Ageas

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
homer bundy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3155

Re: Ageas

Berichtdoor homer bundy » 17 Mei 2018 09:05

jean de florette schreef:
homer bundy schreef:
jean de florette schreef:Enkele weken geleden ging het niet zozeer over de 'winst' uit China, maar eerder om een gebrek aan cash flow van ginder naar hier. Marktreactie zou dus lauw kunnen zijn. We zullen wel zien.
Blijft een uitstekende basiswaarde voor een portefeuille.

De verwachte upstream van cash wordt voor het ganse jaar geraamd op 600 miljoen euro (was 516 miljoen in 2017). De upstream vanuit Azië zal met meer dan 10% stijgen tot 82 miljoen euro.

Peanuts dus, eerder papieren winst. Heb geen reden van de oorzaak (investeringen, andere?).

Peanuts? Azië is een sterke groeimarkt voor Ageas. De JV's in China, Thailand en Maleisië opereren in groeiende en competitieve markten. Groeien kost geld, veel geld. De drie JV's kunnen hun groei zelf financieren en betalen daarenboven nog een dividend. Ik kan mij nog levendig herinneren dat Ageas bijna jaarlijks geld moet transfereren naar China om de groei te ondersteunen. Vandaag gaat het geld in de andere richting.

De JV's in Azië maakten vorig jaar een winst van 292,7 miljoen euro. Ze betalen daarop een dividend van 82 miljoen euro, dat is zo'n 28% van de gerealiseerde winst. Voor groeibedrijven vind ik dat niet slecht. De verwachtingen zijn dat dit %-age geleidelijk zal stijgen.

Ageas is een verzekeraar met 2 snelheden:

In Europa werken we in mature markten, organische groei is moeilijk, overnames zijn duur. De winsten kunnen - indien de Solvency ratio het toelaat - voor het grootste gedeelte uitgekeerd worden. Zo keert AG Insurance 100% van de winst uit (75% aan Ageas en 25% aan BNP). De aangroei van de premie-inkomsten is beperkt, de waarde van de bedrijven en de JV's blijft redelijk stabiel. Hier haalt Ageas het gros van de cash upstream.

In Azië groeien we sterk, de waarde van de JV's stijgt, de behoefte aan cash om de groei te ondersteunen blijft groot. De upstream van cash is - voorlopig - beperkt.

De combinatie van deze 2 werelden resulteert is een bedrijf (Ageas) dat zowel in waarde stijgt (door de groei in Azië) als een mooi dividend uitkeert (door de cash generatie in Europa). Deze combinatie, aangevuld met de opeenvolgende inkoopprogramma's, die de waarde per aandeel verder doet toenemen, maakt van Ageas - voor mij - een prima belegging.
Pietro liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

homer bundy
Forum elite
Forum elite

Berichtdoor homer bundy » 17 Mei 2018 09:10

De Tijd
08:53
Ageas zet papierversnipperaar in overdrive
De verzekeraar Ageas AGS0,86% heeft op de jaarvergadering van gisteren groen licht gekregen en meteen de papierversnipperaar aan het werk gezet: de 6.377.750 eigen aandelen die de verzekeraar in 2017 heeft ingekocht, zijn nu vernietigd. En dus moeten toekomstige dividenden of andere uitkeringen maar over 203 miljoen hongerige mondjes verdeeld worden.

Men maakt hier een grove fout door te stellen dat alle aandelen dividendgerechtigd zijn. Het aantal aandelen dat in aanmerking komt voor een dividend in 2019 zal een heel stuk lager zijn (straks meer).

homer bundy
Forum elite
Forum elite

Ageas: het aandeel

Berichtdoor homer bundy » 17 Mei 2018 10:39

Met welk aantal aandelen moet men rekening houden bij Ageas?

Volgens het vorige artikel in De Tijd zouden er volgend jaar 203 miljoen aandelen recht hebben op een dividend. FOUT!
Voor de mensen die minder vertrouwd zijn met het aandeel zal ik trachten uit te leggen hoe de vork aan de steel zit.

1) Aantal uitgegeven aandelen:
--------------------------------------
Na de vernietiging (gisteren) van alle ingekochte aandelen uit boekjaar 2017 (6.377.750 stuks) blijven er nog 203.022.199 uitgegeven aandelen over. Tot daar klopt het verhaal in De Tijd. Maar er zijn een deel aandelen die niet in aanmerking komen voor een dividend en die zelfs geen stemrecht hebben. Het grootste deel hiervan zijn aandelen die als onderpand dienstig zijn voor 2 converteerbare obligaties uitgegeven door de vroegere Fortis bank. De kans dat deze aandelen ooit nog op de markt komen is eerder klein en waarschijnlijk ga ik dat niet meer meemaken. Indien ik dat toch zou meemaken dan lig ik in een hangmat op een mooi wit strand en dank ik Ageas voor mijn opgebouwde fortuin ;)

2) De ingekochte maar nog niet vernietigde aandelen:
------------------------------------------------------------------
Ook na de versnipper-sessie van gisteren blijven er nog ingekochte aandelen in de portefeuille van Ageas zitten. Met name, de aandelen die in het huidige boekjaar werden ingekocht. Bij het aflopen van het huidige inkoopprogramma zullen dat er +- 2,75 miljoen zijn. Indien men in augustus een achtste inkoopprogramma opstart kan dit aantal nog stijgen.

3) Aandelen als onderpand voor converteerbare obligaties:
------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 obligaties waarvoor er aandelen bewaard worden als onderpand voor de eventuele conversie.

a) FRESH: (3.968.254 aandelen in pand)
-----------
Uitgegeven bedrag...........: 1,25 miljard euro
Intrest..........................: 3M Euribor + 135 BPS
Looptijd........................: onbepaalde duur
Conversie......................: 1 aandeel per 315 euro (door de klant te activeren)
Strike...........................: 1 aandeel per 472,5 euro (verplichte conversie indien het aandeel 20 dagen deze waarde heeft)

b) CASHES: (3.958.859 aandelen in pand)
-------------
Uitgegeven bedrag...........: 948 miljoen euro
Intrest..........................: 3M Euribor + 200 BPS
Conversie......................: 1 aandeel per 239,4 euro (door de klant te activeren)
Strike...........................: 1 aandeel per 359,1 euro (verplichte conversie indien het aandeel 20 dagen deze waarde heeft)

Door de implosie van Fortis zijn de conversievoorwaarden van deze obligaties surrealistisch geworden. De aandelen die als onderpand bewaard worden hebben tot aan de conversie geen stemrecht en geen recht op een dividend.

Besluit:
---------
Voor al mijn berekeningen hou ik uitsluitend rekening met de dividendgerechtigde aandelen, omdat ik vind dat aandelen die wachten op vernietiging of deze die als onderpand van de (on)converteerbare obligaties bewaard worden, van geen belang zijn.

Aantal reële aandelen = aantal uitgegeven aandelen - ingekochte aandelen - aandelen als onderpand voor obligaties = 192,35 miljoen stuks

En nu verder de resultaten onder de loep nemen ;) .
charel01 liked last!

Pietro
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 73

Berichtdoor Pietro » 17 Mei 2018 10:58

Bedankt Homer.
Inhoudelijk sterk, maar ook duidelijk en gestructureerd weergegeven zoals steeds.

Als je alles op een rijtje zet , heb ik het gevoel dat dit aandeel een no-brainer is , met het nodige geduld.
Ageas is daarom sinds een aantal jaar een basiswaarde in mijn pf.

Het zou boeiend zijn ook eens wat weerwerk of kritiek te horen .

Zijn er forumleden die redenen kunnen geven waarom ze net NIET in Ageas te beleggen?

raminvest
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 234

Berichtdoor raminvest » 17 Mei 2018 11:13

Ik ben zwaar aan het overwegen om mijn participatie in Ageas om te zetten in aandelen van de Nationale bank van Belgie. Ageas stond op het moment dat ik BNB kocht op 28 euro en BNB 3200 euro . Nu staat BNB 3000 Euro en Ageas 45 euro. Voor het zelfde geld kan ik nu 50% meer aandelen kopen van BNB en die geven ook een mooi dividend .
grepolis liked last!

grepolis
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 910

Berichtdoor grepolis » 17 Mei 2018 16:05

raminvest schreef:Ik ben zwaar aan het overwegen om mijn participatie in Ageas om te zetten in aandelen van de Nationale bank van Belgie. Ageas stond op het moment dat ik BNB kocht op 28 euro en BNB 3200 euro . Nu staat BNB 3000 Euro en Ageas 45 euro. Voor het zelfde geld kan ik nu 50% meer aandelen kopen van BNB en die geven ook een mooi dividend .

Dag Raminvest,

De koers van BNB blinkt niet echt uit in opwaarste richting eerder een status quo over een periode van 10 jaar. Ik heb mijn aandelen van BNB zo'n vier jaar geleden van de hand gedaan om de financiering van een huis te kunnen realiseren al was ik eerste van plan om het met een deel van de Ageas-aandelen te doen (maar de uitspraak van het vonnis in Amsterdam bracht daar wat roet in...te forse daling van de koers -).

Als ik het laatste dividend van BNB neem dan is er daar eerder sprake van een daling (relatief fors dacht ik) bij een koers die maar niet wil opveren. Het geschil met de groene petten heeft er niet toegeleid dat het aandeel naar 5000 of meer ging gaan zoals men bijna 15 jaar geleden pleegde te stellen.

Dat je terecht winst neemt begrijp ik best maar BNB als goede vervanger van Ageas daar heb ik toch wat vraagtekens bij...behalve moest je de staat zijn want die krijgt wel een pak meer dan de aandeelhouders en daar hebben de groene petten wel een punt (dat ze blijkbaar niet gescoord krijgen).

Maar natuurlijk doe jij wat je denkt te moeten doen. Ik zie echter te weinig signalen dat het voor BNB zowel naar koers als naar dividend beter zal gaan. Bij Ageas zijn er mogelijke kansen dat de koers en in mindere mate het dividend wat zal opveren. Maar toch veel succes met je beslissing.
raminvest liked last!
Überzeugungen sind gefährlichere Feinde der Wahrheit als Lügen. Friedrich Wilhelm Nietzsche

grepolis
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 910

Re: Ageas: het aandeel

Berichtdoor grepolis » 17 Mei 2018 16:10

homer bundy schreef:Met welk aantal aandelen moet men rekening houden bij Ageas?

Volgens het vorige artikel in De Tijd zouden er volgend jaar 203 miljoen aandelen recht hebben op een dividend. FOUT!
Voor de mensen die minder vertrouwd zijn met het aandeel zal ik trachten uit te leggen hoe de vork aan de steel zit.

1) Aantal uitgegeven aandelen:
--------------------------------------
Na de vernietiging (gisteren) van alle ingekochte aandelen uit boekjaar 2017 (6.377.750 stuks) blijven er nog 203.022.199 uitgegeven aandelen over. Tot daar klopt het verhaal in De Tijd. Maar er zijn een deel aandelen die niet in aanmerking komen voor een dividend en die zelfs geen stemrecht hebben. Het grootste deel hiervan zijn aandelen die als onderpand dienstig zijn voor 2 converteerbare obligaties uitgegeven door de vroegere Fortis bank. De kans dat deze aandelen ooit nog op de markt komen is eerder klein en waarschijnlijk ga ik dat niet meer meemaken. Indien ik dat toch zou meemaken dan lig ik in een hangmat op een mooi wit strand en dank ik Ageas voor mijn opgebouwde fortuin ;)

2) De ingekochte maar nog niet vernietigde aandelen:
------------------------------------------------------------------
Ook na de versnipper-sessie van gisteren blijven er nog ingekochte aandelen in de portefeuille van Ageas zitten. Met name, de aandelen die in het huidige boekjaar werden ingekocht. Bij het aflopen van het huidige inkoopprogramma zullen dat er +- 2,75 miljoen zijn. Indien men in augustus een achtste inkoopprogramma opstart kan dit aantal nog stijgen.

3) Aandelen als onderpand voor converteerbare obligaties:
------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 obligaties waarvoor er aandelen bewaard worden als onderpand voor de eventuele conversie.

a) FRESH: (3.968.254 aandelen in pand)
-----------
Uitgegeven bedrag...........: 1,25 miljard euro
Intrest..........................: 3M Euribor + 135 BPS
Conversie......................: 1 aandeel per 315 euro (door de klant te activeren)
Strike...........................: 1 aandeel per 472,5 euro (verplichte conversie indien het aandeel 20 dagen deze waarde heeft)

b) CASHES: (3.958.859 aandelen in pand)
-------------
Uitgegeven bedrag...........: 948 miljoen euro
Intrest..........................: 3M Euribor + 200 BPS
Conversie......................: 1 aandeel per 239,4 euro (door de klant te activeren)
Strike...........................: 1 aandeel per 359,1 euro (verplichte conversie indien het aandeel 20 dagen deze waarde heeft)

Door de implosie van Fortis zijn de conversievoorwaarden van deze obligaties surrealistisch geworden. De aandelen die als onderpand bewaard worden hebben tot aan de conversie geen stemrecht en geen recht op een dividend.

Besluit:
---------
Voor al mijn berekeningen hou ik uitsluitend rekening met de dividendgerechtigde aandelen, omdat ik vind dat aandelen die wachten op vernietiging of deze die als onderpand van de (on)converteerbare obligaties bewaard worden, van geen belang zijn.

Aantal reële aandelen = aantal uitgegeven aandelen - ingekochte aandelen - aandelen als onderpand voor obligaties = 192,35 miljoen stuks

En nu verder de resultaten onder de loep nemen ;) .

Dag Homer,

in het verleden had ik een dergelijke fout gemaakt voor het berekenen van het dividend...waar ik meer dan 10 cent lager uitkwam. Een van de reden was dat ik het aantal uitgegeven aandelen als verdeelsleutel hanteerde omdat ik Cashes en Fresh meenam in de berekening. Na je bemerking kwam ik in de buurt van jou cijfer (wat dan ook later nog bleek te kloppen...jouw berekening en niet de mijne).
homer bundy liked last!
Überzeugungen sind gefährlichere Feinde der Wahrheit als Lügen. Friedrich Wilhelm Nietzsche

paljas
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 185

Berichtdoor paljas » 17 Mei 2018 17:28

raminvest schreef:Ik ben zwaar aan het overwegen om mijn participatie in Ageas om te zetten in aandelen van de Nationale bank van Belgie. Ageas stond op het moment dat ik BNB kocht op 28 euro en BNB 3200 euro . Nu staat BNB 3000 Euro en Ageas 45 euro. Voor het zelfde geld kan ik nu 50% meer aandelen kopen van BNB en die geven ook een mooi dividend .

Ik zou eerder BNB inruilen voor ageas. Maar ieder zijn goesting natuurlijk.
homer bundy liked last!

sharky
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 502

Berichtdoor sharky » 17 Mei 2018 18:26

Ik zou eerder BNB inruilen voor ageas. Maar ieder zijn goesting natuurlijk.
Lees meer op: viewtopic.php?f=4&t=3&start=26800

Gewoon als suggestie
Ik heb mijn Ageas geruild voor Mithra en terug extra Galapagos .Normaal was ik geen echte fan om in dit type aandelen te gaan maar door de vele posters op dit forum daar wat beginnen rondneuzen.Er zitten daar best ook wat gasten die redelijk op de hoogte zijn en waarschijnlijk ook meer thuis zijn in de pharma wereld.Geert Noels was eerder deze week ook wel enthousiast en dat wekte ook mijn interesse .
Denk dat vanavond op kanaal Z Mithra zeker zal besproken worden .Dit samen met Galapagos zijn mogelijks 2 bedrijven die grote kans op overname maken of gaan doorbreken mits ze redelijk ver staan in hun onderzoeken en de mogelijkheid om op de markt te komen.Niet te vgl. met Ageas maar wie toch wat durft te investeren toch eens te volgen.Zag het aankomen dat Mithra ging uitbreken als de 26 ging gesloopt worden en was net op tijd om in te stappen voor de start .
Aegon ,,Ahold,Colruyt,Galapagos,Retail estates,Pharming,Mithra

Sieg
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 9

Berichtdoor Sieg » 17 Mei 2018 23:10

Pietro schreef:Zijn er forumleden die redenen kunnen geven waarom ze net NIET in Ageas te beleggen?

Heel eenvoudig: Wat denk je dat de koers van Ageas zal doen mocht de financiele crisis weer oplaaien?
Mocht het besef komen dat er wereldwijd teveel schulden zijn die nooit ofte nooit terugbetaald kunnen worden. En dat er opnieuw een vertrouwenscrisis komt in het fiat-geld...