De beurs vandaag / Markten live

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

de Senacour
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 143

Re: De beurs vandaag / Markten live

Bericht door de Senacour »

Alleen de Uranium aandelen hebben het vrij goed gedaan, ik zie dat ook in mijn Portefeulle.

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1862

Bericht door jean de florette »

Voor wie het zich afvraagt...

https://www.euronext.com/en/trade/tradi ... s-holidays

Tuesday 2 January 2024
Full Day Trading
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

jean de florette
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1862

Bericht door jean de florette »

HowToLoseMoney schreef: ↑
31 dec 2023 13:54
Net de rekening gemaakt voor 2023, met m’n 3,1% ...
Je bent in elk geval niet alleen. Zwak jaar voor Ahold, Ageas Ă©n tubize, moet het voor mezelf niet verder zoeken... Kleine +2% hier. Vooral genekt door de FDA (ucb) en mijn focus op de Belgische beurs, verre van de beste van de klas. Dat laatste is wel vreemd, want dat ging helemaal in de breedte. Van Ageas, Barco... KBC tot ucb umicore.
Tubize, Delhaize en Ageas. En dan nog wat restjes.
Mijn klok staat op winteruur...

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 756

Bericht door kierkegaard »

Blackadder schreef: ↑
14 dec 2023 11:50
Zo zie je maar weer...paar weken geleden een artikel gelezen van een beursanalist die voorspelde dat alle aandelen nog veel lager zouden gaan en dat het ergste nog moet komen... :?
Stefan Willems op 27/10, daags voor de remonte.

https://www.demorgen.be/nieuws/waarom-b ... google.be/

Blackadder
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 2563

Bericht door Blackadder »

kierkegaard schreef: ↑
01 jan 2024 17:53
Blackadder schreef: ↑
14 dec 2023 11:50
Zo zie je maar weer...paar weken geleden een artikel gelezen van een beursanalist die voorspelde dat alle aandelen nog veel lager zouden gaan en dat het ergste nog moet komen... :?
Stefan Willems op 27/10, daags voor de remonte.

https://www.demorgen.be/nieuws/waarom-b ... google.be/
Die bedoelde ik inderdaad :)

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 735

Bericht door wimvd »

2023 uiteindelijk met kleine plus afgesloten + dik maandloon aan gratis dividend ontvangen. Veel geld verloren op Proximus, Telenet en Materialise. Allemaal in de grootorde - 50%. Verloren was relatief in die zin dat het mijn virtuele winst op andere posities van 2022 heeft teniet gedaan.

Gelukkig de vastgoedcrisis op de beurs voorzien en alle vastgoedbevaks tijdig met (kleine) winst buiten gegooid behalve Intervest, om dan quasi op het dieptepunt terug in te kopen. Meevaller was de overname van Intervest Office & Warehouses, dit was 20% van m'n port, had ik gelukkig quasi op dieptepunt van 12 EUR bijgekocht en heeft het hele verliesverhaal op de Brusselse beurs en m'n port op dat moment goed gemaakt.

Ook wel wat gemiste kansen: Jammer van veel te vroeg Colruyt, KBCA en EVS te verkopen met een klein winstje, dit had m'n winst van het jaar heel wat kunnen opkrikken had ik gewoon blijven zitten. Ook de splitsing van Solvay en na de KV bij Atenor had ik moeten instappen. Anderzijds gelukkig Umicore en Atenor verkocht voor ze in crash-modus gingen.

Al bij al tevreden over 2023 gezien ik enkel op de Brusselse beurs beleg (uitgezonderd Materialise) en dit kommer en kwel is over het algemeen. Daarom ook begonnen met een ETF omdat ik na 20 jaar beurs toch wel moet besluiten dat stock picking Ă©cht geen garantie op succes is. De beslissing om 90% van de port op te bouwen rondom dividendaandelen blijkt dan weer wel de juiste keuze geweest te zijn. Aandelen waar de overheid een grote positie heeft, zijn te mijden ... na het debacle met NBB, bpost en Proximus is me dit wel pijnlijk duidelijk geworden.

Gestopt met Mintos gezien wegens toch wel wat falingen in terugbetalen lening en aldaar afgesloten met 0% rendement. In 2023 heb ik ook kapitaal geĂŻnvesteerd in een alternatieve belegging namelijk vinylplaten. Daar toch rendementen gaande van 0% tot +50%, beter dan op de beurs dus.

Toch wel weer wat bijgeleerd in 2023 dus. Mijn focus voor 2024 is verder opbouwen van GBL en Ageas. Via GBL zal ik kunnen profiteren van de remonte van Umicore, Adidas en Ontex, intussen incasseer ik dividend. Ageas is een alternatief voor een termijnrekening met mooie rente (dividend). Een overdreven afgestraft aandeel zou ik ook nog wel eens durven oppikken. Last but not least: Materialise gaat eruit in 2024, eventueel ten gunste van Barco.

In port momenteel: Ageas, Cofinimmo, GBL, GIMV, Materialise, WEHB, world ETF en 85% in cash (te turbulente tijden nu dus even veel cash aanhouden om koopjes te doen)

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1955

Bericht door USSENTERPRISE »

De markten zijn in de laatste maanden van 2023 te snel geweest met het incalculeren van een lagere inflatie en lagere centrale bankrentes.
Die winst wordt nu (gedeeltelijk ?) weer terug genomen.
De wereldwijde groei blijft ook een mager beestje en kan geen ondersteuning bieden.
Even doorbijten dus en eventueel aandelen proberen te kopen die te veel worden afgeslacht in het negatieve klimaat.

11111yes11111
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 96

Bericht door 11111yes11111 »

USSENTERPRISE schreef: ↑
17 jan 2024 14:10
De markten zijn in de laatste maanden van 2023 te snel geweest met het incalculeren van een lagere inflatie en lagere centrale bankrentes.
Die winst wordt nu (gedeeltelijk ?) weer terug genomen.
De wereldwijde groei blijft ook een mager beestje en kan geen ondersteuning bieden.
Even doorbijten dus en eventueel aandelen proberen te kopen die te veel worden afgeslacht in het negatieve klimaat.
Ik heb dit vorige week ook nog gedacht, ik heb ook gelezen dat in het verleden de markt zakt als de eerste renteverlagingen effectief plaatsvinden, een soort van 'sell the news'.

Dus als de markt nu toch zakt, lijkt het me opportuun bij te kopen aangezien een snel herstel mogelijk is van zodra er weer zicht is op de renteverlagingen.

Ik durf nog steeds niet voor het vastgoed te gaan maar twijfel al lang om posities in te nemen hierin.
Neem jij nieuwe posities in dit jaar? Vastgoed, banken, olie sector of toch groeibedrijven cfr afgestrafte Alfen, chip sector,...?
d'Ieteren (30%, winst gepakt 1/2024), Elia (30%)
ca.5% :UCB, besi winst genomen november 23, ab inbev, ASML winst gepakt 2 2024, orange belgium, evs, kinepolis, AVH, euronext, Econocom 1/ 2024 , alfen 1/ 2024, basic fit 1 /2024
Buy and hold

11111yes11111
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 96

Bericht door 11111yes11111 »

Dit is eigenlijk ook een algemene vraag naar de forum leden:
Hoe anticiperen jullie in 2024 op de macro economische factoren die zo dominant zijn?
Welke sectoren of aandelen zien jullie stijgen in 2024?
d'Ieteren (30%, winst gepakt 1/2024), Elia (30%)
ca.5% :UCB, besi winst genomen november 23, ab inbev, ASML winst gepakt 2 2024, orange belgium, evs, kinepolis, AVH, euronext, Econocom 1/ 2024 , alfen 1/ 2024, basic fit 1 /2024
Buy and hold

USSENTERPRISE
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 1955

Bericht door USSENTERPRISE »

11111yes11111 schreef: ↑
18 jan 2024 10:34
Dit is eigenlijk ook een algemene vraag naar de forum leden:
Hoe anticiperen jullie in 2024 op de macro economische factoren die zo dominant zijn?
Welke sectoren of aandelen zien jullie stijgen in 2024?
Voor mij is de dominante factor de lange termijn rente. Dominanter dan economische groei of bedrijfwinsten. Maar om nu al bijvoorbeeld vastgoed te gaan kopen lijkt het me nog te vroeg. Niet alleen vanwege de weinig zichtbare timing van de rentedalingen maar er zal in de balansen heel wat schade zijn aangericht door de forse rentestijgingen.
Financiële aandelen koop ik bijna nooit tenzij voor een kort gokje zoals vorig jaar met de bankenproblemen in de VS. Ik koop ook nooit Franse aandelen. Ik zit wel steeds in de goud- en zilversector.
Voor de rest werk ik eigenlijk niet met sectoren maar kijk meer naar individuele aandelen.
Wat heb ik dit jaar al gekocht ? Envipco, Xeris biopharma, Prosus, Econocom en Wesdome Gold Mines.
Verkocht : KBC.

Plaats reactie