De BEL 20 vandaag

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Kevander
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 82

Re: De BEL 20 vandaag

Berichtdoor Kevander » 01 Jun 2019 23:34

Ik verwacht dat Trump vanaf de zomer van 2020 milder zal worden van toon en dat hij zal proberen om deals te sluiten zodat de economie weer gaat aantrekken.

Hij wil toch ook opnieuw verkozen worden?
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev, Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91), BAM (€3,90), PostNL (€3,22)

powered by Surfing Waves

gede
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 728

Berichtdoor gede » 01 Jun 2019 23:36

Kevander schreef:Ik verwacht dat Trump vanaf de zomer van 2020 milder zal worden van toon en dat hij zal proberen om deals te sluiten zodat de economie weer gaat aantrekken.

Hij wil toch ook opnieuw verkozen worden?

Het is bij de vorige verkiezingen (en recent nog bij ons) wel al bewezen dat je de meeste stemmen krijgt als je stoer gaat doen, een grote bek opzet en doet alsof je de rest van de wereld niet nodig hebt 'to make America great again'.

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 3407

Berichtdoor Beheerder » 04 Jun 2019 11:13

ABN Amro met hun visie over aandelen, goud en de dollar:

ABN AMRO: ‘Neutrale visie op aandelen vanwege vraagtekens over markten’ lees snel meer: https://beursig.com/2019/06/04/abn-amro ... -aandelen/
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

kierkegaard
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 457

Berichtdoor kierkegaard » 18 Jun 2019 00:26

We lezen dikwijls berichten dat de aandelenmarkten zo sterk gestegen zijn en een terugval waarschijnlijk is, maar ik heb vandaag nog eens een korte analyse gedaan van mijn portefeuille en het valt me op hoe ongelofelijk goedkoop alles noteert. Voor de duidelijkheid: ik heb het dan vooral over Bel20/Europa.

Als ik een heel eenvoudig instrument gebruik als de KW/verhouding, hoe imperfect ook, zit die bij mij voor al mijn posities (en dat zijn er tussen de 20 en 30) tussen de 4 en de 12. Dat is in de hele periode dat ik beleg echt wel historisch laag. Maar de perceptie is compleet anders. Waarom eigenlijk? Omdat de groei hier heel laag is en dus de verwachtingen? Maar er zijn wel nog altijd stabiele winsten die worden gegenereerd.

In onzekere tijden durf ik weleens afbouwen, maar om die reden heb ik dat in de voorbije jaren niet gedaan, maar integendeel de portefeuille op dips verder opgebouwd. Hoe zien jullie dit?
BRT liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 669

Berichtdoor wimvd » 18 Jun 2019 07:38

kierkegaard schreef:We lezen dikwijls berichten dat de aandelenmarkten zo sterk gestegen zijn en een terugval waarschijnlijk is, maar ik heb vandaag nog eens een korte analyse gedaan van mijn portefeuille en het valt me op hoe ongelofelijk goedkoop alles noteert. Voor de duidelijkheid: ik heb het dan vooral over Bel20/Europa.

Als ik een heel eenvoudig instrument gebruik als de KW/verhouding, hoe imperfect ook, zit die bij mij voor al mijn posities (en dat zijn er tussen de 20 en 30) tussen de 4 en de 12. Dat is in de hele periode dat ik beleg echt wel historisch laag. Maar de perceptie is compleet anders. Waarom eigenlijk? Omdat de groei hier heel laag is en dus de verwachtingen? Maar er zijn wel nog altijd stabiele winsten die worden gegenereerd.

In onzekere tijden durf ik weleens afbouwen, maar om die reden heb ik dat in de voorbije jaren niet gedaan, maar integendeel de portefeuille op dips verder opgebouwd. Hoe zien jullie dit?

Dag kierkegaard, de analyse van beurskoersen is 1 ding, de werkelijkheid is een andere zaak. Dankzij mijn job kom ik in allerlei sectoren op hoog niveau binnen en ik kan zeggen: het is overal kommer en kwel. De traditionele sectoren hebben afgedaan en staan onder zware druk: automotive, finance, logistics, retail en zware industrie om maar de sectoren te noemen die in het zwaarste weer zitten. Allemaal "game over" in België de komende jaren. Bestaan nu enkel nog door de winstjaren in het verleden en de subsidiëring van de overheid. Zodra de concurrentie van Azië nog meer zal wegen, gaan deze bedrijven de boeken dicht moeten doen of verkassen naar het buitenland. Deze beweging is al lang ingezet. Herinner de sluitingen van grote fabrieken in België, het verkassen van hoofdkwartieren naar het buitenland of recentelijk nog de massale ontslagen bij Bekaert, Proximus, BNP Paribas Fortis, … Of denk maar aan de quasi-faillissementen van grote bedrijven zoals Nyrstar en ArcelorMittal (is maar een kwestie van tijd vooraleer deze bedrijven ook uit België verdwijnen). You ain't seen nothing yet.

Wat werkt er dan wel nog goed? Dienstverlening, ICT en alles wat op het leven van de toekomst gefocust is (big data, Tesla, machine to machine communication, bitcoin, entertainment, social media, …).

Een ander, meer ludiek voorbeeld: Mijn vrouw bestelt alles van Ali-express. De kwaliteit is dikwijls bedenkelijk, maar ik weet nog hoe de kwaliteit van Chinese spullen toen ik klein was ook inferieur was, maar intussen toch een fameuze inhaalslag gemaakt. Zie maar hoe Huawei nu Apple heeft voorbij gestoken. Geef het "gele gevaar" nog iets meer tijd en er kan een kruis gemaakt worden over EVS, Bekaert, Umicore e.d. De grootste Europese fabrikant (Belgisch) van LED-schermen in de entertainment-business laat al enkele jaren zijn LED-screens ontwikkelen en produceren in Azië bijvoorbeeld, daar komt geen (dure) Barco aan te pas hoor.
De wereld is in volle transformatie! België zal zijn rol als dienstverlenings-land alle eer aan kunnen doen, maar de traditionele sectoren, dat is finito (remember de textielsector in de jaren 90, ook finito desondanks gouden jaren ervoor).
kierkegaard liked last!
In port: Shell (€21,69), Befimmo (€49,43), Euronav (€6,26), Umicore (€25,63), NBB (€2230)

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3881

Berichtdoor jens_dev » 18 Jun 2019 10:29

Jongen toch, dat jij nog aandelen hebt met zo'n ingesteldheid. Ik heb genoeg Belgische en Europese industriële bedrijven in portefeuille die het uitstekend doen en naar alle waarschijnlijkheid zullen blijven doen. Dat wil niet zeggen dat een zwak bedrijf zonder competitieve voordelen niet failliet kan gaan. Creatieve destructie.

kierkegaard schreef:We lezen dikwijls berichten dat de aandelenmarkten zo sterk gestegen zijn en een terugval waarschijnlijk is, maar ik heb vandaag nog eens een korte analyse gedaan van mijn portefeuille en het valt me op hoe ongelofelijk goedkoop alles noteert.

En nu een halfvol glas:
Ik ben eind 2012 met aandelen begonnen en heb sindsdien stelselmatig opgebouwd. Ik zal dit blijven doen. Ik zit nu voor 90% invested, 10% cash, en heel mijn vermogen is roerend, dus ik zit niet met één teen in het water. Waarom zo'n grote blootstelling aan de aandelenmarkten? TINA. Je geld moet altijd ergens in steken. Zijn aandelen duur? Dat is een vraag die je altijd in relatieve termen moet bekijken. Als een bedrijf tegen 20x de winst noteert, noteert het aan een winstrendement van 5% (100/20). Een spaarrekening levert 0% op. Overheidsobligaties op 10 jaar in de VS 2%, hier 0,35%. En het ziet er niet naar uit dat die langetermijnrentes op korte of zelfs middellange termijn (fors) gaan stijgen. De risicopremies zijn m.a.w. zelfs hoog bij een aandeel dat in absolute termen duur noteert (die 20x de winst). Ikzelf vind makkelijk aandelen die een duurzaam winst- of vrijekasstroomrendement van 7% opleveren. In die omstandigheden is het voor mij een no-brainer om zeer fors belegd te zijn en te blijven, ondanks de volatiliteit van de aandelenmarkten die onvermijdelijk geregeld de kop op steekt.
kierkegaard liked last!
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

wimvd
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor wimvd » 18 Jun 2019 11:08

Met de juiste stock picking kan je zeker nog goed in aandelen blijven zitten, jens. Dat zeg ik niet, maar ik zeg wel dat je heel hard moet uitkijken, want zoveel veilige havens zijn er niet (meer). Je moet echt eens goed rondkijken naar de economische realiteit als je de mogelijkheid daartoe hebt. Op fora en internet kan je heel veel terugvinden, maar het sentiment van bedrijfsleiders kan je enkel te weten komen door met hen face 2 face te praten. Wat er op internet komt, is allemaal een "veilige" en "opgepoetste" versie van de waarheid. Je moet mij niet geloven, maar we praten elkaar binnen 40 jaar als we van ons pensioen aan het genieten zijn in een rusthuis :) (Aedifica is zo'n aandeel met toekomst bijvoorbeeld)
kierkegaard liked last!
In port: Shell (€21,69), Befimmo (€49,43), Euronav (€6,26), Umicore (€25,63), NBB (€2230)

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 18 Jun 2019 11:32

Ik zie bij jou toch vooral een halfleeg glas. Ik doe niets anders dan jaarverslagen lezen, waarin staat hoe bedrijfsleiders naar de toekomst kijken, hoe ze innoveren en denken te kunnen groeien. En ik denk niet dat diezelfde bedrijfsleiders mij onder vier ogen iets anders zouden vertellen. Maar maak je visie dan eens concreet. Waar moet een belegger zijn geld insteken? Niets industrieels? Geen autofabrikanten, banken, retail?
kierkegaard liked last!

wimvd
Premiummember
Premiummember

Berichtdoor wimvd » 18 Jun 2019 13:57

jens_dev schreef:Ik zie bij jou toch vooral een halfleeg glas. Ik doe niets anders dan jaarverslagen lezen, waarin staat hoe bedrijfsleiders naar de toekomst kijken, hoe ze innoveren en denken te kunnen groeien. En ik denk niet dat diezelfde bedrijfsleiders mij onder vier ogen iets anders zouden vertellen. Maar maak je visie dan eens concreet. Waar moet een belegger zijn geld insteken? Niets industrieels? Geen autofabrikanten, banken, retail?

Inderdaad niks low-tech industrieel (toch niet op de Belgische beurs). Zonder beursadvies te geven zou ik momenteel investeren in Aedifica, Melexis, Materialize, ... bedrijven die "mee" zijn met toekomstige tendensen. Voor veel aandelen is een instap momenteel al te laat (Tesla, Facebook ...) dus die ga ik er niet bij plaatsen, hoewel die perfect in het lijstje zouden passen, maar zolang deze geen dividend uitkeren voor mij sowieso niet passende in een LT-port die toch ook iets moet renderen los van (eventuele) koerswinst. Zonder aanvallend te willen doen, denk ik juist dat jij net iets teveel in de boeken duikt en te weinig over de vloer komt bij multinationals. Soit, kierkegaard stelde een vraag en ik heb er mijn visie op gegeven. Jij hebt een andere visie en dat is je volste recht.
diesel4live liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor jens_dev » 18 Jun 2019 14:41

Een beloftevolle sector op zich uitkiezen, zoals halfgeleiders (Melexis) of elektrische wagens (Tesla), is niet genoeg. Je moet ook weten welke spelers binnen die sector er uiteindelijk als winnaar zullen uitkomen, en dat zijn vaak niet de pioniers, maar de gevestigde spelers.

Een jaartje geleden surfte Umicore ook nog op toekomsttrends. Ik zeg niet dat dat nu niet meer het geval is, maar de perceptie is op z’n minst aanzienlijk gekeerd.

In de sector van elektrische wagens, is het lang niet zeker dat Tesla over 10 jaar nog maar zal bestaan (cf. pionier vs. gevestigde spelers). De ene is afhankelijk van voortdurende externe financiering, de anderen kunnen de hopen cash uit hun ‘legacy business’ aanwenden om hun achterstand te verkleinen of weg te werken.

Jij schijnt te denken dat ik een kluizenaar ben die enkel in achterhaalde, stagnerende value aandelen zit. Quod non.
En euh, niet aanvallend, maar hoe strookt jouw visie hierboven met de aandelen die je volgens je signature in portefeuille hebt? Zijnde een oliemaatschappij, een olietransporteur en een bedrijf dat kantoren verhuurt in het Avondland?
kierkegaard liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen