Aedifica

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Tsundoku
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 4

Re: Aedifica

Bericht door Tsundoku »

Het dividend van dit boekjaar wordt voor het gemak opgesplitst:
- dividend 1 = over periode van januari tot en met 11 juni: dit komt enkel toe aan de huidige aandeelhouders
- dividend 2 = vanaf 12 juni tot einde van het jaar: dit komt toe aan huidige aandeelhouders + de nieuw uitgegeven aandelen

En dat eerste dividend wordt dus op 11 juni (dacht ik) geknipt.
charel01 liked last!

Erik1040
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 146

Bericht door Erik1040 »

Beursblik: schuldgraad Aedifica zakt dankzij omvangrijke kapitaalverhoging
10 juni 2021 09:47

(ABM FN) De omvangrijke private plaatsing van aandelen door Aedifica zal ervoor zorgen dat de schuldgraad van de zorgvastgoedinvesterder een stuk daalt. Dit oordeelden analisten van KBC en ING op basis van de kapitaalverhoging van de vastgoedinvesteerder.

De operatie zou de schuldgraad tegen eind dit jaar stevig moeten laten zakken tot 45 procent. KBC denkt zelf eerder aan 46,7 procent. Volgens ING is de huidige schuldratio van ongeveer 50 procent al mooi beneden de bankconvenanten. De beoogde 45 procent is volgens de bank dan weer binnen de comfortzone van het management.

De waardering van Aedifica ligt volgens ING wel wat hoger dan die van sectorgenoten, zowel op vlak van koers-winstverhouding als premie tegenover de netto activa.

KBC spreekt van een grote kapitaaloperatie maar verandert desondanks niets aan het koopadvies met koersdoel van 122,00 euro. ING herhaalt eveneens het koopadvies met een koersdoel van 115,00 euro. Het aandeel daalde donderdag 3,2 procent tot 104,50 euro.

ABMFNABM Financial News
charel01 liked last!

mver
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 59

Bericht door mver »

Beursblik: Degroof Petercam verlaagt koersdoel Aedifica

Door ABM Financial News op 10 juni 2021 10:56

(ABM FN) Degroof Petercam heeft donderdag het koersdoel voor Aedifica verlaagd van 116,00 naar 112,00 euro bij een ongewijzigd koopadvies.

De kapitaalverhoging van 286 miljoen euro komt volgens analist Herman van der Loos niet als een verrassing, maar wel wat sneller dan verwacht.

Wellicht dat de kapitaalverhoging wat eerder plaatsvond met het oog op een nieuwe investeringskans die zich aandiende. Aedifica investeerde dit jaar al meer dan Van der Loos had verwacht.

De verwatering als gevolg van de emissie is volgens de analist “bescheiden”.

Van der Loos verlaagde zijn taxaties voor de winst per aandeel voor de komende drie jaren licht. Reden dat ook het koersdoel omlaag ging.

Het koopadvies werd door Degroof Petercam gehandhaafd gezien het fundamentele opwaartse potentieel en de voorziene groei van de portefeuille, bovenop de projecten reeds in de pijplijn.
charel01 liked last!

aossa
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 80

Bericht door aossa »

Tsundoku schreef:
09 jun 2021 19:54
aossa schreef:
09 jun 2021 17:25
Hoge verwatering van het dividend.

Ga overwegen om over te stappen naar Cofinimmo!
Zolang je geld ophaalt om te investeren in nieuwe projecten (aan het tempo dat ze die doen mag deze kapitaalverhoging niet echt als een verrassing komen), die nieuwe projecten nog altijd nettohuurrendementen van 5% of meer opbrengen én de aandelen dan nog eens aan een premie ten opzichte van de intrinsieke waarde verkocht worden, zal het met die "verwatering" wel meevallen hoor.

Dat gezegd zijnde, Cofinimmo's laatste zorgprojecten die ik zag passeren hadden doorgaans een lager huurrendement dan wat ze bij Aedifica gewoon zijn. En de opeenvolging van kapitaalverhogingen is nu eenmaal een neveneffect van het GVV-statuut waardoor ze 80% van de winst MOETEN uitkeren en dus voor hun groeifase automatisch afhankelijk zijn van extern kapitaal. Wie daarvoor uit Aedifica stapt, had er in de eerste plaats beter misschien niet ingestapt ;)
Ach Cofinimmo brutto dividendrendement is hoger dan dat van Aedifica.
Ze doen pogingen om de tak residentieel zorgvastgoed naar of boven de 60% te krijgen waardoor het netto dividend rendement met 15% verhoogt (15% afhouding roerende voorheffing ipv 30%).

Bovendien lees en hoor ik meer en meer negatieve berichten over de zogenaamde "cowboys in de vastgoedzorg sector" die focussen op hoog aandeelhouders rendement. Dit doet me even nadenken over dit, volgens mij toch overgewaardeerd, aandeel. Het gaat bij Aedifica dan wel zuiver over het vastgoed, maar van hun huurders wordt gevraagd dat ze het hoge rendement blijvend realiseren. (Lees: de natte pamper wordt slechts vervangen na 75% verzadiging).

aossa
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 80

Bericht door aossa »

Tsundoku schreef:
10 jun 2021 09:42
Het dividend van dit boekjaar wordt voor het gemak opgesplitst:
- dividend 1 = over periode van januari tot en met 11 juni: dit komt enkel toe aan de huidige aandeelhouders
- dividend 2 = vanaf 12 juni tot einde van het jaar: dit komt toe aan huidige aandeelhouders + de nieuw uitgegeven aandelen

En dat eerste dividend wordt dus op 11 juni (dacht ik) geknipt.
Uit het PB:
Effectieve onthechting van coupon nr. 28, die het dividendrecht van 1 januari 2021 tot en met14 juni 2021 vertegenwoordigt: 10 juni 2021(na sluiting van de markten).

Notering ex-coupon nr.28: 11 juni 2021
charel01 liked last!

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 15058

Bericht door charel01 »

aossa schreef:
10 jun 2021 11:11
Tsundoku schreef:
aossa schreef:

Zolang je geld ophaalt om te investeren in nieuwe projecten (aan het tempo dat ze die doen mag deze kapitaalverhoging niet echt als een verrassing komen), die nieuwe projecten nog altijd nettohuurrendementen van 5% of meer opbrengen én de aandelen dan nog eens aan een premie ten opzichte van de intrinsieke waarde verkocht worden, zal het met die "verwatering" wel meevallen hoor.

Dat gezegd zijnde, Cofinimmo's laatste zorgprojecten die ik zag passeren hadden doorgaans een lager huurrendement dan wat ze bij Aedifica gewoon zijn. En de opeenvolging van kapitaalverhogingen is nu eenmaal een neveneffect van het GVV-statuut waardoor ze 80% van de winst MOETEN uitkeren en dus voor hun groeifase automatisch afhankelijk zijn van extern kapitaal. Wie daarvoor uit Aedifica stapt, had er in de eerste plaats beter misschien niet ingestapt ;)
Ach Cofinimmo brutto dividendrendement is hoger dan dat van Aedifica.
Ze doen pogingen om de tak residentieel zorgvastgoed naar of boven de 60% te krijgen waardoor het netto dividend rendement met 15% verhoogt (15% afhouding roerende voorheffing ipv 30%).

Bovendien lees en hoor ik meer en meer negatieve berichten over de zogenaamde "cowboys in de vastgoedzorg sector" die focussen op hoog aandeelhouders rendement. Dit doet me even nadenken over dit, volgens mij toch overgewaardeerd, aandeel. Het gaat bij Aedifica dan wel zuiver over het vastgoed, maar van hun huurders wordt gevraagd dat ze het hoge rendement blijvend realiseren. (Lees: de natte pamper wordt slechts vervangen na 75% verzadiging).
Natuurlijk, zijn privehuurders en dat draait rond de centen.
Mijn dochter had onlangs eens voor de aardigheid geinformeerd in een verzorgingstehuis waar Aedifica huisbaas van is.
Ze is verzorgende voor het ziekenfonds. Wat boden ze haar aan:
- Nu werkt ze 4/5, ze had als ik het goed voor heb 26 uur per week mogen doen.
- Nu werkt ze eigenlijk zo goed als geen weekends, daar mocht ze weekends en nachten gaan doen.
- Het loon kwam ongeveer overeen.
- Haar jaren dienst mocht ze meenemen.
- Ze kreeg een proefperiode van 6 maanden.
Mijn dochter heeft hartelijk bedankt voor hun condities.
Ze zou al goed zot zijn.
Maar dat heeft dus als verhuurder totaal niets te maken met de gang van zaken in de tehuizen die ze verhuren.
Ik heb ooit een appartement verhuurd aan een paaldanseres waar achteraf een Albanees was gaan mee samen wonen.
Geld handje contantje om de 3 maanden in mijn handen.
Ze hadden zelfs verfraaiingswerken in het appartement gedaan die ik niet heb moeten betalen.
Ik heb nog nooit een betere huurder gehad.
Wat dat overgewaardeerd aandeel betreft. De vergrijzing gaat maar erger en erger worden. Ze hebben groot gelijk dat ze nu volop investeren, de opbrengst zal met de jaren alleen maar groter en groter worden.
Dit is gewoonweg een aandeel dat je in port moet houden en laten rusten.

Aedifica haalt 285 miljoen euro kapitaal op
Aedifica tankt 285 miljoen euro (bruto) vers kapitaal door de uitgifte van nieuwe aandelen aan een prijs van 102 euro per aandeel, goed voor een korting van 3,9% tegenover de laatste slotkoers. Met de opbrengst van de transactie wil Aedifica de uitvoering van de ontwikkelingspijplijn financieren en de balans versterken om verder te groeien in de Europese zorgvastgoedmarkt. KBC Securities-analist Wirdo Jongman schat dat de schuldraad tegen eind 2021 rond 46,7% zal uitkomen. Hoewel het een aanzienlijk bedrag betreft, is er bij KBCS geen impact op het 122 euro koersdoel en “Kopen”-advies.

Louis From Gaal
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 8

Bericht door Louis From Gaal »

aossa schreef:
10 jun 2021 11:11
Tsundoku schreef:
aossa schreef:

klopt, ik stel mij daar ook vragen bij. maar is dit niet gewoon hoe kapitalisme werkt? jammer genoeg.

Erik1040
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 146

Bericht door Erik1040 »

Beursblik: Degroof Petercam verlaagt koersdoel Aedifica
10 juni 2021 10:56

(ABM FN) Degroof Petercam heeft donderdag het koersdoel voor Aedifica verlaagd van 116,00 naar 112,00 euro bij een ongewijzigd koopadvies.

De kapitaalverhoging van 286 miljoen euro komt volgens analist Herman van der Loos niet als een verrassing, maar wel wat sneller dan verwacht.

Wellicht dat de kapitaalverhoging wat eerder plaatsvond met het oog op een nieuwe investeringskans die zich aandiende. Aedifica investeerde dit jaar al meer dan Van der Loos had verwacht.

De verwatering als gevolg van de emissie is volgens de analist “bescheiden”.

Van der Loos verlaagde zijn taxaties voor de winst per aandeel voor de komende drie jaren licht. Reden dat ook het koersdoel omlaag ging.

Het koopadvies werd door Degroof Petercam gehandhaafd gezien het fundamentele opwaartse potentieel en de voorziene groei van de portefeuille, bovenop de projecten reeds in de pijplijn.

Het aandeel Aedifica daalde donderdag 2,0 procent naar 105,80 euro.

ABMFNABM Financial News;
charel01 liked last!

elchapo
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 18

Bericht door elchapo »

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... gspiramide
Zal in België niet veel anders zijn.
De groep mensen tussen de 50 en 75 is enorm.
Potentiële bewoners op enige termijn.
charel01 liked last!

Louis From Gaal
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 8

Bericht door Louis From Gaal »

elchapo schreef:
10 jun 2021 13:42
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... gspiramide
Zal in België niet veel anders zijn.
De groep mensen tussen de 50 en 75 is enorm.
Potentiële bewoners op enige termijn.
Klopt natuurlijk. Een andere vraag is of er in de klassieke, grootschalige woonzorgcentra veel toekomst zit. De schrijnende verhalen uit de WZC (ook pre-corona) zijn legio. De toekomst ligt volgens mij in meer kleinschalige ouderenzorg ingebed in 'de gemeenschap', waar mantelzorger, verpleegster, buurtbewoners de taken onder elkaar verdelen. Nu, daar wordt al lang over gepraat en ik denk dat ze bij Aedifica ook wel nadenken over een 'andere' ouderenzorg dan de mensonterende situaties die we daar nu toch al te vaak zien. Daarom kijk ik vooral uit naar welke duurzame en lokaal ingebedde projecten Aedifica nog in de pijplijn heeft.

Plaats reactie