Banimmo

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
gert
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168

Re: Banimmo

Berichtdoor gert » 09 Sep 2017 15:32

Bertje, grootste druk om schuld af te bouwen is achter de rug. Dus nu zomaar een en ander verkopen is niet aan de orde. Ze hebben wel een stuk grond in Ans (nabij Luik) dat de deur uit zal zijn, maar is niet zo belangrijk. De andere gronden houden ze en zullen ze aanwenden om nieuwe projecten mee binnen te halen. Dan maken ze niet alleen meerwaarde op de grond, maar kunnen ze aan de bouw ook een winstmarge overhouden.

Filantroop
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 495

Berichtdoor Filantroop » 09 Sep 2017 15:41

Beste Bertje, een dikke duim voor je voor al dit zoekwerk, dat wordt echt geapprecieerd waarvoor dank!
Je zou niet misstaan als echte analist, soms slaan we de bal al eens mis maar veelal is het raak...
2017 is een sabbatsjaar voor me en bekijk ik alles wat van op afstand, de geopolitieke spanningen en onder meer de sterke terugval van de Amerikaanse dollar weerhouden me ervan om grote participaties te nemen.
Toch heb ik vrijdag mijn 1e 1000 stuks BANIMMO binnen gehaald aan een prijs héél ruim onder de algemene prijsconsensus van pakweg een goed half jaar geleden.
De beurs is er immers voor diegenen die geduld, veel geduld, kunnen opbrengen... ;)

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 429

Berichtdoor Freddy » 09 Sep 2017 22:34

ik vraag me wel af hoe ze die obligaties gaan terugbetalen, die bedragen een stuk meer dan hun uitstaande beurswaarde

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 918

Berichtdoor bertje » 10 Sep 2017 16:09

gert schreef:Bertje, grootste druk om schuld af te bouwen is achter de rug. Dus nu zomaar een en ander verkopen is niet aan de orde. Ze hebben wel een stuk grond in Ans (nabij Luik) dat de deur uit zal zijn, maar is niet zo belangrijk. De andere gronden houden ze en zullen ze aanwenden om nieuwe projecten mee binnen te halen. Dan maken ze niet alleen meerwaarde op de grond, maar kunnen ze aan de bouw ook een winstmarge overhouden.

Gert, Ik weet dat de schulden geen probleem zijn, maar als ze voor bepaalde activa meer krijgen dan het in de boeken staat zal de markt er terug wat meer vertrouwen in krijgen en geloven dat die 6.8 euro/aandeel een realistische waarde is.
Als ze met een partner werken dan zullen ze inderdaad maar de helft van de winst krijgen, maar zo moeten ze er ook minder geld instoppen. (en kunnen ze misschien wat meer spreiden)

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 10 Sep 2017 16:21

Filantroop schreef:Beste Bertje, een dikke duim voor je voor al dit zoekwerk, dat wordt echt geapprecieerd waarvoor dank!
Je zou niet misstaan als echte analist, soms slaan we de bal al eens mis maar veelal is het raak...
2017 is een sabbatsjaar voor me en bekijk ik alles wat van op afstand, de geopolitieke spanningen en onder meer de sterke terugval van de Amerikaanse dollar weerhouden me ervan om grote participaties te nemen.
Toch heb ik vrijdag mijn 1e 1000 stuks BANIMMO binnen gehaald aan een prijs héél ruim onder de algemene prijsconsensus van pakweg een goed half jaar geleden.
De beurs is er immers voor diegenen die geduld, veel geduld, kunnen opbrengen... ;)

Filantroop, ik vind het zeer positief dat ze snel antwoorden op vragen van beleggers. Voor sommige andere bedrijven bestaan de aandeelhouders precies niet.
Op een bepaald moment heb je er zoveel dat je er wat extra tijd instopt. ;)
Ik blijf erbij dat het bedrijf een grote kuis gehouden heeft en afgeschreven heeft wat afgeschreven moest worden.
Wat ik wel onderschat heb is dat er weinig kopers zijn om het dumpen van S.M.I. op te vangen. In de laatste 14 maanden heeft hij 623.159 aandelen gedumpt voor een bedrag van 2.571.245 en zo niet alleen een forse daling veroorzaakt maar ook telkens de stijgingen tegengewerkt.
Dit zal de onzekerste factor blijven voor het koersverloop. We kunnen er maar ons voordeel mee doen dat hij moet dumpen maar waar de bodem ligt?? (hopelijk kan hij binnenkort toch een groot pakket aan een vaste prijs verkopen aan een grote partij.)

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 10 Sep 2017 16:26

Freddy schreef:ik vraag me wel af hoe ze die obligaties gaan terugbetalen, die bedragen een stuk meer dan hun uitstaande beurswaarde

Freddy, de beurswaarde is niet belangrijk om een obligatie terug te betalen, maar de hoeveelheid cash en activa. En daar hebben ze duidelijk over gecommuniceerd.

Banimmo heeft in 2010 een obligatielening met warrant uitgegeven voor een bedrag van € 75 miljoen met vervaldag 2015 en een nominale brutorente van 5,15%. Een totaal van 75 000 obligaties werden uitgegeven. De boekwaarde van deze financiële schuld is de uitgifteprijs, aangepast met (i) de kosten en commissielonen om de verrichting te plaatsen en (ii) de waarde van de warrant, rechtstreeks in het eigen vermogen geboekt. Het verschil tussen de boekwaarde en de terugbetalingsprijs op vervaldag wordt gespreid over de looptijd van de obligatielening. Banimmo lanceerde in 2013 een onvoorwaardelijk openbaar omruilbod op het totaal van 75 000 obligaties die op 10 juni 2015 vervallen. Er werd aan elke obligatiehouder voorgesteld elke bestaande coupure om te ruilen tegen een nieuwe coupure met een bruto coupon van 5,20% en met vervaldatum op 30 mei 2018, in een verhouding van 1 op 1. Bij de afsluiting van de aanvaardingsperiode, op 17 mei 2013, werden 34 072 bestaande obligaties ingebracht in het bod en werden deze geannuleerd en vervangen door nieuwe obligaties voor een bedrag van € 34 072 000. De overige 40 928 obligaties die niet ingebracht werden in het bod vertegenwoordigen een bedrag van € 40 928 000 met vervaldatum op 10 juni 2015. Banimmo heeft in februari 2015 een private plaatsing van obligaties afgesloten voor een totaalbedrag van € 44 miljoen. De obligaties, die een looptijd van 5 jaar hebben, vervallen op 19 februari 2020 en genereren een vast jaarlijks brutorendement van 4,25%. In deze context heeft Banimmo zich ertoe verbonden om de ratio “financiële schuld/balanstotaal” van 75% niet te overschrijden. De ratio bedroeg 49,5% eind 2016. Boven op deze covenant heeft Banimmo de verplichting aanvaard om activa vrij van enige zekerheid te houden voor een waarde van minstens 2/3 van de waarde van de obligatielening in omloop (€ 78 070 000), hetzij minimum € 52 050 000. Niettegenstaande de waardeverminderingen op Urbanove is deze covenant gerespecteerd (€ 54,1 miljoen niet bezwaarde activa) op 31 december 2016. Een actief gelegen te Ans is uit de perimeter van het gesyndiceerd krediet gelicht om het vrij te maken van elke zekerheid.

P.S. De obligatie noteert boven de 100 dus de markt heeft er nog alle vertrouwen in.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Freddy » 10 Sep 2017 17:32

bertje schreef:
Freddy schreef:ik vraag me wel af hoe ze die obligaties gaan terugbetalen, die bedragen een stuk meer dan hun uitstaande beurswaarde

Freddy, de beurswaarde is niet belangrijk om een obligatie terug te betalen, maar de hoeveelheid cash en activa. En daar hebben ze duidelijk over gecommuniceerd.

Banimmo heeft in 2010 een obligatielening met warrant uitgegeven voor een bedrag van € 75 miljoen met vervaldag 2015 en een nominale brutorente van 5,15%. Een totaal van 75 000 obligaties werden uitgegeven. De boekwaarde van deze financiële schuld is de uitgifteprijs, aangepast met (i) de kosten en commissielonen om de verrichting te plaatsen en (ii) de waarde van de warrant, rechtstreeks in het eigen vermogen geboekt. Het verschil tussen de boekwaarde en de terugbetalingsprijs op vervaldag wordt gespreid over de looptijd van de obligatielening. Banimmo lanceerde in 2013 een onvoorwaardelijk openbaar omruilbod op het totaal van 75 000 obligaties die op 10 juni 2015 vervallen. Er werd aan elke obligatiehouder voorgesteld elke bestaande coupure om te ruilen tegen een nieuwe coupure met een bruto coupon van 5,20% en met vervaldatum op 30 mei 2018, in een verhouding van 1 op 1. Bij de afsluiting van de aanvaardingsperiode, op 17 mei 2013, werden 34 072 bestaande obligaties ingebracht in het bod en werden deze geannuleerd en vervangen door nieuwe obligaties voor een bedrag van € 34 072 000. De overige 40 928 obligaties die niet ingebracht werden in het bod vertegenwoordigen een bedrag van € 40 928 000 met vervaldatum op 10 juni 2015. Banimmo heeft in februari 2015 een private plaatsing van obligaties afgesloten voor een totaalbedrag van € 44 miljoen. De obligaties, die een looptijd van 5 jaar hebben, vervallen op 19 februari 2020 en genereren een vast jaarlijks brutorendement van 4,25%. In deze context heeft Banimmo zich ertoe verbonden om de ratio “financiële schuld/balanstotaal” van 75% niet te overschrijden. De ratio bedroeg 49,5% eind 2016. Boven op deze covenant heeft Banimmo de verplichting aanvaard om activa vrij van enige zekerheid te houden voor een waarde van minstens 2/3 van de waarde van de obligatielening in omloop (€ 78 070 000), hetzij minimum € 52 050 000. Niettegenstaande de waardeverminderingen op Urbanove is deze covenant gerespecteerd (€ 54,1 miljoen niet bezwaarde activa) op 31 december 2016. Een actief gelegen te Ans is uit de perimeter van het gesyndiceerd krediet gelicht om het vrij te maken van elke zekerheid.

P.S. De obligatie noteert boven de 100 dus de markt heeft er nog alle vertrouwen in.

Als ik naar de aandelen kijk, heeft de markt heeft er geen vertrouwen in dat het zal kunnen zonder vernietiging van veel aandeelhouderswaarde

bertje
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor bertje » 10 Sep 2017 18:10

Freddy schreef:
bertje schreef:

Als ik naar de aandelen kijk, heeft de markt heeft er geen vertrouwen in dat het zal kunnen zonder vernietiging van veel aandeelhouderswaarde

Waarom zou er aandeelhouderswaarde vernietigd moeten worden?

Obligaties kun je terugbetalen met een lening, nieuwe obligatie, verlengen obligatie, verkoop activa, cash op de rekening,…
Het is meestal maar bij bedrijven in moeilijkheden dat ze obligaties omzetten in aandelen. (die krijgen dan zogezegd in ruil voor hun obligaties een deel van het bedrijf.)

Indien je twijfels hebt kun je altijd een mailtje sturen naar de cfo. philippe.opsomer@banimmo.be

gert
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 168

Berichtdoor gert » 10 Sep 2017 18:15

het punt is net dat je vandaag niet teveel naar die beurskoers moet kijken. Wordt gewoon in de vernieling gereden door die (gedwongen) verkopen van een insider.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor Freddy » 11 Sep 2017 10:23

OK je hebt die verkopen die de prijs drukken, maar zijn we zeker dat de koers niet eerst artificieel hoog is geweest door de te dure aankopen van die insider?

bertje schreef:Waarom zou er aandeelhouderswaarde vernietigd moeten worden? Obligaties kun je terugbetalen met een lening, nieuwe obligatie, verlengen obligatie, verkoop activa, cash op de rekening,… Het is meestal maar bij bedrijven in moeilijkheden dat ze obligaties omzetten in aandelen. (die krijgen dan zogezegd in ruil voor hun obligaties een deel van het bedrijf.) Indien je twijfels hebt kun je altijd een mailtje sturen naar de cfo. philippe.opsomer@banimmo.be

Zoals het er nu naar uitziet gaan ze toch niet aan goede prijzen activa kunnen verkopen en aan supertarieven kunnen lenen of hun obligaties kunnen verlengen?