De beurs vandaag / Markten live

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1659

Re: De beurs vandaag / Markten live

Bericht door jean de florette »

Kostenstijgingen zetten Belgische economie onder druk
Door ABM Financial News op 6 oktober 2022 13:07

Belgische ondernemingen zien de toekomst negatief in vanwege de forse kostenstijgingen. Dit bleek donderdag uit de nieuwe enquête van de Nationale Bank van België in samenwerking met diverse federaties die de ondernemingen en zelfstandigen vertegenwoordigen.

“De forse kostenstijging voor de ondernemingen doet de economische bedrijvigheid afnemen, omdat veel ondernemingen zich genoodzaakt zien hun productie terug te schroeven nu hun winstgevendheid onder druk staat”, aldus de NBB.

Het negatieve effect op de groei zou volgens de NBB al in de cijfers over september zichtbaar moeten zijn. De recessie zal zich in de laatste drie maanden van dit jaar vermoedelijk intensiveren.

De NBB verwacht wel een terugkeer naar groei in de loop van 2023.

Bron: ABM Financial News
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

jean de florette
Forum elite
Forum elite

jean de florette schreef:
05 okt 2022 19:36
... gisteren was het thema op de beurs nog 'ontspanning op de rentemarkten'. vandaag schoten de bunds dan weer met 10% omhoog (van 1.847% naar 2.031%). ...
Vanmiddag een 2.09%, nu al 2.2%, NL op 10 jaar al boven de 2.5%
Zowat de helft van de AEX ging >-4%, dan waren de Bel-20'ers nog in redelijk goede doen.

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1085

Bericht door sjos »

07 okt 2022 19:23
05 okt 2022 19:36
... gisteren was het thema op de beurs nog 'ontspanning op de rentemarkten'. vandaag schoten de bunds dan weer met 10% omhoog (van 1.847% naar 2.031%). ...
Vanmiddag een 2.09%, nu al 2.2%, NL op 10 jaar al boven de 2.5%
Zowat de helft van de AEX ging >-4%, dan waren de Bel-20'ers nog in redelijk goede doen.
...omdat de Bel20 wat trager is ?
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

sjos schreef:
08 okt 2022 07:29
...
...omdat de Bel20 wat trager is ?
Eerder de samenstelling van die indexen. Bel-20, lijdt aan echt bloedarmoede. 20 is gewoonweg teveel.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

't Is vandaag ook een beetje zo. De AEX telt 4 stuks -3.5% (+/-), in de BEL-20 2 * -2,x% and that's it.

de Senacour
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 127

Bericht door de Senacour »

Ik heb zo het vermoeden dat er een grote daling zal komen,mss. niet in alle sectoren,maar wel in de bekende en hoogvliegers van de Nasdaq

sjos
Forum elite
Forum elite

Bericht door sjos »

de Senacour schreef:
10 okt 2022 18:58
Ik heb zo het vermoeden dat er een grote daling zal komen,mss. niet in alle sectoren,maar wel in de bekende en hoogvliegers van de Nasdaq
De hoofdvraag is: mondt de recessie in een depressie uit ? En als dat zo wordt, dan hebben we het over alle sectoren.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

jean de florette
Forum elite
Forum elite

10 okt 2022 17:15
't Is vandaag ook een beetje zo. De AEX telt 4 stuks -3.5% (+/-), in de BEL-20 2 * -2,x% and that's it.
Solvay, stoorzender, -6%... niks fatsoenlijks gevonden waarom, niet genoeg gezocht waarschijnlijk, maar sinds iemand ooit terecht postte dat ze de laatste 20 jaar amper iets gepresteerd hadden, zijn ze helemaal uit mijn blikveld gegaan.

Soit, AEX, jawel, -5%: vandaag 4,75 stuks (ASMI -4.8%, bijna 5 dus), en de Bel20 eentje dus.
Vind het toch frappant...

11111yes11111
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 104

Bericht door 11111yes11111 »

Ik heb permanent het gevoel om alles te verkopen dus ik ga vanaf nu elke maand 5% bijkopen (alleen aandelen met dividend) gedurende 10 maanden op een zo rood mogelijk dag. Als de inflatie zou tegen vallen, zou het morgen al kunnen zijn. Waarschijnlijk koop ik te vroeg maar al zeker niet op de top en timen is toch onmogelijk.
d'Ieteren (30%), Elia (30%)
ca.5% :UCB, besi, ab inbev, ASML, orange belgium, evs, kinepolis, AVH

sjos
Forum elite
Forum elite

Bericht door sjos »

11111yes11111 schreef:
12 okt 2022 10:02
Ik heb permanent het gevoel om alles te verkopen dus ik ga vanaf nu elke maand 5% bijkopen (alleen aandelen met dividend) gedurende 10 maanden op een zo rood mogelijk dag. Als de inflatie zou tegen vallen, zou het morgen al kunnen zijn. Waarschijnlijk koop ik te vroeg maar al zeker niet op de top en timen is toch onmogelijk.
Misschien een lijstje maken van bedrijven die je gaat opvolgen en daar bij blijven. Dit verhindert een impulsieve aankoop bij een bedrijf dat op een dag met tweetallige cijfers onderuitgaat.

Plaats reactie