Hamon Groep

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 982

Re: Hamon Groep

Berichtdoor bertje » 22 Nov 2017 18:13

Toch benieuwd wat de Waalse regering zal doen, want men spreekt altijd over de werkgelegenheid maar in België gaat het maar om paar 100 jobs.

‘k denk dat het goedkoper is dat je ze levenslang aan de dop zou zetten dan opnieuw 10-tallen miljoenen erin pompen.

Eerst wat onderdelen verkopen en dan zien we verder, want 70 miljoen van de aandeelhouders???

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 352

Berichtdoor kierkegaard » 22 Nov 2017 21:15

Zeker niet van de kleine aandeelhouders. Dat wordt maar de suiker op de oliebollen.

Maar gaan ze die oliebollen vinden? Ben er lang niet zeker van. In mijn bericht hier van 6 september na de vorige cijfers zei ik het al letterlijk: met dit rapport is er nood aan een nieuwe grote (institutionele) kapitaalronde, of boeken toe. Ik vermoedde toen het tweede en denk dat nog altijd.

Obligaties op de secundaire markt aan 60% zijn alweer een duidelijk signaal.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 22 Nov 2017 21:44

bertje schreef:Toch benieuwd wat de Waalse regering zal doen, want men spreekt altijd over de werkgelegenheid maar in België gaat het maar om paar 100 jobs.

‘k denk dat het goedkoper is dat je ze levenslang aan de dop zou zetten dan opnieuw 10-tallen miljoenen erin pompen.

Eerst wat onderdelen verkopen en dan zien we verder, want 70 miljoen van de aandeelhouders???

Toch 1700 jobs wereldwijd, waarvan velen op een belgisch contract. Dat is zeker al politiek relevant. Ik twijfel er niet aan dat men dit serieus gaat bekijken. De burgemeester van mont-saint-guibert mag dan wel ecolo zijn, gouverneur van waals-brabant mahieu was sterke man van Di Rupo en rond Hamon hangen tal van MR-coryfeeën.

Maar of ze het gaan doen? Ik betwijfel het. Als ze institutioneel en van de free float wat losweken moeten ze misschien 50 miljoen bijeenkrijgen. Voor max 9 maanden en dan begint het opnieuw. Niet evident.

En momenteel zit Waalse overheid via Sogepa aan 44% van het kapitaal. Als ze nu meegaan worden ze ruim meerderheidsaandeelhouder. Dus letterlijk nationalisatie van de Waalse industrie. Ik denk toch dat dat bij velen wat nare herinneringen zal oproepen.

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 23 Nov 2017 00:11

Volgens de laatste cijfers zal het nog iets van 1500 man zijn voor de volledige groep, in Europa waren er eind vorig jaar 619 werkzaam (zal nu minder dan 600 zijn en daarvan weten we dat er veel werken in Frankrijk, Spanje (62) en Polen)
Bij bv Cooling systems gingen ze in 1 jaar van 737 naar 587.
Ze hebben vestigingen in 24 landen
Daarom vermoed ik rond de 200 - 300 in België.

Ik hoop nog altijd dat er eerst wat onderdelen de deur uitgaan en dat ze dan met een veel beperkter bedrag voor de dag komen.

Want zoals je al zei, de kleintjes zijn niet meer bereid de pf open te trekken, bij de vorige kapitaalverhoging waren die slechts goed voor 5 miljoen.

Wat dat jaarverlies betreft, als ze woord houden en effectief 23 miljoen per jaar kunnen besparen, dan zouden ze toch een groot deel van de kosten onder controle moeten krijgen.
Voor de eerste jaarhelft ging het van The Group net result amounts to EUR -11,8 million compared to EUR -24,8 million for the
same period last year. Als die olie landen en Rusland terug wat aantrekken en de besparingen kunnen ze verder zetten. (voor volgend jaar nog eens dikke 10 miljoen meer dan dit jaar: The cost saving plans of 2016 and 2017 will have an impact of EUR 12,4 million in 2017 and of EUR 22,6 million in 2018.) zouden ze toch dicht bij break even moeten draaien (met in gedacht schulden en bijhorende interesten fors naar beneden gebracht.)

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 23 Nov 2017 10:44

Dicht bij break even? Met orders die in alle segmenten 40% lager liggen?

Het is duidelijk dat wij de cijfers compleet verschillend interpreteren, maar dat mag natuurlijk.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2831

Berichtdoor jens_dev » 23 Nov 2017 12:13

Als je constant vers geld moet ophalen, heb je in de eerste plaats een cashprobleem. Kijk dus eens naar het geconsolideerd kasstroomoverzicht, dat duidelijk aangeeft wat er binnen- en buitengaat.
Never waste a good crisis

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 23 Nov 2017 12:22

kierkegaard schreef:Dicht bij break even? Met orders die in alle segmenten 40% lager liggen?

Het is duidelijk dat wij de cijfers compleet verschillend interpreteren, maar dat mag natuurlijk.

Kierkegaard, mijn redenering was (en kan volledig fout zijn.) dat ze in de 1H van 2017 nog 11.8 miljoen verlies hadden, ze beweren dat ze in 2018 dikke 10 miljoen extra zullen besparen.
dan bekom ik 11.8 - 5 (10:2) = 6.8 miljoen verlies voor half jaar.
Maar ze betalen 6.6 miljoen interesten per half jaar
6.8 - 6.2 = 0.6 miljoen.
Maar dan moeten ze zoals beloofd enkel werken met de orders met verbeterde marge, die kosten vermindering volledig uitvoeren en de schulden (lees interesten) fors afbouwen.

Maar na die 70 miljoen vers geld ben ik veeeel minder positief over dit aandeel, zal zelfs eens
kind van de duivel spelen, maar begint hier meer en meer op imtech te gelijken.

- Fraude in het buitenland.
- CEO werd vervangen samen met kapitaalverhoging.
- onderdeel werd verkocht.
- Daarna nieuwe kapitaalverhoging.
- Regering begint zicht te moeien.
...
Hopelijk eindigt het niet als Imtech.

Ik zit er tot over mijn oren in en blijf volledig zitten maar zou NIEMAND AANRADEN OM TE KOPEN. (want dat hier s**** aan de knikker is, is wel duidelijk)

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2831

Berichtdoor jens_dev » 23 Nov 2017 13:21

In dat verlies van €11,8m in H1 2017 zit een eenmalige opbrengst van €22,2m verwerkt (meerwaarde op verkoop van Thermal Transfer Corporation). Onderliggend was het verlies dus een veelvoud van die €11,8m.

bertje schreef:Maar ze betalen 6.6 miljoen interesten per half jaar

Je mag dat niet zomaar extrapoleren naar een jaar. De intrestlast zal in H1 hoger liggen omdat ze dan de coupon op hun obligatie betalen (5,5% op een uitgifte van €55m).

bertje schreef:begint hier meer en meer op imtech te gelijken.

Ik dacht zelf aan Option, maar Imtech is zelfs een betere vergelijking ja. Die had ik zelf destijds, maar dat terzijde.

Het kasstroomoverzicht is natuurlijk rampzalig:

In H1 2017 vloeide er al €50m het bedrijf uit enkel door de bedrijfsactiviteiten uit te oefenen. Daarna moet je nog intresten en belastingen betalen en de nodige investeringen doen om je fabrieken draaiende te houden. De vrije kasstroom komt uit op een negatieve €63,2m. Hier speelt mogelijk ook de negatieve impact van het werkkapitaal, maar Hamon geeft de veranderingen in dit werkkapitaal niet weer.

Over het volledige jaar 2016 bekeken, bedroeg de vrije kasstroom een negatieve €90,8m. Dat is een enorme outflow voor zo'n klein bedrijf. Stel je ook eens in de plaats van hun leveranciers. Zou jij nog leveren aan een bedrijf dat in zo'n slechte financiële toestand verkeert? Ik niet.
Never waste a good crisis

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor kierkegaard » 24 Nov 2017 08:33

jens_dev schreef:In dat verlies van €11,8m in H1 2017 zit een eenmalige opbrengst van €22,2m verwerkt (meerwaarde op verkoop van Thermal Transfer Corporation). Onderliggend was het verlies dus een veelvoud van die €11,8m.

bertje schreef:Maar ze betalen 6.6 miljoen interesten per half jaar

Je mag dat niet zomaar extrapoleren naar een jaar. De intrestlast zal in H1 hoger liggen omdat ze dan de coupon op hun obligatie betalen (5,5% op een uitgifte van €55m).

bertje schreef:begint hier meer en meer op imtech te gelijken.

Ik dacht zelf aan Option, maar Imtech is zelfs een betere vergelijking ja. Die had ik zelf destijds, maar dat terzijde.

Het kasstroomoverzicht is natuurlijk rampzalig:

In H1 2017 vloeide er al €50m het bedrijf uit enkel door de bedrijfsactiviteiten uit te oefenen. Daarna moet je nog intresten en belastingen betalen en de nodige investeringen doen om je fabrieken draaiende te houden. De vrije kasstroom komt uit op een negatieve €63,2m. Hier speelt mogelijk ook de negatieve impact van het werkkapitaal, maar Hamon geeft de veranderingen in dit werkkapitaal niet weer.

Over het volledige jaar 2016 bekeken, bedroeg de vrije kasstroom een negatieve €90,8m. Dat is een enorme outflow voor zo'n klein bedrijf. Stel je ook eens in de plaats van hun leveranciers. Zou jij nog leveren aan een bedrijf dat in zo'n slechte financiële toestand verkeert? Ik niet.

Ja, precies, die grote negatieve kasstroom is de essentie. Ik heb dat al zeer uitdrukkelijk benadrukt in mijn bericht hier van 6 september op pagina 50 op moment van publicatie van de cijfers. Je kan zo in een vicieuze cirkel geraken waar je niet meer uitraakt.

kronos
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 146

Berichtdoor kronos » 15 Dec 2017 11:44

Als sluipend gif kruipt dit aandeel steeds naar beneden tot het verwordt tot een centjesaandeel. Ikzelf heb het met veel verlies buiten gegooid aan 1,93 euro. Succes aan de zittenblijvers maar ik ben blij dat ik er vanaf ben.