Hamon Groep

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 365

Re: Hamon Groep

Berichtdoor 14-11-2014 » 07 Mar 2018 19:52

Moet toch kunnen, een gokje hier.

Zeker, maar bij enig redelijk succes geldt: bovengemiddeld hoog risico, gemiddeld rendement.

Hoop #1: parabolische duikvlucht definitief beëindigd, Hamon vzw scheert nu horizontaal langs de boomtoppen
Hoop #2: parabolisch-achtig terug omhoog, zeg richting €10 mln. winst of €0,85 per aandeel
Hoop #3: op hoop #2 hoeft geen 3 jaar gewacht te worden, met indexbeleggen voor Facebook-beginners als concurrent
Hoop #4: hoop wordt niet alsnog de grond ingeboord door een latere aandelenplaatsing o.b.v. zwartere cijfers

Boekjaar 2018: Hamon vzw
Boekjaar 2019: gaat verrassend goed, koersdoel €0,85 al bereikt na 2 jaar.

Dat is 31,84% rendement per jaar, uitgaande van kopen aan €0,489. Dankzij gerealiseerd risico van vandaag. Gaan we uit van €0,55 om toevallig gerealiseerd risico niet te benutten in een vergelijking, dan is het rendement 24,32% per jaar.

Veel? Meer dan sparen? Klopt. Maar er wordt een economisch sterke periode verondersteld. Dan kan een BEL 20-tracker bij dat rendement in de buurt komen, maar dan hoeft er niet 3x of 4x goed gegokt te worden. Ook een tracker kan na een daling worden gekocht.

Er kan wel gegokt worden op iets anders, weinig nieuws sinds vanochtend, maar dan wordt het handelen op basis van een koersherstel in plaats van gokken.

Feit is dat de beloning voor 3x, 4x goed gokken sinds vandaag is verhoogd, maar dat komt door de koersdaling. Gokken werd zo iets minder onaantrekkelijk. Nou ja; bij Nyrstar verwacht ook niemand een "koersdoel" van €18 euro.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 08 Mar 2018 09:51

Hamonneke gaat naar de BEL Small toe. Zoals elke opname in zo'n index is dit in feite een vaak overschat non-event; verwacht er niks van.

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 947

Berichtdoor bertje » 08 Mar 2018 12:18

Beurswaarde momenteel minder dan 55 miljoen en dat met ruim 47 miljoen vers kapitaal en alsof er geen schuldvermindering plaatsvond.

Ik vermoed (schiet mij er niet voor af) dat ze de volgende keer zullen uitpakken met een zeer groot bedrag aan nieuwe contracten.
A major signed contract for a value of 50 m€ being given very late, the contract was not included in the order book at the end of 2017.
Ze hebben dus een GETEKEND contract voor 50 miljoen die ze niet in 2017 hebben meegeteld, dit zal dus wel in de cijfers van Q1 komen. (dit ene contract is 2 miljoen minder dan wat ze in het volledige 2de kwartaal vorig jaar binnenhaalden.)

Verwacht ook bij Q1, lof over de kostenbesparingen en hopelijk al de verkoop van/of stopzetting van onderdelen.
Prijs waaraan onderdelen verkocht zullen worden is belangrijk maar vooral of ze PHE kwijt zijn die in 2017 terug meer dan 11 miljoen verlies maakte. (zou een belangrijke bloeder zijn die dan gestopt is)

20 miljoen van de 117 miljoen zijn free float, hopelijk ondersteunen de grote jongens de koers nog wat.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 08 Mar 2018 12:22

Beurswaarde momenteel minder dan 55 miljoen en dat met ruim 47 miljoen vers kapitaal en alsof er geen schuldvermindering plaatsvond.

Breng een bod uit? Kan zo geen probleem zijn. Dan vliegen de miljoenen u i.p.v. ons de komende jaren om de oren...

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1074

Berichtdoor jean de florette » 08 Mar 2018 13:07

Ach bertje, je weet dat daarvoor ook nog kapitaal verhoogd werd. En dat geld is zeker weg. Laat ons hopen dat het dit keer beter gaat. Die 46 cent lijkt me wel wat om bij te kopen.
De laatste kv van Nyrstar ging over 100M. Een week later was er meer beurswaarde weg dan er opgehaald werd. En 't is nog altijd weg.
Koersondersteuning? Zinloos. Een contingent nieuwe aandelenbeleggers, daar moeten we naar op zoek. En die horde, als ze wil bijten, komt er pas na meer duidelijkheid. Als die duidelijkheid niet negatief is, natuurlijk.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

kronos
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 146

Berichtdoor kronos » 08 Mar 2018 13:51

jean de florette schreef:Ach bertje, je weet dat daarvoor ook nog kapitaal verhoogd werd. En dat geld is zeker weg. Laat ons hopen dat het dit keer beter gaat. Die 46 cent lijkt me wel wat om bij te kopen.
De laatste kv van Nyrstar ging over 100M. Een week later was er meer beurswaarde weg dan er opgehaald werd. En 't is nog altijd weg.
Koersondersteuning? Zinloos. Een contingent nieuwe aandelenbeleggers, daar moeten we naar op zoek. En die horde, als ze wil bijten, komt er pas na meer duidelijkheid. Als die duidelijkheid niet negatief is, natuurlijk.

Bertje, zou je niet beter al uw kostbare tijd en geld besteden aan zaken die er heden ten dage toe doen in plaats van al uw energie te steken in deze beerput? Denk aan Mithra, Acacia, Argen-X. Ik weet het, dat is ook geen zekerheid maar dan heb je tenminste een veel grotere kans dat uw geld iets opbrengt. Hier gooi je volgens mijn bescheiden mening alles weg in een bodemloze put. Denk er eens goed over na, voor uw eigen bestwil.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2757

Berichtdoor jens_dev » 08 Mar 2018 14:14

Ik heb hem dat in het verleden ook al eens voorgesteld, maar dat heeft niets uitgehaald. Open de thread van een willekeurig, technisch failliet bedrijf en de kans is groot dat Bertje er long in zit.

Hamon, Hamon, waar beginnen?
Het ergste is dat je niet alleen met een schuldenprobleem zit/zat, zoals Fagron destijds, maar met een veel groter probleem, namelijk dat de kernactiviteiten zelf al 2 jaar op rij zwaar verlieslatend zijn.

Nog een misvatting:
bertje schreef:Beurswaarde momenteel minder dan 55 miljoen en dat met ruim 47 miljoen vers kapitaal en alsof er geen schuldvermindering plaatsvond.

FY2016: cash 46,898 – schulden 187,454 = € -140,556m
H12017: cash 51,185 – schulden 214,630 = € -163,445m
FY2017: cash 50,246 – schulden 139,304 = € -89,058m (na schuldherschikking met banken)
Na de kapitaalverhoging krijg je dus een nettoschuld van €41,8m (-89,06 + 47,3).
Beurskapitalisatie: 117,24m aandelen * €0,477 = €55,9m
Ondernemingswaarde: €55,9m + de pro forma nettoschuld van €41,8m = €97,7m

Je betaalt vandaag dus bijna €98m voor een bedrijf waarvan je niet weet of het in de komende jaren winst/cash zal genereren. Beleggen in Hamon is volgens mij niets meer dan gokken.

Nog dit, uit de 2014 Berkshire Hathaway shareholder letter:
“In the world of business, bad news often surfaces serially: You see a cockroach in your kitchen; as the days go by, you meet his relatives.”

Het doet me denken aan Imtech, waarin ik – toen nog als beginnend belegger – long zat. Op een gegeven moment bleek de boekhouding van Imtech niet helemaal te kloppen, om het zacht uit te drukken. De cijfers werden gewoon bijeen gelogen (zoals die van alle Belgische begrotingen ooit). Ik verkocht meteen met 20 à 30% verlies. Imtech is die fraude nooit meer te boven gekomen. Deed nog 1 of 2 kapitaalverhogingen en ging uiteindelijk alsnog failliet. De korte pijn is meestal beter dan een jarenlange overlevingsstrijd.
Freddy liked last!
Never waste a good crisis

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 08 Mar 2018 15:51

Het doet me denken aan Imtech, waarin ik – toen nog als beginnend belegger – long zat. Op een gegeven moment bleek de boekhouding van Imtech niet helemaal te kloppen, om het zacht uit te drukken. De cijfers werden gewoon bijeen gelogen (zoals die van alle Belgische begrotingen ooit). Ik verkocht meteen met 20 à 30% verlies. Imtech is die fraude nooit meer te boven gekomen. Deed nog 1 of 2 kapitaalverhogingen en ging uiteindelijk alsnog failliet. De korte pijn is meestal beter dan een jarenlange overlevingsstrijd.

Net zoals Imtech stond Hamon lang bovenaan een lijst met vallende messen, waarvan winst werd verwacht. Bij Hamon door KBC, bijvoorbeeld. Het eerste dat, volgens mij, bij Imtech op fraude wees waren de "wekelijkse" advertorials. Eén woord: "recently". In combinatie met een stevige, oninteressante groeibelofte. Dit speelde allang voordat een analist van ABN-AMRO erover viel. Het woord zelf wijst niet per se op fraude, maar net zoals bij Hamon zou een groeier gewoon orders moeten kunnen rapporteren, over een duidelijke periode. Niet historische omzet, die "recently" zou zijn behaald. Ook Imtech was na de KV nou niet meteen een aantrekkelijke belegging, in tegenstelling tot bijvoorbeeld (ooit) de Ahold van AholdDelhaize (fraude, eenmalig probleem, opgelost, toevallig ook één opvallend woordje in later herzien jaarverslag: exclusief, als in exclusief steeds meer problemen gaat alles goed).

De koersreactie valt mij wel licht tegen, maar misschien is er wat koerssteun weggevallen. Centenwerk. Het nieuws over de cijfers betreft oud nieuws, waarbij bijna wordt gedaan alsof het een nieuwtje is dat een KV het geld heeft moeten binnenbrengen en dat het er slecht ging. Dat wisten we al. Nou ja, dat weet bijna iedereen.

Voor een gok is de verhouding tussen rendement en risico niet eens gunstig. Indexbeleggen lijkt mij voorlopig een geduchte concurrent t.o.v. de aandelen Hamon, maar zo'n flutrendement komt bij gokjes op de beurs vaker voor. Eerst maar eens hopen op een Hamon vzw... Zou al heel wat zijn...

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 09 Mar 2018 09:54

Bijna 10u, 2130 stuks verhandeld. En geen 'halted'. Lang week-end voor de marketmaker?

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 12 Mar 2018 09:23

14-11-2014 schreef:
Moet toch kunnen, een gokje hier.

Zeker, maar bij enig redelijk succes geldt: bovengemiddeld hoog risico, gemiddeld rendement.

Het gokje aan 0.463 is er net zo eentje als bij IBA aan 20.60 (deze daalden nog een eind verder). Een persbericht met een behoorlijk aantal M€ getekende contracten, en je zit direct voor een tijdje goed. IBA nu rond 22.
Doe dit toch liefst met aandelen waar nog 'iets' in zit. Geen Options dus. Ook bij Hamon blijkt het doemdenken groot (niet ten onrechte), maar het rechttrekken van de balans, een kostenbesparing en verkleining kunnen de cijfers wel doen keren.
Zelfs Option kijkt reikhalzend uit naar een 'break-even'. Wordt ook elk jaar kleiner... En als dat daar al zou kunnen....

Nu is het woord 'kostenbesparing' geen heilige koe. Bij Nyrstar zijn ze daar al jaren mee bezig, dan hier, dan daar, en op het einde blijkt dat bittere noodzaak om niet nog verder af te glijden. Broodnodig dus, maar je kan er geen winst uit afleiden.
14-11-2014 liked last!