Aandeel AB InBev

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2727

Re: AB InBev

Berichtdoor vogelspotter » 05 Feb 2019 13:31

Nieuws
 Ondernemen
 Voeding & Drank

'AB InBev kiest banken voor Aziatische beursgang'

05 februari 2019 12:45

JPMorgan Chase & Co. en Morgan Stanley mogen de operatie begeleiden als die doorgaat.

AB InBev, 's werelds grootste brouwer, torst een forse schuldenlast door de inlijving van concurrent SABMiller in 2016. De beleggers maken zich daar almaar meer zorgen over, zeker nu het Belgische concern kampt met sputterende verkoopcijfers.

Vorige maand raakte via het persbureau Bloomberg bekend dat AB InBev denkt aan een beursgang van zijn Aziatische activiteiten om de schuldenlast te verlichten. Die operatie kan meer dan 5 miljard dollar in het laatje brengen.

Het heette toen nog dat het dossier zich in een vroeg stadium bevond. Maar nu meldt Bloomberg dat AB InBev al twee banken heeft gekozen om de beursgang voor te bereiden. Het gaat om de Amerikaanse partijen JPMorgan Chase & Co. en Morgan Stanley. Mogelijk kunnen daar nog andere financiële instellingen bijkomen.

Voorts weet Bloomberg dat Hongkong bekeken wordt als mogelijke markt, maar daarover is nog geen definitieve beslissing gevallen. Het kan een van de grootste beursoperaties van het jaar worden in Azië.

Bert Broens,

Journalist Ondernemen

Bron: Bloomberg

Bron:"De Tijd"
charel01 liked last!
AB Inbev,Arcelor,ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav, Greenyard,Nyrstar,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,Wessanen,UCB.
Verk.TomTom,Petrobras (PBR-A).

Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen

powered by Surfing Waves

3logic
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 451

Berichtdoor 3logic » 05 Feb 2019 15:29

Volgens ratebeer 2019 behoren de Leffecafes tot de gezelligste ter wereld en wordt Tripple Karmeliet bekroond tot het beste bier ter wereld... :roll: nu nog de analistenwebsites en beurswebdites overkopen. Dat zou pas handig en nuttig zijn in hun bierdictatuur. :clap:
Dirk19 liked last!

sjos
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 397

Berichtdoor sjos » 06 Feb 2019 11:28

Fizmo schreef:
jens_dev schreef:Soit, het maakt geen zak uit hoeveel aandelen je hebt gekocht. Ik vind het wel gek dat je "all-in" gaat op AB InBev terwijl we je hier nooit horen. Waarom ben je zodanig overtuigd van AB InBev?

Fizmo schreef:Het is trouwens maar een tijdelijke investering. Vermoedelijk kwestie van een paar weken/maanden.

Oei, dat begint niet goed hé. Zeer speculatief dus. Zelfs een bedrijf in een defensieve sector is een riskante play op een dergelijk korte termijn. Een investering in AB InBev of Coca Cola voor > 10 jaar zou ik bijna risicoloos durven noemen. Enkele weken/maanden? Not so much.

Inderdaad, louter op basis van technische analyse en de zware afstraffing van Inbev besloten om positie te nemen.

Nu, ik volg het AB Inbev forum wel hoor. Ik weet voldoende over het bedrijf om met voldoende kennis over te gaan tot aankoop. Fundamenteel weet ik ook wel hoe ab inbev er voor staat.

Sta op +37% voor dit jaar dus no big deal als dat nu 5 % stijgt of daalt. Zal het waarschijnlijk met moeite volgen de komende weken of maanden. Vanaf er een trendbreuk is of vanaf dat mijn aandeel op mijn watchlist koopwaardig is, stap ik uit. Elk opwaarts procentje is ondertussen mooi meegenomen.

En heb je al een koersdoel voor jezelf gesteld Fizmo waarop je uitstapt ? Ook wanneer het aandeel op je watchlist(??) nog altijd niet koopwaardig is.
Ik zie dat vandaag bijna de 70 werd aangeraakt. Dit leek enkele weken terug onwaarschijnlijk.
Buy and Hold blijft mijn strategie, tenzij een aandeel 20 percent gestegen is in een periode van enkele weken/maanden na aankoop.

Fizmo
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 179

Berichtdoor Fizmo » 06 Feb 2019 12:28

Ik zie het wel positief in. De dividendhalvering + extra IPO in Azië die 5 miljard $ kan opbrengen toont aan dat AB Inbev de bezorgdheden van de markt over de hoge schuld serieus neemt en er iets aan doet. De markt ziet dat ook en heeft terug vertrouwen in het bestuur en in AB Inbev.

Ik vermoed dat we op korte termijn (kwestie van maanden) terug richting de niveau's van 90-100$ (NYSE) en 75-86€ (BRU) gaan. Van daaruit zal het opnieuw afhangen van de groeicijfers, situatie in de opkomende markten, marktaandeel, etc.. of we een volledig herstel krijgen richting 100+€ Dat zou wel es een stuk langer kunnen duren. Daar ga ik vermoedelijk niet meer op wachten.

Op NYSE staat het nu tegen de weerstand van 78$ en ik verwacht dat die één van de komende dagen wel doorbroken wordt. Ik vermoed dat we daarna zonder al te veel probleem langzaam richting de bandbreedt 90-100$ doorstijgen de komende maanden. Ik mik in eerste instantie om in die bandbreedt van 90-100$ te verkopen. Het hangt natuurlijk af van het koersverloop (blijft opwaartse trend behouden?), nieuws op micro & macro niveau en van mijn aandeel op mijn watchlijst wat ik doe en wanneer ik verkoop dus alles is onder voorbehoud.

Freddy
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 497

Berichtdoor Freddy » 06 Feb 2019 16:00

Ik hoop dat ze niet doorgaan met die IPO hoor, lijkt mij voor niks nodig value gewijs. Azië is een groeimarkt, de voordelen van die groei moeten gewoon integraal naar AB Inbev en haar aandeelhouders vloeien.

Als de markt dat momenteel niet apprecieert dan so be it.
Klane liked last!

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 2727

Berichtdoor vogelspotter » 06 Feb 2019 17:50

Nieuws
 Ondernemen
 Voeding & Drank

analyse

AB InBev verstevigt macht met overname 'TripAdvisor van het bier'

06 februari 2019 16:44

Door de 'Tripadvisor van het bier' over te nemen, koopt AB InBev een massa data over bier. En een belangrijk platform waarmee kleine artisanale brouwers klanten rekruteren. 'Voor hen is en blijft AB InBev de grote vijand.'

De dag dat mensen ons bier niet meer kopen, is het gedaan met ons. Daarom gebruiken we technologie ook om meer inzicht te krijgen in wat de consument wil.

Carlos Brito

CEO AB InBev

Ongerustheid bij duizenden diehard bierfanaten in de hele wereld en honderden kleine brouwers. De beursgenoteerde Belgische-Braziliaanse bierreus AB InBev neemt RateBeer over, een website waarop bierliefhebbers scores geven aan en recensies schrijven over bier. 'RateBeer is voor de bierwereld wat TripAdvisor is voor het toerisme', zegt biersommelier Sofie Vanrafelghem.

De site ligt aan de basis van het wereldwijde succes van het Belgische trappistenbier Westvleteren 12. Dat stond jarenlang op nummer één in de top 50 van beste bieren die RateBeer elk jaar opstelt.

Klanten vinden

Daarnaast is RateBeer voor veel kleinschalige onafhankelijke brouwers een belangrijke manier om klanten te vinden. 'Voor ons is RateBeer belangrijk voor de export naar het buitenland', zegt Ronald Mengerink. Hij is de eigenaar van Dochter van de Korenaar, een kleine brouwerij uit Baarle-Hertog die populair is bij bierfanaten.

RateBeer is belangrijk voor de export naar het buitenland. Als je score niet hoog genoeg is, willen importeurs niet met je in zee gaan.

Ronald Mengerink

Eigenaar brouwer Dochter van de Korenaar

'Wanneer we bier willen exporteren, moeten we in het exportland een importeur vinden. Veel van hen kijken naar de score van een brouwer op RateBeer. Als je score niet hoog genoeg is, willen ze niet met je in zee gaan.'

Waarnemers denken dat AB InBev Ratebeer overneemt voor de grote hoeveelheid data waarover de site beschikt. 'Daarmee kan AB InBev welke bierstijlen in de smaak vallen, bij wie en waar', zegt Erik Mannens, een datawetenschapper van de Universiteit Gent.

'Dankzij Ratebeer kunnen ze hun marktonderzoek verbeteren. Zo kan AB InBev beter reageren op de opkomst van nieuwe bierstijlen.'

India Pale Ale

'Ik schreef 13.000 RateBeer-reviews'

In het dagelijkse leven is hij IT'er aan de Universiteit Gent, maar in zijn vrije tijd is de Belg Tim De Roeck een fervent reviewer op RateBeer. 'Sinds 2010 schreef ik meer dan 13.000 reviews.'

De Roeck gaat vaak op café, maar bezoekt ook veel bierfestivals en bierproeverijen. 'Meestal met andere RateBeer-leden. De twintig grootste Belgische recensenten kennen elkaar erg goed.'

Nu AB InBev RateBeer koopt, maakt De Roeck zich ongerust. 'Net als veel andere gebruikers', zegt hij. 'Kan RateBeer onafhankelijk blijven werken? Daar hebben we geen zekerheid over.'

Heel wat van zijn 'collega's' willen het platform verlaten en overstappen naar andere platformen. 'Maar dat is niet eenvoudig, want we hebben veel tijd geïnvesteerd in onze ratings. Duizenden recensies verhuizen naar andere sites is verre van evident.'

Voor De Roeck is RateBeer intussen meer dan een hobby. 'Sinds enkele jaren geef ik in bijberoep les in de bieropleiding van opleidingsinstituut Syntra.'

Hij verwijst naar hoe AB InBev de voorbije jaren de boot miste bij de wereldwijde opkomst van de India Pale Ale (IPA), een bittere bierstijl. 'Met de gegevens van RateBeer hadden ze kunnen voorspellen dat de IPA's populair zouden worden, en hadden ze sneller kunnen reageren.'

Wat AB InBev precies van plan is met RateBeer en zijn database, blijft vaag. Op de vraag of AB InBev de data zal gebruiken voor marktonderzoek en productontwikkeling antwoordt woordvoerder Ingvild Van Lysebetten: 'RateBeer blijft onafhankelijk werken.'

AB InBev koopt RateBeer omdat het de positie van bier versterkt, zegt ze. 'We willen het platform verder uitbouwen en zo RateBeer's missie te steunen om het imago van bier in de hele wereld te versterken en de kennis over bier te vergroten.'

De brouwer kocht in 2017 al een minderheid van het bedrijf. 'Nadien werkt ZX Ventures (een dochter van AB InBev, red.) nauw samen met RateBeer om de gebruikservaring te verhogen.'

AB InBev wil blijven investeren in RateBeer. In Australië komt er na de overname door AB InBev een webshop waarop de best beoordeelde bieren van RateBeer te koop zullen zijn.

Huiveren

In de voorbije jaren kocht AB InBev nog andere databedrijven die actief zijn in de biersector. Zoals het Israëlische Weissbeerger. Dat databedrijf installeert meetapparatuur in cafés.

AB InBev heeft in België veel cafés in handen en verbiedt de uitbaters om bieren te verkopen van andere brouwers. Daardoor zijn veel kleine brouwers erg kwaad op AB InBev.

Sofie Vanrafelghem

Biersommelier

Data is erg belangrijk voor AB InBev, zei topman Carlos Brito afgelopen zomer aan De Tijd. 'De dag dat mensen ons bier niet meer kopen, is het gedaan met ons. Zo simpel is het. Daarom gebruiken we technologie ook om meer inzicht te krijgen in wat de consument wil.'

Ondertussen huiveren heel wat bierliefhebbers en brouwers bij de gedachte dat de grootste brouwer ter wereld de eigenaar is van een platform dat volgens hen kleine brouwers doet floreren. 'Veel liefhebbers en brouwers zien AB InBev als de vijand, omdat ze kleine brouwers kapot zouden willen maken', zegt Vanrafelghem.

'Velen zijn nog niet vergeten wat AB InBev in de afgelopen decennia gedaan heeft. De brouwer heeft in België veel cafés in handen en verbiedt de uitbaters om bieren te verkopen van andere brouwers. Daardoor zijn veel kleine brouwers erg kwaad op AB InBev. In de overname van RateBeer zien ze opnieuw een poging van AB InBev om hen stokken in de wielen te steken en de markt voor hen af te schermen.'

Boycot

Onder andere geuzemaker Cantillon riep zijn klanten al op om weg te blijven van RateBeer. 'Zo ver ga ik niet, maar ik maak me wel zorgen', zegt Mengerink van Dochter van de Korenaar. 'Een site voor bierliefhebbers en een conglomeraat, dat gaat moeilijk samen.'

AB InBev zegt dat het RateBeer niet zal inzetten om andere speler te benadelen. 'AB InBev zal geen enkele impact hebben over de scores, recensies en feedbacksysteem van AB InBev', zegt Van Lysebetten. 'Op geen enkele manier is het voor ons mogelijk om invloed uit te oefenen op redactionele beslissingen op het platform.'

Jens Cardinaels,

Redacteur Ondernemen

Bron:"De Tijd"
3logic liked last!
AB Inbev,Arcelor,ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav, Greenyard,Nyrstar,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,Wessanen,UCB.
Verk.TomTom,Petrobras (PBR-A).

Beheerder
Beheerder
Beheerder
waarderingen: 3042

Berichtdoor Beheerder » 06 Feb 2019 21:12

Na een lange tijd weer een update van de technische analyse en in dit geval met de daggrafiek. Tot op heden is het aandeel al 6 weken op rij aan het stijgen en inmiddels is de RSI-indicator nipt boven de lijn van overbought gekomen (zie de lichtrode cirkel in de grafiek). Daarnaast is de koers nabij de diagonale lange termijn weerstand aangekomen (de rode diagonale lijn). Twee indicatoren dat de koers normaal gesproken een stapje terug kan gaan doen. Mocht het sentiment op de beurzen toch positief blijven en de weerstand is geen obstakel dan liggen de volgende weerstanden tussen de €70 en €71 (stijgende diagonale korte termijn weerstand) en daarna nipt onder de €80 (horizontale korte termijn weerstand).

Technische analyse AB Inbev 6 februari 2019 (daggrafiek).png
U kunt de afbeeldingen in deze bijlage niet bekijken, registreer hier en bekijk de bijlage.
peterbxl liked last!
Disclaimer: berichten geplaatst met dit account zijn geen beleggingsadviezen.

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 375

Berichtdoor reteiP » 07 Feb 2019 08:25

Sinds die eerste aankondiging van de overname is Ratebeer al sterk geboycot door zijn gebruikers met massa's valse reviews.
Untappd is trouwens al langer veel populairder doordat Ratebeer achterop bleef zonder deftige mobiele app.
De database is misschien nog de grootste, maar de bierwereld verandert zodanig snel dat je trouwe users nodig hebt die continu de nieuwe bieren toevoegen en die ervoor zorgen dat een nieuw bier snel zijn eerste 20 ratings heeft.
Daarvoor moet je platform populair zijn bij de bezoekers aan bierfestivals waar vaak nieuwe brouwsels gelanceerd worden.
Dat zijn nu net de mensen die niet van AB Inbev moeten weten.

Ik vrees dat ABI met Ratebeer vooral een stukje geschiedenis heeft gekocht. Mijn account telt ook bijna 1000 recensies maar ik ben niet heel actief meer.
Alleszins proficiat aan Joe Tucker, hij is de grote winnaar hier, want zijn site verloor snel aan populariteit :clap:

De twist die de media hieraan geeft dat AB Inbev het platform in handen heeft dat van Westvleteren #1 maakte is wel belachelijk. Een goed bier maakt zichzelf populair. Een beetje hype kan geen kwaad natuurlijk, maar het is onmogelijk dit effect te kopen.
3logic liked last!

gerrieke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 132

Berichtdoor gerrieke » 07 Feb 2019 18:16

'Stevige lift mogelijk voor AB InBev'

De koers van Bierbrouwer AB InBev kwam vorig jaar zwaar onder druk te staan door zorgen over de hoge schulden. Het bedrijf werkt echter hard aan deleveraging. Volgens Martin Crum van de IEX Beleggersdesk kunnen de maatregelen die AB InBev treft zorgen voor een stevige lift van het aandeel.

“Toen AB InBev de overname van concurrent SABMiller aankondigde en daarmee met afstand wereldwijd marktleider werd, reageerden beleggers enthousiast”, begint de analist zijn update.
Torenhoge schuld

Inmiddels liggen de kaarten anders. Door het veranderende beursklimaat en de angst voor hogere rentes vrezen aandeelhouders steeds meer voor de torenhoge schuldenlast van 100 miljard dollar die het bedrijf met zich meetorst. Er wordt echter hard gewerkt aan deleveraging, zo legt Crum uit.

“Allereerst werd het dividend gehalveerd, in een poging de onrust weg te nemen. Hoewel de brouwer daarmee ruwweg 4 miljard dollar vrij speelt op jaarbasis, bleek dit onvoldoende om het vertrouwen te herstellen.”

“De volgende stap was een gedeeltelijke herfinanciering, waarbij AB InBev vooral de looptijd van de leningen fors verlengde. Tot aan 2025 staan er geen grote aflossingen annex herfinancieringen meer in de planning. Hoewel de brouwer 40 miljard dollar kreeg aangeboden, was er slechts behoefte aan ruim 15 miljard dollar.”
Afsplitsing Aziatische onderdelen

Nu gaan er geruchten dat de Aziatische onderdelen afgesplitst gaan worden en naar de beurs gaan. “Met die informatie komt Bloomberg, en Bloomberg is doorgaans prima geïnformeerd. De waarde van de Aziatische business is naar verluidt tussen de 40 en 70 miljard dollar.”

Maar dat is een range waar beleggers niets mee kunnen, schrijft de analist. “Het verschil tussen de laagste en de hoogste schatting is voldoende om de schuldenlast grotendeels als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.”
Inzichtelijker

Al met al heeft AB InBev dus al aardig wat stappen ondernomen om de schuld weg te werken. Crum is geen tegenstander van de afsplitsingsplannen. “Het zal de waarde van AB InBev beter inzichtelijk maken en de koers een stevige lift kunnen geven.”

Bron: Beursduivel
vogelspotter liked last!

peterbxl
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 32

Berichtdoor peterbxl » 12 Feb 2019 14:11

Iemand nieuws? Dit aangaande de sudden drop. Moet iets zijn wat beleggers al weten ....
We waren eens in een positieve mood met dit aandeel....