Dividend-aandelen (goede huisvader aandelen) in België

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Arendsoog
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 570
Contacteer:

Re: Dividend-aandelen (goede huisvader aandelen) in België

Bericht door Arendsoog »

Geen aandeel in België maar wel een hoog dividend:
Maersk trakteert op mega-dividend
Gepubliceerd op 25 feb 2015 om 08:49

KOPENHAGEN (AFN) - Het Deense conglomeraat A.P. Møller-Maersk (Maersk) trakteert zijn aandeelhouders op een mega-dividend dankzij de woensdag aangekondigde verkoop van een belang in Danske Bank. Het bedrijf, dat vooral bekend is van zijn containervervoer, kondigde de uitkering aan bij de presentatie van de resultaten over 2014.

Maersk verkoopt het merendeel van zijn belang van 20,05 procent in Danske Bank aan A.P. Møller Holding en keert de waarde van dat belang geheel uit aan zijn aandeelhouders. Zij ontvangen 1569 Deense kroon (ruim 210 euro) per aandeel.

Het bedrijf presteerde, op de oliegerelateerde activiteiten na, sterk vorig jaar. Containervervoerder Maersk Line haalde een winst van 2,3 miljard dollar, tegen 1,5 miljard dollar in 2013 en bij containeroverslag (APM Terminals) steeg de winst met 130 miljoen dollar tot 900 miljoen dollar.

Olieprijs

De pijn zat vooral bij Maersk Oil, waar een verlies in de boeken werd gezet van 861 miljoen dollar, terwijl daar in 2013 nog een winst werd behaald van 1 miljard dollar. Maersk schreef het verlies toe aan de scherpe daling van de olieprijs in het vierde kwartaal. Ook werd 1,7 miljard dollar afgeschreven op oliebezittingen in Brazilië wegens oplopende kosten en tegenvallende boorresultaten.

De onderliggende winst van de groep steeg van 3,4 miljard dollar tot ruim 4,5 miljard dollar (4,1 miljard dollar exclusief Danske Bank). Voor dit jaar mikt Maersk op een onderliggende winst van ,,iets minder'' dan 4 miljard dollar (exclusief Danske Bank).

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

fedspaar
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 122
Contacteer:

Re: Dividend-aandelen in België

Bericht door fedspaar »

Bij het doorlopen van het forum deze tegengekomen en opgepikt.

Gerelateerd aan volgende bericht van mezelf van 2 jaar geleden
http://beursig.com/forum/viewtopic.php?p=167428#p167428

Ik ben ondertussen gestopt met op groei (koerswinst) te focussen en kijk nu eerder uit naar aandelen met dividenduitkering (pensionering binnen 4 maanden!).

Ter info volgende twee lijstjes van mezelf, waarbij het percentage van het bruto dividend uitgedrukt is tegenover de koers van gisteren vrijdag.

Lijstje 1 (mijn portefeuille):
http://users.skynet.be/fb092388/beleggen/Dividend1.png
Lijstje 2 (mijn watchlist):
http://users.skynet.be/fb092388/beleggen/Dividend2.png

Voor de volledigheid met betrekking tot de datums: de overzichten waarschuwen me vanaf 1 maand op voorhand voor nakende gebeurtenissen (de X met de rode achtergrond). Is de gebeurtenis in het verleden dan het minteken met de oranje achtergrond en als dat meer dan een jaar geleden is dan de O (van oud) met een blauwe achtergrond.

Mocht je wat fout zien (kan, uiteraard, ben maar een mens) graag melden (liefst op een constructieve manier, graag)
Foto: ik, maar lang geleden

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168
Contacteer:

Bericht door Jokke »

fedspaar schreef:Bij het doorlopen van het forum deze tegengekomen en opgepikt.

Ik ben ondertussen gestopt met op groei (koerswinst) te focussen en kijk nu eerder uit naar aandelen met dividenduitkering (pensionering binnen 4 maanden!).

Ter info volgende twee lijstjes van mezelf, waarbij het percentage van het bruto dividend uitgedrukt is tegenover de koers van gisteren vrijdag.

Voor de volledigheid met betrekking tot de datums: de overzichten waarschuwen me vanaf 1 maand op voorhand voor nakende gebeurtenissen (de X met de rode achtergrond). Is de gebeurtenis in het verleden dan het minteken met de oranje achtergrond en als dat meer dan een jaar geleden is dan de O (van oud) met een blauwe achtergrond.

Mocht je wat fout zien (kan, uiteraard, ben maar een mens) graag melden (liefst op een constructieve manier, graag)
Waarom geen ETFs nemen die in dividend aandelen beleggen?
Meer spreiding, gezapige stijging, minder risico toch ook doorgaans?

fedspaar
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door fedspaar »

Ik beleg in wat ik ken

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door Jokke »

fedspaar schreef:Bij het doorlopen van het forum deze tegengekomen en opgepikt.

Paar vragen:

- waarom reken jij in een brutodividend? Neem toch netto? Is toch handiger?
- QFG: staat op je watchlist, enerzijds snap ik dat (hoog dividend) anderzijds niet omdat ze niet echt constant zijn in de uitgifte van hun dividend. QFG is dus eerder een risico wat dat betreft.
- waarom enkel aandelen in België ?
- Waarom aandelen nemen met een dividend (bruto nog dan) dat lager is dan 2% ? Je kan via spaarrekeningen (korte termijnrekeningen) 1% netto halen (en soms meer, al geef ik toe dat dit inderdaad nu moeilijker en moeilijker wordt).
en praktisch: hoe stel jij die tabellen op? Is dat iets dat je handmatig doet of heb jij een scriptje of zo dat automatisch de prijs dagelijks aanpast?

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door Jokke »

fedspaar schreef:Ik beleg in wat ik ken
Ik kan mij niet inbeelden dat jij al die bedrijven kent?

Misschien moet je eens bekijken wat een ETF is ? Zou ik toch doen, hoewel, misschien is dat op latere leeftijd niet meer zo aan te raden.

fedspaar
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door fedspaar »

Ik bedoel dat ik beleggen in aandelen ken

fedspaar
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door fedspaar »

Jokke schreef:Paar vragen:

- QFG: staat op je watchlist, enerzijds snap ik dat (hoog dividend) anderzijds niet omdat ze niet echt constant zijn in de uitgifte van hun dividend. QFG is dus eerder een risico wat dat betreft.
- Waarom aandelen nemen met een dividend (bruto nog dan) dat lager is dan 2% ? Je kan via spaarrekeningen (korte termijnrekeningen) 1% netto halen (en soms meer, al geef ik toe dat dit inderdaad nu moeilijker en moeilijker wordt).
en praktisch: hoe stel jij die tabellen op? Is dat iets dat je handmatig doet of heb jij een scriptje of zo dat automatisch de prijs dagelijks aanpast?
- bruto of netto: zolang ik maar weet wat het percentage voorstelt maakt dat niets uit voor mij
- QFG: akkoord, gaat misschien nooit in m'n portefeuille geraken, maar ben gewoon curieus wat dit aandeel betreft (zelfde voor Euronav trouwens)
- enkel België: ik ga dan wel met pensioen, maar wil dan wel wat anders doen dan hopen aandelen volgen, vandaar enige beperking ingebouwd (vb. specifieke draadjes hier voor Belgische aandelen, maar niet altijd voor buitenlandse). Om dezelfde reden beperk ik me ook tot BEL 20, BEL mid en BEL small
- bruto dividend lager dan 2%: een beetje risico spreiding kan geen kwaad (zolang een spaarboekje en zo nauwelijks tot niks opbrengt)
- tabellen opstellen: dit is een MS Access programma dat de koersen automatisch ophaalt van de pagina's van De Tijd (principe overgenomen van een Excel die ik gevonden heb op Spaargids forum). De datums, indien nodig, pas ik wel handmatig aan

Jokke
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door Jokke »

fedspaar schreef:

- bruto of netto: zolang ik maar weet wat het percentage voorstelt maakt dat niets uit voor mij
- QFG: akkoord, gaat misschien nooit in m'n portefeuille geraken, maar ben gewoon curieus wat dit aandeel betreft (zelfde voor Euronav trouwens)
- enkel België: ik ga dan wel met pensioen, maar wil dan wel wat anders doen dan hopen aandelen volgen, vandaar enige beperking ingebouwd (vb. specifieke draadjes hier voor Belgische aandelen, maar niet altijd voor buitenlandse). Om dezelfde reden beperk ik me ook tot BEL 20, BEL mid en BEL small
- bruto dividend lager dan 2%: een beetje risico spreiding kan geen kwaad (zolang een spaarboekje en zo nauwelijks tot niks opbrengt)
- tabellen opstellen: dit is een MS Access programma dat de koersen automatisch ophaalt van de pagina's van De Tijd (principe overgenomen van een Excel die ik gevonden heb op Spaargids forum). De datums, indien nodig, pas ik wel handmatig aan
Wel handig. Heb je nog zo'n link naar dat excel bestandje? (ik heb zelf geen MS Access).

Ivm dat bruto en netto: zelf gebruik ik ook een excel bestand, maar ik zet daarin hoeveel ik gekregen heb (dividend) per jaar en hoeveel dat % is ten opzichte van de koers. Op die manier weet ik echt wat ik in handen heb (dus na belastingen enzo). Dat geeft mij toch een beter overzicht.
(nuja, dat heb jij misschien ook, maar niet getoond).

Euronav: ja persoonlijk heb ik er ook twijfels bij dat je dat als dividendaandeel hebt aangeduid. Zelf zou ik het daar niet voor kopen.
QFG: ik geef toe dat ik zelf geneigd ben om het te kopen, nu het redelijk laag noteert (eigenlijk noteerde, het is al terug wat gestegen).

fedspaar schreef:Ik bedoel dat ik beleggen in aandelen ken
Ahzo dat bedoelde je.
Ja misschien moet je toch eens kijken wat ETF's zijn! Je zal zien dat het zelfs eenvoudiger is dan aandelen!

QA1
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1971
Contacteer:

Bericht door QA1 »

Jokke schreef:
fedspaar schreef:

Wel handig. Heb je nog zo'n link naar dat excel bestandje? (ik heb zelf geen MS Access).

Ivm dat bruto en netto: zelf gebruik ik ook een excel bestand, maar ik zet daarin hoeveel ik gekregen heb (dividend) per jaar en hoeveel dat % is ten opzichte van de koers. Op die manier weet ik echt wat ik in handen heb (dus na belastingen enzo). Dat geeft mij toch een beter overzicht.
(nuja, dat heb jij misschien ook, maar niet getoond).

Euronav: ja persoonlijk heb ik er ook twijfels bij dat je dat als dividendaandeel hebt aangeduid. Zelf zou ik het daar niet voor kopen.
QFG: ik geef toe dat ik zelf geneigd ben om het te kopen, nu het redelijk laag noteert (eigenlijk noteerde, het is al terug wat gestegen).

fedspaar schreef:Ik bedoel dat ik beleggen in aandelen ken
Ahzo dat bedoelde je.
Ja misschien moet je toch eens kijken wat ETF's zijn! Je zal zien dat het zelfs eenvoudiger is dan aandelen!
Beste,

Ieder zijn goesting. Denk niet dat ik ooit Etf's ga gebruiken als particuliere beleggingsstudax.
Bij dividendaandelen moet men voorzichtig zijn als het zaken betreft die boven de waarde noteren. En dan heb je idd een punt ivm die voorheffing. Want dan betaal je zelf eigenlijk op voorhand uw dividend erbij. Gebruik wel geen lijstjes: mijn geheugen werkt nog uitstekend: ken bij het beschouwen van zulke lijstjes met een oogopslag er voldoende van, alhoewel ik er niet veel van heb of considereer. Dus dat is allemaal niet moeilijk. Zou er wel een kolom bijvoegen met wat men het betreffende bedrijf zelf echt onderliggend waard acht of bvb de boekwaarde als men dat wat moeilijk zou vinden. En zou ook in zulk lijstje kijken naar elementen van desgevallende samenhang, en waar er fall-backs te vinden zijn.
Beleggen is pas interessant als men het ook wat bestudeert of bestuderen kan in functie van zijn eigen mogelijkheden, desiderata en liabilities en welke dimensies men aan het invullen is. Anders hoeft het niet echt voor mij.

mvg

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie