Roularta

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1143
Contacteer:

Re: Roularta

Bericht door bertje » 14 aug 2019 09:05

Ik hou van positieve verrassingen ;-)

powered by Surfing Waves

bertje
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door bertje » 14 aug 2019 09:20

Vooral de fors krimp in personeel(kost) valt op
Aantal werknemers op afsluitdatum 2019: 1.248 2018: 1.246 +0,2%
Exclusief joint ventures (Mediafin, Bayard enz.) en voor 2019 inclusief de werknemers van de Women Brands.

Arvika
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 10
Contacteer:

Bericht door Arvika » 14 aug 2019 09:23

jens_dev schreef:Je was zelf nogal negatief op voorhand hé bertje, iets te negatief zo blijkt. Ik lees verder.
Gisteren om 17u11, jens_dev op het spaargidsforum over de cijfers van Roularta: Mooi zullen ze er niet uitzien. Ik verwacht wel een beter H2.

Je was ook nogal negatief he Jens?

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3942
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 14 aug 2019 09:43

Met hoeveel procent is de winst gedaald Arvika?
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

bertje
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door bertje » 14 aug 2019 10:17

De halfjaarcijfers van Roularta lagen in lijn der verwachtingen, want de omzet klokte 17,8% hoger af op 148 miljoen euro (155 miljoen euro verwacht) en de bedrijfskasstroom (EBITDA) verdubbelde tot 10,7 miljoen euro (meer dan de verhoopte 9,3 miljoen euro). Er is wel erg weinig zichtbaarheid om een degelijke prognose te maken voor de tweede jaarhelft, onder meer omdat de reclame-inkomsten overal onder druk staan. Geen impact op de prognoses, zodat het koersdoel van 16 euro en het “Houden”-advies behouden blijven.

Arvika
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 10
Contacteer:

Bericht door Arvika » 14 aug 2019 10:20

Ik begrijp je niet, Jens. Je verwacht slechte cijfers, je koopt aandelen voor de bekendmaking van die cijfers. De cijfers zijn imo positiever dan verwacht, bij Bertje ook. Je wijst Bertje op het feit dat hij te negatief was, alhoewel je dat eigenlijk zelf was. En nu zeg je toch dat de cijfers slecht zijn en dat zou je dan kunnen zien aan het winstcijfer? Kom op, ik raad je aan om alles nog eens opnieuw te lezen, bekijk wat de markt verwacht had en welke korting daardoor in de koers verrekend zit. En de evolutie van het winstcijfer is met vergelijkingsjaar 2018 compleet irrelevant!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 14 aug 2019 10:35

Ik zei dat ze er niet mooi zouden uitzien omdat de winst met >90% ging dalen. Je moet goed leren lezen. Natuurlijk zit er aan huidige koers waarde in het aandeel. Anders zat ik niet long. Bij deze een warme oproep om zelf wat meer bij te dragen tot de discussie.

------------------------------------

Resultaten zijn veel beter dan ik had verwacht.

Vrije kasstroom is 2x zo groot als nettowinst omdat D&A veel groter is dan CapEx en het aandeel in het resultaat van deelnemingen veel kleiner dan de effectieve dividends received.

Eind vorig jaar bedroeg de net cash €95,7m. Nu is dat €89,9m of €7,13 per aandeel als je de operationele lease liabilities uit de financiële schulden haalt. Dus een daling met slechts €5,8m terwijl ze een dividend (€6,3m) hebben betaald en het saldo van de overname van de Sanoma-merken (€7,9m). Vrije kasstroom ligt dan boven €8m en dan heb je nog niet gecorrigeerd voor een stijging van het werkkapitaal met €3m. Dat alles terwijl de beurskap aan huidige koers slechts €158m bedraagt en de EV €68m. Ik denk dat er serieus veel waarde in zit aan de huidige koers.
wimilio liked last!

bertje
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door bertje » 17 aug 2019 20:58

Doe het met Flair

Ook Roularta kwam met cijfers. De mediagroep, die voor de helft eigenaar is van dit huis, wist de omzet dankzij overnames 18 procent op te krikken. Zonder het inlijven van onder meer Flair, Libelle en Feeling zakten de inkomsten ruim 6 procent. We moeten misschien een oproep doen aan de bedrijven om wat meer in hun buidel te tasten voor advertenties, want de inkomsten uit reclame zakten bijna 12 procent als we de integratie van de vrouwenbladen niet meetellen. U moet maar even kijken naar Deze Week, de opvolger van De Streekkrant. Toen ik nog studeerde, brachten we met een bus van de universiteit een bezoek aan het hoofdkwartier van Roularta in Roeselare. Honderden medewerkers zaten er zij aan zij duizenden advertenties voor de Streekkrant-edities op te stellen. Echt impressionant. Maar de vuistdikke De Streekkrant die elke week in de bus viel, is tot het flinterdunne Deze Week afgebladderd.

Inkomsten uit onlinediensten moesten de daling van de printadvertenties compenseren. Roularta investeerde miljoenen in de webwinkel Storesquare.be, een digitaal kruispunt waarlangs lokale handelaars hun waren kunnen slijten. De ambities zijn intussen teruggeschroefd. In het persbericht met de halfjaarcijfers wordt over de onlineshop met geen woord meer gerept. Nu was de naam van die webwinkel misschien niet de beste keuze. Als ik naar de doelgroep kijk, bijvoorbeeld mijn moeder die niet meteen vlot Engels kent, dan kan zij perfect Bol.com of Zalando.be intikken. ‘Storesquare’ zal ik wellicht eerst op een briefje moeten schrijven voor ze er terechtkomt.

Gelukkig gaat het met de winstgevendheid beter. Dankzij een strikt kostenbeheer gekoppeld aan een relatief stabiel lezerschap wist Roularta opnieuw een brutobedrijfswinstmarge van 7,2 procent te halen. Vorig jaar was die nog negatief. Netto hield Roularta er 3,8 miljoen euro aan over.

De balans is zo gezond als een visje. De mediagroep heeft 85 miljoen euro cash op de rekening, goed voor 6,46 euro per aandeel, ruim de helft van de beurskoers. Die cashberg doet sommige beleggers speculeren dat het bedrijf van de beurs gehaald wordt, want dat zou de familie De Nolf netto niet zoveel kosten. De familie bezit al 68,4 procent van de aandelen. Vorig jaar kocht ze nog een groot pakket van de familie Claeys over. Daarnaast bezit Roularta 4,5 procent eigen aandelen. Voor een openbaar bod met een premie op de beurskoers, tegen pakweg 15 euro, zou de familie 53 miljoen moeten ophoesten. Dat is minder dan de cashvoorraad bij het bedrijf. Centen zijn dus geen probleem. Denk aan de vier familieleden Moortgat, die na de delisting van hun Duvel-brouwerij in amper vier jaar meer dividenden aan zichzelf uitkeerden dan de leningen die ze voor de uitkoopoperatie sloten.

Als belegger houdt u best geen rekening met een bod, want buiten wat speculatie zijn er geen indicaties dat dit tot de plannen behoort. De groep investeert bovendien volop. Omdat de vraag naar drukwerk zeer groot is, koopt Roularta een nieuwe drukpers van 12 miljoen euro, die zowat een tiende van de capaciteit voor magazines in België zal vertegenwoordigen.

Tegen 12 à 13 keer de verwachte winst dit jaar en een balans als een rots lijkt Roularta fair gewaardeerd. Grote groei zit er echter niet in, en u moet kunnen leven met de fors schommelende pieken en dalen in de advertentie-inkomsten. Een extra voordeel voor de Roularta-aandeelhouder is dat hij zichzelf steunt als hij deze krant koopt of naar onze website surft. U doet dat trouwens met steeds meer, waarvoor dank.

bron: de tijd
ancaoli liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 03 sep 2019 15:34

Heeft iemand dit interview met De Nolf gelezen in het magazine van de VFB?
EDCM44iXkAAEbPf.jpg
U kunt zich hier registreren om de bijlage te zien.

Toon003
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2
Contacteer:

Bericht door Toon003 » 03 sep 2019 16:38

Ja, paar interessante zaken voor mij:
- nieuwe magazinepers is 4x efficiënter dan de oude en zijn aantal grote orders geplaatst waardoor "groei verzekerd is". EBITDA marge van c. 10% op deze activiteiten
- dividend van 50 cent per aandeel is een "normale uitkering"
- Mediafin deed operationeel kasstroom van €14m vorig jaar
- Reclame bij gedrukte media staat onder druk, "dat blijft een probleem"
- Abonneevernieuwingen beter dan vorig jaar

(Bron: Beste Belegger)
jens_dev liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie