Agfa-Gevaert

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 499

Re: Agfa-Gevaert

Berichtdoor gede » 08 Mei 2018 21:11

Lotus schreef:
gede schreef:
Lotus schreef:
gede schreef:Schijnbaar meer dan u denkt. Als de omzet jaar na jaar daalt zonder trendommekeer, komt-ie ooit op 0 euro te liggen. Met andere woorden: Agfa krijgt pas weer vertrouwen als ze die trend is doorbreken. En... zeggen we dat niet al jaaaren?

Ik ben zeker niet de beste in boekhouden maar u slaat een aantal keren de bal mis. Een bedrijf kan een omzetdaling hebben maar toch winstgevend(-er) worden. Omzet zegt niks over de waarde van het bedrijf of een aandeel.

Ik ben ook niet de beste in boekhouden, maar toch slaat u de bal mis...

Omzet is de start van alles. Pas als je omzet maakt, kan je beginnen over marges, EBIT enzoverder. Zonder omzet maar wel kosten is een bedrijf verlieslatend en gaat het failliet... Het mag dan wel zo zijn dat Agfa (een beetje) winst maakt, maar dat de omzet jaar na jaar daalt, is met de blik op de toekomst absoluut slecht.

Dus het punt bij Agfa is al jaren dat de omzet daalt. Als die trend zich verder zet, gaat ook de winst vroeg of laat wegsmelten. Het is wel degelijk terecht dat beleggers zich daar zorgen om maken.

Het dwaalt steeds meer af maar zonder omzet maar wel kosten? Ik maar denken dat kosten een onderdeel zijn van de omzet :oops: Als de omzet daalt maar kosten worden sterk gereduceerd dan zou ik niet zorgen maken als belegger. U weet toch wel wat omzet is? :?

1) Als u denkt dat kosten een onderdeel zijn van de omzet, raad ik u echt de basiscursus economie of boekhoudkunde aan.
2) Als de omzet daalt, zullen ook de kosten doorgaans dalen, maar niet evenredig. Heeft u al van vaste kosten gehoord?
3) Het basisbeginsel, het “alfa” van elk commercieel bedrijf is omzet maken. Als die omzet systematisch daalt, hoort ieder stakeholder zich zorgen te maken. Dit afdoen als “onbelangrijk” is compleet belachelijk. Nogmaals, lees aub dan een basisboek over bedrijfskunde.

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 363

Berichtdoor ugeerts » 08 Mei 2018 21:12

vogelspotter schreef:Nieuws
 Ondernemen
 Technologie

'Was u liever aandeelhouder van Kodak geweest dan?'

08 mei 2018 15:16

Agfa-voorzitter Julien De Wilde verdedigde zich tegen de scherpe kritiek van de aandeelhouders tijdens de algemene vergadering van zijn bedrijf.

De aandeelhouders van Agfa-Gevaert toonden zich vanmorgen weer bij de mondigsten van de klas op de jaarlijkse algemene vergadering.

Vragen kreeg voorzitter Julien De Wilde in eerste instantie niet, kritiek des te meer. Zo vond een aandeelhouder de groep en haar topman Christian Reinaudo uitmunten in cynisme door jaar na jaar te herhalen dat Agfa weer zou groeien. 'Dat lukt keer op keer niet, en dan stopt u zich weg achter de wisselkoerseffecten en de grondstoffenprijzen', schoot de man met scherp. 'En dan zegt u dat Agfa het fantastisch gedaan heeft!'

Kodak

De Wilde liet zich - in tegenstelling tot andere jaren - niet op stang jagen. 'Was u liever aandeelhouder van Kodak (de failliet gegane concurrent, red.) geweest dan?', repliceerde de voorzitter. Waarna hij uitlegde dat Agfa zijn uiterste best doet om zijn groeimotoren inktjet (grootformaatprinters), directe (digitale) radiografie (DR) en IT-oplossingen voor ziekenhuizen te doen groeien. In de traditionele en krimpende business, prepressproducten voor drukkerijen, probeert de groep de gestage krimp kwartaal na kwartaal te beperken.

We zitten in een moeilijke markt, maar we hebben de juiste keuzes gemaakt. Alles kan natuurlijk beter, maar we hebben het goed gedaan.

Julien De Wilde

Voorzitter Agfa-Gevaert

Bijna failliet

'Soms lukt het, soms lukt het niet. Zeker is wel dat sinds 2009 een opmerkelijk parcours is afgelegd waarbij een bijna failliet bedrijf werd rechtgetrokken, vandaag wereldwijd scoort met verschillende producten en rendabel is geworden. (...) We zitten in een moeilijke markt, maar we hebben de juiste keuzes gemaakt. Alles kan natuurlijk beter, maar we hebben het goed gedaan', besloot de voorzitter zijn repliek en bedankte de aandeelhouder voor zijn 'kritische loyaliteit', waarbij hij Ignatius van Loyola, de stichter van de Jezuïetenorde, parafraseerde.

Sebastien Rousseau,

Redacteur Ondernemen
Bron:"De Tijd"

Duimpje. Die Julien De Wilde heeft trouwens recent dan toch, geen al te beste reputatie. Zetelde tot 2 jaar terug ook als voorzitter vd board of directors bij Nyrstar. Hij hield de hand boven het hoofd van toendertijd Ceo die grondstofmijnen aankocht voor meer dan 1 miljard euro, mijnen die achteraf uitgeput en waardeloos bleken. 90% heeft men moeten afschrijven als verlies en Julien en zijn ceo mochten langs de achterdeur vertrekken. De Wilde is trouwens iets van 75 jaar, die kerels zetelen alleen nog voor het geld.
ex-stoploss liked last!
__________________________________________________________________________________

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3107

Berichtdoor jens_dev » 08 Mei 2018 21:32

ugeerts schreef:Er zijn honderd en een definities van koersdoelen, maar alle komen ze neer op een optimistiche voorspelling van omzet en marge (en navenant de beurskoers) aan de hand van huidige en voorbije business parameters.
[...]
Voor mij zijn koersdoelen an sich, zonder uitleg via welke berekening men er toe komt, zowieso bullshit en zeker die van KBC die met zijn 4,7 trouwens geen enkele indruk maakt op de markt.

Je zegt nu exact hetzelfde als in je vorige post. Wat is het nut daarvan?
- Nee, ik ben het - opnieuw - niet eens met "optimistische voorspelling". De analist probeert een realistische inschatting te maken van de toekomstige vrije kasstromen, op basis van de commentaren van het management. De verwachte cijfers van de analist worden zelfs geregeld subtiel afgetoetst bij dat management. Die €4,7 is het basisscenario. Daarnaast heeft de analist ook een bear case (pessimistisch) en bull case (optimistisch) scenario. En de bull case ligt dus veel hoger dan die €4,7.
- "aan de hand van huidige en voorbije business parameters": het is net de bedoeling om vooruit te kijken. Je bent niets met vrije kasstromen uit het verleden. Je onderschat de toegang van sommige analisten tot het management.
- KBC gaf voor Mifid II dit jaar wel degelijk aan hoe ze tot dit koersdoel kwamen. Ik heb dat hier in het verleden zelfs zitten posten, daar ben ik 100% zeker van. En voor mijn ogen heb ik nu de uitgebreide note van eind september 2017 (koersdoel toen €5), waarin ik perfect kan zien hoe de berekening tot stand komt. Als je die wilt ter illustratie, pm je maar.
ugeerts liked last!
Never waste a good crisis

xavana35
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 283

Berichtdoor xavana35 » 08 Mei 2018 21:43

Geduld is een mooie deugd . :D Bij mij blijven ze mooi in portefeuille .

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor ugeerts » 08 Mei 2018 21:47

@jens dev. koersdoelen discussie

PB is gestuurd. De informatie liefst publiek maken, elk forumlid heeft er mi. recht op.
__________________________________________________________________________________

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 2239

Berichtdoor Beheerder » 08 Mei 2018 21:55

@Ugeerts, die informatie (rapportages van analisten) is meestal niet voor iedereen beschikbaar en mag zelfs niet zomaar worden gedeeld. In het verleden was er al eens een Amerikaanse zakenbank die een advocaat een mail en brief liet sturen omdat publiekelijk bereikbare locaties op de website van de de zakenbank waren gedeeld. Een beetje vreemd en overdreven, zeker als de locatie zonder wachtwoord te bereiken is.
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor ugeerts » 08 Mei 2018 22:02

Beheerder schreef:@Ugeerts, die informatie (rapportages van analisten) is meestal niet voor iedereen beschikbaar en mag zelfs niet zomaar worden gedeeld. In het verleden was er al eens een Amerikaanse zakenbank die een advocaat een mail en brief liet sturen omdat publiekelijk bereikbare locaties op de website van de de zakenbank waren gedeeld. Een beetje vreemd en overdreven, zeker als de locatie zonder wachtwoord te bereiken is.

Dank je Beheerder, ik was niet bewust vd gevoeligheid. Ik kan begrip opbrengen dat dergelijke studies die veel geld gekost hebben, niet zomaar gratis aan het publiek kunnen worden gegeven. Wat mij in dit geval intigreert, is dat het KBC koersdoel voor Agfa op 12 maanden, me onrealistisch hoog overkomt, in die mate dat ik ze verdenk van belangenvermenging.
@jens dev: je kan evt ook de post waarvan je 100% zeker was, opnieuw posten?

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 499

Berichtdoor gede » 08 Mei 2018 22:11

Wat hierboven werd gezegd, dat klopt niet. Een koersdoel komt NIET tot stand door alle parameters naar omzet ed. toe zo optimistisch mogelijk in te schatten. Een koersdoel komt net tot stand doordat de analist de toekomst probeert realistisch in te schatten. Daar wringt natuurlijk ook het schoentje, want er zijn op een bedrijf zoveel factoren van invloed, dat de toekomst nauwelijks te voorspellen valt.

Een serieus analist voert vaak ook een sensitiviteitsanalyse uit. Hij varieert een paar parameters, zoals bvb. de kost van een belangrijke grondstof en berekent het gevolg hiervan op de winstgevendheid van het bedrijf. Ook KBC voert dit soort analyses door.

Dus: Neen, een koersdoel is in geen geval een weergave van het meest realistische scenario. Mijn ervaring leert echter dat de meeste parameters zo slecht in te schatten zijn, dat een koersdoel vaak nutteloos blijkt en geen hogere trefkans heeft dan een vogelpikpijltje naar een bord gooien.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3107

Berichtdoor jens_dev » 08 Mei 2018 22:16

Beheerder schreef:@Ugeerts, die informatie (rapportages van analisten) is meestal niet voor iedereen beschikbaar en mag zelfs niet zomaar worden gedeeld. In het verleden was er al eens een Amerikaanse zakenbank die een advocaat een mail en brief liet sturen omdat publiekelijk bereikbare locaties op de website van de de zakenbank waren gedeeld. Een beetje vreemd en overdreven, zeker als de locatie zonder wachtwoord te bereiken is.

Dat herinner ik me nog ja. Het was dan ook mijn post. Ik zal je niet opnieuw in de problemen brengen (:
Never waste a good crisis

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor ugeerts » 08 Mei 2018 22:27

Naar jens_dev zegt kunnen analisten de bear , bull en realistische case rapporteren. Die bear case studie zal vooral de shorters interesseren. Hoe stabieler het bedrijf, bv een omzet die jaarlijks 5% toeneemt, kosten die stabiel blijven, hoe gemakkelijker de komende 12 maand voorspelbaar zijn. Agfa is allesbehalve stabiel, al jaren bezig met een migratie van hun product portefolio weg van de analoge fotografische chemie.
Ik kom bv nu tot de conclusie dat de omzet van 3 miljard euro zoals die gebruikelijk was tot 2012, men die definitief vaarwel mag zeggen. R&D leveren goed werk, maar nog niet goed genoeg om dat opnieuw op te bouwen met andere producten.
Agfa timmert te traag verder aan de weg. Die afsplitsing van IT healthcare duurt jaren , waarom? Omdat op hun computersystemen alle data aan één company is gebonden. De IT afdeling heeft maanden nodig om dat uit elkaar te halen, te gek.
Langs de andere kant timmeren ze verder, al eens op hun site naar hun vacatures gekeken?
Voor de regio Antwerpen alleen al zijn er momenteel 172 vacatures openstaand!