Wat zijn uw favoriete aandelen voor het najaar?
Stem op BEL20 aandelen / Stem op AEX aandelen

Ageas

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 616
Contacteer:

Re: Ageas

Bericht door kierkegaard »

En nog twee artikelen over mogelijke overname Ageas.
‘Ageas opdelen? Dat gaat niet zoals knippen in de kleuterklas’ - De Tijd, Sat. 12 Sep. 2020, Page 27
Lelijk eendje Ageas wordt opgejaagd wild - De Tijd, Sat. 12 Sep. 2020, Page 38

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

mver
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9
Contacteer:

Bericht door mver »

kierkegaard schreef:
12 sep 2020 09:49
Vandaag een groot interview met Votron in De Tijd.

Een quote:
"De vaststelling dat de Fortis-top met de verjaring goed wegkomt, deelt Votron niet. ‘Ik heb mijn car­rière veel te vroeg moeten stoppen en word door het slijk gehaald. Sinds 2008 heb ik geen cent meer verdiend.’"

Misschien kan er een soort nationale steunactie voor Votron worden overwogen?
Durft zo'n Votron echt nog om medelijden vragen ? Schaamteloos is hij wel ! Realiteitszin daarentegen moet je bij zijn soort niet gaan zoeken ...
raminvest liked last!

bartel
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 345
Contacteer:

Bericht door bartel »

Interview met Bart De Smet en met Hans De Cuyper in L'Echo, vandaag.

.../
Hans De Cuyper: Nous avons une base diversifiée d’investisseurs qui a évolué depuis les actionnaires court terme du début. Néanmoins, ce qui compte c’est la performance de l'activité. Nous avons là notre destin en main et les actionnaires sont satisfaits du parcours de ces dix dernières années. Le futur sera focalisé sur la croissance du business et la performance avec un focus sur l’Europe et l’Asie.
BDS: C’est clair qu’un actionnaire de référence apporte de la stabilité, mais il peut aussi rendre d'autres investisseurs plus frileux.
HDC: Si nous avons des opportunités de faire évoluer l'actionnariat, nous l'évaluerons. Ce n’est pas une fin en soi.
.../
HDC: Le point d’attention reste la confiance des investisseurs. Le signal donné aujourd’hui tant en matière de dividende que de la prudence des prévisions est positif. Je ne doute pas qu’on puisse poursuivre avec un dividende fort. Quant au programme de share buy-back, nous avons toujours dit qu’il dépendait des acquisitions; des acquisitions qui respectent nos critères financiers et stratégiques.
BDS: Depuis 2009, notre "total shareholders return" est de 577%. Cela fait 18% par an. Bien sûr cette dernière année, nous sommes 30% plus bas. En février, nous avons communiqué notre volonté de distribuer un dividende de 2,65 euros. Début avril, après analyse sous tous les angles, nous ne voyions pas de raison de suspendre nos plans. Mais par respect des recommandations des superviseurs, nous avons payé un premier dividende de 0,27 euro.
.../
>> https://www.lecho.be/entreprises/servic ... 51042.html
Gekko liked last!
Ja wadde we gaan ne gang.

homer bundy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4816
Contacteer:

Ageas: overname wel of overname niet. Deel 1

Bericht door homer bundy »

De naam Ageas is de laatste dagen veelvuldig opgedoken in de media. Ageas zou een overnameprooi zijn! Hoe moeten we daar als kleine aandeelhouders mee omgaan? Let wel, ik heb het in mijn post over "aandeelhouders", niet over traders.

Met traders bedoel ik die groep van beleggers die van aandeel naar aandeel hoppen om snel enkele procenten winst mee te graaien en zich verder in de bedrijven waarin ze investeren niet interesseren. Daar is op zich niks mis mee en deze groep zorgt ervoor dat de brokers ook een inkomen hebben. Een overnamebod zal door hun afgewogen worden aan de hand van de huidige koers en met een winst van 10 à 20 % zal men al snel tevreden zijn.

Ik heb het over "aandeelhouders", de groep beleggers die na uitgebreide DD beslissen om mede-eigenaar te worden van een bedrijf. Ze zijn niet uit op een snelle winst, maar investeren op de LT en stellen zich tevreden met de jaarlijkse opbrengst onder de vorm van: dividenden, kapitaalsverlagingen en inkoop eigen aandelen.

Een eerste vraag die we ons moeten stellen is: "waarom lijkt Ageas een overnameprooi?". Wie het bedrijf al een tijdje volgt en de resultaten ten gronde bekijkt weet dat de zaken positief evolueren. Ageas is zeker niet de meest performante verzekeraar, maar behoort wel tot de meest voorzichtige verzekeraars. Risico nemen staat dan ook haaks op de belangen van de verzekerde. Een zorgvuldig beheer van de assets is dan ook een must, ook al zorgt dit misschien voor een iets lager rendement bij hoogconjunctuur, in tijden van crisis haalt men daar dan weer voordeel uit. We zien dan ook dat Ageas relatief weinig hinder ondervindt van de lange periode met lage tot negatieve rentes. Het feit dat men de contracten op duurtijd matcht met de investeringen zorgt ervoor dat men tussentijds veel minder op zoek moet naar nieuwe investeringen (in vergelijking met sommige concurrenten). om een lang verhaal kort te houden, feiten zijn wat ze zijn:

Enkele cijfers (2010 - 2020):
----------------------------------
Beurswaarde bij oprichting Ageas (2010) .........: 1,5 miljard euro
Beurswaarde begin 2020................................: +- 10 miljard euro
Beurswaarde nu (corona crisis)........................: +- 6,7 miljard euro

Aandelenkoers bij eerste inkoopprogramma 2011..: 13,01 €
Aandelenkoers bij laatste inkoopprogramma 2020.: 40,63 €
Hoogste koers (voor corona)...........................: 55€
Boekwaarde van een aandeel..........................: 61€

Dividend per aandeel....................................: 2,65 €
Inkoop eigen aandelen per aandeel ..............: 1,05 € (dit brengt de opbrengst per aandeel op 3,7€ voor 2020)

Uitgekeerd bedrag aan aandeelhouders..............: +- 6 miljard euro (div. en inkoopprog's van 2010 -2020)

Verwachte winst in 2020................................: +- 1,25 miljard euro (waarvan 300 miljoen niet recurrent)
Verwachte CAGR van de winst ......................: 5 à 7 % per jaar
...

Wie de cijfers bekijkt, begrijpt wellicht waarom Ageas op dit ogenblik als overnameprooi in het vizier van enkele investeerders zal lopen. Een beurswaarde van minder dan 7 miljard voor een recurrente winst van + 950 miljoen en een jaarlijkse winstgroei van 5 à 7 % lijkt te mooi om waar te zijn. Dat blijkt ook uit de K/BW van 0,6 en een K/W van 5,4 (berekend op de totale winst).

Koppel dit aan de grote hoeveelheid gratis geld dat ter beschikking staat van grote investeerders en de cirkel is rond, of toch niet? (zie deel 2)

De vraag die zich hier dan stelt is: "hoeveel is dit bedrijf echt waard - op basis van de cijfers - voor een overnemer en voor de verkopende aandeelhouders?". Om tot een vriendelijke overname te komen moet er een akkoord gevonden worden tussen de bestaande aandeelhouders, het bestuur, de JV-partners, de toezichthouders en de nieuwe overnemer. Een bedrag lager dan de boekwaarde aangevuld met enkele jaren de opbrengst per aandeel voor de aandeelhouders lijkt mij niet bespreekbaar. We komen dan uit op een prijs van minimaal 75€. Traders zullen zich dan dadelijk afvragen of dit realistisch is, gezien de lage koers van het aandeel vandaag. Tja, men kan altijd een vijandig bod plaatsen en afwachten wat de respons zal zijn.

Later meer (Deel 2).
J.room liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

retriarius
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 14
Contacteer:

Re: Ageas: overname wel of overname niet. Deel 1

Bericht door retriarius »

homer bundy schreef:
12 sep 2020 11:56
Koppel dit aan de grote hoeveelheid gratis geld dat ter beschikking staat van grote investeerders en de cirkel is rond, of toch niet?
Gratis geld is ook beschikbaar voor de kleine investeerders........
Mocht alles zo eenvoudig zijn dan kunnen we straks allen rentenieren. :-)
Heel erg bedankt voor de zeer goede posting, deel 2 behandelt dus de addertjes onder het gras. Ben benieuwd.
Pietro liked last!
Forumlid zonder 75 € tunnelvisie.

homer bundy
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Re: Ageas: overname wel of overname niet. Deel 1

retriarius schreef:
12 sep 2020 12:39
homer bundy schreef:
Koppel dit aan de grote hoeveelheid gratis geld dat ter beschikking staat van grote investeerders en de cirkel is rond, of toch niet?
Gratis geld is ook beschikbaar voor de kleine investeerders........
Mocht alles zo eenvoudig zijn dan kunnen we straks allen rentenieren. :-)
Heel erg bedankt voor de zeer goede posting, deel 2 behandelt dus de addertjes onder het gras. Ben benieuwd.
Heb jij als kleine aandeelhouder als is geprobeerd om aan gratis geld te geraken? Als u dat lukt moet je mij de naam van de instelling die u dit geld ter beschikking stelt is geven, ik zal u eeuwig dankbaar zijn. Ik heb het dan niet over margin-accounts waar je 4 à 5% intrest op betaald en 150% pand moet geven.
sperweroog liked last!

raminvest
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 321
Contacteer:

Bericht door raminvest »

Homer Bundy , geld groeit aan de bomen en het is gratis .

Gekko
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 117

Bericht door Gekko »

https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... z?hl=nl-BE

= podcast met Danny Reweghs over Ageas :up:
raminvest liked last!

retriarius
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 14
Contacteer:

Bericht door retriarius »

Er zijn in ons kikkerland genoeg oplossingen, je zult uiteraard wel een onderpand nodig hebben.
Het geld is uiteraard niet gratis maar de interestvoet is dermate laag dat dit als "gratis geld" kan beschouwd worden.
contradictio in terminis
Forumlid zonder 75 € tunnelvisie.

homer bundy
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Re: Ageas: overname wel of overname niet. Deel 2

homer bundy schreef:
...
Enkele cijfers (2010 - 2020):
----------------------------------
Beurswaarde bij oprichting Ageas (2010) .........: 1,5 miljard euro
Beurswaarde begin 2020................................: +- 10 miljard euro
Beurswaarde nu (corona crisis)........................: +- 6,7 miljard euro

Aandelenkoers bij eerste inkoopprogramma 2011..: 13,01 €
Aandelenkoers bij laatste inkoopprogramma 2020.: 40,63 €
Hoogste koers (voor corona)...........................: 55€
Boekwaarde van een aandeel..........................: 61€

Dividend per aandeel....................................: 2,65 €
Inkoop eigen aandelen per aandeel ..............: 1,05 € (dit brengt de opbrengst per aandeel op 3,7€ voor 2020)

Uitgekeerd bedrag aan aandeelhouders..............: +- 6 miljard euro (div. en inkoopprog's van 2010 -2020)

Verwachte winst in 2020................................: +- 1,25 miljard euro (waarvan 300 miljoen niet recurrent)
Verwachte CAGR van de winst ......................: 5 à 7 % per jaar
...

Wie de cijfers bekijkt, begrijpt wellicht waarom Ageas op dit ogenblik als overnameprooi in het vizier van enkele investeerders zal lopen. Een beurswaarde van minder dan 7 miljard voor een recurrente winst van + 950 miljoen en een jaarlijkse winstgroei van 5 à 7 % lijkt te mooi om waar te zijn. Dat blijkt ook uit de K/BW van 0,6 en een K/W van 5,4 (berekend op de totale winst).

Koppel dit aan de grote hoeveelheid gratis geld dat ter beschikking staat van grote investeerders en de cirkel is rond, of toch niet? (zie deel 2)
...
Hierboven een korte samenvatting (vooral de cijfers) van deel 1 waarin we - vertrekkende vanuit het standpunt van de aandeelhouder - keken naar de waarde van het bedrijf. Minimaal 75 €/aandeel was het verdikt. Leuk voor de aandeelhouders, maar zoals bij elke verkoop is de verwachte verkoopprijs voor de verkoper altijd te laag en voor de koper dan weer steeds te hoog.

Waarom zou iemand in Godsnaam 75€ betalen voor een aandeel dat op dit ogenblik slechts 37€ noteert op de beurs? De vraag is dan: "Waarom koopt men niet gewoon op de beurs?". Dat is geen probleem voor iemand die enkele procenten van de onderneming in handen wil krijgen (zie Fosun). Vanaf 3% moet men melden en vanaf 5% opnieuw (zie BlackRock). Die meldingsplicht blijft dan doorlopen. Komt men aan 30% dan is men wettelijk verplicht een openbaar bod uit te brengen - op alle aandelen - aan minimaal de koers van de laatste aankopen.

Indien je grote aankopen uitvoert op de beurs in een kort tijdsbestek zal dat een behoorlijk impact hebben op de koersvorming. Met een aandeelhouderschap van +5% kom je wellicht in aanmerking voor een zitje in de RVB. Je hebt dan nog lang geen zeggenschap. Op deze manier trachten de vennootschap over te nemen lijkt niet haalbaar, je weet waar je begint maar niet waar je zal uitkomen. Deze handelswijze lijkt mij dan ook niet haalbaar om de controle over de onderneming te verwerven.

Tja, wat is dan wel een mogelijkheid? Een vijandig bod uitbrengen?. Je hebt hierbij de goedkeuring van de RVB niet nodig. Let wel, omdat het hier een financieel aandeel betreft zal je wel via de toezichthouders moeten passeren. Ik weet niet of dat zal lukken zonder de medewerking van de RVB van de onderneming, maar laat ons ervan uitgaan dat het lukt.

Je maakt dan je bod kenbaar en het criteria waaraan moet voldaan worden om het bod geldig te laten zijn (%-age dat je in handen wil krijgen). Is dit een haalbare kaart?

Wanneer je van plan bent de onderneming te ontmantelen in haar elementaire delen om die dan te verkopen zou zo'n bod zinvol kunnen zijn. Maar omdat hier de inhoud van de onderneming voornamelijk bestaat uit opgespaard kapitaal (in allerlei vormen: cash, obligaties, real estate, ...) van de klanten (voor: pensioenen, uitkeringen bij leven, ...) zal de toezichthouder enorme strenge eisen stellen aan de overnemer omdat de continuïteit moet gegarandeerd worden. Je zal die discussie in verschillende landen met verschillende toezichthouders moeten aangaan. Een slecht plan volgens mij. Ik denk zelfs een onuitvoerbaar plan.

Wat rest er dan nog? "Een openbaar bod met de bedoeling de onderneming te versterken en te optimaliseren". De overnemer is ervan overtuigd dat hij: de onderneming beter kan leiden dan het huidige management, het kapitaal kan versterken, meer winst kan genereren, ... Dit wordt een huzarenstukje wanneer je dit zou willen realiseren via een vijandig bod. Je zal -tig partners moeten overtuigen van je bedoelingen, te beginnen met BNP Paribas. Zij bezitten 25% van AG Insurance en ze hebben een exclusief (maar door hun opzegbaar) distributiecontract voor België. Indien zij niet akkoord gaan ben je het ganse banknetwerk van BNP Paribas Fortis kwijt als distributiekanaal. Zo kunnen we land per land en JV per JV afgaan. Ik denk dat de overnemer hier voor een schier onmogelijke opdracht staat.

Maar goed, alles kan. Vraag blijft dan: "hoe hoog het bod zou moeten zijn om de meerderheid van de aandelen in handen te krijgen?". Een deel van de kleine aandeelhouders zal zich waarschijnlijk tevreden stellen met bod dat 10 à 20 % hoger ligt dan de huidige koers. Maar deze aandeelhouders maken slecht een beperkt deel uit van het totale kapitaal. De meeste aandelen zitten bij institutionele en grote internationale investeerders. Voor een meerderheid in handen te krijgen zullen zij akkoord moeten gaan. Ik denk niet dat die 20% boven de huidige koers zal volstaan. Een bod van minimaal de boekwaarde + enkele procenten lijkt mij het minimum minimorum te zijn, laat ons afronden op +- 65€.

Al bij al denk ik dat een vijandig bod zo goed als onmogelijk zal zijn, tenzij het een grote internationale verzekeraar zou zijn die de toezichthouder en een groot deel van de bestaande aandeelhouders kan overtuigen en met de nodige centen over de brug komt. Maar dan nog lijkt een vriendelijk bod een betere oplossing.

Belangrijke opmerking:
-----------------------------
Zowel deel 1 als deel 2 zijn mijn persoonlijke bedenkingen, het zijn geen absolute waarheden. Ze kunnen dienstig zijn om een verdere discussie op te starten. Andere visies zijn meer dan welkom.

Prettig weekend iedereen!
sperweroog liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie