Proximus (voorheen Belgacom)

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Lukang
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 715

Re: Proximus (voorheen Belgacom)

Bericht door Lukang »

roximus heeft zijn dividend een vijfde verlaagd om meer te kunnen investeren. Waar gaat het geld naartoe?
We hebben de ambitie om tegen 2025 2,4 miljoen woningen aan te sluiten op glasvezel.

Boutin: 'Onze nieuwe strategie zet in op de versnelling van onze investeringen in de netwerken van de toekomst, glasvezel en 5G voor mobiele toepassingen. We hebben de ambitie om tegen 2025 2,4 miljoen woningen aan te sluiten op glasvezel, en het beste Giganetwerk voor België uit te bouwen. Overal waar we glasvezel installeren, zal het kopernetwerk geleidelijk uitfaseren. Daarnaast digitaliseren we onze processen en de klantenervaring. Geleidelijk aan zullen we efficiëntiewinsten realiseren. De kost om een glasvezelnetwerk te exploiteren ligt trouwens veel lager dan bij een kopernetwerk. We mikken op een terugkeer naar duurzame groei vanaf 2022.'
Zijn de dividendverlaging en de gewone cashflow voldoende om dat allemaal te financieren?
Boutin: 'Nee. We doen dat ook door onze schuldgraad, die vandaag erg laag ligt, te verhogen
. Al blijven we op een zeer aanvaardbaar niveau van minder dan twee keer onze brutobedrijfswinst. Daarnaast willen we bepaalde activa verkopen, zoals gebouwen.'

U belooft het dividend drie jaar lang te handhaven op minstens 1,20 euro. Hoe zeker is dat?
Boutin: 'Het is een duurzaam niveau op middellange termijn, dat ik opnieuw bevestig. Met die coupon biedt Proximus een zeer aantrekkelijk dividendrendement van meer dan 6 procent,. We doen beter dan het sectorgemiddelde.'
tijd.be
abi ackb ags agfb ad cs boka dbk dieg engi rf evs gimb gsk immo inga kbc nn nokia nyr pfe prox rou solb tit tnet tinc vtrs xior save en fondsen

Gray
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 276

Bericht door Gray »

Hier ook ingestapt aan 16euro de laatste maanden. Ik wil nog max de helft meer uitgeven als we verder zakken onder de 15.
Het is een stabiel dividend voor de volgende jaren.
AGFB Agfa, PSX Phillips 66, HFC HollyFrontier Corp, DECB Deceuninck, BABA Alibaba Group GFI Goldfields GG Goldcorp

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 724

Bericht door kierkegaard »

Feed the Muscle. schreef:
27 feb 2021 13:22
kierkegaard schreef:
27 feb 2021 13:06
Een beetje tegen de stroom in, maar ik heb vrijdag aan 16,5 een eerste positie genomen voor de dividendportefeuille.
Ga je uw stukken dan lang vasthouden. Heb je al een idee wanneer en aan welke koers je gaat verkopen?
Dat weet ik nog niet, maar de meeste aandelen houd ik meer dan 5 jaar.

Ik ga ook niet uit van sterke koerswinst, ben al blij met die 5% netto dividend.

Stonks
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 42

Bericht door Stonks »

Prox gaat eerstkomende jaren nooit meer boven de 20€ stijgen dus voor de koerswinst moet ge het niet doen.
Het is eerder een aandeel voor LT om dividenden te cashen. Heb positie aan 17€ en hou ze fijn bij

NewB76
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 328

Bericht door NewB76 »

Is Proximus niet in feite een staatsbedrijf , dat voor de huishoudsbelans van de overheid een dividend moet uitkeren. Desnoods gefinancieerd via leningen ( cfr voor enkele jaren ten tijde van Di Rupo ) . Is dit een optimale bedrijfsvoering ? Wat denken de grote investeringsfondsen hiervan ? Vergroten ze hun deelname ?

wimilio
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 203

Bericht door wimilio »

Grappig toch,

het bedrijf maakt 1.70 euro winst op een koers van 17 euro, dit is 10% winstrendement, en beleggers gooien het en masse buiten. Maar (biotech) bedrijven die tientallen miljoenen euro verlies maken per jaar, daar holt men achteraan :roll: .
wimvd liked last!

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 724

Bericht door kierkegaard »

NewB76 schreef:
28 feb 2021 17:46
Is Proximus niet in feite een staatsbedrijf , dat voor de huishoudsbelans van de overheid een dividend moet uitkeren. Desnoods gefinancieerd via leningen ( cfr voor enkele jaren ten tijde van Di Rupo ) . Is dit een optimale bedrijfsvoering ? Wat denken de grote investeringsfondsen hiervan ? Vergroten ze hun deelname ?
Een overheidsbedrijf, ja. De BE staat heeft iets meer dan de helft van de aandelen. Maar dat staat een verlaging of schrapping van het dividend niet noodzakelijk in de weg, kijk maar naar BPost.
wimvd liked last!

ringoeur
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1118

Bericht door ringoeur »

Beursblik: Kepler Cheuvreux verlaagt koersdoel Proximus
1 maart 2021 08:20

(ABM FN) Kepler Cheuvreux heeft maandag het koersdoel voor Proximus verlaagd van 20,00 naar 17,00 euro bij een ongewijzigd Houden advies.

Analist Matthijs Van Leijenhorst heeft zijn model voor Proximus aangepast om rekening te houden met de teleurstellende outlook voor 2021 die het telecombedrijf vorige week afgaf.

2021 zal volgens de analist de weg vrijmaken voor een herstel van de winstgroei vanaf 2022.

Wel is de analist van mening dat de vooruitzichten voor de EBITDA laag zijn, en in combinatie met hogere investeringen betekent dit in de komende jaren een relatief lage kasstroom.

Het dividend van 1,20 euro per aandeel biedt een rendement van meer dan 7 procent, wat er “OK uitziet”, hoewel er niet genoeg kasstroom is om het dividend te dekken, waarschuwde de analist.

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 886

Bericht door wimvd »

kierkegaard schreef:
27 feb 2021 18:18
Feed the Muscle. schreef:
27 feb 2021 13:22
kierkegaard schreef:
27 feb 2021 13:06
Een beetje tegen de stroom in, maar ik heb vrijdag aan 16,5 een eerste positie genomen voor de dividendportefeuille.
Ga je uw stukken dan lang vasthouden. Heb je al een idee wanneer en aan welke koers je gaat verkopen?
Dat weet ik nog niet, maar de meeste aandelen houd ik meer dan 5 jaar.

Ik ga ook niet uit van sterke koerswinst, ben al blij met die 5% netto dividend.
Proficiat, heb ze ook rond die koers, maar dan wel een paar maanden geleden. Intussen al verschillende keren tussen 16,75 en 18 geschommeld. Proximus is in feite een vrij gelijkaardige investering dan bij GIMV, die we ook beiden hebben. Al biedt GIMV wel meer diversificatie. Met een bang hart wachtte ik de koersevolutie vandaag af, maar die 15 EUR zit er gelukkig niet in voor vandaag.
Gespreid in tijd instappen
Gespreid in sectoren beleggen
Enkel dividend-aandelen geven enige zekerheid van recurrent inkomen
Dividenden herbeleggen (samengestelde interest-wonder)
Enkel traden met aandelen die dividenden uitkeren om risico te beperken
Pas bijkopen op -15%

ringoeur
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1118

Bericht door ringoeur »

01/03/2021
Goldman Sachs herhaalt het verkoopadvies voor Proximus
Goldman Sachs verlaagt het koersdoel

https://www.guruwatch.nl/advies/139248/ ... kopen.aspx