichtbaar. Zo staat de Britse rente nu op 2 procent, tegen 1,5 procent medio vorige maand.

De stijging van de LT-obligatierentes in quasi de volledige westerse wereld is de grootste verklaring voor de daling van de aandelenmarkten van de laatste dagen. Als deze rentestijging niet stopt dan zal de sell off op de aandelenmarkten nog versnellen.

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1833

Berichtdoor Beheerder » 07 Mei 2015 15:17

Tom Simonts van Bolero gaf vandaag ook aandacht aan de obligatiemarkten:

https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inz ... ce=twitter" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Banner
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 572

Berichtdoor Banner » 18 Mei 2015 14:16

Belgische rente op 10 jaar fors gestegen

18/05/15 - 14u07 Bron: Belga
© anp.
België heeft vandaag voor 2,8 miljard euro obligaties geveild op 6, 10 en 13 jaar. Dat meldt het Agentschap van de Schuld. De rente op tien jaar is ten opzichte van de vorige veiling fors gestegen en bleef net onder 1 procent.
Meer dan 1,1 miljard euro werd geleend via obligaties met een looptijd van tien jaar en een rente van 0,939 procent. Een maand geleden, 20 april, kwam die rente op tien jaar nog uit op 0,343 procent. Dat was toen het laagste rendement ooit.

Er werd ook 955 miljoen euro opgehaald via obligaties met vervaldatum in 2021 met een rente van 0,364 procent. Tot slot werd nog 740 miljoen euro aan obligaties op 13 jaar geveild. Daar bedroeg de rente 1,148 procent.

Onder impuls van het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank zijn de rentes in Europa in stijgende lijn. De ECB koopt elke maand voor tientallen miljarden euro's aan obligaties zoals staatspapier op.