IBA (Ion Beam Applications)

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 16

Re: IBA (Ion Beam Applications)

Berichtdoor nete » 17 Apr 2018 16:50

jean de florette schreef:
nete schreef:Nog altijd "analisten" koersdoelen tussen 14,90 en 27 euro. Te gek voor woorden.

Ga je nu elke keer zeuren als iemand een advies plaatst? Wat is daar dan de toegevoegde waarde van?

Ik was gewoon even gaan kijken bij Trivano of er nog andere adviezen waren en als je dan koersdoelen ziet, de ene bijna het dubbele van de andere, en een derde daar tussenin, dan vroeg ik me af wat de toegevoegde waarde is om dat ene advies te plaatsen.
Kan mijn tussenkomst niet nuttig zijn voor de lezers om een bredere kijk op de adviezen te krijgen ?
Maar dat ik niet hoog oploop met "analisten" (zéér zacht uitgedrukt ;) ) zal je al wel opgemerkt hebben vermoed ik.

Trouwens, ik ben eens verder gaan kijken naar de IBA adviezen van KBC Securities sinds juli 2017. Op 6 juli 2017 gaf die analist een koersdoel van 59 euro :shock: en een advies om het aandeel zeker te kopen. Zalig zijn zij die adviezen opvolgen... Het aandeel stond toen rond de 36 euro en had dus zijn eerste "patat" van vier al gekregen.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 524

Berichtdoor Karl » 18 Apr 2018 13:51

Ik plaats alleen nieuwe adviezen en niet adviezen van dagen of weken geleden. Soms, zoals bij Galapagos, kan een verlaging van een koersdoel zorgen voor een reactie op de beurs. Dat analisten niet dezelfde koersdoelen hanteren vind ik beter dan allemaal hetzelfde, wat wel weer makkelijker zou zijn voor ons als kleine beleggers.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor nete » 18 Apr 2018 14:38

Karl schreef:Dat analisten niet dezelfde koersdoelen hanteren vind ik beter dan allemaal hetzelfde, wat wel weer makkelijker zou zijn voor ons als kleine beleggers.

Tja, voor mij betekent zoiets (een wirwar van ver uiteenlopende visies) dat ze er geen jota meer van weten dan u en ik. Herlees mijn voorbeeld hierboven van de "schitterende" toekomstkijk van KBC securities over IBA in juli 2017. Nog eens: je zal zo'n advies maar eens blindelings volgen.... En als je ze niet blindelings kunt of wilt volgen, welke meerwaarde hebben die adviezen dan ???

Ik zou de analisten veel meer krediet geven als al hun neuzen ongeveer in dezelfde richting wijzen.

Ik heb het nog geschreven: ik kan een dartsbord kopen, daar wat koersdoelen opschrijven en daar een pijltje naartoe werpen, en dat is dan MIJN koersdoel (het zoveelste in de rij).

Nog eens: met alle respect voor uw mening hoor !

Blackbelt
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 162

Berichtdoor Blackbelt » 18 Apr 2018 15:42

Analisten zijn per definitie onafhankelijk, en publiceren wat ze willen.

Het zou echt wel raar zijn als ze allemaal hetzelfde zeggen en doen.
Het is aan jou als belegger om ook je huiswerk te maken gebaseerd op die informatie en andere info.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1000

Berichtdoor jean de florette » 18 Apr 2018 15:45

nete schreef:
nete schreef:Nog altijd "analisten" koersdoelen tussen 14,90 en 27 euro. Te gek voor woorden.

Ga je nu elke keer zeuren als iemand een advies plaatst? Wat is daar dan de toegevoegde waarde van?

....

De goede antwoorden waren dus blijkbaar: ja, en geen enkele.

Zolang je enkel afgeeft op anderen, zonder enig toegevoegd inzicht, helpt het geen kat vooruit. Je kijkt naar wat cijfertjes, en je stelt vast dat ze verschillen. Dat ziet iedereen wel....
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

nete
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor nete » 18 Apr 2018 17:46

Zolang je enkel afgeeft op anderen, zonder enig toegevoegd inzicht

Ik geef nochtans het voorbeeld van KBC Securities op 7 juli vorig jaar. Of moet ik schrijven: ze zaten er boenk op ?

Nu, we gaan niet eindeloos verder discussiëren over hetzelfde punt, de aandachtige lezer kan zelf wel oordelen of wat meer kritische benadering van analistenrapporten aan de orde is of niet.

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 524

Berichtdoor Karl » 18 Apr 2018 21:55

Blackbelt schreef:Analisten zijn per definitie onafhankelijk, en publiceren wat ze willen.

Het zou echt wel raar zijn als ze allemaal hetzelfde zeggen en doen.
Het is aan jou als belegger om ook je huiswerk te maken gebaseerd op die informatie en andere info.

Echt onafhankelijk zijn ze natuurlijk niet altijd. Soms geven analisten een koopadvies en een hoog koersdoel en enkele weken later mogen ze een kv begeleiden van het bedrijf :roll: Nu iets teveel afwijkend van IBA dus ga niet meer offtopic reageren.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 567

Berichtdoor Putbruy » 19 Apr 2018 17:53

er bestaan ook voetbalanalisten, die voorspellen ook de uitslagen van matchen hun rendement ? 52,5% of net iets meer dan de doorsnee chimpansee :)
in port : vanalles..

Lampi
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 71

Berichtdoor Lampi » 23 Apr 2018 12:03

vlere
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 21

Berichtdoor vlere » 23 Apr 2018 12:20

Lampi schreef:http://www.zonebourse.com/ION-BEAM-APPLICATIONS-6002/actualite/IBA-SA-Information-en-matiere-de-transparence-26395732/

Woordje uitleg? Mijn frans is dat niet :D