Melexis

Beleggen en aandelen kopen in België, beursberichten, informatie delen, beurskoersen analyseren + Mid, Small, Fixing
Gebruikersavatar
nete
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 740
Lid geworden op: 25 Jan 2018 13:04
waarderingen: 171
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor nete » 15 Dec 2018 09:14

vogelspotter schreef:
2018 was een jaar om snel te vergeten. Wie eind vorig jaar de tien Belgische favorieten kocht, slikte een verlies – nettodividenden inbegrepen – van 14,2 procent. Dat is iets slechter dan de Bel20 (-12%). Met een verlies van 7,2 procent, presteerden de buitenlandse favorieten minder slecht. Bovendien was de buitenlandse nummer één Ahold Delhaize (+22,2%) een schot in de roos.



Zo kan ik ook favorieten aanprijzen. Besluit: al die pronostieken zijn voor 90% gewoon bladvulsel. Mijn mening hé !
Beleggen=maximaliseer je winst, BEPERK je verlies.
AB Inbev, Aedifica, Care Property, Carlsberg, Coca Cola, Dax Global Mining, Heineken, Shurgard, Sofina, Tencent Holdings, WDP (+ cash)

Beleggen met zéér aantrekkelijke tarieven
(klik op broker en vraag vrijblijvend informatie aan)
MeXeM DEGIRO LYNX
Inbev à €6.000 €3,60 €4,28 €6,00
Extra's o.a. 3 maanden
gratis coaching
Geen kosten bij ETF
en turbo kernselectie
Gratis tips en geen
wisselkoersmarge
bekijk hier meer brokers


powered by Surfing Waves

Wreckless
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 Jan 2017 22:55
waarderingen: 62
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor Wreckless » 17 Dec 2018 12:26

van TAinvest

Melexis verloor sinds zijn hoogtepunt in juni bijna de helft van zijn waarde
3 dagen geleden - vrijdag 14 december 2018
Toch is deze forse afstraffing zwaar overdreven. Wat te doen met dit aandeel?
Op korte termijn is de visibiliteit weliswaar beperkt. Ook zal 2019 nog traag van start gaan. Maar het bedrijf staat alvast in pole position om volop in te spelen op de tendensen van de toekomst in de autosector.
KOPEN.

Autosector belangrijkste klant
Het Belgische Melexis ontwerpt, ontwikkelt, test en verkoopt wereldwijd halfgeleiders (ook integrated circuits, IC’s of chips genoemd) die vooral bestemd zijn voor de autosector (92% van de omzet in 3e kwartaal 2018). Daarnaast levert het chips voor slimme toestellen, domotica, industriële en medische apparatuur (voor o.a. thermometers, witgoed, haardrogers, microgolfovens, ventilatoren, robots joysticks...).

De klanten zijn vooral toeleveranciers aan autoconstructeurs zoals Bosch, Continental, Valeo… De 10 belangrijkste waren op 30/6 goed voor 48% van de groepsomzet (grootste klant: 16%). Bijna de helft (49%) van de omzet wordt in Azië en de Stille Oceaan gerealiseerd, 40% in Europa en het Midden-Oosten en 11% in Noord- en Latijns-Amerika.

Sensoren en aansturingen
Melexis ontwikkelt niet alle soorten chips die in auto’s worden gebruikt, maar focust vooral op sensoren (voor temperatuur-, druk-, stroom- en positiemetingen; 3/4 van de omzet) en in mindere mate op aansturingen van kleine motoren (voor automatische ramen, zetelpositionering,…) van airco en verwarming (regeling kleppen), ledverlichting, brandstofpompen, enz.

De Melexis-onderdelen vindt u terug in de aandrijving (elektrische motor of verbrandingsmotor, koeling, uitlaat, stroomvoorziening en -opslag), het chassis (stuurinrichting, remmen en ophanging), het interieur (sfeerverlichting, klimaatregeling, regeling en verwarming zetels…) en (passieve) veiligheidssystemen (gesp veiligheidsgordel,…).

Meer dan 60% van de producten worden tegenwoordig op eigen initiatief ontwikkeld (standaardproducten of flexibel aanpasbare producten voor verschillende klanten; dit levert meer omzet op en is winstgevender), de rest op maat en vraag van één klant. De ontwikkelingstijd van een chip is ±2 jaar en de gemiddelde levenscyclus ervan in de autosector bedraagt 7 à 10 jaar, wat vrij lang is (het risico op de veroudering van voorraden ligt dus laag).

Groeiende afzetmarkten
Verwacht wordt dat de markt van halfgeleiders in de autosector de komende 5 jaar met gemiddeld 6 à 9% per jaar zal groeien. Deze groei bestaat uit de stijging van het aantal wagens wereldwijd en de toename van het aantal chips per auto. Dit laatste vloeit voort uit:
– de steeds strenger wordende milieu-eisen voor verbrandingsmotoren;
– de elektrificatie van het wagenpark (hybride/volledige elektrische wagens);
– de automatisering van het rijden (rijhulpsystemen, zelfrijdende auto’s);
– de hogere eisen omtrent veiligheid, comfort en personalisatie.

Bovendien zullen, naast luxewagens, ook steeds meer middenklasseauto’s en instapmodellen worden voorzien van de nieuwe technologieën. In de gemiddelde auto zullen zo tegen 2023 150 chips zitten (van de soorten die Melexis levert), verspreid over de aandrijving, het chassis, het interieur en veiligheidstoepassingen, en dit t.o.v. 94 nu. Een auto bevat gemiddeld voor 350 USD aan halfgeleiders. Bij een elektrische auto stijgt dat tot 650 USD en voor zelfrijdende auto’s tot zelfs 950 USD. Volop groeipotentieel dus!

Sterke marktpositie
In elke nieuwe auto wereldwijd zitten gemiddeld 10 producten van Melexis (t.o.v. slechts 7 zo’n 3 jaar geleden) en dat aantal zal de komende jaren verder gestaag stijgen. De groep mikt over een aantal jaar (rond 2023?) zelfs op zo’n 20 stuks. De meeste Melexis-producten zijn mixed signal chips (sensoren zetten een analoog signaal uit de fysieke omgeving om in een digitaal signaal; aansturingen zetten een digitaal signaal om in een analoog signaal of fysieke actie), een segment waarin er geen extreme concurrentie heerst.

Die blijft bovendien beperkt tot de klassieke spelers. Zeker in de segmenten chassis, interieur en veiligheid zal het door de complexiteit en de zeer gefragmenteerde markt voor nieuwe spelers (China!) erg lang duren voor ze een aanzienlijk marktaandeel hebben. In zijn niche van autosensoren is Melexis de nummer 4 (na Bosch, Infineon en NXP) met een marktaandeel van 7,5% dat nog verder klimt. Het doel voor de komende jaren is om minstens even sterk als de markt te groeien.

Onmiskenbare troeven
Melexis concentreert zich op onderzoek en ontwikkeling en heeft geen eigen fabrieken. De productie van siliciumschijfjes (“wafers”) wordt uitbesteed aan o.a. (voor meer dan 90%) zusterbedrijf X-Fab. Dat maakt Melexis weerbaarder mocht de vraag afnemen (heeft minder vaste kosten).

Dankzij zijn kleinschaligheid kan het ook flexibel reageren en staat het dicht bij de klant en de autobouwer, op wiens wensen het zo goed mogelijk poogt in te spelen en aan wie het ondersteuning levert. En mede dankzij zijn leverzekerheid (productie op voorhand, op meerdere sites, voorraden) heeft het bedrijf een erg goede reputatie. Voor meer dan 90% van zijn producten is Melexis voor zijn klanten ook de enige leverancier (grote klantentrouw: eens klant, altijd klant).

Tot slot zit het ook financieel snor (schuldenvrij, erg winstgevend met bedrijfsmarge van ±25%). We tippen op een winst per aandeel van 2,89 EUR in 2018, 3,18 EUR in 2019 en 3,58 EUR in 2020.

Koers op het moment van de analyse: 48,14 EUR

Melexis is een Belgisch bedrijf dat halfgeleiders ontwerpt, ontwikkelt, test en verkoopt, in hoofdzaak voor de automobielindustrie (waar het tot de top 5 behoort en die goed is voor ongeveer 90% van zijn omzet), maar ook voor consumentenelektronica.
Vilas liked last!

Soppi
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 322
Lid geworden op: 20 Dec 2012 09:04
waarderingen: 245
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor Soppi » 31 Dec 2018 15:34

Artikel uit de Tijd van vandaag ..

...auto's. Zelden is een sector zo keihard van zijn piëdestal gedonderd als de Europese autobranche. De handelsoorlogen, fors lagere Chinese verkopen, nieuwe Europese milieunormen, de veel sneller dan verwachte troonsafstand van Koning Diesel en de snelle doorbraak van de elektrische auto: aan kopzorgen voor Europese auto-CEO's geen gebrek.

Vooral de Duitse grote drie, BMW, Daimler en Volkswagen, kende een horrorjaar. Met alle gevolgen van dien voor de Duitse sterindex DAX, waar de drie zwaar doorwegen

Maar ook al is de impact op de Bel20 gering, de impact op het Brusselse koersenbord is enorm: de business van bedrijven als Melexis, X-Fab, Recticel, Bekaert, D'Ieteren of Solvay staat of valt in meer of mindere mate met de gezondheid van de autosector.

Het gevolg? Europese banken en Europese auto's moeten op dit ogenblik zowat de meest uitgespuwde beleggingen ter wereld zijn. Beide noteren nu onder hun boekwaarde. Dat wil zeggen: beleggers gaan er van uit dat het management aandeelhouderswaarde vernietigt gewoon door te blijven voortdoen 'in going concern'.

De autosector noteert nu nog tegen 9 keer de gemiddelde winst over de voorbije tien jaar, doorheen de conjunctuurcyclus dus. Dat is de helft goedkoper dan het Europese gemiddelde, een nooit geziene korting. Ook bij de banken passen beleggers een forse korting toe, maar dat is geen fenomeen van 2018 maar een constante sinds de bankencrisis van 2008.

Tegendraadse beleggers zullen in die extreme beleggersaversie een koopkans ruiken. Maar voor een koersherstel is een katalysator nodig. Voor de banken kan dat een iets beter dan gevreesde economie zijn, of een Europese Centrale Bank die vroeger dan verwacht een signaal geeft dat het nulrentebeleid op zijn laatste benen loopt.

Voor de autosector zal het zaak zijn aan te tonen dat de miljardeninvesteringen in elektrische auto's een potentiële Tesla-killer kunnen opleveren, wat nu ondanks alle verdienstelijke pogingen (Mercedes EQC, Audi E-Tron, BMW iX3) nog niet het geval lijkt.
Helicopterview? liked last!

Gebruikersavatar
jens_dev
Forum elite
Forum elite
Berichten: 7962
Lid geworden op: 17 Dec 2012 15:13
waarderingen: 3722
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor jens_dev » 03 Jan 2019 10:43

Vandaag zie je weer dat al die chipbedrijven in tandem bewegen. Ze worden allemaal samen gekocht én het laatste jaar vooral verkocht, ongeacht specifieke karakteristieken, blootstelling en kwaliteit. Dat biedt zeker kansen.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Layzie19
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 324
Lid geworden op: 08 Jun 2014 13:23
waarderingen: 141
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor Layzie19 » 03 Jan 2019 11:49

6 Feb resultaten voor FY2018. Ik wacht nog af met bijkopen.

Layzie19
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 324
Lid geworden op: 08 Jun 2014 13:23
waarderingen: 141
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor Layzie19 » 10 Jan 2019 15:15

Slecht nieuws alweer uit de autosector en Melexis gaat omhoog. Zijn de beleggers wat rationeler geworden of liggen de algoritmes plat ?

Filoe
Forum verkenner
Forum verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 Nov 2015 09:36
waarderingen: 47
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor Filoe » 10 Jan 2019 22:53

Maar neen, de beurzen zijn uitermate vollatiel. De volgende dagen kan het zowel met 10% stijgen als 15% dalen. Je kunt er tegenwoordig kop noch staart aan krijgen. Ideaal voor gokkers, ik sta voorlopig aan de zijlijn en slaap zeer goed.
nete liked last!

Haiko17
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 621
Lid geworden op: 15 Dec 2012 19:20
waarderingen: 250

Re: Melexis

Berichtdoor Haiko17 » 11 Jan 2019 07:21

Ik ben vrijwel volledig belegd en slaap evengoed als een roos.
Zolang je belegt in bedrijven met een balans van gewapend beton die geleid worden door mensen met een blik op de lange termijn, is er niks om je zorgen over te maken.
Beurzen stijgen en beurzen dalen, dat is altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven.

Als je natuurlijk je slaap laat omwille van stress door de volatiele beurzen, ja, dan is het beter om aan de kant te gaan staan. Maar wanneer stap je dan weer in? Als de beurs alweer 15% is gestegen?
Port: Galapagos, WDP, EVS, Ageas, Barrick Gold, RDSB, Euronav, CFE, AVH, RTL, Texaf, VGP, Resilux, Celyad, AB Inbev, Econocom, Sioen, ArgenX, Melexis, Nvidia

Gebruikersavatar
nete
Forum actieveling
Forum actieveling
Berichten: 740
Lid geworden op: 25 Jan 2018 13:04
waarderingen: 171
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor nete » 11 Jan 2019 13:20

Haiko17 schreef:Maar wanneer stap je dan weer in? Als de beurs alweer 15% is gestegen?


Niet zo'n slecht idee, want dan is er een redelijke kans dat je een dag later al niet met een kater zit.
Beleggen=maximaliseer je winst, BEPERK je verlies.
AB Inbev, Aedifica, Care Property, Carlsberg, Coca Cola, Dax Global Mining, Heineken, Shurgard, Sofina, Tencent Holdings, WDP (+ cash)

Gebruikersavatar
panamapapers
Forum gebruiker
Forum gebruiker
Berichten: 211
Lid geworden op: 02 Jan 2017 15:09
waarderingen: 66
Contact:

Re: Melexis

Berichtdoor panamapapers » 11 Jan 2019 14:06

Reinste onzin. Alsof een aandeel na 15% te zijn gestegen niet meer naar beneden kan...
Je probeert de beurs te 'timen' terwijl je zou moeten weten dat niemand dit kan.
Wimpie85 liked last!


Word gratis lid op Beursig.com

Discussieer met duizenden beleggers en profiteer
van minder advertenties en abonneer op onderwerpen.

Registreer nu binnen enkele tellen