Hamon Groep

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 351

Re: Hamon Groep

Berichtdoor 14-11-2014 » 07 Mar 2018 14:11

Ze moeten dus een sprong doen van zo'n 25 M in hun EBITDA op een jaar

Het wezenlijke belang van de kostenbesparingen, nog zonder te willen suggeren dat die kostenbeparingen onder de streep al tot een positieve E zullen gaan leiden. In 2018 zou een Hamon vzw al heel wat zijn.

Een ATL van €0,50 vind ik "niet ongezond", omdat de terechte klaagzang van een De Tijd vooral 2017 betreft, en vanwege het eerdergenoemde theoretische potentieel. Wie erin gelooft, die krijgt zo een iets hoger rendement voor het hoge risico. Iets hoger, niet veel hoger.

Zoals eerder mogelijk beschreven had ik ze niet tijdens de cijfers gehouden. Last minute aankoop met de rechten, winst nemen en eventueel later terug kopen. Gokken op meevallende cijfers over 2017 (tja...) is hoog risico, laag rendement, zeker wanneer een "koersdoel" indicatief €0,85 zou zijn.

Let er volgende keer op dat de cijfers per aandeel gunstig kunnen uitpakken doordat er op 1 januari 2018 beduidend minder aandelen waren, of dat in teksten het gunstigste aantal aandelen kan worden gebruikt (bv. VPA per uitstaand aandeel, WPA per ongewogen gemiddeld aantal uitstaande aandelen op 1 januari en 31 december).

Een eventuele reverse split kan nog steeds weinig kwaad. Voor de toekomst is er weinig veranderd, behalve dan dat er geen prettige meevallers zijn.
jean de florette liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 350

Berichtdoor kierkegaard » 07 Mar 2018 14:26

14-11-2014 schreef:
En - het lijkt een detail - maar ik word daar dus kwaad van dat ze '6 maart 18:00' op hun resultaten durven zetten. Ze hebben gepubliceerd op 7 maart, niet op 6 maart. Dat is dus gewoon een regelrechte fout/leugen.

Als we het over details hebben: komt die 18:00 uur van Hamon zelf af? Elders staat namelijk geen tijd / 0:00.

18:00 uur is eerder het (informele) tijdstip waarop Market Surveillance en dergelijke zo´n beetje het licht op kantoor uitdoen, omdat ze die dag verder niets meer verwachten. Dus wellicht is 18:00 uur een eigen tijd van een redactie.

Feitje blijft dat het dan vóór 18:00 uur overal gepubliceerd zou moeten worden. Geen tijd betekent normaliter niet "uiterlijk 23:59 uur in Alaska".

Het staat letterlijk rechts bovenaan op hun perscommuniqué. Dat is dus (zogezegd) het moment van publicatie. Maar in de realiteit was dit, zoals altijd, slechts de dag erna.

Mocht ik de CFO zijn en er al een probleem is van vertrouwen. ik had toch wel alles in het werk gesteld om me voor één keer aan mijn eigen financiële kalender te houden.
14-11-2014 liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 07 Mar 2018 15:05

Het staat letterlijk rechts bovenaan op hun perscommuniqué. Dat is dus (zogezegd) het moment van publicatie. Maar in de realiteit was dit, zoals altijd, slechts de dag erna.

Maar dus blijkbaar niet vooraf, in een aankondiging.

Sorry dat ik het percentage naar beneden afrond, maar voor al het overige: 100,0% eens.

Nog daargelaten dat mensen "nabeurs" om 18:00 uur CET toch echt naar huis willen, tenzij het aandeel ook in Amerika wordt verhandeld. Weeral een verbeterpuntje op inspiratie van de buitenwereld...
kierkegaard liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 350

Berichtdoor kierkegaard » 07 Mar 2018 15:12

14-11-2014 schreef:

Maar dus blijkbaar niet vooraf, in een aankondiging.

Sorry dat ik het percentage naar beneden afrond, maar voor al het overige: 100,0% eens.

Nog daargelaten dat mensen "nabeurs" om 18:00 uur CET toch echt naar huis willen, tenzij het aandeel ook in Amerika wordt verhandeld. Weeral een verbeterpuntje op inspiratie van de buitenwereld...

Jawel, ook vooraf. In de financiële kalender. Geen uur, maar wel een datum: 6 maart. En 6 maart is niét 7 maart.

Soit, ik vind dat gewoon van weinig respect voor de aandeelhouder getuigen.
14-11-2014 liked last!

Metallic
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 27

Berichtdoor Metallic » 07 Mar 2018 15:13

De hardste klap is voor Hamon (-5,5%, 0,52 euro), dat gisteren nabeurs had
moeten rapporteren maar die cijfers pas uitstuurde na middernacht. Het verlies
bij de engineeringgroep, vooral gekend als bouwer van koeltorens, is slechts een
derde van een jaar eerder. Daarnaast heeft het bedrijf 47 miljoen euro
bijgetankt met de uitgifte van verse aandelen. Daar eindigt het 'goede' nieuws
over Hamon, dat nog steeds in woelig vaarwater zit. Voor de vierde keer in vijf
jaar is er sprake van een nettojaarverlies. Er waren eind vorig jaar een derde
minder bestellingen dan 12 maanden voordien.
14-11-2014 liked last!

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 07 Mar 2018 15:17

Jawel, ook vooraf. In de financiële kalender. Geen uur, maar wel een datum: 6 maart. En 6 maart is niét 7 maart.

Geen punt hoor, maar ik zag vooraf bij Hamon zelf geen 18:00 uur. Dan waren mijn bronnen vooraf zorgvuldiger dan Hamon achteraf, en zag ik vooraf niets over het hoofd. Wie weet, en had u ergens bij Hamon 18:00 uur (of 7 maart voorbeurs) gevonden.

Hamon heeft wel het mogelijke excuus dat door de < 50 Hz stroomvoorziening o.i.d. de elektrische klokken in Europa de klokken een stukje trager lopen... ;)

Inderdaad weinig respect, en typerende slordigheid. Een gemiste kans om te laten zien dat er meer, symbolisch of niet, dan vroeger feilloos en overtuigend op orde is. Nu moesten we bijna langsrijden om te kijken of er nog licht brandde, of dat uitstel misschien ergens in het prospectus stond.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1051

Berichtdoor jean de florette » 07 Mar 2018 16:35

Wat lijntjes bijeengesprokkeld: (PHE buiten beschouwing gelaten)
+10M uit: savings from 4 m€ in 2017 to 14 m€ in 2018
+ 5.2M of toch een negatief dat weg zou vallen: substantial and unexpected costs in South Africa and Brazil (-5.2 m€ on EBITDA)...Brazil and South Africa for which activities will cease in 2018.
vol te houden: The Cooling Systems BU booked ...but the margins were higher thanks ....
en: An important dry cooling system project interrupted in 2016... should significantly contribute to the 2018 results.
The NAFTA region bounced back in 2017... and accumulated delays on some key projects....EBITDA significantly increased ...
en nog wat rente minder: Net debt amounts to 89 m€ versus 141 m€ at the end of 2016.

Kleiner, maar fijner. Was ook nodig. Ook nog sprake van valutaverliezen, al bij al, een vzw zou er toch in moeten kunnen zitten (veel als en zou, niet mijn favoriet begrippenapparaat). Een herstructurering/organisatie die mikt op een omzet van 400M lijkt dan weer oude grootspraak. Je kan niet naar rendabelere contracten toe werken, en toch veel omzet draaien.
14-11-2014 liked last!
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 07 Mar 2018 16:37

14-11-2014 schreef:...
Zoals eerder mogelijk beschreven had ik ze niet tijdens de cijfers gehouden. Last minute aankoop met de rechten, winst nemen en eventueel later terug kopen. ....

Duim daarvoor.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor 14-11-2014 » 07 Mar 2018 16:52

een vzw zou er toch in moeten kunnen zitten (veel als en zou, niet mijn favoriet begrippenapparaat).

Vooraf kwam ik tot een soortgelijke conclusie, exclusief grote tegenvallers. Er zijn aantrekkelijkere KVs.

Zonder had eventueel moeten kunnen zijn en andere TA, maar met een véél grovere schaal: komt niet in de buurt van een rechtvaardiging van de toenmalige koersen van rechten en aandelen. Komt niet in de buurt van "kopen". Wel aan de bovenkant van "houden" door de 3x 15% naar €0,85 toe, maar riskant "houden" is minder aantrekkelijk dan iets anders met "kopen".

Ik hoop voor belangenlozen dat geen handelaarsaandeel wordt, want dat is een beetje zonde van de onder uw begrippenapparaat bedolven moeite.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jean de florette » 07 Mar 2018 18:27

Weinig risico? Lees dit geregeld in het Nyrstar-forum... Dan hebben ze deze kv niet goed bekeken....

Wat schiet er vandaag aan de slotbel nog over van de oorspronkelijke beurswaarde? 50cent, en voor wie volledig intekende moet daar al 6 *1 cent af. Grofweg 45cent, 22.7M oude aandelen, een prul van een goede 10M€... De rest is nieuw ingebracht geld.

Zelfs voor option wordt meer geboden.... Moet toch kunnen, een gokje hier.