Apitope

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
CS888
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 30

Apitope

Berichtdoor CS888 » 25 Okt 2017 13:53

Bi­o­tech­be­drijf Api­to­pe lonkt naar de beurs

Het bi­o­tech­be­drijf Api­to­pe maakt zich op voor een beurs­gang vóór eind dit jaar. Het zou de derde beurs­in­tro­duc­tie van 2017 zijn in Brus­sel na Balta en Avan­ti­um.

Bel­gi­sche be­leg­gers zijn grote lief­heb­bers van bi­o­techaan­de­len. In het jong­ste de­cen­ni­um schre­ven ze mas­saal in op de beurs­in­tro­duc­ties van onder meer Throm­bo­ge­nics, Gal­a­pa­gos, Bio­car­tis en Ab­lynx. In to­taal trok­ken meer dan tien bi­o­tech­be­drij­ven naar Eu­ronext Brus­sel. Som­mi­ge onder hen wer­den over­ge­no­men, an­de­re sta­ken re­cen­ter de grote plas over naar de Nasdaq-beurs.

Dit na­jaar klopt Api­to­pe aan de deur van de Brus­sel­se beurs. Hoe­veel het be­drijf uit Die­pen­beek wil op­ha­len, is niet be­kend. Ty­pisch halen Bel­gi­sche bi­o­tech­be­drij­ven en­ke­le tien­tal­len mil­joe­nen euro’s op. Met dat geld fi­nan­cie­ren ze hun on­der­zoek naar ge­nees­mid­de­len.

Bi­na­ti­o­naal

Api­to­pe is een bi­na­ti­o­naal ‘beest­je’. Het werd als spin-off op­ge­richt in het En­gel­se Bris­tol met de steun van het fonds van de uni­ver­si­teit van de stad. In 2008 kwam er boven die ves­ti­ging een Bel­gi­sche ven­noot­schap met zetel in Has­selt. Die struc­tuur kwam er toen Api­to­pe kon re­ke­nen op geld van de Lim­burg­se Re­con­ver­sie­maat­schap­pij (LRM) en een sa­men­wer­king met de Uni­ver­si­teit Has­selt.

De LRM bezit 20,5 pro­cent van Api­to­pe en zit ook on­recht­streeks via het durf­fonds Kmo­Fin2 (ca. 3%) in het ka­pi­taal. Dat fonds bun­delt mid­de­len van LRM, de UHas­selt en de pu­blie­ke in­ves­teer­der PMV. Het Bel­gi­sche in­ves­te­rings­fonds Ves­a­li­us Bio­ca­pi­tal heeft even­eens een be­lang (7,7 pro­cent). In 2015 kwam ook het Life Sci­en­ces Fund uit Wales erbij. Het stap­te naar aan­lei­ding van een ka­pi­taal­ron­de van 12 mil­joen euro in. Api­to­pe heeft sinds zijn op­rich­ting ruim 30 mil­joen op­ge­haald.

Api­to­pe werkt aan be­han­de­lin­gen tegen au­to-im­muun­ziek­ten zoals mul­ti­ple scle­ro­se (MS), de ziek­te van Gra­ves (schild­klier), Fac­tor VIII in­to­le­ran­tie (bloe­dings­ziek­te of he­mo­fi­lie) en un­vei­tis (oog­ont­ste­king).

Het be­steed­de in 2009 zijn on­der­zoek naar MS uit aan Merck Se­ro­no, maar de Duit­se gi­gant haak­te vorig jaar af. Api­to­pe kreeg alle rech­ten op zijn ex­pe­ri­men­te­le me­di­cijn met co­de­naam ATX-MS-1467 terug. Begin dit jaar bleek dat de eind­re­sul­ta­ten van de cru­ci­a­le fase IIa-tes­ten van het ge­nees­mid­del po­si­tief waren. Die fase IIa-tes­ten moe­ten aan­to­nen of het mid­del werkt op een se­ri­eu­ze groep patiënten.

Api­to­pe-CEO Keith Mar­tin ziet ‘enor­me mo­ge­lijk­he­den’ voor ATX-MS-1467. Ge­zien de beurs­plan­nen lijkt het erop dat Api­to­pe de ont­wik­ke­ling van het mid­del zelf wil voort­zet­ten. Vorig jaar zei Mar­tin dat daar ‘tien­tal­len mil­joe­nen’ voor nodig zijn. Api­to­pe haal­de on­langs nog 2,5 mil­joen euro op via een pri­va­te ka­pi­taal­ron­de.

Api­to­pe werkt ook nog aan de eer­ste patiënten­proe­ven met een mid­del tegen een zeld­za­me bloed­ziek­te (fac­tor VIII in­to­le­ran­tie) en een au­to-im­muun­ziek­te (ziek­te van Gra­ves).

25 ok­to­ber 2017 01:03
© De Tijd
MI­CHAEL SEP­HI­HA

petrus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 62

Re: Apitope

Berichtdoor petrus » 28 Okt 2017 14:04

Ik ga dit aandeel zeker volgen maar ik zal er niet op intekenen bij de beursintroductie.

Zoals hierboven vermeld is dit de derde beursintroductie na Balta en Avantium . Het is ondertussen wel zo dat deze twee noteren onder hun introductieprijs. Ik volg niet alles maar voor wat betreft Biotech ook nog Mithra en Kiadis die de jongste jaren naar de beurs werden gebracht en deze zijn ook alle twee flink gezakt sinds hun eerste beursnotering. Misschien zijn het allemaal goede aandelen en gaan ze in de toekomst veel hoger noteren maar ondertussen is het voor de mensen die in het begin zijn ingestapt kommer en kwel.

Een enkele keer gaat bij de eerste notering een aandeel onmiddellijk hoger om dan nooit meer te zakken maar meestal kun je beter de kat uit de boom kijken en een goed instapmoment kiezen volgens mij.
Chouffe liked last!

Luc van beeck
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0

Berichtdoor Luc van beeck » 18 Nov 2017 16:24

Ik ga zeker aandelen kopen,niet voor winst maar om het zeer goede doel.

13jorn
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 9

Berichtdoor 13jorn » 11 Jan 2018 18:50

petrus schreef:Ik ga dit aandeel zeker volgen maar ik zal er niet op intekenen bij de beursintroductie.

Zoals hierboven vermeld is dit de derde beursintroductie na Balta en Avantium . Het is ondertussen wel zo dat deze twee noteren onder hun introductieprijs. Ik volg niet alles maar voor wat betreft Biotech ook nog Mithra en Kiadis die de jongste jaren naar de beurs werden gebracht en deze zijn ook alle twee flink gezakt sinds hun eerste beursnotering. Misschien zijn het allemaal goede aandelen en gaan ze in de toekomst veel hoger noteren maar ondertussen is het voor de mensen die in het begin zijn ingestapt kommer en kwel.

Een enkele keer gaat bij de eerste notering een aandeel onmiddellijk hoger om dan nooit meer te zakken maar meestal kun je beter de kat uit de boom kijken en een goed instapmoment kiezen volgens mij.

Nog iets bekend?

petrus
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 62

Berichtdoor petrus » 11 Jan 2018 19:01

13jorn schreef:
petrus schreef:Ik ga dit aandeel zeker volgen maar ik zal er niet op intekenen bij de beursintroductie.

Nog iets bekend?

In "de tijd" van vandaag staat een artikel dat er voor dit jaar 6 beursintroducties op til zijn waaronder Apitope. Meer weet ik ook niet.

13jorn
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 9

Berichtdoor 13jorn » 11 Jan 2018 19:40

petrus schreef:
13jorn schreef:

Nog iets bekend?

In "de tijd" van vandaag staat een artikel dat er voor dit jaar 6 beursintroducties op til zijn waaronder Apitope. Meer weet ik ook niet.

Bedankt had al op hun site gekeken maar niet echt iets nieuws

strever
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 155

Berichtdoor strever » 11 Jan 2018 19:49

Luc van beeck schreef:Ik ga zeker aandelen kopen,niet voor winst maar om het zeer goede doel.

Sorry maar dat is dikke zever hoor.Op de beurs zit je om winst te maken en niets anders.
Er zijn genoeg goeie doelen waar je geld kan aan geven als je dat echt wil
!!!!Ben ik nu zo slim of is een ander zo dom?