Accentis

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Fritz
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Re: Aandeel Accentis

Berichtdoor Fritz » 08 Mei 2019 22:24

Met veel plezier lees ik de uiteenzettingen van jullie over het aandeel Accentis/IEP.

Een vraagje voor de kenners van Accentis & IEP.

Op de site simplywallst wordt aan Accentis een IW gegeven van 0,09€. (gebaseerd op Future cash flow value)

Op dezelfde site wordt aan IEP een IW gegeven van 11,88€. (gebaseerd op Future cash flow value)

Deze beide waardes lijken mij iets te optimistisch

Telkens staat er een berekeningswijze bij van hoe men aan dit cijfer komt. (Row data)

Zijn deze berekeningen betrouwbaar ?

Zijn ze gebaseerd op juiste cijfers of zijn de winsten te hoog ingeschat ?

Graag jullie mening hierover.

Bedankt, :up:
keffertje liked last!

powered by Surfing Waves

elchapo
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9

Berichtdoor elchapo » 14 Mei 2019 19:30

over 2 weken de aandeelhoudersvergaderingen van accentis en iep. Iemand die gaat kijken?

keffertje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 309

Berichtdoor keffertje » 15 Mei 2019 07:05

Fritz schreef:Met veel plezier lees ik de uiteenzettingen van jullie over het aandeel Accentis/IEP.

Een vraagje voor de kenners van Accentis & IEP.

Op de site simplywallst wordt aan Accentis een IW gegeven van 0,09€. (gebaseerd op Future cash flow value)

Op dezelfde site wordt aan IEP een IW gegeven van 11,88€. (gebaseerd op Future cash flow value)

Deze beide waardes lijken mij iets te optimistisch

Telkens staat er een berekeningswijze bij van hoe men aan dit cijfer komt. (Row data)

Zijn deze berekeningen betrouwbaar ?

Zijn ze gebaseerd op juiste cijfers of zijn de winsten te hoog ingeschat ?

Graag jullie mening hierover.

Bedankt, :up:

Met excuses voor de late reactie (en de arrogantie dat ik mezlf als kenner beschouw) :lol:

Bij waarderingen geldt inderdaad altijd het Garbage In, Garbage out principe!

Het is heel moeilijk te beoordelen of de aannames realistisch zijn, maar met mijn wetenschap zeg ik t.a.v. accentis het volgende:

1. De waardering in het jaarverslag zelf komt op circa 5 eurocent en dat is gebaseerd op de economische waarde.
2. Die gaat echter uit van een rendement op het O.G. van 10,5%
3. Simpel gezegd: als je dus genoegen zou nemen met 5,25%, dan wordt de waarde 10 eurocent
4. Nu is de rendementseis voor doorgaans logistiek vastgoed van B-kwaliteit (ligging, grootte ouderdom) wellicht iets tussen die 5,25% en 10,5 dus is 7-8 cent mogelijk een reeel bedrag.
5. Vroeger was accentis totaal niet transparant, maar onder druk van het Xeikon-schandaal zijn ze gedwong iets opener. Daardoor hebben ze de verborgen waarde inmiddels meer moeten prijsgeven (en is dat tot beleggers doorgedrongen).
6. Vraagtekens die echter blijven bestaan:

* wat is een reele rendementseis (dus daarmee ook de waarde van het vastgoed de aandelen)
* waarom is het kostenniveau zo hoog (500k voor twee bestuurders is al erg ruim, maar wat verklaart de rest)
* waarom stijgt de huur niet (kan de bezettingsgraad alleen zo hoog blijven door huurkortingen te geven)
* welke onvoordelige leaseconstructies bestaan nog (op welke panden) waardoor verkoopbaarheid wordt bemoeilijkt en rendement wordt aangetast.

Ondanks de koersexplosie in de afgelopen jaren (van 1 naar 4 cent) is er dus nog steeds sprake van onderwaardering, maar die wordt mede veroorzaakt door het duistere verleden en het dubieuze imago van Oom Gerard volgens mij.

Omdat Iep egenlijk 55% accentis + een berg cash en een paar leningen is, kun je de waarde van Iep makkelijk afleiden uit de (herziene) waarde van Accentis.
Eli Lach liked last!

Strong
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 115

Berichtdoor Strong » 27 Mei 2019 20:23

Maandelijkse update ter beschikking op site accentis.
Hele boterham.
Veel plezier op aandeelhouders morgen.

Strong
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Strong » 27 Mei 2019 20:24

Veel plezier op aandeelhoudersvergadering morgen.

elchapo
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor elchapo » 28 Mei 2019 20:53

Strong schreef:Veel plezier op aandeelhoudersvergadering morgen.

http://accentis.be/sites/default/files/ ... e%20AV.pdf

heeft iets weg van het verslag van vorig jaar.... :roll:

Strong
Forum gebruiker
Forum gebruiker

Berichtdoor Strong » 10 Jun 2019 09:24

Zelfs vandaag op een kalme dag blijven ze de koers van accentis en iep invest drukken met hun gekende 810 en 5 stuks .
Het zijn een bende losers.

ancaoli
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 487

Berichtdoor ancaoli » 10 Jun 2019 11:20

Ik heb er zonet nog wat ingeslagen aan deze belachelijke koersen. Ik heb geduld. Zelfde verhaal als voor Iep en Glog...
keffertje liked last!
Vaste Portefeuille:Gala, Exmar, WRN, Accentis, Global G, SocGen, Roularta, Biocartis, Argenx, Enwave, Agfa, Pure Gold Mining, Ontex, OCI, Onespan

Jef Klak
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Jef Klak » 12 Jun 2019 07:47

Na een half jaar stilte is IEP opnieuw beginnen met ACCENTIS aandelen in te slagen (973 500 stuks)... :up:
keffertje liked last!

keffertje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 309

Berichtdoor keffertje » 12 Jun 2019 07:49

Jef Klak schreef:Na een half jaar stilte is IEP opnieuw beginnen met ACCENTIS aandelen in te slagen (973 500 stuks)... :up:

De oproep tijdens de AvA gedaan, heeft kennelijk gewerkt want Iep begint ook weer met het inslaan van haar eigen aandelen.
ancaoli liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen