Hefboomproducten sprinters/speeders/turbo's

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties

Droopymaes
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 604

Re: Hefboomproducten sprinters/speeders/turbo's

Bericht door Droopymaes »

Beheerder schreef:
28 apr 2020 10:52
Droopymaes schreef:
27 apr 2020 20:03

Toch even volgende vragen om zeker te zijn of ik het snap:
* De referentieprijs (13,535) is de huidige waarde van de WTI? Ja dat is de actuele koers van de WTI Oil future.
* SL (23,5) is de prijs van de WTI die ervoor zorgt dat je Turbo waardeloos wordt zodra behaald? Ja maar let op de stoploss kan gewijzigd worden.
* Financieringsniveau (24,22) is de waarde die de bank/broker financiert? Ja.
* Bied (9,86) is de prijs die ik betaal? Nee, als u direct wilt kopen dan koopt u aan laatzijde. Als u iets meer geduld heeft of minder wilt betalen kunt u de biedprijs bieden en hopen dat de laatprijs daarop komt. U kunt natuurlijk ook nog lager bieden om te kunnen kopen maar of u ze dan nog krijgt is afhankelijk van de onderliggende waarde.

Stel: ik koop deze turbo short voor 500 €, prijs daalt met 1% (13,535 -1% = 13,40), dan zou die 500 € een stijging van 1,27% hebben. ben ik correct? Ja, de daling van de onderliggende waarde kunt u vermenigvuldigen met de hefboom in dit geval klopt uw aanname.
Reacties in kleur en persoonlijk zou ik beginners eerder aandelen aanraden om kennis te maken met de beurs.
Stel dat ik de biedprijs bied en de laatprijs komt daarop, dan zal de hefboom ook al aangepast zijn (gisteravond op site van ING aan het kijken geweest en zag de hefboom (van de short) zo slinken naarmate de onderliggende waarde daalde.

EDIT: kan je aub ook nog even kijken naar de vragen die staan bij de voorgaande post (bij de uitvoering en dan bij gedeelte B. )?

Tdv
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 190

Bericht door Tdv »

Droopymaes schreef:
27 apr 2020 15:02
Goede middag,

Op aangeven van enkele prominente figuren op de chat, kom ik even enkele vragen hier stellen.

Ik wil graag gaan beleggen in turbo’s/opties van olie. Ik weet dat dit niets is voor een beginnende belegger als ik omdat ik daar heel mijn inleg bij kan kwijt geraken. Dit is ingecalculeerd. Mijn plan zou het volgende zijn:

1. Ik zou 4 x 500 € aan short turbo’s willen kopen (15/17/18/19 mei) op WTI. Liefst met een hefboom van minstens 5. Reden om dit in 4x te doen: de hefboom zal groter zijn en dus zit je rapper aan stop loss. Als er dan toch even een stijging is, ben ik nog niet alles kwijt bij mijn 1e short turbo. Nu zou ik 4 kansen hebben voor hetzelfde bedrag van 2.000 €.
Waarom deze data: De nieuwe futures van de WTI lopen af op 20 mei (heb ik dat juist?)en daarom wil ik anticiperen op de mogelijke prijsdalingen van het dumpen van de contracten.

2. Op 20 mei (of de dag dat de futures aflopen) zou ik ook een call optie van 2000 € willen nemen op WTI met expiratie van ca 2 jaar (dacht dat december 2022 mogelijk was) en een olieprijs van 30-40 $/vat.

Tot dusver het idee, nu nog de uitvoering en daar heb ik wel wat problemen mee.
A. Ik kan de juiste turbo's en opties niet terugvinden op BINCK (enkel daar heb ik effectenrekening). Het enige dat ik van opties kan terugvinden is DRIP & UCO (DRIP, naar wat ik opgezocht heb, is niet hetgeen ik nodig heb). UCO is hetgeen ik krijg als ik op crude oil zoek. Als ik op WTI zoek, kan ik geen opties (enkel futures terugvinden).
VRAAG: is UCO dan de juiste optie en heeft die dus WTI als onderliggende waarde? (1)

B. Ik begrijp de omschrijvingen van Binck niet helemaal. In mijn boeken (beleggen voor dummies & opties voor rendement en zekerheid) staan opties en turbo's anders geformuleerd.
VB: Optie call uit boek: C RD (of UCO voor die olie) dec ’22 2,60 € (bied) 2,70 € (laat)
VB: Optie call op binck: UCO lijst.png.

VRAAG:
* Waarvoor staat die 15 (is dat de premie die je betaalt OF is dit de strike)? (2)
* Aan welke prijs zou je deze kunnen kopen? (3)
* Op basis van welke onderliggende olieprijs is dit berekend (maw: tot waar moet die prijs stijgen om ITM te zitten)?(4)
* Wat is het verschil tussen die 15 & 30 € (heeft met bovenstaande te maken maar adhv dit voorbeeld is het miss duidelijker)?(5)

C. In mijn schaduwportefeuille komen er geen stijgingen of dalingen te zien voor de opties en turbo's. Ik kan dus maw niet zien of ik best al verkoop of niet. Wat kan daarvoor de reden zijn? Gaat dit wel het geval zijn mits ze in mn echte portefeuille zitten? Bij deze ook hiervan een voorbeeld: Evolutie.png.

Grt
Om enkele van uw vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden...

1) Hetgeen u toont is een ETF waar u een optie op neemt.. zie afbeelding voor de onderliggende waarde
Knip0.PNG
Zoals u ziet is de onderliggende waarde een index.. de onderliggende waarde van die index is dan wel degelijk WTI crude oil..

knip1.PNG

2) Die 15 is de strike...
3)Ik denk dat je hiervoor zal moeten betalen als je realtime koersen wenst te ontvangen (indien niet..be my guest)
4) Geen idee, de onderliggende waarde is een index..
5) Het verschil tussen de 15 en 30 is de koers waarvan u denkt dat deze hoger zal liggen ..als u een call 15 koopt dan verwacht u dat op expiratiedatum de koers van de ETF (proshares ultra bloomberg crude oil) boven de 15 noteert (vergeet uw premie van de aankoop uiteraard niet!!), hetzelfde verhaal voor de call 30..

Verder zijn opties wel net iets meer dan enkel de strike, premie en duurtijd...maar bon daar gaat het dus niet over in uw vraagstelling

Ik raadt u verder toch ten sterkste af om hier als beginnend belegger met te beginnen... volgend spreekwoord is mss wel van toepassing: leer eerst stappen vooraleer je wil lopen.

Ik bedoel dit niet slecht maar leer eerst met andere opties spelen om wat kennis te maken vooraleer je met de door u aangehaalde begint.

Succes alvast
U kunt zich hier registreren waarna u de bijlage kunt bekijken.
Mannie liked last!

Droopymaes
Premiummember
Premiummember

Thx voor de reactie Tdv.

Nog even volgende vraagjes:
Op Binck staat er bij Tarieven het volgende:
Opties (per contract). Staffels op basis van reguliere, betaalde contracten per maand - 2,75 €

1. Bedoelen ze daar dan mee dat dit 2,75 € kost per type optie (vb aandeel ING / Olie / …) of is dit per optie (vb 2 opties ING = 2x deze kost)?

2. Op onderstaande stelling nog geen antwoord gekregen op de chat (en wil daar de mensen ook niet blijven lastig vallen met dezelfde vraag):
Stel je hebt aan call optie met strike 15€ gekocht (premie 2 € voort gemak) op aandeel ING met expire dec '20.
In tussentijd (voor expire) is de prijs gestegen naar 19€ en je vindt dat je genoeg rendement hebt.
=> je wil deze dus verkopen.

Als je verkoopt, "schrijf" je deze call (is dat juist, of kan je enkel een 'nieuwe call' schrijven?) en verdien je dus (4-2) 2€ x 100.

2a Krijg je die 200 € dan direct (maw is alles afgesloten en loop je geen risico meer)?
2b Krijg je dit geld pas na expiratie (en wat dan met de lopende kosten)?
2c Stel de prijs loopt verder op naar vb 21 € tegen expiratie. Kan je dan risico lopen op die extra stijging (21-20 = 1 € x 100 of is dit niet meer onze verantwoordelijkheid?

Grt

Droopymaes
Premiummember
Premiummember

Tdv schreef:
28 apr 2020 13:10

Om enkele van uw vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden...

1) Hetgeen u toont is een ETF waar u een optie op neemt.. zie afbeelding voor de onderliggende waarde

Knip0.PNG

Zoals u ziet is de onderliggende waarde een index.. de onderliggende waarde van die index is dan wel degelijk WTI crude oil..

knip1.PNG

2) Die 15 is de strike...
3)Ik denk dat je hiervoor zal moeten betalen als je realtime koersen wenst te ontvangen (indien niet..be my guest)
4) Geen idee, de onderliggende waarde is een index..
5) Het verschil tussen de 15 en 30 is de koers waarvan u denkt dat deze hoger zal liggen ..als u een call 15 koopt dan verwacht u dat op expiratiedatum de koers van de ETF (proshares ultra bloomberg crude oil) boven de 15 noteert (vergeet uw premie van de aankoop uiteraard niet!!), hetzelfde verhaal voor de call 30..

Verder zijn opties wel net iets meer dan enkel de strike, premie en duurtijd...maar bon daar gaat het dus niet over in uw vraagstelling

Ik raadt u verder toch ten sterkste af om hier als beginnend belegger met te beginnen... volgend spreekwoord is mss wel van toepassing: leer eerst stappen vooraleer je wil lopen.

Ik bedoel dit niet slecht maar leer eerst met andere opties spelen om wat kennis te maken vooraleer je met de door u aangehaalde begint.

Succes alvast
Aangezien ik toch nog aan het twijfelen ben (hopen op een tijdelijke daling?) en ik na vruchteloos zoeken naar een optie die rechtstreeks op de WTI gaat bij Binck... wou ik hier toch nog even op in gaan.

Ik veronderstel dat het nog gevaarlijker is om op een ETF een optie te nemen?
Denk gevonden te hebben wat er in die ETF zit:
UCO - ETF posities.png
.
Kan dit kloppen? Is dit dan nog een groot risico (weet nl niet wat die subindex betekent)?
Wat ik veronderstel is dat deze ETF dan daarnaast ook een future (is dat een optie of een turbo?) heeft met afloop september. Kunnen we hiervan de prijs weten om te zien of deze winst kan opleveren of heeft dat geen belang in deze?
U kunt zich hier registreren waarna u de bijlage kunt bekijken.

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 5424
Contacteer:

Bericht door Beheerder »

Droopymaes schreef:
30 apr 2020 09:16
Ik veronderstel dat het nog gevaarlijker is om op een ETF een optie te nemen?
Denk gevonden te hebben wat er in die ETF zit: UCO - ETF posities.png.
Kan dit kloppen? Is dit dan nog een groot risico (weet nl niet wat die subindex betekent)?
Wat ik veronderstel is dat deze ETF dan daarnaast ook een future (is dat een optie of een turbo?) heeft met afloop september. Kunnen we hiervan de prijs weten om te zien of deze winst kan opleveren of heeft dat geen belang in deze?
Een heel late reactie maar ik ken geen opties op ETF's maar ze zullen er ongetwijfeld zijn. De ETF heeft posities in futures maar die futures worden doorgerold wanneer een future expireert. Of wellicht dat de uitgever van de ETF de future zelf wisselt voordat de expiratie is. Dit laatste lijkt wel logisch want kort voor expiratie kunnen futures soms flinke bewegingen laten zien wat niet ten goede komt aan wie de ETF in bezit heeft.
Droopymaes liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 5424
Contacteer:

Bericht door Beheerder »

In dit premium-artikel is de ratio van turbo's verder uitgelicht en dat dit soms een valkuil is en zeker onnodig vanuit de uitgever om een ratio op bepaalde turbo's toe te passen. Zij zullen hun redenen hebben maar die zijn niet in het voordeel van wie de turbo koopt:

https://beursig.com/2021/02/28/turbo-ra ... et-turbos/
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Plaats reactie