De BEL 20 vandaag

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
sharky
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 626

Re: De BEL 20 vandaag

Berichtdoor sharky » 05 Apr 2018 08:50

Iets meer over de onrust .Misschien wat afwachten tot alles terug wat kalmeert.Na een super rustig 2017 moet er nu niet veel mankeren of beleggers worden onrustig.De onrust over de "trade war" affaire is mogelijks wat overdreven al kan het eventueel indien de spelers zich te hard gaan opstellen risico's inhouden.

http://money.cnn.com/2018/04/04/investi ... index.html
Aegon ,KBCA,Galapagos,Pharming,Mithra en nog wat cash momenteel

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Berichtdoor 14-11-2014 » 05 Apr 2018 09:22

Per saldo viel de onrust gisteren mee. De weerslag hier was, bij individuele noteringen, veel opvallender dan uitslagen op sectorale niveau's. Hier bijna een biochemische ramp, maar op de beurs niet de grootste verliezende sector.

Stephan
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 29

Berichtdoor Stephan » 05 Apr 2018 09:32

In paniek verkopen omdat Donald Duck van alles uit zijn hoed tovert ! :D
En als er morgen een overname komt van één of ander aandeel, daar mag u toch niet aan denken...!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 05 Apr 2018 09:44

In april ging het tij zogenaamd keren

Nog eentje, zelf niet bekeken. bpost. Bij "defensief" en "offensief" reken ik ook deze niet tot het ontbrekende middenveld, maar tot defensief. Op zich goed. Terugkijken kan en kon. U kunt zowaar beginnen bij een grafiek. Die van PostNL. De koersdaling van PostNL. Precies dát had op een bilateraal beursforum aaneleiding kunnen zijn om eens zéér kritisch naar de toekomst van bpost te kijken. En naar PostNL. Staat PostNL onder druk door het in Nederland uit te rollen "bfare, by bpost"? Of had PostNL last van iets waar bpost ook last van kan hebben of krijgen? Is de hele subsector van PostNL en bpost even niet populair?

bpost en PostNL zijn nadrukkelijk geen beurstweeling of communicerende vaten, maar de koersdaling van PostNL, ruim vooraf zichtbaar op een bilateraal forum, had minimaal aanleiding kunnen zijn om toch eens opnieuw naar bpost te kijken. Zou iets ook bpost kunnen raken, dan is aandeelhouder blijven tijdens de cijferpublicatie soms een grote gok.

Ik stel niet dat PostNL intensief gevolgd moet worden, maar juist extensief. Is daar iets bijzonders, zoals een helaas forse koersdaling bij PostNL, dan kost de link "bpost <-> PostNL" en het kijken naar berichten over, of een koersgrafiekje van, PostNL relatief weinig tijd. Ik stel niet dat de oorzaken hetzelfde zeiden, ik heb het niet eens bekeken, maar ik zou het een reden hebben gevonden om zelfs bij een defensieve beleggingen die belegging opnieuw te bekijken. Daar mag best "kopen" of "houden" uitkomen. Het punt is meer dat PostNL ook daalde, ruim voordat bpost richting het zuiden vertrok.

Overigens vind ik bpost qua risico niet defensief, vanwege de ontwikkelingen op de postmarkt. De kans dat Delhaize volgend jaar 5% marktaandeel of omzet verloren blijkt te zijn, die is kleiner dan de kans dat de markt van bpost volgend jaar met 5% gekrompen blijkt te zijn. Een defensief imago kan meer op een verleden zijn gebaseerd, en zouden pakjes als offensief gezien kunnen worden, door ene bedrijfskundig jonge markt.

Verhaal van het moraal: de koersdaling bij PostNL had een waarschuwing voor bpost geweest kunnen zijn. Ik heb het écht niet bekeken, maar die kans bestaat. Een invulling zou het letten op cijfers / koersgrafieken van PostNL kunnen zijn, als mogelijke aanleiding voor een hertaxatie van bpost. Feit is dat de koersgrafiek, onvoldoende analyse, van PostNL geen reden was om bij bpost door te blijven slapen.

Inhoudelijke reacties over een uit PostNL blijkende waarschuwing voor bpost graag elders; er zijn wel meer aandelen in de BEL 20-index met peers in omringende landen, met een eigen subforum.
Maxwell35 liked last!

Maxwell35
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor Maxwell35 » 05 Apr 2018 12:09

@14-11-2014 en @Jens_V:

Hier een inkijk in wat ik als individuele aandelen in port heb, ik zet de aankoopkoers tussen haakjes:

bpost (26€),
Biocartis (13,1€),
Singulus Technologies (12,8€),
Pharming (1,3 en 1,36€),
Econocom Group (5,95€)
:(
Als je de huidige koersen bekijkt van deze aandelen dan weet je wat voor een beer ik tegengekomen ben. Het doet me denken aan de beer die Leonardo Di Caprio tegenkwam in 'The Revenant'': https://www.youtube.com/watch?v=GOlVRHsVzE4

Ben ik roekeloos geweest in mijn aankopen? Kan best zijn. Heb ik mij enkel gebaseerd op een grafiekje en wat TA, zoals u beweert? Niet volledig mee akkoord. Bij de biocartis en Pharming heb ik wel degelijk gekeken naar de waarde van het bedrijf, de cijfers, de toekomstperspectieven en dergelijke meer. Bij Econocom heb ik mij grotendeels gebaseerd op het succes in het verleden (terug fout bezig). Singulus, hetzelfde, hoewel het al een tijd op mijn watchlist stond, waardoor ik besloot bij de laatste koersval, waarvan ik dacht dat er niks aan de waarde van dat bedrijf verandert was, toch in te stappen. Was dat roekeloos van mij? Misschien wel.
Heb ik hieruit iets geleerd? Hopelijk wel, want duizenden euro verlies vergeet je niet snel denk ik.
thanks voor jullie tips en advies.
piddybull liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3096

Berichtdoor jens_dev » 05 Apr 2018 12:32

Van Econocom ben ik nooit grote fan geweest wegens het gebrek aan een degelijke vrije kasstroom. Bpost zou ik durven bijkopen. De andere bedrijven volg ik niet. Ik vind dat je wel een vreemde selectie hebt gemaakt. Er ontbreekt een beetje een basis.
14-11-2014 liked last!
Never waste a good crisis

tomulnrs
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 52

Berichtdoor tomulnrs » 05 Apr 2018 12:40

De bedrijven zijn op zich wel OK die je gekocht hebt.
Singulus ken ik persoonlijk niet, maar je andere aandelen zie ik sowieso wel naar boven bewegen de komende maanden.
Zo zie je maar dat aankoopmoment vaak cruciaal is.
Om dat risico uit te middelen is het altijd wel aangewezen om niet alles in 1x aan te kopen, maar over een geruime tijd telkens een pakket te kopen. Zeker voor biotechbedrijven waar de waarde niet zo makkelijk te berekenen valt aangezien de waarde grotendeeld afhangt van het toekomstpotentieel en niet van huidige koers/winstverhouding etc
14-11-2014 liked last!
Port:
NL: Pharming, Ahold, Kiadis, BAM, PostNL, AMG
BE: Galapagos, Mithra, Melexis, ArgenX, ABI, Vastned, KBCA
EU: Genmab, Vodafone, X-Fab
US: Keryx, Synergy, Ballard, Disney, Mastercard

sharky
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 626

Berichtdoor sharky » 05 Apr 2018 12:57

jens_dev schreef:Van Econocom ben ik nooit grote fan geweest wegens het gebrek aan een degelijke vrije kasstroom. Bpost zou ik durven bijkopen. De andere bedrijven volg ik niet. Ik vind dat je wel een vreemde selectie hebt gemaakt. Er ontbreekt een beetje een basis.

Ja denk dat ook .Te zien hoe de port verdeeld is .Misschien wat teveel speculatie in .Mogelijks is de onrust door Trumps trade affaire en gebrek aan nieuws o.a. bij Pharming en slecht nieuws bij BPost de oorzaak van de slechte stand in de port.
Vandaag zien we wel redelijke kooplust .Is precies dat sommigen verkopen mogelijks impulsief en dan bij minst positieve snel terug aankopen .
In mijn port mag ik niet echt klagen.
Ahold doet het niet slecht en Ageas blijft wat hangen en Total doet het ook redelijk .
Colruyt door zijn inkoop aandelen blijft ook redelijk stabiel en Real Dolmen staat vaste prijs op momenteel.
Enkel Gala en Pharming zijn momenteel de achterblijvers .

Wie veel Bpost had die hebben wel een dreun gekregen .
14-11-2014 liked last!
Aegon ,KBCA,Galapagos,Pharming,Mithra en nog wat cash momenteel

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 05 Apr 2018 13:32

Om dat risico uit te middelen is het altijd wel aangewezen om niet alles in 1x aan te kopen, maar over een geruime tijd telkens een pakket te kopen. Zeker voor biotechbedrijven waar de waarde niet zo makkelijk te berekenen valt aangezien de waarde grotendeeld afhangt van het toekomstpotentieel en niet van huidige koers/winstverhouding etc

Spreiding in tijd is inderdaad een spreiding van risico, en kost meer beheersing van koopdrift dan moeite.

Alhoewel ik de gever van deze aanbeveling ook overwogen in biotech vind zitten (qua aantal genoeme bedrijven; het zouden allemaal lilliputdeelneminkjes van één aandeel kunnen zijn). Als constatering; viel al eerder op. Wel spreiding in tijd, maar veel minder in sectoren, en bijna zeker is dat ze niet allemaal dé winnaar zullen worden. FWIW...

14-11-2014
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor 14-11-2014 » 05 Apr 2018 13:44

Heb ik mij enkel gebaseerd op een grafiekje en wat TA, zoals u beweert?

FWIW: Dat heb ik niet beweerd; het is wel een constatering dat bij Econocom alleen iets technisch als motivatie stond. Dus bijvoorbeeld niet een argument over een concurrerend, bijna zichzelf financierend bod op delen van Realdolmen. Ook het rendement en de portefeuille zonder middenveld past mogelijk bij TA, en "technisch" bij Econocom ook. Uit niets bleek dat u de aandelen had, laat staan op basis waarvan. Het eerste, ze hebben aan €5,95, dat bleek later pas (in deze draad).

Kon erger; vergeet niet dat andere aandelen intussen ook wat gedaald kunnen zijn, ongeveer cfr. Econocom. U heeft de bpost-achtige koersdaling van €7 naar €6 al weten te vermijden.