Zenitel

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing

serie 1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 48
Contacteer:

Re: Zenitel

Bericht door serie 1 » 05 aug 2019 10:49

dank voor jullie commentaar :up: . Ben ook heeeeeeeel benieuwd naar later op de week. Ik verwacht toch wel mooie cijfers. Vooral in America wordt veel geïnvesteerd door Zenitel.

powered by Surfing Waves

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3947
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 05 aug 2019 10:52

USA is maar 13% van de omzet (15,5% in 2017).
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Toon003
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2
Contacteer:

Bericht door Toon003 » 05 aug 2019 10:59

jens_dev schreef:Aan een koers van €15,8 bedraagt de beurskapitalisatie €52,3m en de ondernemingswaarde €34,1m. Een genormaliseerde vrije kasstroom van pakweg €4,3m hierop (ik reken €0 bijdrage voor Phontech maar ook geen negatief bedrag) geeft een rendement van 12,6%. Ik zou dat geen fair rendement durven noemen voor Zenitel.

Er is geen dividend en geen inkoopprogramma, wat wil zeggen dat de cash zich zal blijven ophopen. Een kleine overname zoals die van Phontech wordt op 4 maanden doorgeslikt. In theorie zouden ze met de huidige nettokaspositie en aan huidige koers al 35% van zichzelf kunnen opkopen.

Ik ben deze week vooral benieuwd naar de organische omzetgroei. Winst zal volgens mij onder druk staan door de integratiekosten van Phontech enerzijds en de sterke eerste jaarhelft vorig jaar (nettowinst +101% toen). Qua nieuwe producten ziet hun IC Edge series er veelbelovend uit. Werd wel pas in juni voorgesteld dus vermoedelijk nog geen impact in eerste jaarhelft.

De voorzieningen, vooral voor juridische geschillen, zijn gewoon een ongoing rubriek. Er is alleszins niets nieuws gebeurd op dat vlak vorig jaar.
zent.png
Akkoord dat ze goedkoop noteren.
Ik reken eerder op €3.8m - €3.9m, incl. €100k stijging in vaste kosten tov 18 en €250k negatieve contributie Phontech (dit verklaart waarschijnlijk verschil met jouw €4.3m), hetgeen wel vrij conservatief gerekend is volgens mij.
Voorzieningen zijn inderdaad recurrent, maar leek me toch vrij veel voor €60m-€65m omzet.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 05 aug 2019 11:29

Het staat erbij hé, 'genormaliseerd'. Ik ga Zenitel niet bestraffen omdat ze dit jaar een kleine overname integreren en daarvoor one-off kosten maken.

serie 1
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door serie 1 » 05 aug 2019 15:21

jens_dev schreef:USA is maar 13% van de omzet (15,5% in 2017).
Dank je, Jens.
Ik bedoel de vele beurzen in USA; de nieuwe personeelsleden in USA; de introductie van IC-Edge in USA; de meerdere strategische allianties in USA met name ook in de security en access control systems. Oftewel veel breder dan de maritime en offshore markt in Europa. Ik neem aan dit alles om versneld te groeien in USA.....

kinesist
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 134
Contacteer:

Bericht door kinesist » 06 aug 2019 18:36

Ackermans en Van haaren, Ageas, AbInbev, CFE, Euronav, Compagnie des Alpes, GIMV, Recticel, Resilux, Sioen, Sipef, Sofina, Solvay,Texas, Tubize, Umicore, Zenitel en Materialise.

doittomeonemoretime
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door doittomeonemoretime » 06 aug 2019 19:01

Mooie resultaten als je het mij vraagt, enkel die valutakwestie (en zeker impact op goodwill) vind ik persoonlijk wat minder maar dat kan ook allemaal positief uitdraaien natuurlijk, ik zou echter nog wat meer hedgen
wisselende port.: CIR, GBLB, COMB, QFG, ZENT, ROU, RAIL, FLOB, MONT, MT, TERB, AES, EUZ, CCJ, ATEB, VIO, ABI, Bpost

jens_dev
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door jens_dev » 06 aug 2019 20:02

- Nieuwe CEO lijkt een mannetje van Frank Donck.
- Bijdrage van Phontech wordt niet apart vermeld dus organische omzetgroei is onbekend ._. Is toch een kleine moeite... Ik contacteer hen.
- Resultaten van H1 2018 worden niet gerestated voor IFRS16 dus zijn in feite niet vergelijkbaar met H1 2019. Ook hier geen moeite gedaan.
- Operationele en vrije kasstroom vóór werkkapitaal zijn min of meer stabiel (respectievelijk €2,5m en €1,9m), wat beter is dan ik had verwacht.
- Aangepaste nettokaspositie daalt van €18,25m naar €14,94m, vooral door stijging werkkapitaal met €5,53m in H1. Overname Phontech zal grotendeels verantwoordelijk zijn voor die stijging van het werkkapitaal. In een fatsoenlijk halfjaarverslag zou dat allemaal netjes worden opgelijst.

@doitto: goodwill is in lijn met eind vorig jaar, dus ik begrijp je bezorgdheid niet. En de valutarisico's zijn er altijd geweest. Soms zorgt dat voor een kleine headwind, soms voor een tailwind. Either way, het gaat niet om de Zuid-Afrikaanse Rand of de Argentijnse Peso hé. En vergeet niet dat hedgen ook gewoon geld kost.
Denjoe liked last!

doittomeonemoretime
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door doittomeonemoretime » 06 aug 2019 21:07

Klopt dat cijfers niet alles weergeven maar ik zie - zeker voor zo'n klein bedrijf - niet graag te veel goodwill (toch 6% van de assets = ok) - aversie komt van Bpost (radial) maar die komen morgen pas met resultaten ;)
Wat valuta betreft, ben ik er gewoon niet gerust in, ook al is het NOK, euro, US dollar of Singaporese dollar....Trump is voor niets te vertrouwen
wisselende port.: CIR, GBLB, COMB, QFG, ZENT, ROU, RAIL, FLOB, MONT, MT, TERB, AES, EUZ, CCJ, ATEB, VIO, ABI, Bpost

serie 1
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door serie 1 » 07 aug 2019 14:19

Ben meer dan tevreden met de cijfers.
Nieuwe CEO zit al een jaar naast oude CEO in de board; kent het bedrijf dus door en door.
Duidelijk een verschil van visie op toekomst, deze wissel......

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie