Lotus Bakeries

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Karl
Forum elite
Forum elite
Berichten: 2398
Lid geworden op: 07 Dec 2014 14:52
waarderingen: 616
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor Karl » 27 Aug 2018 22:22

Eens dat een koersdoel geen garantie geeft maar het geeft wel een richting aan en die mannen hebben toch meestal meer kennis dan de particuliere belegger. Ok een Homer Bundy of bijvoorbeeld jens_dev schat ik ook hoog in maar veel particuliere beleggers zijn vaak nogal stuurloos actief op de beurs.
Engie Euronav KBC Galapagos Acacia ABN Amro Aegon



powered by Surfing Waves

Luz
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 Okt 2018 12:31
waarderingen: 6
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor Luz » 11 Feb 2019 08:38

Lotus Bakeries trekt dividend fors op
11 februari 2019 08:03

Het dividend van koekjesbakker Lotus Bakeries ligt voor 2018 48,7 procent hoger dan voor 2017.

De maker van Lotus-speculuus, Nakd-fruitrepen en Dinosaurus-koeken betaalt zijn aandeelhouders voor boekjaar 2018 29 euro dividend per aandeel. Dat is bijna de helft meer (+48,7 procent) dan het dividend van 2017.

Lotus Bakeries in 2018

Omzet: 556,4 miljoen euro (+6,2%, interne groei: 5%)
Rebitda: 110,4 miljoen euro (+5,8%)
Nettowinst: 67,9 miljoen euro (+5%)
Brutodividend: 29 euro (+48,7%)

Lotus betaalt nu een derde van zijn recurrente nettowinst aan zijn aandeelhouders. 'Dat levert ons een juiste balans op tussen een degelijke vergoeding voor aandeelhouders en het herinvesteren van de winst in de onderneming', zegt CEO Jan Boone.

Het bedrijf investeerde vorig jaar 100 miljoen euro. De netto financiële schuld steeg met 39 miljoen euro naar 96 miljoen. Doordat de brutobedrijfswinst (rebitda) toenam, was de schuldgraad minder dan één keer de rebitda.

Lotus investeerde onder andere in een Amerikaanse fabriek. Daarin zal Lotus in de tweede helft van dit jaar voor het eerst speculoos bakken buiten België.

Dit jaar opent ook een fabriek in Zuid-Afrika. Daarin maakt Lotus zijn natuurlijke snacks. Dat bevat alleen suiker van het fruit dat erin zit. Er zitten ook enkel natuurlijke ingrediënten in de producten.

De divisie breidde in 2018 doordat Lotus het Britse Kiddylicious overnam. Dat bedrijf maakt fruitsnacks voor baby's en kleine kinderen.

Bron: Jens Cardinaels,Redacteur Ondernemen De Tijd
charel01 liked last!

Gebruikersavatar
Nephus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 129
Lid geworden op: 28 Sep 2015 21:24
waarderingen: 36
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor Nephus » 11 Feb 2019 08:49

Wat is dat toch een topaandeel. Spijtig dat ik het niet bezit.

Gebruikersavatar
jens_dev
Forum elite
Forum elite
Berichten: 8128
Lid geworden op: 17 Dec 2012 15:13
waarderingen: 3867
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor jens_dev » 11 Feb 2019 09:03

Als ze aan een redelijke prijs noteerden, had ik ze al lang gekocht.

Nu weer heel veel positieve berichtjes. Een dividendrendement dat stijgt tot 1,25% bruto, amai! Feit is dat de groei eerder gematigd is, terwijl je wel meer dan 18x de operationele kasstroom betaalt en 28x de nettowinst. Dat is reusachtig. Ik probeer voor veel bedrijven een faire waarde te berekenen en ik doe dit altijd op dezelfde manier, i.e. focus op de vrije kasstroom. Bij Lotus kom ik niet verder dan €1200 per aandeel. De koers noteert daar 90% boven. Dat kan ik écht niet verantwoorden.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5247
Lid geworden op: 01 Jan 2012 20:51
waarderingen: 3372
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor Beheerder » 11 Feb 2019 09:31

Beursblik: KBC Securities verhoogt advies Lotus
11 februari 2019 09:25 Redactie

(ABM FN) KBC Securities heeft maandag het advies voor Lotus Bakeries verhoogd van Houden naar Accumuleren met een ongewijzigd koersdoel van 2.700 euro.

Lotus behaalde in 2018 een omzet van 556 miljoen euro, terwijl analist Guy Sips rekende op 549 miljoen euro. De nettowinst van 67,9 miljoen euro was eveneens hoger dan de taxaties van Sips van 66,2 miljoen euro.

De analist wees erop dat Lotus het brutodividend optrekt van 19,50 naar 29,00 euro per aandeel.

Het aandeel Lotus Bakeries steeg maandag 2,6 procent naar 2.380 euro.

Lees meer op: https://beursig.com/beursnieuws/beursbl ... ies-lotus/
Banner liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

Gebruikersavatar
jens_dev
Forum elite
Forum elite
Berichten: 8128
Lid geworden op: 17 Dec 2012 15:13
waarderingen: 3867
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor jens_dev » 11 Feb 2019 09:41

Sips moet oppassen dat hij niet verliefd wordt op sommige bedrijven. Melexis, Kinepolis en Lotus, dat zijn z'n chouchoukes (:
wimilio liked last!
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

gert
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 535
Lid geworden op: 29 Okt 2014 14:18
waarderingen: 257
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor gert » 11 Feb 2019 21:23

het heeft weinig te maken met verliefd worden op een aandeel als analist. Maar als de markt verliefd wordt, moet je als bankanalist wel dat spelletje meespelen. En zolang er geen negatieve surprises naar boven komen, is er geen vuiltje aan de lucht. spijtig genoeg surpriseke bij Melexis, voor Kine en Lotus gewoon blauwe hemel en dit voor nog een tijdje.
en nog iets: als je met management van deze bedrijven aan tafel zit, dan kan je bijna niet anders dan verliefd worden op hun bedrijf. Dat is dan het kwalitatieve naast het kwantitatieve aspect

Gebruikersavatar
bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 Feb 2013 09:22
waarderingen: 211
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor bartel » 11 Feb 2019 21:48

In De Tijd van vandaag :

CEO Lotus: 'Groeipotentieel voor speculoos blijft groot'.

Voor het eerst bakt Lotus Bakeries dit jaar speculoos buiten België. Het koekje blijft de motor achter de succesformule. 'We willen dit jaar uitbreiden naar Zuid-Afrika en in nieuwe landen in Azië en Zuid-Amerika.'
Zijn speculooskoek leverde de Belgische beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries in 2018 opnieuw recordcijfers op. Om zo voort te gaan investeerde het familiebedrijf vorig jaar 100 miljoen euro in onder meer de bouw van twee nieuwe fabrieken. Die gaan dit jaar open. Voor het eerst zal Lotus Bakeries buiten België speculoos bakken.

Ondanks de grote investeringen krijgt de belegger dankzij de hoge brutobedrijfswinst meer dividend. Maandagochtend kondigde CEO Jan Boone - een kleinzoon van de gelijknamige oprichter - aan dat het dividend bijna de helft hoger ligt.
Het bedraagt nu een derde van de recurrente brutobedrijfswinst. In 2017 was dat iets meer dan een vierde.

'We hadden al eerder aangekondigd dat we op termijn een hoger dividend wilden uitkeren', zegt Boone. 'In vergelijking met andere beursgenoteerde bedrijven is het relatief bescheiden. Ook in de komende jaren willen we een derde van de winst uitkeren en twee derde investeren in het bedrijf.'

Wat brengt 2019 voor jullie vlaggenschip speculoos?
Jan Boone: 'Net als in 2018 gaan we volop inzetten op de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, China en het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn grote markten waar we steeds groter worden. Als we daar investeren, is het resultaat meteen groot.'

'Daarnaast trekken we met onze speculoos ook naar nieuwe landen. Maar we weten dat het tijd zal vergen om ook daar door te breken. In 2018 trokken we naar Vietnam en India. In 2019 willen we naar Zuid-Afrika en planten we zaadjes in een aantal nieuwe landen in Zuid-Oost-Azië en Latijns-Amerika.'

Om te kunnen blijven groeien met speculoos opent Lotus in de tweede helft van 2019 een speculoosfabriek in de Amerikaanse staat North Carolina. Een historische stap voor het bedrijf, want voor het eerst bakt Lotus Bakeries speculoos buiten zijn thuisland. Ook in Zuid-Afrika bouwt Lotus een fabriek. Daar zal het Bear-snoepjes maken. Die 'gezonde snacks' bevatten alleen suiker die al in het fruit zat waarmee ze gemaakt worden.

Het gaat om twee grote, uitzonderlijke investeringen en u wilt fors blijven investeren. Wat gaat u dan de komende jaren doen?
Boone: 'We hebben een sterke balans, dus externe groei (overnames, red.) is mogelijk. We houden de markt in het oog, zien wat daar gebeurt en als er een perfect match is, komen we in actie. Overnames in de markt voor klassieke koekjes zijn mogelijk en in die voor natuurlijke snacks.'

Al denk ik niet dat overnames voor dit jaar zijn. We focussen ons nu vooral op de opening van onze twee nieuwe fabrieken.'

Die natuurlijke snacks groeien snel, maar de productie van uw merken Nakd, Trek en Kiddylicious besteedt u uit...
Boone: 'Ze worden in het Verenigd Koninkrijk gemaakt door verschillende leveranciers. Dat verandert voorlopig niet. Maar het is onze strategie om de producten van onze grote merken zelf te produceren. Wanneer we dat precies zullen doen, is nog niet duidelijk.'

Wat bent u dit jaar van plan met de natuurlijke snacks?
Boone: 'Met Nakd en co. zijn we al actief in het VK, de VS, België en Nederland. Dit jaar gaan we naar Frankrijk. Maar net als bij de speculoos gaan we stap voor stap. In België hebben we Nakd vorig jaar gelanceerd en we bouwen het merk nu verder uit. De omzet in België is eigenlijk te klein voor reclame om tv, maar toch hebben al een tv-campagne gelanceerd. We willen nu al investeren.'

In het schap van de fruitrepen liggen veel andere merken. Hoe wilt u daar opvallen?
Boone: 'We hebben inderdaad geen gemakkelijke job, want er is veel concurrentie. In België, maar ook in andere landen. Door gericht te investeren willen we in België de marktleider worden in fruitrepen.'

Een groot deel van de natuurlijke snacks wordt in het VK gemaakt en het is een belangrijke markt voor speculoos. Bent u voorbereid op een harde brexit?
Boone: 'We zijn voorbereid op een harde brexit, al geniet die zeker niet onze voorkeur. We exporteren producten van het VK naar Europa en omgekeerd. Als het VK protectionistischer wordt, is dat misschien in het voordeel van onze natuurlijke snacks en in het nadeel van onze speculoos. Het is een soort van natuurlijke hedge.'

'Wanhopen is niet nodig, want we hebben heel wat ervaring met exporteren. We kunnen overweg met ingewikkelde exportformulieren. We gaan niet op grote schaal voorraden opslaan, maar we zijn wel voorbereid. Als er vertragingen ontstaan aan de douane, speelt het in ons voordeel dat onze producten niet vers zijn en een jaar lang goed blijven.'
charel01 liked last!
Ja wadde we gaan ne gang.

Gebruikersavatar
bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 Feb 2013 09:22
waarderingen: 211
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor bartel » 11 Feb 2019 21:59

En nog eentje, eveneens in De Tijd, vanavond :

Lotus stoomt op naar VS en Afrika.

2018 was een recordjaar voor Jan Boone, de CEO van Lotus Bakeries, en zijn familie. In de afgelopen zeven jaar verdubbelde het familiebedrijf in omzet. Lotus opent dit jaar voor het eerst fabrieken op een ander continent, in Amerika én in Afrika.

De Oost-Vlaamse koekjesbakker Lotus Bakeries verkocht vorig jaar voor 556,4 miljoen euro speculoos, Dinosaurus-koeken, Nakd-fruitrepen, Suzy-wafels, Zebra-cakejes en gebakjes. Dat is 6,2 procent meer dan in het jaar ervoor. ‘De organische groei (zonder overnames, red.) was 5 procent en dat is uitzonderlijk’, zegt CEO Jan Boone. ‘We mikken op gemiddeld 3 tot 4 procent groei per jaar. In meerdere landen hebben we onze verwachtingen overtroffen.’

Ook de winst is gegroeid (zie tabel). Van elke 100 euro mag Lotus Bakeries 19,80 euro als brutobedrijfswinst (rebitda) in de boeken schrijven. Daarom verhoogt Lotus het dividend voor 2018 met 48,7 procent naar 29 euro per aandeel. ‘We keren nu een derde van onze nettowinst uit, terwijl dat een jaar geleden iets meer dan een vierde was’, zegt Boone. ‘Ook in de komende jaren willen we een derde van de winst uitkeren en twee derde investeren in het bedrijf.’

Lotus Bakeries - in 1932 opgericht door Jan Boones grootvader Jan Boone - groeit al jaren. Zo’n 18 jaar geleden was het vooral actief in zijn thuisland België. Vandaag verkoopt het producten in meer dan veertig landen.
Sinds 2011 is de omzet verdubbeld. Vooral dankzij het speculooskoekje, buiten België beter bekend als Biscoff. Speculoos en speculoospasta zijn goed voor 40 procent van de omzet, berekenden de beursanalisten van ING in een recent rapport.

Vanaf 2015 werd het bedrijf ook succesvol met ‘natuurlijke snacks’. Ze bevatten uitsluitend de suiker die in de vruchten zit waarmee ze gemaakt worden. Lotus kocht de merken - Nakd, Trek, Bear en Kiddylicious - via de overname van drie Britse bedrijven en probeert ze buiten het VK populair te maken. Vorig jaar waren ze voor het eerst goed voor meer dan 100 miljoen euro omzet. Een jaar eerder was dat zo’n 85 miljoen euro.

Natuurlijke snacks zijn een groeimarkt. Europeanen en Amerikanen zullen er in 2022 80 miljard dollar (71 miljard) aan uitgeven. Tegenover 65 miljard in 2017, berekende het studiebureau GlobalData.

Stap voor stap

Al jaren gebruiken de Boones dezelfde strategie als ze naar een nieuw land trekken. ‘Het is hun sterkte dat ze stap voor stap en zeer weloverwogen te werk gaan’, zegt Fernand de Boer, een beursanalist van bank Degroof Petercam.

De manier waarop Lotus naar de Verenigde Staten trok, balt de strategie samen. Dertig jaar geleden al sloot de koekjesbakker een samenwerking met de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij Delta. Sindsdien krijgen passagiers tijdens hun vlucht een speculoosje bij de koffie.

In een tweede fase konden klanten via de telefoon speculoos bestellen. Nog later trok het bedrijf naar de supermarkten. Met kortingsacties en reclame leerde Lotus de Amerikanen speculoos te eten.

‘Onze koekjes liggen nu in 75 procent van de Amerikaanse supermarkten’, zegt Boone. Sinds 2016 zijn de VS zelfs de belangrijkste speculoosmarkt voor Lotus. ‘We verkochten er vorig jaar 1 miljard koekjes.’
Dat is nog maar het begin, zegt Boone. ‘We liggen in het gros van de winkels en toch koopt maar 4 procent van de Amerikanen onze koekjes en pasta.’ Lotus opent daarom in het najaar een speculoosfabriek in de VS. Voor het eerst zullen de Boones speculoos dan buiten België bakken. Met het bouwwerk, dat 65 miljoen euro kost, spaart Lotus transportkosten uit en zal het minder last hebben van wisselkoersschommelingen. ‘De fabriek is bijna klaar’, zegt Boone. ‘We verschepen en installeren nu de machines.’
Boone trommelde niet alleen bouwvakkers en verhuizers op, maar ook zijn bakkers. ‘We gaan in de VS met lokale ingrediënten werken, maar onze Amerikaanse koekjes moeten hetzelfde smaken als de Belgische. Daarom hebben we Amerikaanse grondstoffen naar de fabriek in Lembeke gestuurd. Daar hebben we bepaald welke we gaan gebruiken.’

In China, het VK, Frankrijk en Duitsland veroverde Lotus een stek op ongeveer dezelfde manier als in Amerika. ‘In die landen blijven we investeren’, zegt Boone. ‘Het resultaat van onze inspanningen is er meteen groot.’ Tegelijk trekt hij nog steeds naar nieuwe landen. ‘Vorig jaar naar India en Vietnam. Dit jaar staan Zuid-Afrika en enkele Aziatische en Latijns-Amerikaanse landen in de planning.’

Ook de natuurlijke snacks volgen de gestage strategie. Ze zijn al te koop in het VK, de VS, Nederland en België. ‘We bouwen ze er verder uit en trekken dit jaar ook naar Frankrijk.’

Rustig

Door het rustige uitbreidingstempo heeft Lotus relatief weinig schulden. Het investeerde vorig jaar 100 miljoen euro in de overname van Kiddylicious, de Amerikaanse fabriek en de bouw van zijn eerste fabriek in Zuid-Afrika. Maar door de hoge kasstroom steeg de schuldenberg maar met 39 miljoen euro naar 96 miljoen euro. Daardoor is de schuldenberg kleiner dan de brutobedrijfswinst.

In de komende jaren wil Boone in een hoog tempo blijven investeren. Al rijst de vraag: waarin? ‘Naar de Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse fabriek gaat dit jaar nog geld’, zegt analist De Boer. ‘In de VS kan Lotus verder investeren, want de nieuwe fabriek zal niet alle speculoos voor de Amerikaanse markt maken.’ Ook in Lembeke is er nog plaats voor uitbreiding.

Daarnaast is een nieuwe fabriek voor de natuurlijke snacks van Nakd, Trek en Kiddylicious een mogelijkheid. Lotus laat ze nu nog produceren door externe bedrijven, maar Boone geeft aan dat hij de productie van belangrijke merken in eigen handen wil hebben.

‘Toch zal die fabriek nog niet voor meteen zijn’, zegt De Boer. ‘Volgens mij wil Lotus de natuurlijke snacks bekender maken voor het de productie in eigen handen neemt.’

Ook overnames zijn een optie, zegt Boone. ‘We houden de markt in het oog en als er een perfecte match is, komen we in actie. Al denk ik niet dat overnames voor dit jaar zijn. We focussen nu vooral op de opening van onze twee nieuwe fabrieken.’
charel01 liked last!
Ja wadde we gaan ne gang.

Gebruikersavatar
Banner
Premiummember
Premiummember
Berichten: 1542
Lid geworden op: 19 Feb 2015 09:29
waarderingen: 915
Contact:

Re: Lotus Bakeries

Berichtdoor Banner » 12 Feb 2019 08:12

I don't give a schit.


Tijdelijke promo tot 31 augustus:






Reageren en meer functies krijgen?

Discussieer met duizenden beleggers, minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete onderwerpen.

Registreer binnen enkele tellen