Ageas

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses
homer bundy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4472
Contacteer:

Ageas India: enkele bedenkingen.

Bericht door homer bundy »

Met de recente overname van 23% van de aandelen in de JV "IFLI" van IDBI Bank wordt Ageas de grootste partner (49%) in deze JV. De twee overige partners (IDBI Bank en Federal Bank) hebben samen nog steeds de meerderheid (51%). Deze partners hebben ook het - voorlopig - belangrijkste verkoopkanaal (hun bankkantorennetwerk) in handen.

India lijkt mij zeker een belangrijke verzekeringsmarkt te worden in Azië. Ageas lijkt dit ook te denken, zo blijkt uit de recente overname van 40% in RSGI (tak niet-leven) en dan nu de overname van een extra 23% in IFLI (tak leven). Het moment van deze laatste M&A-activiteit (midden de Covid-19 crisis) zal zeker de prijs gunstig beïnvloed hebben. Ook de druk die er was bij IDBI Bank om te verkopen (wettelijke verplichting en nood aan cash) zal in het voordeel van de koper gespeeld hebben.

Een belangrijke kanttekening lijkt mij de toekomstige positie van IDBI Bank in de JV. Blijft IDBI zijn bankkantoren inzetten voor de verkoop van IFLI-producten of moet men in de toekomst de producten van LIC (de hoofdaandeelhouder van IDBI en grootste levensverzekeraar in Indië) gaan verdelen? Tot nog toe worden de producen van LIC uitsluitend verkocht via een immens groot agentennetwerk (ik dacht meer dan 1,1 miljoen agenten). Deze agenten hebben zich sterk gegroepeerd en georganiseerd en konden zo - voorlopig - hun veto stellen tegen de verkoop via banken. Maar nu LIC zelf eigenaar is van een bank (IDBI) ben ik benieuwd hoe dit verder zal evolueren.

Ik vermoed wel dat Ageas - samen met het aankoopcontract - enkele bijkomende afspraken op papier heeft gezet (oa het gebruik van het kantorennetwerk voor de verkoop van IFLI-producten gedurende een bepaalde tijd). Ondertussen kan men dan werk maken van de uitbouw van een eigen agentennetwerk (zoals men dat in China opgezet heeft), de online verkoop verder uitbouwen en eventueel nieuwe verkoopkanalen aanboren.

Ik zie India wel toetreden tot onze belangrijkste markten in Azië (China, Thailand en Maleisië).

Verder lijkt mij de situatie bij het Chinese Taiping Re (herverzekeraar) het volgen waard. Zou Ageas een bod uitbrengen op de 25% die men te koop aanbiedt of zijn we daar nog te onervaren en/of te klein voor in de herverzekeringswereld?
mariocath liked last!
Portefeuille: LT: AGS en KBC/KBCA. Mijn motto: "meten is weten"

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

reteiP
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 462
Contacteer:

Re: Ageas: de aankoop van 23% in de Indische JV

Bericht door reteiP »

homer bundy schreef:
27 jun 2020 20:42
. Als ik het juist berekend heb zou Ageas +- 60 miljoen euro betalen voor 23% van de aandelen.
. IDBI Federal Life maakte in fy/2019 een winst van 19,7 miljoen euro.
. Ageas betaalt dus 60 miljoen voor een winst van (23% van 19.7 miljoen) 4,53 miljoen euro.
. Men betaalt dus een K/W van 13,25 voor een M&A activiteit in Azië (wat mij niet goedkoop, maar ook niet te duur lijkt).

Prettig weekend iedereen!
Het is bijgevolg ook interessant om Ageas zelf te waarderen via een K/W van 13,25. Dan kom je best een leuk koersdoel uit.
800 M winst . 13,25 = 10.600 M fair market cap
/ 190 M aandelen = €55,79
mariocath liked last!

homer bundy
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Re: Ageas

Reactie van Ageas op het nieuws uit India:
Ageas bevestigt interesse voor de aankoop van een deel van het belang van IDBI Bank in IDBI Federal Life Insurance Company Ltd.
29.06.2020

Naar aanleiding van de communicatie van IDBI Bank op 27 juni 2020, bevestigt Ageas zijn interesse voor de acquisitie van een deel van het belang van 48% van IDBI Bank in IDBI Federal Life Insurance Company Ltd. (IFLIC) tot 23% om zo binnen de grenzen te blijven die zijn opgelegd door de Indische wetgeving inzake directe buitenlandse investeringen. Ageas heeft momenteel een belang van 26% in het kapitaal van de Indische levensverzekerings-joint venture IFLIC dat het samen met IDBI Bank en Federal Bank beheert.

Er is momenteel nog geen ondertekende overeenkomst. Ageas zal de markt tijdig informeren over nieuwe ontwikkelingen.
Dat zullen ze bij Ageas niet zo graag hebben. Ze hebben de gewoonte om pas te communiceren als het contract ondertekend is.
Gauthier liked last!

homer bundy
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Ageas een van de vijf favorieten van KBC voor H2/2020

Bron: Bolero

Ageas (ISIN-code: BE0974264930)

De groep blijft met voorzichtigheid naar de toekomst kijken. En terecht,
want de tweedekwartaalresultaten kunnen worden afgezwakt door lagere
beleggingsinkomsten (inclusief herwaarderingen van onroerend goed) en hogere
claims als gevolg van het coronavirus (vooral in het VK). Maar het is erg positief
dat het dividend van heel wat landen naar de groep hoger is dan verwacht en de
vooruitzichten voor de tweede jaarhelft er veel rooskleuriger uit zien. Met name
China blijft tekenen van vroegtijdig herstel vertonen. Ook juridisch loopt het als
een trein, want Ageas kocht de lopende rechtszaken met Modrikamen af zonder
financiële gevolgen. Er blijft nog één grote claim over (van Patrinvest), zodat Ageas
nauwelijks nog ballast uit het verleden meesleept. Het (interim)dividend staat even
op ijs, maar dat komt terug.
KBC Securities heeft een “Opbouwen”-advies voor Ageas met een koersdoel van
47,50 euro.
Gauthier liked last!

Gauthier
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 133
Contacteer:

Bericht door Gauthier »

Ageas aast op grotere voetafdruk in India

De verzekeringsholding hoopt haar belang in de Indische joint venture IFLIC op te drijven naar 49 procent.

Crisis of niet, bij Ageas lijkt CEO Bart De Smet vast plan de expansie in Azië voort te zetten. De verzekeringsholding bevestigde maandag interesse te hebben om het belang in de Indische verzekeraar IFLIC (voluit IDBI Federal Life Insurance Company) op te drijven van 26 naar 49 procent, het wettelijk maximum voor buitenlandse groepen.

Ageas startte de joint venture al in 2006 op, toen nog onder de juridische voorloper Fortis. Op dit ogenblik controleren Ageas en Federal Bank, de grootste bank van de deelstaat Kerala, elk 26 procent. De resterende 48 procent zit bij de partner van het eerste uur, IDBI Bank. Het belang staat in de verkoop sinds IDBI op zijn beurt onder controle is gekomen van een levensverzekeraar, LIC of India.

Nu onderhandelt IDBI over de verkoop van een belang van 23 procent aan Ageas, 4 procent zou naar Federal Bank gaan. Volgens de zakenkrant Economic Times wordt het belang van 27 procent op 595 crore (5,95 miljard roepie of 70 miljoen euro) gewaardeerd. Dat zou betekenen dat Ageas zo'n 60 miljoen op tafel zou moeten leggen.

Ageas ziet India al enkele jaren als een belangrijke groeipool. In 2018 betaalde de groep een stevige 186 miljoen euro voor een belang van 40 procent in auto- en ziekteverzekeraar RSGI.

Bron: de Tijd
Had deze hier nog niet gezien, kwestie van volledig te blijven. ;)
raminvest liked last!
Cash: 19%
ETF: 44% (IWDA, USTE, IEMA, IUSN, WHEA)
Stocks: 37% (AGES, ASMI, BABA, BPOST, EUAV, FB, GBLB, GLPG, GOOG, PRX, RDSa, SOF)

charel01
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 12608
Contacteer:

Bericht door charel01 »

Ageas zou met een participatie in IDBI Federal Life Insurance Company een kleine maar zinvol acquisitie doen. Dit zei analist Bart Jooris van Degroof Petercam in een reactie op het nieuws tegen ABM Financial News.

Ageas bekijkt of het een deel van het belang van IDBI Bank in IDBI Federal Life Insurance Company kan overnemen. IDBI Bank heeft een belang van 48 procent in IDBI Federal Life Insurance, aldus Ageas. De Belgische verzekeraar zou een participatie tot 23 procent kunnen nemen.

Strategisch gezien is het zinvol, omdat India een groeimarkt is, aldus de analist. Wel benadrukt Jooris dat het een relatief kleine acquisitie is, waarmee 60 miljoen euro is gemoeid.

Jooris verwacht dat de impact op de resultaten van Ageas in eerste instantie "heel marginaal" zal zijn. "Pas op echt lange termijn zou dit significant kunnen bijdragen", meent de analist.

Aangezien het over een kleine acquisitie gaat handhaafde Degroof Petercam het koopadvies op Ageas met een koersdoel van 40,00 euro.
mariocath liked last!
Go with the flow.

Lukang
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 612
Contacteer:

Bericht door Lukang »

De aandeelhouders in de Indische joint venture IDBI Federal Life staan op het punt te wisselen. Ageas bezit al een participatie van 26% in het bedrijf. De andere partner IDBI Bank wil echter zijn belang van 48% verkopen. Ageas zou het geheel wel willen overkopen, maar de regels voor buitenlandse investeerders in India verbieden een buitenlandse meerderheidsparticipatie. Ageas kan dus enkel 23% extra opnemen en naar de berekeningen zou de groep hier 60 mln. EUR moeten voor ophoesten.
Advies
Koopwaardig
Risico
Gemiddeld risico
India is wel een snelgroeiende verzekeringsmarkt, maar alles zal een beetje afhangen of Ageas de participatie in handen krijgt. Niettemin blijft de verzekeringsgroep koopwaardig.
(D.B.)
port. Bekaert Proximus Nyrstar Elia Agfa Tess. Socfinasia Ahold engie Enel Telecom Italia Pfizer tinc Solvay Telenet kbc euronav Xior Sofina ab inbev gimv umicore neste nokia en fondsen

StijnVB
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door StijnVB »

De NN Group heeft al laten weten dat ze rond de 1,7 miljard € winst verwachten voor heel 2020. Dit komt neer op ongeveer 5,5 € winst per aandeel. Het aandeel noteert rond de 30€. Dus een k/w verhouding van rond de 5 tot 6.

Ageas is zeer parallel met NN. Zelfde sector, zelfde winst per aandeel en ook ongeveer zelfde k/w verhouding.

Mijn vraag is :
Als Ageas binnen een maand de Q2 resultaten bekend maakt en ze maken bvb 250 miljoen € winst, wat neerkomt op 1 miljard € winst op jaarbasis, gaat de koers van Ageas dan blijven hangen rond de 32€ (k/w 5) net als NN Group of verwachten jullie dat de koers bij uitstekende resultaten toch naar de 40€ of zelfs 50€ zou opschuiven?

Mvg,

Stijn

Haiko17
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 312

Bericht door Haiko17 »

Ze zullen in ieder geval wel stijgen in dat geval, maar volgens mij komt de grote stijging er pas weer zodra de institutionelen het veilig genoeg vinden om weer massaal in de financials te stappen, zowel de verzekeraars als de banken. En daarvoor is het nog wat te vroeg: de grote faillissementsgolf van bedrijven en andere (horeca- of eenmans-) zaken moet nog komen, en pas erna zal duidelijk worden in welke mate de balans van de banken standhoudt en hoe de toekomst er uitziet.

En dan moeten we nog afwachten hoe verwoestend de tweede golf zal toeslaan. Ik durf er geen timing op te kleven, op de echte heropleving. Maar ik heb m'n bak al uitgebreid volgeladen met Ageas: stijgen zullen ze, op termijn, zowel qua koers als qua dividend.
HoubyTelli liked last!
Port: Galapagos, WDP, EVS, Ageas, Barrick Gold, RDSB, Euronav, CFE, AVH, RTL, Texaf, VGP, Resilux, AB Inbev, Econocom, Sioen, ArgenX, Melexis, Nvidia, Jensen

Putbruy
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1152
Contacteer:

Bericht door Putbruy »

ik heb toch voldoende vertrouwen om een (grotere) positie op te bouwen richting 2021.. ne mens moet iets hebben om te declareren op zijn aangifte..
20-25% opwaarts potentiëel is niet overdreven

Covid-19 is misschien ten velde nog niet uitgeraasd maar de angst voor dit virus lijkt wel weggesmolten...
mariocath liked last!
in port : vanalles..

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie