Ageas

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

homer bundy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 5778
Contacteer:

Re: Ageas

Bericht door homer bundy »

Stgro159 schreef:
19 feb 2021 10:20
Hi allen,

ik voel hier al heel wat meer zenuwachtigheid ivm de cijfers tov enkele maanden geleden... Vele bedrijven lieten recent degelijke tot goede cijfers zien maar gingen toch (soms diep) in het rood. Hopelijk is dit bij Ageas niet het geval maar het sentiment is over het algemeen toch niet zo denderend te noemen. Misschiens staan heel veel aandelen dan ook overgewaardeerd tov de economische realiteit. Ik hoorde in mijn persoonlijke contacten reeds signalen ivm koerszwakte en correctie maar dat zeggen sommigen natuurlijk al maanden...

Enfin, ik wou even vragen wat vorig jaar de Solvency ratio was en of de NBB (of ECB) dan ook geen voorwaarden had opgelegd maar Ageas deze negeerde? Wat gebeurt er indien de solvency ratio van 200 niet gehaald wordt? Verlaging dividend of uitstel (zoals vorig jaar)?

Ik hou Ageas aan vanwege het dividend en ik hoop dat ik mij dit niet ga beklagen :-).
Zenuwachtigheid? Ik zou het gezonde stress noemen. Die stress wordt dan vooral veroorzaakt door de controlerende overheden, die te pas en te onpas met nieuwe regeltjes komen om de verzekeraars - en dan vooral hun dividendbetalingen - aan banden te leggen. Ten huize Homer Bundy zijn die inkomsten een belangrijk onderdeel van de normale bedrijfsvoering. Vandaar dat we met argusogen (en met de nodige stress) de beslissingen van de NBB ivm de verzekeraars opvolgen.

Vorig jaar trok de regelgeving mbt dividenden op niets. Alle verzekeraars werden over dezelfde kam geschoren. Gelukkig kon Ageas - in samenspraak met de NBB - toch het normale dividend uitbetalen (wel in 2 keer). De nieuwe regels gebruiken de solvency ratio om te bepalen of een verzekeraar in staat is om geld uit te keren aan zijn aandeelhouders. Een goede beslissing! Solvency is in het leven geroepen om een goede kijk te hebben op de gezondheid van het bedrijf. Bij een solvency van minimaal 200% kan het bedrijf vrij autonoom beslissen over het dividend en over inkoop van eigen aandelen. Bij een lagere solvency ratio zal er moeten onderhandeld worden met de NBB over wat kan en wat niet kan.

Over een mogelijke correctie van de beurzen maak ik mij minder zorgen. Ik kijk naar individuele aandelen en ja, er zijn - volgens mij - sterk overgewaardeerde aandelen. Maar er zijn ook nog steeds ondergewaardeerde bedrijven te vinden. Bij een eventuele correctie zullen alle aandelen in waarde dalen, maar dat zijn dan extra koopkansen om die ondergewaardeerde aandelen aan te kopen. De markt proberen te voorspellen is voor mij niet mogelijk. Ik doe dus niet mee met het verkopen van mijn LT-posities om dan te proberen om die later goedkoper terug te kopen. Zolang de cijfers van het bedrijf oké zijn blijft het aandeel in portefeuille.
dochter123 liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

homer bundy
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Relipul schreef:
19 feb 2021 18:47
Homer,

Ik ga je een beetje challenge geven.
Je hebt in het verleden aangegeven enkel in kbc en ageas te beleggen. Je neemt dus ietwat risico qua spreiding. Dus ik wil je een mogelijk scenario voorleggen.

Stel China de situatie tussen china en taiwan escaleert.
Amerika schiet te hulp en stap voor stap is er verdere escalatie. Ook militair.

Vraag 1: Ga je je ageas positie afbouwen?
Vraag 2: Vanaf welk punt in de escalatie zou voldoende zijn voor jouw om dit te doen?
Amai, wat een vraag :D. Ik heb altijd meer schrik gehad van interne problemen binnen China. Een land met 1,4 miljard inwoners - bestaande uit verschillende bevolkingsgroepen - samenhouden lijkt mij niet eenvoudig. Moesten er zich op dat vlak problemen ontwikkelen (volksopstanden, burgeroorlogen, ...), waardoor China uit mekaar zou dreigen te vallen, dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen.

We kunnen niet ontkennen dat China een steeds belangrijkere markt is voor Ageas. Dit belang zal nog toenemen door de nieuwe JV met Taiping Re. Dat wil dan ook zeggen dat eender welk probleem waarbij China betrokken is met de nodige aandacht moet gevolgd worden.

Wat Taiwan betreft denk ik dat de strijd te ongelijk is. Bijna geen enkel land van enige betekenis erkent de staat Taiwan. Waarschijnlijk omdat China de regel hanteert dat wie voor Taiwan kiest automatisch tegen China kiest, met alle gevolgen van dien. Of Amerika militair zijn nek zou uitsteken voor Taiwan durf ik te betwijfelen. In dat geval zou een derde wereldoorlog niet ver weg zijn. Bij zo'n escalatie moet je al uw beleggingen onder de loep nemen (niet alleen Ageas).
dochter123 liked last!

3logic
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 777
Contacteer:

Bericht door 3logic »

Ageas laat tussentijds herstel zien binnen de zijwaartse fase.

Ageas laat na het verlaten van de stijgende trend een meer zijwaarts gericht koersverloop zien boven steun 40,29 (bodem van 27 november 2020). Het ontbreekt momenteel aan kracht. Voor een hervatting van de stijgende trend is een doorbraak boven de horde rond 46,60 (top van 7 januari) noodzakelijk. In dat geval krijgt Ageas ruimte voor verdere koersstijging.
Na een uitbraak boven weerstand 46,60 wordt 53,50 het volgende opwaartse koersdoel.
dochter123 liked last!

homer bundy
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Ageas: koersdoel op 12 maand.

Gewoon uit verveling...

Ik heb hier juist de opdracht gekregen om op mijn jongste kleindochter te passen. Ze is 2,5 jaar oud en ze weet wat ze wil. Ken je dat? Zo van: "ik ben twee en ik zeg nee". Ze wil wel naar Peppa Pig kijken in opa zijn bureau, zittend in de elektrische relax, zo van op en neer en van recht naar plat. Plezant is dat en ondertussen raast Peppa Pig en haar familie - met het nodige lawaai - over het scherm. Ver kan opa niet weg want dan gebeurt er kattenkwaad. Dus opa zet zich stilletjes aan zijn bureau en zorgt er voor dat hij de kleine prinses niet te veel stoort. Als tijdverdrijf zal hij voor zichzelf eens een koersdoel voor Ageas trachten te bepalen. Een koersdoel op 12 maand.

Wat hebben we zoal nodig aan informatie om dit tot een goed einde te brengen?

1) Toekomstige winst (fy/2021)
---------------------------------------
Als we ervan uitgaan dat de gemiddelde analist het bij het rechte eind heeft wat de FY/2020 winst betreft, dan hebben we als vetrekbasis een verzekeringswinst van 966 miljoen €. Ageas zelf geeft een CAGR voor de winst 5 à 7 %. Hierdoor zou de winst voor FY2021 op 1.025 miljoen euro moeten uitkomen.

2) Aantal aandelen
------------------------
Ik ga ervan uit dat men een tiende inkoopprogramma zal opstarten (augustus 2021) van 150 miljoen euro. Hierdoor zal het aantal stem- en dividendgerechtigde aandelen eind 2021 uitkomen op 182 miljoen stuks. De andere aandelen neem ik niet mee in mijn berekening vermits die - aan de bestaande voorwaarden - tijdens mijn leven niet meer op de markt komen.

3) Aanvaardbare koers/winst
------------------------------------
Dit is wat moeilijker. Welke koers/winst is aanvaardbaar voor een aandeel als Ageas? Eerst moeten we dan bepalen of we hier met een waarde- of een groeiaandeel te maken hebben. Waarde aandelen geven een hoog dividend maar zijn beperkt in koersevolutie omdat ze beperkt zijn in hun groeimogelijkheden. Voorbeelden zijn bepaalde vastgoedgroepen of bedrijven die zich beperken tot 1 markt. Investeerders kopen deze aandelen als alternatief voor obligaties omdat ze meer opbrengen. Voor een deel behoort Ageas tot deze groep. De groeimogelijkheden binnen Europa zijn vrij beperkt (tenzij via dure overnames). Maar hierdoor kan men een groot deel van de winst uitkeren (vb AG insurance waar vaak tot 100% van de winst uitgekeerd wordt). Dus wat Europa betreft kunnen we Ageas als een waarde-aandeel beschouwen.

Maar dat is slechts een deel van het verhaal. In Azië is er nog veel groei mogelijk. Laat Ageas nu juist daar haar pijlen op richten. Met nieuwe investeringen in India en China - en misschien later dit kwartaal ook in Singapore - kiest men duidelijk voor groei. Groeien kost geld. Vandaar dat de uitgekeerde dividenden in die landen veel lager uitvallen. In dit deel van de wereld behoort Ageas duidelijk tot het groei segment.

"Opa, opa,... ik moet plassen". Even pauze dus want ik wil geen natte tv-zetel. "Ga maar vlug op je potje"..... de rest van deze pause zal ik u besparen.

Terug naar de koers/winst. Voor waarde-aandelen ligt de koers/winst duidelijk lager dan voor groei-aandelen. Voor de eerste groep lijkt mij 7 à 9 aanvaardbaar, voor de tweede groep is 14 à 16 nog verdedigbaar. Ik plaats Ageas zowat ergens tussenin. Laat ons een K/W van 11 nemen om zeker niet te overdrijven.

4) Toekomstig dividend
-----------------------------
Door de regels die Ageas zelf geeft voor de dividendbepaling, kunnen we die afleiden uit onze andere cijfers. Dividend over de winst van 2021 = 50% van 1025 miljoen gedeeld door 182 miljoen aandelen of een dividend van 2,81 €/aandeel. Het dividend gaan we gebruiken om te beoordelen of ons koersdoel realistisch is.

De berekening
------------------
Een winst van 1.025 miljoen euro aan een K/W van 11 zou een beurswaarde van 11.275 miljoen euro aanvaardbaar maken. Delen we deze waarde door het aantal aandelen (182 miljoen stuks) dan bekomen een koersdoel van +- 62 €/aandeel.

Mooi toch, maar is dit ook realistisch? Dividendbeleggers zijn de grootste groep beleggers in Ageas. Pensioenfondsen en institutionele beleggers kijken naar hun dividendrendement om te beslissen of ze een aandeel aankopen of behouden.
Met een dividend van 2,81 € zouden ze een rendement van 4,53 % behalen. Dit is misschien wat aan de lage kant. Een koers van 56 € zou een rendement van 5% opleveren. Dat is al wat beter. Ik ga dan ook het koersdoel verlagen in de richting van die 56€. laten we het midden van deze 2 koersen nemen. Zo kom ik uiteindelijk aan een koersdoel van 59€ (na de FY2021 resultaten).

Oeps mijn prinsesje roept! Peppa pig is gedaan. Opa moet iets anders zoeken nu....

Prettig weekend iedereen !!!
peter1977 liked last!

homer bundy
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Ageas: vliegende start voor Taiping in Hong Kong.

Taiping Insurance Holding (de moeder van onze JV's: Taiping Life en Taiping RE) neemt vandaag een vliegende start op de beurs van Hongkong en dit bij een extreem hoog volume.

Na 15 minuten handel stijgen ze +- 6% bij een volume van 9,7 miljoen stuks. Het normale dagvolume situeert zich rond 17,5 miljoen stuks. Na 15 minuten handel zitten we al een stuk boven 50% van de normale daghandel. Afwachten of men dit kan aanhouden.

Heeft dit eigenlijk veel met Ageas te maken? Ja en neen. Ik weet dat sommige analisten de waarde van Ageas bepalen met de SOTP techniek (Som Of The Parts). Hiervoor trachten ze een waarde te kleven op alle onderdelen van Ageas. Voor de JV's Taiping Life en Taiping Re leiden ze die waarde af van de totale waarde van Taiping Insurance Holding. Taiping Life is veruit het belangrijkste onderdeel van de totale groep. Dus een stijging van de beurswaarde van de groep weerspiegelt zich - bij deze analisten - in een hogere waarde van de JV's waarvan Ageas deel uitmaakt. Meer moeten we daar niet achter zoeken.

Terwijl ik dat hier zit te typen daalt de winst tot 4,2% bij een volume van 11,5 miljoen stuks. Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
kris1 liked last!

Pidb
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 49
Contacteer:

Re: Ageas: vliegende start voor Taiping in Hong Kong.

Bericht door Pidb »

homer bundy schreef:
22 feb 2021 03:15
Taiping Insurance Holding (de moeder van onze JV's: Taiping Life en Taiping RE) neemt vandaag een vliegende start op de beurs van Hongkong en dit bij een extreem hoog volume.
Dag Homer,

allereerst veel dank voor je dagelijkse analyses over Ageas. Elke maal heb ik hier een mooie samenvatting met al de nieuwtjes, plus jouw extra toegevoegde opinie die mij vaak iets bijleren.

Onlangs heb ik ergens gelezen - naar mijn belegging in BABA - dat westerse bedrijven niet direct in Financials en technologie in China kunnen beleggen. Dit zou altijd via ADR zijn. Enig idee hoe/ ooit eens een artikel tegen gekomen hoe dit met de belangen van Ageas in China is? Daar China wel de groeimarkt is, maar dit mijn insziens wel ergens een risico is. Nu moest het ooit tot cancelling komen denk ik dat we wel grotere zorgen aan ons hoofd gaan hebben :)

homer bundy
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Pidb schreef:
22 feb 2021 08:52
homer bundy schreef:
Dag Homer,

allereerst veel dank voor je dagelijkse analyses over Ageas. Elke maal heb ik hier een mooie samenvatting met al de nieuwtjes, plus jouw extra toegevoegde opinie die mij vaak iets bijleren.

Onlangs heb ik ergens gelezen - naar mijn belegging in BABA - dat westerse bedrijven niet direct in Financials en technologie in China kunnen beleggen. Dit zou altijd via ADR zijn. Enig idee hoe/ ooit eens een artikel tegen gekomen hoe dit met de belangen van Ageas in China is? Daar China wel de groeimarkt is, maar dit mijn insziens wel ergens een risico is. Nu moest het ooit tot cancelling komen denk ik dat we wel grotere zorgen aan ons hoofd gaan hebben :)
De JV's waarvan Ageas telkens 24,9% bezit zijn niet beursgenoteerd. De partner in die JV's "Taiping Insurance Holding" is wel beursgenoteerd (in Hong Kong). Er is een wezenlijk verschil tussen Chinese A-Shares en H-Shares. De H-Shares noteren in Hong Kong en zijn toegankelijk voor buitenlandse aandeelhouders, de A-Shares noteren op de andere Chinese beurzen en zijn (voor zover ik weet) niet rechtstreeks toegankelijk voor buitenlandse investeerders. Ik hoop dat dit een antwoord is op uw vraag?
Pidb liked last!

The beast
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 22
Contacteer:

Bericht door The beast »

homer bundy schreef:

Na 15 minuten handel stijgen ze +- 6% bij een volume van 9,7 miljoen stuks. Het normale dagvolume situeert zich rond 17,5 miljoen stuks. Na 15 minuten handel zitten we al een stuk boven 50% van de normale daghandel. Afwachten of men dit kan aanhouden.

Heeft dit eigenlijk veel met Ageas te maken? Ja en neen. Ik weet dat sommige analisten de waarde van Ageas bepalen met de SOTP techniek (Som Of The Parts). Hiervoor trachten ze een waarde te kleven op alle onderdelen van Ageas. Voor de JV's Taiping Life en Taiping Re leiden ze die waarde af van de totale waarde van Taiping Insurance Holding. Taiping Life is veruit het belangrijkste onderdeel van de totale groep. Dus een stijging van de beurswaarde van de groep weerspiegelt zich - bij deze analisten - in een hogere waarde van de JV's waarvan Ageas deel uitmaakt. Meer moeten we daar niet achter zoeken.

Terwijl ik dat hier zit te typen daalt de winst tot 4,2% bij een volume van 11,5 miljoen stuks. Ik ben benieuwd waar dit gaat eindigen.
Afgesloten op een kleine +2% met het dubbele volume
homer bundy liked last!

retriarius
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 38
Contacteer:

Bericht door retriarius »

Taiping geëindigd op +2,62%
homer bundy liked last!

Mister Romance
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 20
Contacteer:

Bericht door Mister Romance »

ik ben benieuwd of de huidige weerstand van 46,60 vandaag gaat standhouden :clap:

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie