Agfa-Gevaert

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 402

Re: Agfa-Gevaert

Berichtdoor Lotus » 08 Mei 2018 14:12

gede schreef:Schijnbaar meer dan u denkt. Als de omzet jaar na jaar daalt zonder trendommekeer, komt-ie ooit op 0 euro te liggen. Met andere woorden: Agfa krijgt pas weer vertrouwen als ze die trend is doorbreken. En... zeggen we dat niet al jaaaren?

Ik ben zeker niet de beste in boekhouden maar u slaat een aantal keren de bal mis. Een bedrijf kan een omzetdaling hebben maar toch winstgevend(-er) worden. Omzet zegt niks over de waarde van het bedrijf of een aandeel.
dafoe liked last!

vogelspotter
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 1547

Berichtdoor vogelspotter » 08 Mei 2018 15:56

Nieuws
 Ondernemen
 Technologie

'Was u liever aandeelhouder van Kodak geweest dan?'

08 mei 2018 15:16

Agfa-voorzitter Julien De Wilde verdedigde zich tegen de scherpe kritiek van de aandeelhouders tijdens de algemene vergadering van zijn bedrijf.

De aandeelhouders van Agfa-Gevaert toonden zich vanmorgen weer bij de mondigsten van de klas op de jaarlijkse algemene vergadering.

Vragen kreeg voorzitter Julien De Wilde in eerste instantie niet, kritiek des te meer. Zo vond een aandeelhouder de groep en haar topman Christian Reinaudo uitmunten in cynisme door jaar na jaar te herhalen dat Agfa weer zou groeien. 'Dat lukt keer op keer niet, en dan stopt u zich weg achter de wisselkoerseffecten en de grondstoffenprijzen', schoot de man met scherp. 'En dan zegt u dat Agfa het fantastisch gedaan heeft!'

Kodak

De Wilde liet zich - in tegenstelling tot andere jaren - niet op stang jagen. 'Was u liever aandeelhouder van Kodak (de failliet gegane concurrent, red.) geweest dan?', repliceerde de voorzitter. Waarna hij uitlegde dat Agfa zijn uiterste best doet om zijn groeimotoren inktjet (grootformaatprinters), directe (digitale) radiografie (DR) en IT-oplossingen voor ziekenhuizen te doen groeien. In de traditionele en krimpende business, prepressproducten voor drukkerijen, probeert de groep de gestage krimp kwartaal na kwartaal te beperken.

We zitten in een moeilijke markt, maar we hebben de juiste keuzes gemaakt. Alles kan natuurlijk beter, maar we hebben het goed gedaan.

Julien De Wilde

Voorzitter Agfa-Gevaert

Bijna failliet

'Soms lukt het, soms lukt het niet. Zeker is wel dat sinds 2009 een opmerkelijk parcours is afgelegd waarbij een bijna failliet bedrijf werd rechtgetrokken, vandaag wereldwijd scoort met verschillende producten en rendabel is geworden. (...) We zitten in een moeilijke markt, maar we hebben de juiste keuzes gemaakt. Alles kan natuurlijk beter, maar we hebben het goed gedaan', besloot de voorzitter zijn repliek en bedankte de aandeelhouder voor zijn 'kritische loyaliteit', waarbij hij Ignatius van Loyola, de stichter van de Jezuïetenorde, parafraseerde.

Sebastien Rousseau,

Redacteur Ondernemen
Bron:"De Tijd"
ugeerts liked last!
Ahold Delhaize,ArcelorMittal,Avantium, Deceuninck, Euronav, Nyrstar, TomTom, UCB, X-Fab, Vasco Data.
Verkocht:Petrobras ADR, Weight Watchers.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 452

Berichtdoor gede » 08 Mei 2018 16:19

Lotus schreef:
gede schreef:Schijnbaar meer dan u denkt. Als de omzet jaar na jaar daalt zonder trendommekeer, komt-ie ooit op 0 euro te liggen. Met andere woorden: Agfa krijgt pas weer vertrouwen als ze die trend is doorbreken. En... zeggen we dat niet al jaaaren?

Ik ben zeker niet de beste in boekhouden maar u slaat een aantal keren de bal mis. Een bedrijf kan een omzetdaling hebben maar toch winstgevend(-er) worden. Omzet zegt niks over de waarde van het bedrijf of een aandeel.

Ik ben ook niet de beste in boekhouden, maar toch slaat u de bal mis...

Omzet is de start van alles. Pas als je omzet maakt, kan je beginnen over marges, EBIT enzoverder. Zonder omzet maar wel kosten is een bedrijf verlieslatend en gaat het failliet... Het mag dan wel zo zijn dat Agfa (een beetje) winst maakt, maar dat de omzet jaar na jaar daalt, is met de blik op de toekomst absoluut slecht.

Dus het punt bij Agfa is al jaren dat de omzet daalt. Als die trend zich verder zet, gaat ook de winst vroeg of laat wegsmelten. Het is wel degelijk terecht dat beleggers zich daar zorgen om maken.

Dominiquetg
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 49

Berichtdoor Dominiquetg » 08 Mei 2018 17:35

Heb jaren vertrouwen gehad in het enige aandeel na de crisis ongelooflijk goedkoop noteerde. Althans dat dacht ik.. mis dus. Dit aandeel slaagt niet erin het tij te keren. Zag het spijtig genoeg niet. Gelukkig had ik genoeg winst op Ablynx om Agfa met verlies buiten te gooien. Nog geen minuut spijt gehad...
Argen-X Kiadis Pharming Biocartis Celyad Mithra

Lotus
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 402

Berichtdoor Lotus » 08 Mei 2018 18:16

gede schreef:
Lotus schreef:

Omzet is de start van alles. Pas als je omzet maakt, kan je beginnen over marges, EBIT enzoverder. Zonder omzet maar wel kosten is een bedrijf verlieslatend en gaat het failliet... Het mag dan wel zo zijn dat Agfa (een beetje) winst maakt, maar dat de omzet jaar na jaar daalt, is met de blik op de toekomst absoluut slecht.

Dus het punt bij Agfa is al jaren dat de omzet daalt. Als die trend zich verder zet, gaat ook de winst vroeg of laat wegsmelten. Het is wel degelijk terecht dat beleggers zich daar zorgen om maken.

Het dwaalt steeds meer af maar zonder omzet maar wel kosten? Ik maar denken dat kosten een onderdeel zijn van de omzet :oops: Als de omzet daalt maar kosten worden sterk gereduceerd dan zou ik niet zorgen maken als belegger. U weet toch wel wat omzet is? :?

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 320

Berichtdoor ugeerts » 08 Mei 2018 20:31

[MODBREAK: Verwijderd wegens offtopic]
__________________________________________________________________________________

3logic
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 366

Berichtdoor 3logic » 08 Mei 2018 20:38

Vreemd hoe Agfa speelt met hun cijfers - waarom wordt de omzet plots extern de valuta meegedeeld?
Waarom vergelijken met een Kodak terwijl dichtbij toch een vergelijkbaar Barco was die op de drie fronten health -graphics en filmindustrie en screens (bioscoop) bezig was - bijna dito corebusiness (en BTW omgeschakeld destijds van radio's naar TV 's...)
even kijken nar de cijfers - als het goed uitkomt vergelijkt men jaar op jaar - nu met het laatste kwartaal want de cijfers zijn niet zo best en nee zonder omzet kan je geen winst putten en je pensioenlasten en personeelskosten en research blijven betalen...

Jaar op jaar -6.7 % daling tov 2.5 % in 2017
jaar op jaar deficiet van 19 miljoen tov een overschot van 37 miljoen euro
jaar op jaar omzet van 2270 miljoen tov 2438 miljoen euro...

De oude kapiteinen willen het schip nog niet verlaten maar het lijkt me wel hoog tijd! De kosten van deze captains kosten ons veel te veel geld het lijkt wel België op zijn smalst te veel ministers en regeringen terwijl de uitgaven dringend omlaag moeten en de inkomsten omhoog. Men handelt tevens zeer log zoals in de politiek. Het is maar te hopen dat de processen doorgaan en dat men niet zoals in de Brusselse regering de cumul terugkeert op eerdere beslissingen want ook op dit vlak is de reputatie niet zo vertrouwelijk. Het viel overigens op (misschien wel toeval) naarmate de conferencecall begon en afgesloten werd de koers verder zakte - dus daar valt blijkbaar ook aan te werken meneer JDW.

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor ugeerts » 08 Mei 2018 20:39

Lotus schreef:
gede schreef:
Lotus schreef:

Het dwaalt steeds meer af maar zonder omzet maar wel kosten? Ik maar denken dat kosten een onderdeel zijn van de omzet :oops: Als de omzet daalt maar kosten worden sterk gereduceerd dan zou ik niet zorgen maken als belegger. U weet toch wel wat omzet is? :?

De discussie over de keuze tussen omzet of rentabiliteit speelt wel degelijk voor Agfa. Mij is het althans duidelijk dat Agfa de omzet van weleer, rond 3 miljard euro/jaar nooit meer zal halen. Zo'n omzet vergt een massaproductie voor Graphics naar zijn eindklanten toe zoals drukkerijen/uitgeverijen, film distribiteurs enz en we weten allemaal dat hun vraag jaar na jaar afneemt. Agfa kan bijna niet anders dan inkrimpen en converteren naar een speler in een nieuwe niche markt. In die nieuwe sector kunnen ze dan proberen weer te groeien langs de ene kant en rendement (bruto marge) opkrikken langs de andere. Alleen nieuwe producten vergen enome R&D investeringen, ik vraag me eigenlijk of ze daar niet mee aan de late kant (te laat) zijn.
__________________________________________________________________________________

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor ugeerts » 08 Mei 2018 20:50

jens_dev schreef:Die €4,7 is niets meer dan de som van de vrije kasstromen die KBC in de toekomst verwacht, verdisconteerd naar het heden, en met aftrek van alle financiële schulden en de hele pensioenschuld volgens de geconsolideerde balans.

En die €4,7 wijzigt af en toe naarmate KBC de parameters van haar waardering updatet, bv. door uit te gaan van hogere grondstoffenkosten (-), of een hogere langetermijnrente (+).

@ugeerts: zeggen dat je het niet weet is geen schande.

@jens dev vrije kasstroom
Er zijn honderd en een definities van koersdoelen, maar alle komen ze neer op een optimistiche voorspelling van omzet en marge (en navenant de beurskoers) aan de hand van huidige en voorbije business parameters. Elke analist heeft daarbij zijn eigen inkleuring aan de waarde van een parameters, en voor analisten die dan nog onderheving zijn aan belangenvermenging, is bv. KBC geen huisbankier van Agfa, laten de gevolgen zich raden.
Voor mij zijn koersdoelen an sich, zonder uitleg via welke berekening men er toe komt, zowieso bullshit en zeker die van KBC die met zijn 4,7 trouwens geen enkele indruk maakt op de markt.
3logic liked last!

ugeerts
Forum veteraan
Forum veteraan

Berichtdoor ugeerts » 08 Mei 2018 21:01

Teleurstellende afsluiting van de dag, koers bij opening +5%, bij sluiting +0,5%. Rond welk niveau we opnieuw een evenwicht gaan vinden zal komende weken wel duidelijk worden. Zal wel ergens ts 2 en 4 zijn, geduld.