Ageas

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

3logic
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 777
Contacteer:

Re: Ageas

Bericht door 3logic »

(ABM FN-Dow Jones) De Europese Centrale Bank zag bij de monetaire beleidsvergadering in januari weinig risico op deflatie, gezien de hogere energieprijzen, en het verwachte snelle herstel van de economie nadat de coronabeperkingen worden opgeheven. Dat blijkt uit de notulen die donderdag door de centrale bank werden gepubliceerd.

De inflatie zou zelfs hoger kunnen uitvallen dan verwacht, in de loop van 2021, in elk geval tijdelijk, bij een sterker dan verwacht herstel in de tweede helft van 2021.

In de discussie tussen de monetaire beleidsmakers werd echter ingebracht, dat een dergelijke tijdelijke opleving van de inflatie niet hetzelfde zou zijn als een duurzame stijging.

En de ECB blijft geloven dat de inflatie slechts langzaam zal stijgen, tot slechts 1,4 procent in 2023. Omdat de centrale bank streeft naar een inflatieniveau van bijna 2 procent, betekent dit dat stimulering nog jaren nog zal zijn. 

Wel zal de ECB de wisselkoers van de euro nauwlettend in de gaten blijven houden.
retriarius liked last!

sperweroog
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 198
Contacteer:

Bericht door sperweroog »

3logic schreef:
18 feb 2021 16:41
(ABM FN-Dow Jones) De Europese Centrale Bank zag bij de monetaire beleidsvergadering in januari weinig risico op deflatie, gezien de hogere energieprijzen, en het verwachte snelle herstel van de economie nadat de coronabeperkingen worden opgeheven. Dat blijkt uit de notulen die donderdag door de centrale bank werden gepubliceerd.

De inflatie zou zelfs hoger kunnen uitvallen dan verwacht, in de loop van 2021, in elk geval tijdelijk, bij een sterker dan verwacht herstel in de tweede helft van 2021.

In de discussie tussen de monetaire beleidsmakers werd echter ingebracht, dat een dergelijke tijdelijke opleving van de inflatie niet hetzelfde zou zijn als een duurzame stijging.

En de ECB blijft geloven dat de inflatie slechts langzaam zal stijgen, tot slechts 1,4 procent in 2023. Omdat de centrale bank streeft naar een inflatieniveau van bijna 2 procent, betekent dit dat stimulering nog jaren nog zal zijn. 

Wel zal de ECB de wisselkoers van de euro nauwlettend in de gaten blijven houden.
Ik denk dat we in de nabije toekomst ( 2-3 jaar ) wel eens zouden kunnen verschieten wat inflatie betreft.

groeten,
Relipul liked last!

homer bundy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 5774
Contacteer:

Ageas: de analisten en de Q4-resultaten.

Bericht door homer bundy »

Slapeloze nachten.... wat doet een mens dan? Filmpje kijken? Pffff daar kan ik mij niet op concentreren. Iets gaan drinken? Da mag nu niet. Wat tegen mijn vrouw zagen? Die heeft dat niet zo graag 's nachts. Is kijken wat de analisten verwachten voor de Q4-cijfers? Da zou ik kunnen doen, ondertussen doe ik geen andere kwaad.

Ik zal mij focussen op de gemiddelde verwachting van de 15 analisten die hun prognoses ingediend hebben. Eerst toch even vermelden dat de prognoses dit keer niet zo ver uit mekaar liggen. Maar goed, de gemiddelde verwachting nu!

FY/2020 (cijfers in miljoen euro)
------------------------------------------
verzekeringswinst.....................: 966
General account.......................: 172
Totaal (groepswinst)..................: 1.138

Solvency....................................: 199%
Verwacht dividend.....................: 2,67 €/aandeel

Voor Q4 betekent dit een verzekeringswinst van +- 230 miljoen euro. Op mijn papiertje staat 265 miljoen euro, maar ik ben de laatste 2 keer te optimistisch geweest. Dat kwam vooral door - voor mij onverwachte - boekhoudkundige waardeverminderingen (oa op Aziatische aandelen). Ik vermoed dat we daar dit kwartaal geen last zullen van hebben.

Waar zitten de verschillen met de - gemiddelde - analistenverwachting?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Het verschil zit hem voornamelijk in de raming voor de winst in België en in Azië. In België zit ik 25 miljoen hoger. Hoe komt dat? Ageas heeft - via AG Real Estate - 4 verkopen gerealiseerd met een mooie meerwaarde. Ik vermoed ook dat men nog wat extra meerwaarde gecreëerd heeft op andere assets, vermits dat tijdens de eerste 3 kwartalen niet gebeurd is. Hoeveel deze totale meerwaarde uiteindelijk zal bedragen is - voor mij althans - wat gokken. We weten wel dat men jaarlijks streeft naar +- 100 miljoen capital gains. Waarschijnlijk heb ik de gerealiseerde capital gains hoger ingeschat dan de analisten.

Voor Azië zit ik een kleine 15 miljoen euro hoger. Ook hier verwacht ik wat extra capital gains. Vooral na de boekhoudkundige verliezen in de vorige kwartalen en na het bekijken van de beursgrafieken in Azië.

Uiteindelijk kom ik op een verzekeringswinst van 1.002 miljoen euro voor FY/2020 (265 miljoen € in Q4). Dat zou dan aanleiding geven tot een dividend van minimaal 2,737 euro per aandeel (afgerond 2,75 €/aandeel).

Om geen problemen te hebben - met de NBB - ivm de uitbetaling van het dividend moet Ageas een Solvency II van minstens 200% halen. Ik denk dan ook dat ze daar in zullen slagen, weliswaar zonder veel overschot (omwille van de M&A-activiteiten in India en China).

Nog 3 beursdagen geduld voor de echte cijfers ...

Ik verwacht trouwens vandaag de cijfers ivm de premie-inkomsten in China voor januari. Deze zouden een stuk beter moeten zijn dan die van januari 2020 omdat toen corona actief was in China. Januari is traditiegetrouw veruit de belangrijkste maand voor de premie-inkomsten. Indien deze cijfers vandaag verschijnen zal ik ze straks posten.

PS: Het schijnt dat je met ouder te worden steeds minder slaap nodig hebt, dat belooft voor de toekomst :D.
Duinen liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

krikkelke
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 217
Contacteer:

Bericht door krikkelke »

Maar dan wel na het middageten al liggen ronken in het home. ;)

Het zou wel wat zijn moesten ze op 199% uitkomen.
homer bundy liked last!

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 14588
Contacteer:

Bericht door charel01 »

Homer bundy, slapeloze nachten, hier een collega. :D
Alleen val ik als een blok in slaap maar zit om 05.00 Hr. met een tas koffie en omdat ik niet binnen van de vrouw mag roken daarvoor buiten op het overdekt gedeelte van het terras. (Zelfs met deze temperaturen)
Ik zet thee voor de vrouw, maak het afwasmachine leeg en zorg voor het eten van de katten.
Haal het huisvuil uit de daarvoor voorziene box. Leg dat buiten klaar.
Mijn ochtendwerk is nu voorlopig al dan gedaan.
Gelukkig begint het wat vroeger licht te worden en kan ik binnenkort ook de kippen gaan verzorgen.
Om 07.00 Hr. zet ik mijn computer op en heb ik daar mijn verzet mee. :D
zwartkater liked last!

Pietro
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 106
Contacteer:

Bericht door Pietro »

Ik denk dat we in de nabije toekomst ( 2-3 jaar ) wel eens zouden kunnen verschieten wat inflatie betreft.

groeten,

Ben ik ook van overtuigd. Als aankoper (retail/dhz) merk ik duidelijk dat alle leveranciers hun prijzen aan het opslaan zijn. Grondstoffen / transport liggen aan de basis.
Het gaat niet over een indexering van 2 % maar over ongeziene stijgingen tot 15% in één trek.
Als je aankopen gepland had, doe het nu want binnen enkele weken betaal je ongetwijfeld meer🙂

Kevander
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 123
Contacteer:

Bericht door Kevander »

Pietro schreef:
19 feb 2021 08:00

groeten,

Ben ik ook van overtuigd. Als aankoper (retail/dhz) merk ik duidelijk dat alle leveranciers hun prijzen aan het opslaan zijn. Grondstoffen / transport liggen aan de basis.
Het gaat niet over een indexering van 2 % maar over ongeziene stijgingen tot 15% in één trek.
Als je aankopen gepland had, doe het nu want binnen enkele weken betaal je ongetwijfeld meer🙂
Zou kunnen dat het leven 10 à 15% duurder wordt, dat is ook wat ik voor ogen heb. Maar de lonen zullen nooit zoveel stijgen. Ik schat dan dan maar op 2% tot 2,5%
in port: Ageas (€35), KBC (€55,24), KBCA (€31,64), GSK ($51,20), Ahold Delhaize (€18,50), AB Inbev (€105), Shell (€30,09), BMW (€70), Bekaert (€40), Wereldhave Belgium (€91)

homer bundy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 5774
Contacteer:

Ageas: premie-inkomsten januari 2021

Bericht door homer bundy »

De premie-inkomsten voor januari van Taiping Life zijn gepubliceerd. We zien een stijging van 3,9% tov 2020 (van 35.489 miljoen RMB naar 36.865 miljoen RMB). De stijging valt lager uit dan ik had verwacht, maar dat kan misschien verklaard worden door het feit dat de agenten minder premies over het jaareinde getild hebben omdat ze hun doelstellingen voor 2020 nog niet gehaald hadden.

Een andere verklaring kan de dalende rente zijn. Ook in Azië bleven we niet gespaard van dalende rentes. Voor de verkoop van levensverzekeringen en spaarproducten met een gegarandeerde rente is dat geen evidentie.

Dus al bij al kunnen we tevreden zijn met een stijging van bijna 4% van de inkomsten.

Volgende halte: De Q4-cijfers (24 februari).

Prettig weekend iedereen!
jartellen liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

Stgro159
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door Stgro159 »

Hi allen,

ik voel hier al heel wat meer zenuwachtigheid ivm de cijfers tov enkele maanden geleden... Vele bedrijven lieten recent degelijke tot goede cijfers zien maar gingen toch (soms diep) in het rood. Hopelijk is dit bij Ageas niet het geval maar het sentiment is over het algemeen toch niet zo denderend te noemen. Misschiens staan heel veel aandelen dan ook overgewaardeerd tov de economische realiteit. Ik hoorde in mijn persoonlijke contacten reeds signalen ivm koerszwakte en correctie maar dat zeggen sommigen natuurlijk al maanden...

Enfin, ik wou even vragen wat vorig jaar de Solvency ratio was en of de NBB (of ECB) dan ook geen voorwaarden had opgelegd maar Ageas deze negeerde? Wat gebeurt er indien de solvency ratio van 200 niet gehaald wordt? Verlaging dividend of uitstel (zoals vorig jaar)?

Ik hou Ageas aan vanwege het dividend en ik hoop dat ik mij dit niet ga beklagen :-).

Relipul
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 45
Contacteer:

Bericht door Relipul »

Homer,

Ik ga je een beetje challenge geven.
Je hebt in het verleden aangegeven enkel in kbc en ageas te beleggen. Je neemt dus ietwat risico qua spreiding. Dus ik wil je een mogelijk scenario voorleggen.

Stel China de situatie tussen china en taiwan escaleert.
Amerika schiet te hulp en stap voor stap is er verdere escalatie. Ook militair.

Vraag 1: Ga je je ageas positie afbouwen?
Vraag 2: Vanaf welk punt in de escalatie zou voldoende zijn voor jouw om dit te doen?
OsiriX liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie