Van de Velde

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
ThomasBB
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 69

Re: Van de Velde

Berichtdoor ThomasBB » 19 Apr 2017 22:10

19.04.2017 - Tussentijds verslag
Van de Velde verwacht een lagere EBITDA in 2017 door combinatie van stabiele omzet en versnelde investeringen ter ondersteuning van toekomstige groei.

Ten gevolge van de uitdagende retail omgeving in de markten en kanalen waar Van de Velde traditioneel actief is en het negatieve effect van het Britse pond, verwacht Van de Velde dat de totale omzet in 2017 niet zal stijgen tegenover 2016.

Daarom versnelt Van de Velde de investeringen op gebieden die bijdragen tot het verdere internationale groeipotentieel van de onderneming o.a. op het vlak van:

* positionering van haar merken & marketing en ontwikkeling van nieuwe kanalen
* ontwikkeling van eCommerce & digitalisering, inclusief een up-to-date IT-architectuur
* het verhogen van de wendbaarheid en leverbetrouwbaarheid van de supply chain.

Tegelijk wordt er ook verder geïnvesteerd in de ontwikkeling van vaardigheden van medewerkers en het aantrekken van bijkomend talent op bovenstaande onderwerpen.

Deze investeringen in de toekomst brengen hogere uitgaven in 2017 en 2018 met zich mee. Deze zullen pas de komende jaren tot de duurzame groei van omzet en winst van Van de Velde bijdragen.

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 6994

Berichtdoor charel01 » 20 Apr 2017 07:27

Van de Velde stuurt winstwaarschuwing uit
Lingeriegroep Van de Velde verwacht dit jaar een lagere operationele kasstroom
omdat de omzet stagneert en er meer geïnvesteerd zal worden.

Als belangrijkste redenen noemt de Belgische lingerieproducent de 'uitdagende
retailomgeving' in de markten waar het traditioneel actief is en het negatieve
effect van de pond. Daarom verwacht de directie dat de totale omzet dit jaar
niet hoger zal zijn dan in 2016.

Het bedrijf zegt zijn investeringen voor de verdere internationale groei te
zullen versnellen en die zullen dit en volgend jaar hogere uitgaven met zich
meebrengen. Die zullen, zo zegt de directie in een mededeling, pas de komende
jaren tot een duurzame groei van omzet en winst bijdragen.

Van de Velde gaat meer investeren in de ontwikkeling van e-commerce en
digitalisering, in de positionering van haar merken en de marketing van nieuwe
kanalen én in een verbetering van de 'leverbetrouwbaarheid'.
Minder omzet
Vorig jaar daalde de omzet van Van de Velde voor het eerst sinds de beursgang 19
jaar geleden. De belangrijkste redenen waren toen de brexit-beslissing en de
verzwakking van het pond én de dramatische resulaten van de Amerikaanse
winkelketen Intimacy, die herdoopt wordt tot Rigby & Peller.

In februari zei voorzitter Herman Van de Velde dat de eerste jaarhelft van 2017
er goed uitzag. De rest van het jaar noemde hij 'onvoorspelbaar'. Toen al uitte
de voorzitter zijn twijfels over groei in 2017.

Van de Velde boekte vorig jaar 206,6 miljoen euro omzet en een bedrijfswinst van
53,6 miljoen. De recurrente ebitda bedroeg 61,9 miljoen euro. Netto daalde de
winst van 41 naar 33,6 miljoen euro.
Bron:"De Tijd"
Hanky liked last!
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

jerreke
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Berichtdoor jerreke » 20 Apr 2017 09:54

charel01 schreef:Van de Velde stuurt winstwaarschuwing uit

...

Oei oei, dat ziet er niet zo goed uit. Iets meer dan een jaar geleden ben ik begonnen op de beurs. Mijn financiële kunnen stond toen nog in zijn kinderschoenen en ik was niet erg vertrouwd met fundamentele analyse (wat nu wel het geval is ;) ). Ik baseerde me toen vooral op financiële dagbladen en tijdschriften. Van de Velde leek een perfect voorbeeld van een 'goede huisvader' aandeel. Dat houdt nu geen steek meer. Begin 2016 heb ik aangekocht aan 59 euro. Maar de toekomst ziet er de eerstkomende jaren niet bepaald rooskleurig uit. Daarom ben ik aan het overwegen om te verkopen (cut the losses).

Ik weet dat er op dit forum heel wat succesvolle beleggers actief zijn. Hoe denken jullie hierover?
Ageas, Van de Velde, Picanol, Recticel, Solvay, Melexis, Telenet, Quest for Growth, Ablynx, Compagnie des Alpes, AB inbev, (Bitcoin)

Karl
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 524

Berichtdoor Karl » 20 Apr 2017 10:08

Dividendrendement nu boven 6% maar het koersverlies wordt niet goed gemaakt met dit hoge dividendrendement. Sinds de start van dit jaar al meer dan 20% verloren.
Nyrstar Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro

Merlina
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 19

Berichtdoor Merlina » 20 Apr 2017 10:49

jerreke schreef:
charel01 schreef:Van de Velde stuurt winstwaarschuwing uit

...

Oei oei, dat ziet er niet zo goed uit. Iets meer dan een jaar geleden ben ik begonnen op de beurs. Mijn financiële kunnen stond toen nog in zijn kinderschoenen en ik was niet erg vertrouwd met fundamentele analyse (wat nu wel het geval is ;) ). Ik baseerde me toen vooral op financiële dagbladen en tijdschriften. Van de Velde leek een perfect voorbeeld van een 'goede huisvader' aandeel. Dat houdt nu geen steek meer. Begin 2016 heb ik aangekocht aan 59 euro. Maar de toekomst ziet er de eerstkomende jaren niet bepaald rooskleurig uit. Daarom ben ik aan het overwegen om te verkopen (cut the losses).

Ik weet dat er op dit forum heel wat succesvolle beleggers actief zijn. Hoe denken jullie hierover?

Ik zou enkel verkopen als je een degelijk alternatief hebt om je vrijgekomen cash in te beleggen, dit is vaak het probleem.
Vlug verkopen en in iets anders stoppen dat op zijn beurt ook niet deugt. Binnen een paar jaar kan het plaatje er al helemaal anders uitzien en ondertussen heb je een dividend om alles uit te zweten. VDV heeft een zeer degelijk mannagement en ik heb er alle vertrouwen in. You win some and you lose some op de beurs,zoals bij mij vandaag, ik heb zowel VDV als melexis in portefeuille.

ThomasBB
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 69

Berichtdoor ThomasBB » 20 Apr 2017 10:51

Karl schreef:Dividendrendement nu boven 6% maar het koersverlies wordt niet goed gemaakt met dit hoge dividendrendement. Sinds de start van dit jaar al meer dan 20% verloren.

Het dividendrendement gaat geen 6% zijn. Dat interimdividend dat was omdat de firma op cash zat waarmee men niet wist wat aan te vangen. Ondertussen is die berg geslonken en heeft men geld nodig voor investeringen te doen. Ik gok dat ze de 2.15EUR behouden en dat de rest gaat wegvallen.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2700

Berichtdoor jens_dev » 20 Apr 2017 11:30

Dat dividend gaat inderdaad fors dalen doordat het voor een stuk uit de nettokaspositie werd gefinancierd en niet uit de vrije kasstroom. Sommige beleggers hadden dat blijkbaar over het hoofd gezien. Winstwaarschuwing is geen drama voor het bedrijf. De koers stond gewoon wat te hoog. En wie rond de €60 heeft gekocht, zonder enige veiligheidsmarge (verschil koers-waarde), heeft nu een belangrijke les geleerd.
Never waste a good crisis

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 20 Apr 2017 16:55

Op 20 april 2017 hebben de analisten van Degroof Petercam hun beleggingsadvies voor Van de Velde (VAN; ISIN: BE0003839561) herhaald. Het advies van Degroof Petercam voor Van de Velde blijft "houden".
Het koersdoel wordt door Degroof Petercam verlaagd van 60,00 EUR naar 56,00 EUR.

Op 20 april 2017 hebben de analisten van KBC Securities hun beleggingsadvies voor Van de Velde (VAN; ISIN: BE0003839561) herhaald. Het advies van KBC Securities voor Van de Velde blijft "houden".
De analisten behouden hun koersdoel van 60,00 EUR.
Aandelenport: Geen zaken mee. Ik meld geen aan- en verkopen meer. Men vindt het toch altijd nodig om commentaar te leveren.

jerreke
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Berichtdoor jerreke » 20 Apr 2017 17:06

Merlina schreef:Ik zou enkel verkopen als je een degelijk alternatief hebt om je vrijgekomen cash in te beleggen, dit is vaak het probleem.
Vlug verkopen en in iets anders stoppen dat op zijn beurt ook niet deugt. Binnen een paar jaar kan het plaatje er al helemaal anders uitzien en ondertussen heb je een dividend om alles uit te zweten. VDV heeft een zeer degelijk management en ik heb er alle vertrouwen in. You win some and you lose some op de beurs,zoals bij mij vandaag, ik heb zowel VDV als melexis in portefeuille.

Dat klopt inderdaad. Het blijft een mooi bedrijf en iedereen kan wel eens pech hebben. Bedankt voor je feedback! Ik denk ook wel dat VDV's management de omzet weer kan doen opflakkeren. Ik dacht dat ik mijn emoties volledig onder controle had, maar vandaag voelde ik toch even ongemakkelijk. Op zich is dat geen probleem, maar het mag geen invloed hebben op beslissingen.

jens_dev schreef:Dat dividend gaat inderdaad fors dalen doordat het voor een stuk uit de nettokaspositie werd gefinancierd en niet uit de vrije kasstroom. Sommige beleggers hadden dat blijkbaar over het hoofd gezien. Winstwaarschuwing is geen drama voor het bedrijf. De koers stond gewoon wat te hoog. En wie rond de €60 heeft gekocht, zonder enige veiligheidsmarge (verschil koers-waarde), heeft nu een belangrijke les geleerd.

Volledig correct! Als ik nu bv. de koers/winst bekijk van het aankoopmoment, ligt deze wat te hoog, zeker omdat het gekend stond als een stabiel bedrijf en niet een als fameuze groeier. Bedankt Jens!
Ageas, Van de Velde, Picanol, Recticel, Solvay, Melexis, Telenet, Quest for Growth, Ablynx, Compagnie des Alpes, AB inbev, (Bitcoin)

charel01
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor charel01 » 20 Apr 2017 17:11

charel01 schreef:Op 20 april 2017 hebben de analisten van Degroof Petercam hun beleggingsadvies voor Van de Velde (VAN; ISIN: BE0003839561) herhaald. Het advies van Degroof Petercam voor Van de Velde blijft "houden".
Het koersdoel wordt door Degroof Petercam verlaagd van 60,00 EUR naar 56,00 EUR.

Op 20 april 2017 hebben de analisten van KBC Securities hun beleggingsadvies voor Van de Velde (VAN; ISIN: BE0003839561) herhaald. Het advies van KBC Securities voor Van de Velde blijft "houden".
De analisten behouden hun koersdoel van 60,00 EUR.

Van de Velde onderuit na omzetwaarschuwing
In een trading update waarschuwt Van de Velde dat de jaaromzet niet zal groeien. Dat is te wijten aan de uitdagende omstandigheden in de retail-omgeving en de negatieve wisselkoersimpact van het pond. Om de uitdagingen het hoofd te bieden zal de groep de inspanningen om groei te realiseren versnellen:

Positionering van haar merken & marketing en ontwikkeling van nieuwe kanalen
Ontwikkeling van eCommerce & digitalisering, inclusief een up-to-date IT-architectuur
Het verhogen van de wendbaarheid en leverbetrouwbaarheid van de supply chain.

Die investeringen in de toekomst brengen hogere uitgaven in 2017 en 2018 met zich mee en zullen pas de komende jaren bijdragen tot de duurzame groei van omzet en winst van de groep.
KBC Securities hield al geen rekening met omzetgroei in 2017 en handhaaft het “houden”-advies met een koersdoel van 60 euro.