Proximus (voorheen Belgacom)

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 601
Contacteer:

Re: Proximus (voorheen Belgacom)

Bericht door sjos »

wimvd schreef:
01 sep 2020 14:47
ringoeur schreef:
01 sep 2020 12:51

Daarnaast verleden week in het vtm nieuws nog vermeld dat smartphoneverkoop blijft kelderen. Ook door covid, maar het zou wel eens de nieuwe trend kunnen worden. Proximus haalde in het verleden ook daar een groot gedeelte omzet uit.
Ik vermoed een tijdelijk fenomeen, want de millennials zijn vergroeid met hun smartphone. Het is net als bij een auto ... je kan wel de aankoop uitstellen, maar ook niet eindeloos. Wat wel zou kunnen is dat de jeugd eerder voor goedkopere toestellen gaat. Zelf ben ik ook van een toestel van > 600 EUR naar een midrange toestel gegaan voor de helft van dat budget dat even goed werkt. Ik vraag me trouwens af of het echt slecht is voor Proximus die daling, want volgens mij verdienen ze er niks aan als ik zie dat ze de smartphones bijna gratis weggeven in combinatie met een 2-jaren abonnement. Proximus is momenteel > 15% van mijn port, ik wil nog opbouwen tot 20% maar dan stopt het ook bij mij. Ik heb geleerd mijn port te spreiden, want geen enkel "goed huisvader-aandeel" is veilig.

Dat "bijna gratis weggeven in combinatie met een 2-jaren abonnement." is eigenlijk een verkoop van het toestel op maandelijkse afbetaling. Iemand die zegt dat hij nooit iets koopt op krediet, maar ingaat op dit lokkertje, betaalt hiervoor maandelijks via zijn abonnement = kopen op krediet.

Proximus is nog verder gedaald vandaag en dit is niet het einde. Tenminste als men kijkt naar Vodafone (- 4% vandaag), BT enz.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1493
Contacteer:

Bericht door bertje »

Proximus noteert op laagste peil in 16 jaar

Als CEO Guillaume Boutin zijn dividendbelofte houdt, noteert Proximus aan een brutodividendrendement van 7,4 procent.

Vandaag om 09:03
De markt heeft twijfels over de duurzaamheid van het dividend van de telecomoperator. Sinds de beursgang in 2004 heeft het aandeel nooit lager gestaan.

Het aandeel van de telecomoperator sloot dinsdag op 16,2 euro, het laagste peil ooit. Als Guillaume Boutin zijn dividendbelofte houdt, noteert de telecomoperator tegen een dividendrendement van bruto 7,4 procent. Boutin heeft immers beloofd het dividend drie jaar lang vast te houden op minstens 1,20 euro per aandeel.

Een dergelijk hoog dividendrendement betekent doorgaans dat de markt twijfels heeft bij de duurzaamheid van het dividend. Proximus heeft veel geld nodig voor de uitrol van zijn supersnel glasvezelnet. Tegen 2028 wil de groep 70 procent van het land dekken.

De onzekere dividenden in de telecomsector zijn een Europees fenomeen. De sector staat voor grote investeringen in snellere netwerken, torst doorgaans vrij hoge schulden en daar komt de impact van de coronacrisis bovenop.

Het Britse BT heeft zijn dividend dit jaar geschrapt. Het Spaanse Telefonica betaalt vooralsnog dividenden, maar het beurshuis Bank of America verwacht volgend jaar een schrapping om de schulden af te bouwen. Het brutodividendrendement van Telefonica bedraagt een duizelingwekkende 12 procent. BT Group (-48%) en Telefonica (-48%) zijn de enige twee aandelen in de Stoxx Telecomindex die sinds begin dit jaar meer zijn gedaald dan Proximus (-37%).

Het analistenheir toont zich erg verdeeld over de Belgische telecomoperator. Er staan volgens Bloomberg zes koopadviezen uit, tegenover 11 houdenadviezen en 7 verkoopadviezen.

143.000
In maart 2004 tekenden 143.000 Belgen in op de beursgang van wat toen Belgacom heette.
Proximus (ticker PROX) trok in maart 2004 - toen nog als Belgacom en met ticker BELG - naar de beurs en belandde als goede huisvader aandeel in talrijke portefeuilles. Liefst 143.000 enthousiaste Belgen tekenden in.
ringoeur liked last!

ringoeur
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1037
Contacteer:

Bericht door ringoeur »

Ze komen bij de tijd in de rubriek "markten live" er nog even op terug met een nieuwe titel
09:28
"Belgacomkommer"

Hun gedacht Klinkt niet veelbelovend : kommer en kwel dus. Als ze het positief inzagen, was de titel wel anders geformuleerd.

Benieuwd welke richting de markt kiest nav. dit bericht.

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

ringoeur schreef:
02 sep 2020 09:57
Ze komen bij de tijd in de rubriek "markten live" er nog even op terug met een nieuwe titel
09:28
"Belgacomkommer"

Hun gedacht Klinkt niet veelbelovend : kommer en kwel dus. Als ze het positief inzagen, was de titel wel anders geformuleerd.

Benieuwd welke richting de markt kiest nav. dit bericht.
De invloed van De Tijd op Bel20 aandelen moet ge nu ook niet overschatten.
Ik heb in mijn PF KPN, Vodafone en last but not least BT. Daar is het nog meer kommer en kwel.
De invloed van sectorgenoten is meer belangrijk.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Freddy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 616
Contacteer:

Bericht door Freddy »

Altijd leuk om een fijne woordspeling te vinden als journalist. Ik gun het ze van harte.

Als je kijkt naar de koers zal je zien dat het aandeel al wel vaker dit soort bokkesprongen heeft gemaakt. In 2017 zochten we nog de onderste regionen van de 17 euro op. De markt twijfelt al jaren aan het dividend en er is natuurlijk onzekerheid voor de toekomst (mature markt met grote investeringen én risico vierde marktspeler), maar in het verleden lijken die uitgesproken dalingen mij vooral gerelateerd aan een extrapolatie van de algemene malaise bij de andere telecomspelers naar Proximus. Bij de grote buitenlandse telecomspelers zijn er nu eenmaal veel geweest die tegelijk én veel dividend én veel schuld op de balans hebben genomen.

In het verleden is dan toch steeds gebleken dat Proximus er beter aan toe was en bleef dan die spelers en is de koers mooi hersteld.
sjos liked last!

doittomeonemoretime
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 55
Contacteer:

Bericht door doittomeonemoretime »

Er zijn bedrijven in de telecomsector die het merkelijk beter doen, zoals Deutsche Telekom (gelinkt ook aan USA) maar ook deelaspecten waar Proximus duidelijk ook niet de juiste meerwaarde kan halen (zie Teleperformance - callcenteractiviteiten of cellnex - masten/5G). Een raad van Bestuur zonder veel kennis van zaken en een management dat de boel beheert ipv naar (aandeelhouders)meerwaarde op zoek gaat (waarom zouden ze ?) - het sterkste profiel dat ze in huis hadden, zit nu bij UCB (Dufour)....laten we weer een Belgische parel uitkleden ? Enige "positieve" was dat ze de werknemers hebben laten bloeden afgelopen jaar...goed bezig !! :silent:
wisselende port.: GBLB, COMB, QFG, MONT, MT, TERB, AES, EUZ, ATEB, VIO, ABI, SOLB, AGS, FLUX, SGO, AEM, UMI

sjos
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door sjos »

Freddy schreef:
02 sep 2020 10:45
Altijd leuk om een fijne woordspeling te vinden als journalist. Ik gun het ze van harte.

Als je kijkt naar de koers zal je zien dat het aandeel al wel vaker dit soort bokkesprongen heeft gemaakt. In 2017 zochten we nog de onderste regionen van de 17 euro op. De markt twijfelt al jaren aan het dividend en er is natuurlijk onzekerheid voor de toekomst (mature markt met grote investeringen én risico vierde marktspeler), maar in het verleden lijken die uitgesproken dalingen mij vooral gerelateerd aan een extrapolatie van de algemene malaise bij de andere telecomspelers naar Proximus. Bij de grote buitenlandse telecomspelers zijn er nu eenmaal veel geweest die tegelijk én veel dividend én veel schuld op de balans hebben genomen.

In het verleden is dan toch steeds gebleken dat Proximus er beter aan toe was en bleef dan die spelers en is de koers mooi hersteld.
"een extrapolatie van de algemene malaise bij de andere telecomspelers naar Proximus"
Dat klopt en dat het Franse Orange ook weer dicht bij zijn Jaar Laag staat en hierdoor zelfs uit de Euro Stoxx 50 vliegt ten voordele van Pernod Ricard is ook een veeg teken.

ringoeur
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door ringoeur »

Zaterdag 5 september 2020 om 3.25 uur De standaard

Heeft een tv-abonnement nog zin, nu we haast alles kunnen streamen? En indien niet, kan u geld besparen door het te laten vallen?

Cable cutting noemen ze het in de Verenigde Staten. Je vaak peperdure kabelabonnement opzeggen en vervangen door een internetaansluiting en een aantal streamingdiensten is er een groeiende trend. Bij ons is dat (nog?) niet zo. Toch betalen ook wij maandelijks een stevige som aan Proximus of Telenet voor diensten die we misschien nog amper gebruiken. Hoog tijd om uw telecomfactuur en uw kijkgedrag onder de loep te nemen.

Voor onderstaand artikel leverde Kristof Van Ofstaede van Testaankoop input.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200904_97514440
neku liked last!

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 4770
Contacteer:

Bericht door Beheerder »

Het koersverloop van Proximus is nogal zwak maar de koers is inmiddels aangekomen op ongeveer het niveau van het dieptepunt tijdens de coronacrisis van maart. Er liggen nu 2 steunen dichtbij:

1) horizontale lange termijn steun van €16,32
2) diagonale lange termijn steun die nu rond de €16,07 ligt

Technische analyse Proximus 4 september 2020 (daggrafiek).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
quince liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

ringoeur
Forum veteraan
Forum veteraan
Contacteer:

Bericht door ringoeur »

Nieuws - 7 september 2020 - 12:00
Belgische tv-markt merkt invloed streamingdiensten

De concurrentie op de Belgische tv-markt neemt toe doordat streamingdiensten steeds meer ingeburgerd raken. Proximus werkt samen met Disney+, Orange zet in op voetbal en Telenet bereidt zijn eigen videodienst voor. Het gevolg is dat de Belgische televisiemarkt in het tweede kwartaal van 2020 voor een derde opeenvolgende kwartaal abonneeverliezen laat zien, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

De concurrentie op de Belgische tv-markt neemt toe doordat streamingdiensten steeds meer ingeburgerd raken. Proximus werkt samen met Disney+, Orange zet in op voetbal en Telenet bereidt zijn eigen videodienst voor. Het gevolg is dat de Belgische televisiemarkt in het tweede kwartaal van 2020 voor een derde opeenvolgende kwartaal abonneeverliezen laat zien, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Het aantal tv-abonnementen daalde in het tweede kwartaal met 7000, vergelijkbaar met de daling in de voorgaande twee kwartalen.

Het totaal aantal tv-abonnees op de Belgische markt bedroeg eind juni 4,5 miljoen, een daling ten opzichte van de piek van 4,5 miljoen in het derde kwartaal van 2019.

De tv-omzet steeg in het tweede kwartaal van 2020 nog steeds met meer dan 1,6 procent op jaarbasis, maar daalden met 1,9 procent op kwartaal basis.

De daling in het tweede kwartaal is mogelijk ook deels te wijten aan de opschorting van livesport tijdens door de uitbraak van het coronavirus.

De trend op langere termijn kan echter de eerste tekenen zijn van een ‘cord cutting trend’ in België. De vele aankondigingen over nieuwe content in de afgelopen weken suggereren dat de operators zich voorbereiden op meer druk op het aantal abonnees.

https://www.emerce.nl/nieuws/belgische- ... ngdiensten

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie