Geen stijging bid en ask van opties bij stijging van het aandeel

Bespreek hier afgeleide producten zoals sprinters, turbo's, opties en obligaties
Plaats reactie
Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 1886

Geen stijging bid en ask van opties bij stijging van het aandeel

Berichtdoor Beheerder » 03 Jan 2018 11:49

Vreemd voorval momenteel met callopties op Galapagos (expiratie in maart). Gisteren waren bied en laat gelijk of zelfs hoger dan nu het geval is. Het aandeel stijgt momenteel met bijna 3% maar in de opties zit geen beweging en bied en laat blijven zelfs gelijk of onder dat van gisteren.

Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en ook de vraag bij Euronext neergelegd. Wellicht is het de volatiliteit die negatieve invloed heeft maar dat kan ik me niet indenken.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee wat de reden kan zijn?
Voor vragen of informatie kunt u rechts bovenaan de pagina op contact klikken

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Re: Geen stijging bid en ask van opties bij stijging van het aandeel

Berichtdoor Beheerder » 03 Jan 2018 12:49

Blijkbaar wel de volatiliteit want dit kreeg ik als reactie:

Yesterday the MAR18 100 call

settled at 1.61€

Underlying valuel 77:88

Volatility 53%

Delta 17%

Today

Mid point Options 1.76

Underlying value 80.66

Volatility 50%

Value per volatility punt is +/- 0.10€ à This causes the expectation value +/- 0.30 cents cheaper

17% X the ulv movement is 0.47

1.61 +0.47 -0.30 = 1.78 à The drop of volatility compensates the movement X delta
piddybull liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 439

Berichtdoor 14-11-2014 » 04 Jan 2018 14:14

Blijkbaar wel de volatiliteit

Underlying valuel 77:88
Volatility 53%

Underlying value 80.66
Volatility 50%

De berekening is niet informatief, in zoverre dat de formule 17 + X = iets achteraf altijd klopt.

Gerealiseerde verwachtingswaarde is een algemener antwoord. Volatiliteit is neutraal, dus bij 77,88 waren maximale "koersdoelen" blijkbaar 36,60 euro of 119,16 euro.

Bij 80,66 waren maximale "koersdoelen" blijkbaar 40,33 euro of 120,99 euro.

Het "koersdoel" aan de bovenkant steeg veel minder hard (1,54%) dan de koers van de onderliggende waarde (3,57). Een deel van de verwachtingswaarde is dus ingelost, met een relatief gereduceerd opwaarts potentieel. Niet zo gek, bij een stijging zonder nieuwe concrete aanleiding.

Ongeveer net zoals een stijging van de buitentemperatuur met 5 graden Celsius van vandaag niet impliceert dat we in juli tijdens een hittegolf een nog eens 5 graden hogere maximumtemperatuur verwachten.

Dat de som of de Engelstalige uitleg niet klopt, het "koersdoel" (1,54%) stijgt blijkbaar harder dan de biedprijs (0%), ligt aan de "geweldige" formule met een X, wat hun enige onbekende, feilbare en alles verklarende variabele is: 17 + X = iets. Wat dat iets is, is achteraf bekend, zodat de Engelstalige tekst X berekent.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 04 Jan 2018 14:26

De gegeven formule was 17% X the ulv movement is 0.47. Hierbij moet X worden gezien als vermenigvuldiging en dat komt overeen met de getallen:

Underlying value movement was: 80,66-77,88=2,78

17% van deze movement is 0,47.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 439

Berichtdoor 14-11-2014 » 05 Jan 2018 11:23

Beheerder schreef:De gegeven formule was 17% X the ulv movement is 0.47. Hierbij moet X worden gezien als vermenigvuldiging en dat komt overeen met de getallen:

Underlying value movement was: 80,66-77,88=2,78

17% van deze movement is 0,47.

U heeft de boodschap niet begrepen, een formule klopt met zichzelf. Dat betekent niet dat de eruit volgende achteraf-verklaring en/of het als dusdanig hiervoor gebruiken van een formule juist is. B&S is niet feilloos.

Het voegt weinig toe aan mijn "17 + X = iets" dat men achter weet wat de uitkomst "iets" exact is, en dan komt vertellen wat de berekende waarde van de variabele X is.

Belangrijker is dat het verhaal onjuist of onvolledig is, ondanks dat X correct berekend is. Het verwachte koersplafond stijgt licht (koersstijging, minus lagere implied volatility), maar de optie blijkbaar helemaal niet. De volatiliteit verklaart op geen enkele wijze dat verschil, ongeacht hoe schattig men die X telkens weer kan berekenen. Alleen jammer dat het eenvoudige rekenwerk de kern mist, zelfs wanneer achteraf gerekend wordt. B&S is niet perfect en allesomvattend.

In plaats van mijn 17 mag u ook 1177 invullen, het verwijst niet naar de Engelstalige 17. Het achteraf-rekenwerk is feilloos, maar het eruit voortvloeiende verhaal niet.

Ook min of meer opvallend is tenslotte dat de volatiliteit bovengemiddeld was, en u een stijging in plaats van daling van de implied volatility zou mogen verwachten. De sommen kloppen achteraf altijd prima, maar het afgeleide verhaal of de conclusies niet.

In plaats van mij vertellen wat de X is, rekenen kan ik zelf ook wel, probeer er eens een verklaring in te vinden waarom een maximaal verwacht koersplafond noemenswaardig stijgt, met 1,54%, maar waarom een calloptie daarna helemaal niet stijgt. Dus ook niet een klein beetje. En waarom de berekende volatiliteit daalt, op een dag net een bovengemiddelde volatiliteit. Dat lijkt mij niet uit het Engelstalige verhaal op te maken. Graag een verklaring zonder formules met grieken, want de cijfers kloppen. De letters van het Engelse verhaal m.i. niet.

Beheerder
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Beheerder » 05 Jan 2018 13:03

Het probleem is dat ik niet kan nagaan hoe Euronext de volatiliteit berekende. Over welke periode en is elke periode even zwaar in de weging? Dat de cijfers kloppen weet ik ook maar met achterdocht heb ik het aangenomen. Inderdaad de koers steeg met 3 tot 4 procent die dag, nogal volatiel. Misschien is er in de berekening van de volatiliteit een dag uit de reeks weggevallen die nog volatieler was? Nog geen week geleden werden de opties verhandeld voor €1,90 tot €2,00 en inmiddels bij een toch redelijk opgelopen koers noteren ze €1,55 - €1,60.