Melexis

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing

vogelspotter
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3077
Contacteer:

Re: Melexis

Bericht door vogelspotter » 23 apr 2019 15:17

23-04-2019
12:44

Chombar: 'Heb de indruk dat het dal bereikt is'

Op de algemene vergadering in het Sheraton-hotel aan de luchthaven van Zaventem gaf

Melexis-CEO Françoise Chombar tekst en uitleg over de handelsupdate die de chipproducent voorbeurs gaf. Het kwam daarin op de proppen met prognoses voor het tweede kwartaal die onder de verwachtingen van analisten lagen.

Toch toonde Chombar zich optimistisch. Ze gaf op heldere wijze toelichting bij het 'zweepeffect' dat zich nu voordoet in de hele toeleveringsketen van de automobielsector, als gevolg van de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China.

'Een garagist merkt het meteen als er economische onzekerheid is, wij merken dat pas na enkele maanden', legde Chombar uit. 'Maar hoe verder je verwijderd bent van de eindklant, hoe harder je ook getroffen kan worden.'

Hoe verder verwijderd van de eindklant, hoe harder je getroffen kan worden.

Françoise Chombar

CEO Melexis

Dat 'zweepeffect' in de logistieke keten treft Melexis nu. De lager dan verwachte omzetprognoses schrijft Chombar dan ook niet toe aan business die verloren gaat, wel aan die uitlopers van de economische onzekerheid. Tegelijk ziet ze beterschap: 'Ik heb de indruk dat het dal bereikt is. We zagen al een lichte verbetering in het lopende kwartaal.'

De vragen uit het publiek gingen vooral over de markten waarin Melexis actief is. Een aandeelhouder merkte op dat België niet opduikt in de lijst van belangrijkste Europese markten, ondanks de aanwezigheid van Audi in Vorst en Volvo in Gent.

Chombar merkte vervolgens op dat Melexis nooit direct levert aan autoproducenten, met uitzondering van de elektrische wagenfabrikant Tesla. 'Audi Vorst en Volvo Gent zijn assemblagefabrieken, die hun onderdelen halen bij spelers zoals Continental of Bosch.' Duitsland is daarom hét autoland bij uitstek.

Opmerkelijk detail: ongeveer de helft van de 25 aanwezigen was naar de algemene vergadering afgezakt met de trein. Voorzitter Roland Duchâtelet en CEO Françoise Chombar incluis. Het luchthavenhotel van Sheraton is erg gemakkelijk bereikbaar met de trein. De belangrijke toeleverancier voor de automobielsector is zich duidelijk bewust van de veranderende mobiliteitsgewoonten.

Bron:"De Tijd"
Wimpie85 liked last!
In port:ASIT,Avantium, Deceun,Deutsche Bank,econocom,Euronav,OneSpan ,Weight Watchers, X-Fab,UCB , Fastned.
Verk.TomTom,Nyrstar,AB Inbev,Arcelor,Petrobras(PBR-A),Wessanen,Greenyard.
cash 50%.

powered by Surfing Waves

seanimfje
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 43
Contacteer:

Bericht door seanimfje » 23 apr 2019 21:11

Morgen gaan we ex-dividend...Misschien krijgen we morgen zwaardere klappen dan vandaag. Want vandaag heeft de koers zich toch enig wat herpakt..Mensen die kochten om juist wel te kunnen genieten van het dividend.

Ikzelf koop morgen nog een klein pakketje bij.

Liefst zo laag mogelijk natuurlijk, maar anderzijds laat ons hopen dat de koers terug naar 80-90euro mag gaan.

Fijne avond.

Haiko17
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 267

Bericht door Haiko17 » 23 apr 2019 22:32

Die 80 à 90 zal toch eerder ten vroegste iets voor na de zomer zijn vrees ik, en dan nog enkel als de automotive industrie weer wat aantrekt.
Ik werk zelf voor een afdeling die onderdelen levert voor de productie van nieuwe wagens, bij vrijwel alle automerken, en de vraag is nog steeds aan de lage kant, met weinig zicht op beterschap.
Bijkopen zou ik aan deze koersen niet meer doen, goedkoop kan je ze niet noemen: daarvoor was december ideaal, midden in een perfecte storm van een op apegapen liggende automarkt, afgeslachte automotive aandelen en een beurs die volledig onderuitging. Ik denk niet dat we nog zo snel terug naar dat scenario terugkeren, ik verwacht dat ze nu een tijdlang blijven schipperen tussen 55 en 70, tot er structureel beterschap komt.
Rond de 50 zou ik mss nog wel wat bijkopen.
panamapapers liked last!
Port: Galapagos, WDP, EVS, Ageas, Barrick Gold, RDSB, Euronav, CFE, AVH, RTL, Texaf, VGP, Resilux, Celyad, AB Inbev, Econocom, Sioen, ArgenX, Melexis, Nvidia, Jensen

Haiko17
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Haiko17 » 24 apr 2019 12:28

Zo zie je ineens hoe slecht ik ben in voorspellingen maken: we zitten al boven de 70... Wie had dat nu verwacht.
nete liked last!
Port: Galapagos, WDP, EVS, Ageas, Barrick Gold, RDSB, Euronav, CFE, AVH, RTL, Texaf, VGP, Resilux, Celyad, AB Inbev, Econocom, Sioen, ArgenX, Melexis, Nvidia, Jensen

Soppi
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 399
Contacteer:

Bericht door Soppi » 25 apr 2019 12:21

I like the Bullwhip effect!!

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 923
Contacteer:

Bericht door Putbruy » 25 apr 2019 13:30

Haiko17 schreef:Zo zie je ineens hoe slecht ik ben in voorspellingen maken: we zitten al boven de 70... Wie had dat nu verwacht.
ik niet, dacht dat het eerder umicore ging volgen
in port : vanalles..

jartellen
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 3
Contacteer:

Melexis klopt Warren Buffett

Bericht door jartellen » 20 mei 2019 09:51

Zes Belgen kloppen Warren Buffett
23:35 (17/05) - Bron: De Tijd

Amper zes Belgische beursgenoteerde bedrijven hebben de voorbije tien jaar meer waarde gecreëerd dan Berkshire Hathaway, de investeringsmaatschappij van de Amerikaanse superbelegger Warren Buffett.
Voor de dertiende keer op rij berekende de vermogensbeheerder Value Square welke Belgische bedrijven de afgelopen tien jaar de meeste fundamentele waarde creëerden. ‘We kijken daarvoor niet naar de beurskoersen, omdat een manager daar geen vat op heeft en ze op korte termijn sterk beïnvloed worden door emoties’, legt hoofdstrateeg Patrick Millecam uit. ‘We gaan uit van de boekwaarde per aandeel en tellen daar de nettodividenden bij die een particuliere belegger heeft gekregen. Uiteraard moeten de beurskoersen op de lange termijn de evolutie van die onderliggende fundamentele waarde volgen, of die liefst nog overtreffen.’

1. Melexis

De maker van chips voor de autosector gaat al drie jaar na elkaar met de gouden medaille lopen in de top van de Belgische waardecreatie. Gemeten met de koers van eind december (iets boven 50 euro) leverde de hausse van de boekwaarde en de nettodividenden 1.084 procent in tien jaar op. Dat is gemiddeld 28 procent per jaar. De koers staat intussen alweer een pak hoger, ook al ondervindt Melexis last van de crisis in de autosector. In de plaats van de beloofde omzetgroei van 12 tot 15 procent, steeg de omzet vorig jaar ‘maar’ 11 procent. Door de geopolitieke spanningen besloten de klanten uit voorzichtigheid vanaf de zomer hun voorraden te gebruiken voor ze nieuwe bestellingen plaatsen. Vandaag zitten in elke nieuwe wagen gemiddeld 11 chips van Melexis. Topvrouw Françoise Chombar mikt op 20 Melexis-chips per auto over vijf tot zes jaar, omdat wagens steeds veiliger, schoner en gepersonaliseerder worden.

2. Lotus Bakeries
3. EVS
4. VGP
5. Resilux
6. AB InBev

(From tijd.be)

a21
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3583
Contacteer:

Bericht door a21 » 14 jul 2019 10:05

Ereteken
Vlaamse eretekens voor bekende ondernemers 11/07/19
CEO MELEXIS vanaf min.1,30

https://kanaalz.knack.be/nieuws/vlaamse ... 86657.html

nete
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 193
Contacteer:

Bericht door nete » 14 jul 2019 13:49

Putbruy schreef:
Haiko17 schreef:Zo zie je ineens hoe slecht ik ben in voorspellingen maken: we zitten al boven de 70... Wie had dat nu verwacht.
ik niet, dacht dat het eerder umicore ging volgen
Intussen terug naar af: 57,45
Beleggen: BEPERK je verlies.
Aedifica, Care Property, Carlsberg, Coca Cola, Cofinimmo, Deutsche Börse, ETF Dax Global Mining, HelloFresh, Safran, Sofina, Tencent Holdings, Texaf, WDP, Xior (+ cash)

Haiko17
Forum actieveling
Forum actieveling

Bericht door Haiko17 » 14 jul 2019 16:19

Ik ben benieuwd hoe de koers zal reageren op de cijfers vh 2e kwartaal, die volgens mij behoorlijk zwak zullen zijn, zonder onmiddellijk zicht op beterschap.
Als ie dan nog eens goed onderuit gaat sla ik welicht nog eens toe.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. 
Registreer binnen enkele tellen

Plaats reactie