Tessenderlo

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
SEC
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 135
Contacteer:

Re: Tessenderlo

Bericht door SEC »

KAATSCLUB schreef:
17 mei 2020 17:51
jens_dev schreef:
16 mei 2020 20:05
0 outflow, 100% reinvesting. Als je zo goed cash kan allocaten als Tack is elk dividend een verspilling van geld.
Nu , indien men bij Tessenderlo een deftig dividend zou uitkeren( wat perfect mogelijk is) dan zou het aandeel veel meer opgepikt worden door de kleine belegger.
De belangen van Tack en beleggers zijn niet dezelfde :!:

Het enige waar jij in geïnteresseerd bent, is dat de koers eens heel rap stijgt zodat je eindelijk eens ergens uit de rode cijfers komt.

In tussentijd kom je niet verder dan het herhalen van altijd dezelfde onzin.
a21 liked last!
panly.blogspot.com

a21
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4421
Contacteer:

Bericht door a21 »

SEC schreef:
17 mei 2020 22:09
KAATSCLUB schreef:
17 mei 2020 17:51
jens_dev schreef:
16 mei 2020 20:05
0 outflow, 100% reinvesting. Als je zo goed cash kan allocaten als Tack is elk dividend een verspilling van geld.
Nu , indien men bij Tessenderlo een deftig dividend zou uitkeren( wat perfect mogelijk is) dan zou het aandeel veel meer opgepikt worden door de kleine belegger.
De belangen van Tack en beleggers zijn niet dezelfde :!:

Het enige waar jij in geïnteresseerd bent, is dat de koers eens heel rap stijgt zodat je eindelijk eens ergens uit de rode cijfers komt.

In tussentijd kom je niet verder dan het herhalen van altijd dezelfde onzin.
Sec je heb dan nog een dummie die er telkens achterna loop met duimpjes plaatsen die niet weet waarover het gaat :oops: :oops:

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 454
Contacteer:

Bericht door reteiP »

Als je de koersontwikkeling ziet, zelfs met positieve vooruitzichten deze keer, het is echt enkel de NASDAQ die nog telt in de wereld of zo?
Gaat Amazon ook kunstmest beginnen maken of zo?
Oli4 liked last!

BuyAndHold
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3
Contacteer:

Bericht door BuyAndHold »

reteiP schreef:
21 mei 2020 10:36
Als je de koersontwikkeling ziet, zelfs met positieve vooruitzichten deze keer, het is echt enkel de NASDAQ die nog telt in de wereld of zo?
Gaat Amazon ook kunstmest beginnen maken of zo?
Neen, niet maken misschien wel verkopen :)

Rilatine
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door Rilatine »

jens_dev schreef:
17 mei 2020 20:08
Koop een vastgoedbevak als je een dividend wilt (: Ik hoef er geen.
Dag Jens en andere forumleden,

Ik volg al een tijdje dit forum. Ik ben 26 en net gestart met beleggen, met kleine stukjes. Ik ben dus echt een beleggings-noob. Ik heb daarom enkele vragen.
- Waarom wil Luc Tack de koers van Tessenderlo laag houden? Zodat hij zelf meer stukjes kan inkopen?
- Stel dhr. Tack blijft stukjes aankopen, en als ik het goed begrijp, zou Luc Tack dan het bedrijf in toto kunnen aankopen en van de beurs halen (opnieuw, weet niet hoe dit juist in elkaar zit..)
- Als ik nu investeer in Tessenderlo aan deze koers: waar kan ik dan mijn profijt halen? Er is geen dividend, en de koers stijgt niet. Waar kan ik mijn graantje meepikken? Is dat aan het einde van de rit wanneer het bedrijf evt. van de beurs gaat? Of hoe moet ik dit zien?

Alvast hartelijk dank voor uw tijd.

alejandrito
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 8
Contacteer:

Bericht door alejandrito »

Rilatine schreef:
21 mei 2020 11:49
- Als ik nu investeer in Tessenderlo aan deze koers: waar kan ik dan mijn profijt halen? Er is geen dividend, en de koers stijgt niet.
Wanneer je een aandeel koopt, koop je deel van een bedrijf. Dit bedrijf bezit "assets" die cash genereren.

De CEO moet beslissen wat er met die cash gebeurt. Als het een aantrekkelijk bedrijf is en een goeie CEO, dan krijg jij een betere return op die cash als de CEO die herinvesteert in het bedrijf dan wanneer hij het zou uitkeren als dividend.

(En op het dividend betaal je RV)

De beste return als aandeelhouder zou je dus moeten krijgen bij een aantrekkelijk bedrijf met een goede CEO die GEEN dividend uitkeert omdat hij wel wat beters kan doen met de cash. Beeld je bv. in dat de CEO intern kan herinvesteren aan 15%+, terwijl uitkeren als dividend je 30% RV kost en dan moet je ergens anders op zoek gaan naar een betere return.

Bij Tack & Tessenderlo is er dus al een tijdje geherinvesteerd om zo de toekomstige "earnings power" van het bedrijf te laten stijgen. De koers van het aandeel toont geen verbetering. Maar de onderliggende "fundamentals" van het bedrijf wel.

De TESB bulls hebben vertrouwen in Tack als capital allocator. Laat hem maar herinvesteren en uiteindelijk genereert het bedrijf zoveel cash dat de markt het aandeel wel moet herwaarderen.

Als er ooit te veel cash en te weinig opportuniteiten zijn om te investeren, kan er misschien een dividend uitgekeerd worden.

Op lange termijn komt je return als aandeelhouder van stijging vd aandeelprijs & uitgekeerde dividenden. Op kortere termijn kan Tack enkel maar zoveel mogelijk waarde proberen te creëren binnen Tessenderlo.

------

De opmerking dat Tack de koers "laag wil houden" heb ik recent ook pas gemaakt in deze thread. Nadien heb ik de hele thread eens doorlopen en gezien dat het een weerkerend thema is.

Tack is alleszins niet bezig met het ophemelen van het aandeel of de zaken te optimistisch voor te stellen. Geen "stock promotion", enkel cash herinvesteren.

Een grote aandeelhouder zoals hij is misschien in theorie gevaarlijk qua "end game". Wat als hij ineens zin heeft om zich een vetter salaris uit te keren?

Als je hem beoordeelt op de acties uit het verleden, lijkt hij altijd vrij fair geweest te zijn, handelend op lange termijn in het voordeel van de aandeelhouder (maar doet geen moeite om op korte termijn dividend uit te keren of aandeelprijs omhoog te praten. Dat zou ook niet hoeven)

(1 uitzondering: de voorgestelde merger prijs voor PIC in vgl met TESB eind indertijd was mogelijks wel een beetje in het voordeel van PIC ... mogelijks).

--------

Aandelen kopen van TESB/PIC is investeren in relatief goedkope assets waarvan er nog een deel "op gang" moeten komen (dus nog niet zichtbaar in de cijfers v 2019), met als CEO een lange termijn denker, die genoeg opportuniteiten ziet om gegenereerde cash terug te investeren.

Maar hij heeft in theorie meer macht dan sommige mensen zich comfortabel bij voelen. Als hij ineens van kwade wil zou zijn, zou dit voor problemen kunnen zorgen. Er is echter geen indicatie om te denken dat dit het geval is.

---------

Feedback welkom :)
a21 liked last!

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4346
Contacteer:

Bericht door jens_dev »

Rilatine, zie het antwoord hierboven. Dat bespaart me tijd.

Tack heeft vorig jaar de winstprognose verhoogd, heeft pas laten weten dat Covid-19 geen impact heeft en de winst dit jaar zal stijgen, en tegelijk koopt hij al jaren en masse aandelen bij. Dat lijken me niet bepaald elementen waarmee hij de koers laag wil houden.

Gewoon lekker bijhouden en wachten op die rerating. Mocht je enkel naar de evolutie van de resultaten kijken en niet naar de koers, zou je dan tevreden zijn over je investering in Tessenderlo? Ik wel.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

BuyAndHold
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 3
Contacteer:

Bericht door BuyAndHold »

Ik deel die mening grotendeels. Maar ook:
- Er zijn weinig aandelen waar niet één of twee grootaandeelhouders het duidelijk voor het zeggen hebben. In dat opzicht is Tessenderlo niet veel anders dan vele andere bedrijven.
- Als je de 5 jaar koers van Tessenderlo naast die van pakweg Solvay legt zijn die curves gelijkaard (bij Solvay natuurlijk wel een dividend). Mijn punt: op dit moment kan je niet verwachten dat Tessenderlo het op korte termijn exuberant goed gaat doen. Ik denk dat Tessenderlo minder cyclisch geworden is dan mensen denken, maar het moet nog blijken en zit zeker nog niet in de koers.
- Tack stapte in aan 22 euro en kocht lange tijd zo lang het onder de 30 stond. Vorig jaar werd aan koersen boven de 30 gekocht. Als je nu koopt en de fusie met Picanol pakt minder super uit dan gehoopt, ga je er nog aan verdienen (denk ik). Dat balanceren met Picanol aandelen, ok, maar vergeet niet dat Picanol zelf ook investeert in Tessenderlo.

Het enige punt van zorg vind ik die pakken aandelen die Tack dit jaar buiten beurs gekocht heeft. Zijn het meer institutionele beleggers die plots cash nodig hadden, of institutionelen die niet geloven dat het op redelijke termijn gaat renderen, brokers die op de een of andere manier vriendendiensten verlenen door aandelen op te kopen en dan door te verkopen (weet niet of dat kan, maar het feit dat die aandelen via verschillende firma's aangekocht werden is wel opvallend). Feit is dat wij als kleine aandeelhouder aan die transacties weinig gehad hebben. Sowieso denk ik dat wij er belang bij hebben dat de grotere aandeelhouders blijven zitten.

Bottom line: Ik geloof in dit aandeel en snap niet goed waarom je dit aandeel ooit onder de 30 zou verkopen.

Rilatine
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door Rilatine »

Hartelijk dank alejandrito, jens en BuyAndHold voor deze verhelderende uitleg. Als ik het goed begrijp is volgens jullie de toekomst positief en zit dit sentiment nog onvoldoende verwerkt in de huidige koers = dus positief potentieel.
Ik ga mij nog wat verder inlezen in Tessenderlo en hun concurrentie.
Nogmaals hartelijk dank!!

KAATSCLUB
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 832
Contacteer:

Bericht door KAATSCLUB »

BuyAndHold schreef:
21 mei 2020 15:04
Ik deel die mening grotendeels. Maar ook:
- Er zijn weinig aandelen waar niet één of twee grootaandeelhouders het duidelijk voor het zeggen hebben. In dat opzicht is Tessenderlo niet veel anders dan vele andere bedrijven.
- Als je de 5 jaar koers van Tessenderlo naast die van pakweg Solvay legt zijn die curves gelijkaard (bij Solvay natuurlijk wel een dividend). Mijn punt: op dit moment kan je niet verwachten dat Tessenderlo het op korte termijn exuberant goed gaat doen. Ik denk dat Tessenderlo minder cyclisch geworden is dan mensen denken, maar het moet nog blijken en zit zeker nog niet in de koers.
- Tack stapte in aan 22 euro en kocht lange tijd zo lang het onder de 30 stond. Vorig jaar werd aan koersen boven de 30 gekocht. Als je nu koopt en de fusie met Picanol pakt minder super uit dan gehoopt, ga je er nog aan verdienen (denk ik). Dat balanceren met Picanol aandelen, ok, maar vergeet niet dat Picanol zelf ook investeert in Tessenderlo.

Het enige punt van zorg vind ik die pakken aandelen die Tack dit jaar buiten beurs gekocht heeft. Zijn het meer institutionele beleggers die plots cash nodig hadden, of institutionelen die niet geloven dat het op redelijke termijn gaat renderen, brokers die op de een of andere manier vriendendiensten verlenen door aandelen op te kopen en dan door te verkopen (weet niet of dat kan, maar het feit dat die aandelen via verschillende firma's aangekocht werden is wel opvallend). Feit is dat wij als kleine aandeelhouder aan die transacties weinig gehad hebben. Sowieso denk ik dat wij er belang bij hebben dat de grotere aandeelhouders blijven zitten.

Bottom line: Ik geloof in dit aandeel en snap niet goed waarom je dit aandeel ooit onder de 30 zou verkopen.
De institutionelen die de voorbij maanden verkochten aan Tack voor 25.euro..zijn die dan achterlijk of wat want zij verkopen dus wel onder de 30 :!:
Vandaag was het volume 8x het gemiddelde nml 205.000 stuks en het aandeel vertoeft gewoon tussen 25 a 26 en is totaal niet vooruit te branden.
De meeste beleggers delen dus de hip hip hoera stemming van een aantal mensen hier op het forum dus totaal niet :silent:

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen.

Plaats reactie