Tessenderlo

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

a21
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4733
Contacteer:

Re: Tessenderlo

Bericht door a21 »

BuyAndHold schreef:
05 jun 2020 07:21
Stany schreef:
04 jun 2020 23:25
Laatste dagen weer een hoger gemiddelde beurshandel maar nog geen aankopen van Tack gesignaleerd, misschien eindelijk iemand die zich aan het inkopen is :)
Ja, erg interessant dat dat grote volume van vorige week vrijdag (> 200.000) dus blijkbaar niet buiten beurs door Tack was. Hoe meer kopers, hoe beter. Aandeel staat nog altijd erg aantrekkelijk geprijsd.
https://www.fsma.be/nl/verbrugge-nv-393

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

alejandrito
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 24
Contacteer:

Bericht door alejandrito »

Kleine "deep dive" gedaan in TESB vandaag. Feedback of extra info altijd welkom!

We staan allemaal te springen om Tack alles te laten herinvesteren, maar ik vroeg me af hoe aantrekkelijk de returns daarvan zijn. Dus heb ik de jaarverslagen sinds 2014 eens doorlopen.

Kleine frustratie: er wordt flink geïnvesteerd in nieuwe fabrieken enz, maar we krijgen nergens te horen welke extra capaciteit dat oplevert, welke geschatte EBIT(DA) die fabriek kan leveren... wat de ROI van de investering is.

bv.
You are stating that you're ramping up capacity at the Santa Fe production facility of collagen peptides. Can you a bit quantify how much you're expanding capacity?

Stefaan Haspeslagh: For competitive reasons, we don't give an idea of exact quantities, but we can tell you it's a substantial increase.
Maar ok.

AGRO is duidelijk het kroonjuweel. Ik zie 16.6% pretax ROA. Dus we mogen heel blij zijn als ze kunnen blijven investeren aan dat soort returns.

Bio-Valorization (= BV) lijkt het grote probleemkind. Heeft voor 2013 nog wel deftige earnings opgeleverd, maar nu is het hopen/wachten op de turnaround. 2019 is een goed begin. Het segment draaide dik verlies in 2014 & 15, break even in 16, 17 en 18 op bijna 500m omzet.

Deze tak bestaat uit PB Leiner & Akiolis. Beiden verwerken dierlijke afvalproducten. Ze zijn alletwee afhankelijk van hoeveel en hoe makkelijk ze aan "raw material" geraken. Ik kreeg de indruk dat Leiner een meer gedifferentieerde (niet-commodity) output heeft dan Akiolis.

Van 2014 tot 2016 is er niet meer capex in BV gestoken dan D&A. Capex = DA in 2017 en in 2018 en vooral in 2019 zijn er stevige investeringen gebeurd. In 2019 kregen we ook ineens de eerste stap naar een mooi resultaat.

Afbeelding

(Er kan soms een klein foutje in zitten, maar getallen zouden in grote lijnen correct moeten zijn. Vroeger was het REBIT, nu adj EBIT. Heb assets per segment gebruikt voor ROA & de niet allocated assets verdeeld over alle segmenten. ROC of return on capital = een eigen berekening die mss niet 100% correct is. Capex - DA als schatting voor Growth Capex)

In een recente earnings call (Aug 2019) werd er gevraagd naar PB Leiner & werd er gesproken over 2 grotere concurrenten.
if you read the transcripts Darling Ingredients, which is also a company operating in this segment, they stated they are generating significant high margins in this business, 15% to 20%. Is it similar for Tessenderlo? Or can you a bit give an idea what could we expect? Is it in line with peers? Is it -- can you a bit quantify or give an idea what we should expect here?

Stefaan Haspeslagh: As I -- we mentioned before, we are developing this business, and the 2 leaders in the market are quite a bit ahead of us.
De returns op de groei-investeringen voor BV zijn nu dus lastig te voorspellen. Maar als ze slagen in het "fixen" van dit segment, lijkt dit me een belangrijk deel van de "bull thesis" voor TESB.

Industrial solutions: hoe aantrekkelijk dit segment is, zullen we waarschijnlijk ook pas binnen een paar jaar kunnen beoordelen. Presteert op dit moment ook vrij ondermaats, maar er is nog allerlei capaciteit die online moet komen.

T-Power: lijkt me een home-run gekocht aan een goed prijsje.

---

Samengevat: investeren in het TESB aandeel is (voor een deel) rekenen op de extra "earnings power" die op gang aan het komen is, maar nog niet gereflecteerd is in de cijfers.
stijn1983 liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4407
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Nou, welkom!
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 90
Contacteer:

Bericht door Phil »

To the point, helder en onderbouwd. Good dive :up:
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

Stany
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 182
Contacteer:

Bericht door Stany »

Netjes.

a21
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door a21 »

Sieg
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 76
Contacteer:

Bericht door Sieg »

Vanmorgen nog wat bijgekocht aan 27,70 EUR.

Phil
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 90
Contacteer:

Bericht door Phil »

Met 100.000 stuks TESB aan 27,90 heeft vanmiddag weer een van beide heren toegeslaan.
" The word crisis in Chinese is composed of two characters: the first, the symbool of danger .... the second, of opportunity"

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4407
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Tack of ik? (: Nee, wie bedoel je naast Tack dan?
Phil liked last!
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

a21
Premiummember
Premiummember
Contacteer:

Bericht door a21 »

jens_dev schreef:
16 jun 2020 13:33
Tack of ik? (: Nee, wie bedoel je naast Tack dan?
:lol: :lol: :lol: :up:

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie