Hamon Groep

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 947

Re: Hamon Groep

Berichtdoor bertje » 05 Mar 2018 23:50

jean de florette, daar heb je volledig gelijk in.
Maar dit komt omdat de nieuwe ceo wel knopen durft doorhakken, de Franse vestiging, waar alle miserie mee begon gaat eindelijk de deur uit (Bodson gaf zelfs ook toe dat ze eigenlijk al veel vroeger verkocht had moeten worden) maar dit gaat nu eenmaal gepaard met afschrijvingen.
De Waalse overheid, de familie, de banken,... het hangt ook allemaal samen, de ene wilde maar over de brug komen als de andere een geste deed en omgekeerd. De Waalse regering pompte meer dan 57 miljoen euro vers geld in en gaf een lening van 25 miljoen euro, de familie bracht er nog eens 5 miljoen euro in = 87 miljoen euro en in ruil gaven de banken dan een schuldvermindering van 87 miljoen.
In ruil gaan er ook wat slechtlopende zaken de deur uit en moeten de kosten tegen 2020 met 34 miljoen euro naar beneden. (hier zal het personeel de zwaarste offers brengen.)

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1074

Berichtdoor jean de florette » 06 Mar 2018 08:55

Waar ik eigenlijk een beetje mee zit is dit: afschrijven op een opportuun moment (tegenover de schuldherschikking). Het ging nu boekhoudkundig, geen vuiltje aan de lucht. Maar was dat nodig?
Of gaan ze later op z'n Nyrstars afboekingen terugnemen en een winstcijfer uit de hoge hoed toveren. 't Was geen klein bedrag, nietwaar?
Dan toch maar liever een bedrijf zonder officiële 'winst', maar waar alle rekeningen kunnen betaald worden.

En wat ik net bij Option schreef over management, best dat dat hier ook compleet vervangen wordt. Het vorige heeft bewezen van niet bekwaam te zijn. Goed bij stevige rugwind, maar geen idee over crisismanagement. De 'vloek' van manager/bedrijf van het jaar.

Geld werd er toch echt genoeg in gepompt. Nu hopen dat dat rendeert.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 06 Mar 2018 10:30

Ik denk dat het grote verschil is dat de nieuwe ceo een veel realistischere kijk op alles heeft dan Lambilliotte.

Ik volg dit aandeel al vele jaren en telkens er slecht nieuws kwam was het volgens Lambilliotte maar tijdelijk.
40 miljoen fraude in Frankrijk, niet erg was maar iets boekhoudkundigs... geen probleem we zullen er nog wat miljoenen tegenaan gooien aan een koers die stukken hoger lag dan de beurskoers om te tonen hoeveel vertrouwen we hebben.

Recent zei hij nog: Lambilliotte: 'We hebben sinds 2014 al 32,5 miljoen euro extra kapitaal aangebracht. Dat is toch niet weinig.
Daar kwam nu dus nog eens 3.8 miljoen bij waardoor ze sinds 2014 al 36.3 miljoen euro extra in het bedrijf hebben gepompt.

Vroeger hadden de Lambilliottes alles voor het zeggen en was er blijkbaar niemand die hen tegensprak. Nu is dit verandert en heeft de Waalse regering (51.21%) samen met de banken (17.25%) het voor het zeggen en die zullen met hun nieuwe ceo wel weten waarmee ze bezig zijn.

De nieuwe ceo is maar begin 2017 aangetreden, dus in 2017 zullen we nog de resultaten van Lambilliotte zien, Goblet heeft toen hij de resultaten zag meteen maatregelen genomen (o.a. CFO buiten, Thermal Transfer Corporation verkocht,...), maar die zullen maar voor een besparing van max 13 miljoen zorgen dit jaar, voor volgend jaar mikt hij al op 23 miljoen om tegen 2020 op 34 miljoen te zitten.

Of ze teveel hebben afgeschreven zullen we weten wanneer de onderdelen verkocht zijn.
We kunnen dan later terugnames (teveel afgeschreven) er gemakkelijk uitfilteren.

14-11-2014
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 365

Berichtdoor 14-11-2014 » 06 Mar 2018 12:14

Waar ik eigenlijk een beetje mee zit is dit: afschrijven op een opportuun moment (tegenover de schuldherschikking). Het ging nu boekhoudkundig, geen vuiltje aan de lucht. Maar was dat nodig?
Of gaan ze later op z'n Nyrstars afboekingen terugnemen en een winstcijfer uit de hoge hoed toveren. 't Was geen klein bedrag, nietwaar?

Allereerst zou ik niet willen uitsluiten dat er dagelijks/wekelijks/maandelijks een "grootaandeelhoudervergadering" is, met een niet in de aandelen handelende Waalse grootaandeelhouder. Op arm's length. Een nieuwe website vind ik geen serieuze mijlpaal, maar in dit geval blijkt er toch een nieuw elan uit. Een upgrade, beter laten zien wat je (operationeel) doet, en meer gericht op de verkoop. Waarschijnlijk een uiting van wakker geschrokken nieuw beleid. Of beleid, voor wie erover twijfelt dat er voor de redding beleid zou zijn geweest. Van ongeveer 2 op 7 managers word je vrolijk, van ongeveer 3 op 7 is niets speciaals te verwachten, en Hamon viel onder de resterende 2 op 7.

Een belangrijk verschil tussen Hamon en Nyrstar/Option is de nood-KV met prospectus, met gespaarde aandeelhouders. Zo heeft Hamon nu 2 verhalen. Het eerste verhaal is een hopelijk afgesloten verleden. Alle gelegenheid om zoveel mogelijk lijken te zoeken en op te ruimen, mits Hamon daardoor niet zou omvallen. Doel: het aantrekkelijk genoeg maken om de nieuwe aandelen uit te geven. Meer dan niet-onaantrekkelijk hoeft het niet te zijn.

Een non-cash swap vind ik onbelangrijk. Of we krijgen een meevaller die u misschien maar wat graag net een K/W van 10 zou kunnen willen vermenigvuldigen, of er bleek dat er bijvoorbeeld een niet-fatale overwaardering in de boeken zat en nog zit, om mogelijk in het prospectus geen negatief EV te hoeven vermelden.

Het tweede verhaal is de opgekuiste toekomst. Als Hamon die toekomst blijkt te hebben. Het hoeft voor 2018 geen al te mooi verhaal te zijn, want dan is op kosten van Wallonië (en andere kwijtschelders) alles overdreven goed opgelost en vloeit een deel van de winst terug naar andere partijen. Een niet-slecht verhaal volstaat.

De eerder genoemde verschillen. Bij Nyrstar was er wel een KV, maar daarmee is het probleem niet (hopelijk) definitief opgelost. Bij Option ontvangt de "redder" tientallen miljoenen euro aan beurswaarde, vraagt €18 mln. voor iets dat €10 mln waard zou zijn, krijgt de AVA een voorspelbaarder verloop, en blijft een afvraag of het nieuwe niet te klein is om de beursnotering te kunnen betalen.

Van het cash flow-evangelisme, zonder nadelen, neem ik kennis. Zelfs verlies is inderdaad winst te noemen. Een potentieel eindeloze discussie, zonder finaal antwoord. Blijkt uit kwartaalcijfers altijd een kasstroom? Bij Hamon was winst, of niet, nog meer te versimpelen: ja of nee. Volgens analisten: ja. Volgens de koers: nee. Voeg beide samen, en Hamon kwam jarenlang bovendrijven als vallend mes. Risico-aandeel #1. Mooie bloem of afgrond. De verwachte "ja" was makkelijk vast te stellen, zonder rekenwerk, en het antwoord op de vraag bloem of afgrond ook. De problemen speelden er al jarenlang. Te lage winsten, met een soort recordwinst als nieuwe norm van KBC. Het enige rekenwerk duurde een paar seconden, en betreft het laten bovendrijven van Hamon: ja/nee, met koersval. "Nee" is niet interessant; zie het koersverloop van Option. Bij biotech is een mechanische ja of nee lastiger, dus ook zo'n ja/nee-methode is geen finaal antwoord op alle vragen.

Hamon: 2017 geloof ik wel (of niet, zou inderdaad iets geforceerds uit kunnen blijken voor 2018), in 2018 zie ik graag een bewijs dat de problemen nu definitief opgelost zijn, of zicht daarop. Vanaf 2019 moet zo langzamerhand de beurswaarde wel waargemaakt worden, hopelijk voor de aandeelhouders met zicht op miljoenenwinsten. Met winst bedoel ik een gezond behaalde winst, net zoals een winstje van Nyrstar door bijna niemand als belangrijk signaal zal worden gezien. Inclusief een duurzaam houdbare, best verkleinde schuldpositie.

In alle gevallen laat ik de mogelijkheid van een KV, de eerder niet verkochte aandelen alsnog plaatsen, weg. Niet om het mooie weer te presenteren of azo, maar omdat dat op een korte termijn ook resulteert in lagere rentelasten. Op korte termijn verhoogt dat vooral de kans op zwarte cijfers, zonder enorme invloed op de toekomstige WPA. Alsof de vorige KV helemaal geslaagd zou zijn, maar dan achteraf. Ik ga er wel vanuit dat deze rest-KV niet vereist is, omdat de KV geen gegarandeerde totaalopbrengst had. Er zal net genoeg vers geld zijn opgehaald om aan eisen te voldoen.

Naar de obligatie heb ik nu niet gekeken, want die is voor velen binnen een beleggingsportefeuille "onbetaalbaar". Ik ga er indirect weliswaar vanuit dat Hamon de obligatie a pari zal aflossen, cash of desnoods in aandelen, maar ik laat dat aspect maar buiten beschouwing.

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 06 Mar 2018 20:33

Iemand vergeten op het knopje te drukken??? :oops: :evil:

Metallic
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 27

Berichtdoor Metallic » 06 Mar 2018 20:44

https://www.hamon.com/files/files/press ... ership.pdf
over BNP Paribas

Maar inderdaad nog geen nieuws over jaarverslag...

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 350

Berichtdoor kierkegaard » 06 Mar 2018 23:37

kierkegaard schreef:En zal Hamon zich aan de publicatiedatum van 06/03 kunnen houden? Of doen ze zoals elke keer en laten ze die gewoon voorbijgaan zonder nieuws, zo verdere onrust creërend?

Mijn bericht van 21 februari laatstleden :evil:

Ze hebben nog een paar minuten of ze hebben hun aandeelhouders alweer goed bij de kl*ten. Dat nieuwe management neemt blijkbaar vlotjes de gewoonten van het oude over.

Wat ze daarna dan meestal doen, is de datum in hun financiële agenda wijzigen, nadat de eerste al gepasseerd is :lol:
14-11-2014 liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 06 Mar 2018 23:52

Toen ik nog jong en naïef was en nog in Hamon investeerde, heb ik wel eens een bericht naar investor relations gestuurd wanneer ze hun publicatiedata misten. Ik kreeg toen (weken later!) een berichtje terug van de CFO om zich te excuseren, aan te geven dat dit uitzonderlijk was en niet meer zou gebeuren :lol:
14-11-2014 liked last!

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 07 Mar 2018 00:09

Voor wie er nog aan mocht twijfelen: er is bij Hamon dus helemaal niks veranderd.

Of toch: eerst was het een privé-bedrijf met slecht management. Nu is het een staatsbedrijf met slecht management.
14-11-2014 liked last!

Metallic
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 27

Berichtdoor Metallic » 07 Mar 2018 01:09

Ik stel voor dat we allemaal dhr Christian Leclercq morgen bestoken met e-mail om info te krijgen ...