De beurs vandaag / Markten live

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

dividendbaron
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 39

Re: De beurs vandaag / Markten live

Bericht door dividendbaron »

Grote verschil tussen coronacrisis en nu,is dat bij de coronacrisis direct de geldkraan wagewijd opengezet werd. Beleggers wisten maar al te goed wat dat betekent,nog uit de crisis van 2008. En zo hadden we een ongezien beursherstel. Nu hebben we dat (voorlopig) niet.Eerder het omgekeerde met hun tapering/renteverhogingskes.

Beurzen zullen verder kwakkelen...

11111yes11111
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 93

Bericht door 11111yes11111 »

dividendbaron schreef:
16 mar 2022 09:12
Grote verschil tussen coronacrisis en nu,is dat bij de coronacrisis direct de geldkraan wagewijd opengezet werd. Beleggers wisten maar al te goed wat dat betekent,nog uit de crisis van 2008. En zo hadden we een ongezien beursherstel. Nu hebben we dat (voorlopig) niet.Eerder het omgekeerde met hun tapering/renteverhogingskes.

Ik deel zeker uw mening. Ik wil wel nog toevoegen dat er gans het beurstel van de corona crisis door er voorspellers (analisten) waren die meenden dat het opnieuw ging crashen. Elk week was er wel iemand die zei dat het herstel zo niet verder kon. Elke keer opnieuw was er ook onzekerheid rond de beslissingen van de fed. FOMO en inflatie kunnen wel aankopen stimuleren.
d'Ieteren (30%), Elia (30%)
ca.5% :UCB, besi, ab inbev, ASML, orange belgium, evs, kinepolis, AVH

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1434

Bericht door Putbruy »

mijn aankopen na de inval zitten tussen de 5-15¨% winst
KorteTermijnSpeler : beter één vogel in de hand dan 10 in de lucht

3logic
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1166

Bericht door 3logic »

11111yes11111 schreef:
16 mar 2022 09:58
dividendbaron schreef:
16 mar 2022 09:12

Ik deel zeker uw mening. Ik wil wel nog toevoegen dat er gans het beurstel van de corona crisis door er voorspellers (analisten) waren die meenden dat het opnieuw ging crashen. Elk week was er wel iemand die zei dat het herstel zo niet verder kon. Elke keer opnieuw was er ook onzekerheid rond de beslissingen van de fed. FOMO en inflatie kunnen wel aankopen stimuleren.
Ik krijg ook hoogtevrees. Nu heel wat verkocht. De slechte tijden komen eraan. Men teert nog op dividenden en resultaten uit het verleden. De consument zijn centjes kan je maar een keer consumeren en nu alles super duur is zal er dus minder geconsumeerd worden. De beurzen houden daar geen rekening mee. Ook vadertje staat moet nog enkele heikele miljarden zoeken en de begrotIngen zullen gezien de stijgende rente met als gevolg enorme tekorten of oplopende schulden tonen.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2388

Bericht door USSENTERPRISE »

De economische groei zal dalen en vraag en aanbod zullen terug meer op elkaar afgestemd worden. Zeker als de aanbod bottlenecks verder worden aangepakt. Dat doet de inflatie terug zakken zodat er niet echt een rentestijging nodig is. De enorme schulden in het systeem maken een substantiële rentestijging trouwens onmogelijk. De Fed zal natuurlijk voor de galerij een kleine rentepoging doen. Misschien komt er wel een inverse rentecurve.
Na nog wat volatiliteit met de oorlog ben ik best positief over de beurs. De lange termijnrente is immers de belangrijkste factor.

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1215

Bericht door gede »

USSENTERPRISE schreef:
16 mar 2022 12:58
De economische groei zal dalen en vraag en aanbod zullen terug meer op elkaar afgestemd worden. Zeker als de aanbod bottlenecks verder worden aangepakt. Dat doet de inflatie terug zakken zodat er niet echt een rentestijging nodig is. De enorme schulden in het systeem maken een substantiële rentestijging trouwens onmogelijk. De Fed zal natuurlijk voor de galerij een kleine rentepoging doen. Misschien komt er wel een inverse rentecurve.
Na nog wat volatiliteit met de oorlog ben ik best positief over de beurs. De lange termijnrente is immers de belangrijkste factor.
De redenering waarom de inflatie zou gaan zakken wanneer de groei gaat dalen, begrijp ik niet helemaal. En net dat is het gevaarlijke, dat we een zeer lage groei zouden kunnen krijgen en toch veel inflatie... Weg stappen van russische olie en gas gaat nog een heel tijdje voor hoge grondstofprijzen zorgen mijn gedacht.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

gede schreef:
16 mar 2022 13:01
USSENTERPRISE schreef:
De redenering waarom de inflatie zou gaan zakken wanneer de groei gaat dalen, begrijp ik niet helemaal. En net dat is het gevaarlijke, dat we een zeer lage groei zouden kunnen krijgen en toch veel inflatie... Weg stappen van russische olie en gas gaat nog een heel tijdje voor hoge grondstofprijzen zorgen mijn gedacht.
De inflatie zal dalen als vraag en aanbod naar elkaar toegroeien. Die aanbodverstoringen lijken koppiger dan verwacht dus zal de lagere groei ervoor zorgen dat de vraag zal dalen. Het had natuurlijk beter andersom geweest (vraag op peil houden en het aanbod verbeteren).
In een jarenlange stagflatie type jaren zeventig geloof ik niet. Dan had ik mijn aandelenportefeuille al lang verkocht trouwens.

gede
Forum elite
Forum elite

Bericht door gede »

USSENTERPRISE schreef:
16 mar 2022 13:19
gede schreef:
16 mar 2022 13:01
USSENTERPRISE schreef:
De inflatie zal dalen als vraag en aanbod naar elkaar toegroeien. Die aanbodverstoringen lijken koppiger dan verwacht dus zal de lagere groei ervoor zorgen dat de vraag zal dalen. Het had natuurlijk beter andersom geweest (vraag op peil houden en het aanbod verbeteren).
In een jarenlange stagflatie type jaren zeventig geloof ik niet. Dan had ik mijn aandelenportefeuille al lang verkocht trouwens.
Je theorie klopt, maar in praktijk gaat u te vlot over 'vraag en aanbod gaan naar elkaar toe groeien'.

Er is momenteel een enorme bottleneck aan de grondstoffenkant en die is door de oorlog nog veel erger aan het worden. In een Audigarage wisten ze mij te vertellen dat een aantal elektrische modellen momenteel 2 jaar levertijd hebben. Dit is een situatie die volgens mij nog jaren gaat duren voor dit ingehaald is tot op normale proporties. We zitten met enorme energieprijzen. Energieprijzen worden in zowat elk consumentenproduct door gerekend. In mijn ogen gaat de inflatie dus nog lang op een hoger niveau blijven, o.w.v. de grondstoftekorten en energieprijzen.

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember

Hoe erger de situatie van de grondstoffenbottleneck wordt, hoe dieper de terugval in economische groei zal zijn. En hoe lager de rente zal moeten blijven om die pijn te verzachten.

gede
Forum elite
Forum elite

Bericht door gede »

USSENTERPRISE schreef:
16 mar 2022 13:38
Hoe erger de situatie van de grondstoffenbottleneck wordt, hoe dieper de terugval in economische groei zal zijn. En hoe lager de rente zal moeten blijven om die pijn te verzachten.
Lager kan de rente eigenlijk niet meer...

M.a.w.: Daar waar u redelijk zeker van bent dat het niet zal gebeuren: Stagflatie, ik zou daar precies toch zo zeker niet van zijn. In mijn ogen is dat wel degelijk een reëel risico: De inflatie die nog steeds hoog is in combinatie met een stilvallende groei... Als de bevolking door alle problemen met energiekosten en dergelijke de aankopen begint uit te stellen, zou het wel eens rap zover kunnen zijn. De daling van de inflatie zal pas hierna volgen.

Plaats reactie