Accentis

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Quixotic-Me81
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 69

Re: Accentis

Berichtdoor Quixotic-Me81 » 07 Feb 2018 09:01

En op welke grond zou jij een claim willen indienen tegen Euronext?

Euronext is enkel een platform om aandelen te verhandelen. Het is niet aan Euronext om reclame te maken voor een bepaald aandeel, of om de koers van een bepaald aandeel te ondersteunen.

Het enige wat je de FSMA en Euronext kunt verwijten is dat hun richtlijnen niet voldoende zijn, maar dat is niet voldoende om een claim in te dienen.

Ook moet je opletten wat je wil. Het is niet zeker dat na een reverse split de prijs van een aandeel naar boven zou gaan. Op een bepaald moment was het vertrouwen in Accentis zoek. 1 cent was de ondergrens, indien er een reverse split zou gekomen zijn van bv 100 oude aandelen voor 1 nieuw aandeel, is het mogelijk dat het nieuwe aandeel zou zakken.
14-11-2014 liked last!
“When the people find that they can vote themselves money that will herald the end of the republic.” (Benjamin Franklin)

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 449

Berichtdoor 14-11-2014 » 07 Feb 2018 13:50

En op welke grond zou jij een claim willen indienen tegen Euronext?

Euronext is enkel een platform om aandelen te verhandelen. Het is niet aan Euronext om reclame te maken voor een bepaald aandeel, of om de koers van een bepaald aandeel te ondersteunen.

Het enige wat je de FSMA en Euronext kunt verwijten is dat hun richtlijnen niet voldoende zijn, maar dat is niet voldoende om een claim in te dienen.

Nogal stellige flauwekul. En het is inderdaad ook niet aan Euronext om de tuin paars te komen schilderen, of om een tuinhek recht te zetten. Ik denk dat wij het erover eens zijn dat taken die niet van Euronext zijn, geen taken van Euronext zijn. Overigens maakt Euronext wel reclame voor een bepaald aandeel, et cetera. Er staan er meerdere op de digitale voorpagina, including but not limited to Euronext's eigen aandelen.

Negeren we het negeren van argumenten en gaan we uit van de veelbelovende vraag, dan zal Euronext zich uiteindelijk aan de eigen overeengekomen Rules moeten houden. Zo niet, dan zal de FSMA daarvoor moeten zorgen. Dat had moeten gebeuren. Is niet gebeurd.

Een genegeerd argument is alvast dat Euronext voor Accentis te laat de 4-cijferige noteringsfractie invoerde. Of een perfect vergelijkbare casus, bij Euronext Amsterdam, met een straffere oplossing. Ik zal mijzelf de moeite van het terugzoeken nu maar besparen, want Euronext is toch enkel maar een platform om aandelen te verhandelen. Niets meer, niets minder. Verhelderend. Weet u toevallig waar de obligaties worden verhandeld? Opties? Heeft Euronext een relevante verzekeringspolis nog steeds, of kan Euronext die polis op uw aanraden opzeggen? Publieksvoorlichting: best mee stoppen, valt buiten het platform?

Blijkbaar moeten we ook negeren dat er wel gesproken zou zijn over een reverse split, maar dat toezicht was tandenloos. In elk geval in vergelijking met de identieke regeltjes in Nederland, maar het equivalent van Accentis met dwang te maken kreeg.

Bijkomend wordt het, ten overvloede, al ondersteund door de koersvorming vóór de verkleinde noteringsfractie. Ik mis ook de reden waarom Euronext alleen bij Accentis voor het eerst zo'n noteringsfractie invoerde, maar dat zal er dan wel meer komen doordat Euronext enkel een platform is om aandelen te verhandelen.

Achteraf-bewijs blijkt nog uit de koersvorming na de te late introductie van 4 digits achter de komma, maar dat is niet eens nodig en is hooguit ondersteunend.

U heeft uw eigen vraag beantwoord, als ik het goed begrijp, met de volgens u enige niet-uitgesloten verklaring. En ik maar denken dat het ook een taak van Euronext was om, bijvoorbeeld, brave huisvaders een beetje te beschermen. De kleinere noteringsfractie doet dat wel, maar te laat. Ten nadele van verkopende beleggers die hun huiswerk hadden gedaan.

IRL heb ik det argumenten gebruikt bij een voorwaardelijk "koop"-advies. Kopen aan 0,02 euro, verkopen aan 0,03xx euro. Niet lang voordat de noteringsfractie werd verkleind. Dat advies gaf ik uiteraard vooraf, om precies dezelfde redenen die volgens u niet eens bestaan.

Graag dus of een iets beter verhaal zonder eigen antwoorden op eigen vragen, een begin van een Nederlands spoor is ene Cees de Bruin, of anders toch maar eerst antwoord op de vraag waar gewoonlijk aandelen en opties worden verhandeld? Niet bij Euronext, want die doen enkel aandelen en hebben alleen wat richtlijntjes. Geen overeenkomsten, geen wettelijke verplichtingen, geen verplichtingen, geen reglementen, geen reclame voor het aandeel Euronext op de voorpagina van euronext.com/nl. Alleen richtlijnen, die onvoldoende zijn. De wereld van Chriet Titulaer... ;)
Quixotic-Me81 liked last!

keffertje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 262

Berichtdoor keffertje » 07 Feb 2018 14:22

14-11-2014 schreef:
"een opsteker voor enkele beleggers die een claim van 22 miljoen hebben ingediend tegen onder andere Gerard Cok."

Ik zou óók een claim indienen tegen Euronext Brussel... :o

Euronext Brussel had bij Accentis een reverse split moeten opleggen. Langere tijd kon de koers de waarde nooit goed benaderen, zodat serieuze vastgoedbeleggers in het serieuze vastgoedbedrijf Accentis moesten verkopen aan 0,01 euro of 0,02 euro, terwijl de intrinsieke waarde overtuigend boven de 0,03 euro lag. Een forse schadepost. Er is door Euronext Brussel en toezichthouder FSMA ook te lang getreuzeld met een alternatief, de veel lagere noteringsfractie of tick size van 0,0001 euro.

Pas na aanpassing van de noteringsfractie steeg Accentis fors, alleen maar doordat de koers de waarde toen eindelijk wel beter kon benaderen. Geen reverse split willen bij een serieuze onderneming met koersen van 0,01, 0,02 of 0,03 euro, dat valt wat mij betreft tevens onder aanrekenbaar wanbeleid.

Strak plan, ik doe mee! :lol: :D
Quixotic-Me81 liked last!

Quixotic-Me81
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Quixotic-Me81 » 07 Feb 2018 14:40

Er is een verschil tussen wat Euronext zou kunnen doen en wat Euronext moet doen (volgens interne regels of volgens de wet).

Kan Euronext een reverse split opleggen of enkel aanraden?
Is het aan Euronext om de waardering tot 0,01 eurocent op te leggen of enkel aan te raden?

De dwang voor het Nederlandse equivalent, kwam die van Euronext of van een andere bron?

Euronext als handelsplatform? Blijkbaar heb ik altijd een verkeerd beeld gehad over de taak van Euronext, alleen, wat is "extra service" en wat is "noodzakelijk wegens de wet"?
“When the people find that they can vote themselves money that will herald the end of the republic.” (Benjamin Franklin)

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 07 Feb 2018 15:47

Ah, er is iemand die wel belangstelling heeft voor hoe het wel zit. ;)

Een Nederlandse casus betreft Roosland en het tegenwoordige AND. De waarde van het aandeel AND was ongeveer 0,01 euro. Bied 0,01 euro, laat 0,02 euro. Reddende engel De Bruin gaf effectief aandelen aan zichzelf uit. U raadt het al, aan de laagst mogelijke (gesuggereerde) prijs van 0,01 euro. De handelswijze van Roosland leidde tot meerdere verdenkingen.

Euronext greep ook in. De nieuwe aandelen werden blijkbaar niet toegelaten tot de notering. Dat is verder niet belangrijk. Wat wel relebvant is, is dat beleggers 0,02 euro moeten betalen voor een aandeel dat 0,01 euro waard is, en kunnen dat aandeel eigenlijk alleen normaal kunnen verkopen met 50% verlies. Accentis noteerde onder de waarde, AND er meer boven. AND bestaat nog steeds, wat illustreert dat het een beleggingswaardig aandeel was. Met een niet serieus te namen waarde van 0,01 cent. En de centenneukende handel in het aandeel AND zat op slot. Een loopgravenoorlog.

Euronext greep dus in. Een voorbeeld van een ook toentertijd al bestaande Rule is Rule 1501A, onder I en II:

Versimpelde weergave schreef:Euronext dient, met inachtneming van de nationale regelgeving,

(i) duidelijke en transparante regels te hebben die (a) zorg dragen voor een eerlijke en ordelijke handel en objectieve criteria vaststellen voor het efficiënt uitvoeren van orders; en (b) verzekeren dat alle toegelaten financiële instrumenten op een eerlijke, ordelijke en efficiënte wijze verhandeld kunnen

(ii) effectieve afspraken en procedures vast te stellen voor het regelmatig toezicht op de naleving van de regels door leden en uitgevende instellingen

De strijd om de cent voldoet daar niet aan. Niet eerlijk, niet ordelijk, geen efficiënt functionerende markt.

Wat Euronext toentertijd deed, was aan AND een reverse split opleggen van 1:500. De noteringsfractie of tick size bleef 0,01 euro. Voor AND werd geen uitondering ontwikkeld.

De vorige slotkoers van AND is 6,20 euro, of een oude 0,0124 euro. De waarde van het aandeel was toen dus misschien zelfs minder dan 0,0100 euro. Maar niet waardeloos. En niet koopwaardig aan 0,02 euro (nu: 10,00 euro), als u het dan al voor meer dan 0,01 euro had kunnen verkopen.

Euronext Brussel is tandenlozer. Er kan wel onderhandeld zijn over een reverse split. Schrapping van de notering dupeert een brave huisvader immers ook, maar Accentis lag misschien dwars. Een vergelijkbaar, slim doch minderwaardig alternatief is een veel lagere noteirngsfractie. Van 0,0001 euro. Dit heeft allemaal echter veel te lang geduurd, watr verwijtbaar is. Ook de FSMA heeft verzuimd om adequaat en tijdig in te grijpen.

Er is schade. Wie aandelen Accentis verkocht, ongeacht de aankoopprijs, kon deze door de lopogravenmarkt eigenlijk alleen verkopen aan 0,01 euro of 0,02 euro. Omdat de koers de waarde niet beter kon benaderen. De als referentie geschikte intrinsieke waarde per aandeel Accentis lag tussen de 0,03 en 0,04 euro. Zeg 0,033 euro als bijbehorende biedprijs. De schade per verkocht aandeel Accentis bedraagt dan 0,023 euro of 0,013 euro. Best veel, zeker in verhouding.

De onderwaardering, behalve door "afrondingsverschillen", komt door het verschil tussen bied en laat. Stel, het orderboek is 0,02 bieden en 0,03 laten. Kopen dus, want het aandeel is 10% ondergewaardeerd. Kopen is het probleem niet, de vraagprijs ligt onder een redelijke waarde.

De verkoop is het probleem. Koop ik een aandeel aan 0,03 euro, dan moet er iemand 0,04 bieden om winst te realiseren. Om daar zeker van te zijn, zijn de bijbehorende prijzen 0,04 bieden en 0,05 laten. Die laatprijs betekent dat er huisvaders zijn die in vastgoed willen beleggen, en dan 0,05 euro moeten willen betalen. Dat is 50% teveel. En dus zakken we terug naar 0,02 euro bieden en 0,03 euro laten. Verkoop ik, dan blijk ik 50% teveel te hebben betaald voor een aandeel dat meer waard is dan 0,03 euro.

Zou ik bewijs hebbenn dat ik toentertijd genoeg aandelen Accentis heb verkocht aan bijvoorbeeld 0,01 euro of 0,02 euro, dan zou ik graag primair Euronext Brussel en secundair de FSMA erbij slepen. Wegens, bijvoorbeeld en onder meer, geen borging van een efficiënte, eerlijke en ordelijke handel in het aandeel Accentis, omdat de koers langdurig de waarde onvoldoende kon benaderen en er zo gewoon gehandeld mocht worden.

Het eventuele weigeren van een reverse split, door Accentis, is bijkomend misschien een interessante kwestie. Dat is nog steeds een normale voorkeursoplossing, zonder 4 cijfers achter de komma van een koers.

De FSMA maakt wel vaker fouten. Bent u al slachtoffer van Hamon, dan kunt u nu zelden uw rechten HAM15 verkopen omdat het aandeel HAMO één cent daalt of stijgt, en Brussel dan vervalt tot het vertrouwde "trading halted" bij de rechten.

Vandaar dat de vraag hierboven best goed was, maar het andere mogelijkheden uitsluitende verhaal was minder sterk.

Strong
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 99

Berichtdoor Strong » 09 Feb 2018 09:33

Toch gek iemand die regelmatig 810 stukken in de verkoop zet.
Men blijft de koers drukken.

Strong
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 99

Berichtdoor Strong » 09 Feb 2018 11:29

Voor de derde maal vandaag worden er 810 stuks accentis verkocht, en een minuut later worden er 5 stuks iep invest gekocht.
Is Cok positie aan het verschuiven van accentis naar Iep.

keffertje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 262

Berichtdoor keffertje » 09 Feb 2018 15:41

Strong schreef:Voor de derde maal vandaag worden er 810 stuks accentis verkocht, en een minuut later worden er 5 stuks iep invest gekocht.
Is Cok positie aan het verschuiven van accentis naar Iep.

Ik weet niet of hij aan de grond zit na zijn wanbeleidveroordeling bij Xeikon :lol:, maar ik neem aan dat hij zich niet met dit soort kleine onbenulligheden bezighoudt!

Quixotic-Me81
Forum verkenner
Forum verkenner

Berichtdoor Quixotic-Me81 » 14 Feb 2018 09:37

Vandaag weer 810 stuks Accentis ingeruild tegen 5 stukjes Iep, ongeveer 30 euro.

Voor een particulier is dit echter zeer duur. Neem een 7,5 euro onkosten per transactie. Dan is het 15 euro in totaal om voor dertig euro Accentis om te ruilen voor IEP.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 14 Feb 2018 10:07

Vandaag weer 810 stuks Accentis ingeruild tegen 5 stukjes Iep, ongeveer 30 euro.

Voor een particulier is dit echter zeer duur. Neem een 7,5 euro onkosten per transactie. Dan is het 15 euro in totaal om voor dertig euro Accentis om te ruilen voor IEP.

Wat meteen het beperkte belang illustreert. Een (theoretische) mogelijkheid, als het geen ijsblokjesorder is, is bijvoorbeeld een personeelsregeling, met een door particuliere volgers mogelijk vergeten kans op een afwijkende kostenafspraak voor het uitvoeren van de hele regeling. Een e-mail met een 5:410 omruilopdracht kan dan meteen worden uitgevoerd door HRM, om in tijd geen risico te lopen, en er zou per dag bijvoorbeeld één effectennota opgemaakt kunnen worden.

Een regeling voor het personeel is soms een verklaring voor telkens terugkerende kleine aantallen, die als dusdanig de moeite van het orderboekstaren niet waard zijn. Dat heb ik ook niet gedaan; het verschijnsel kan dus aantoonbaar een andere oorzaak hebben dan deze gesuggereerde mogelijkheid.