Sofina

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 506

Re: Sofina

Bericht door Blackbelt »

Stonks schreef:
21 mar 2021 14:01
Bieraait schreef:
21 mar 2021 12:48
Gauthier schreef:
20 mar 2021 19:12
Stonks schreef:
20 mar 2021 18:00

Iedereen denkt daar anders over. Ik zie een dividend als een bedankje voor het vertrouwen en het risico dat je neemt met het bezitten van de aandelen.
Is inderdaad een persoonlijke mening. Ik ben bijvoorbeeld eerder voorstander dat Sofina de returns opnieuw investeert. Zo vermijd je als belegger belastingen én creëer je door het compounding effect extra rendement, zeker gezien hun sterk track record.
Exact. Dividend = roerende voorheffing, plus zij beheren het goed genoeg volgens mij. Ken hun IRR niet vanbuiten, maar zal er niet naast zitten.
Bestuursleden die zichzelf 10.000'en euro's uitkeren per vergadering en de kleine aandeelhouder minder dan een habbekrats gunnen. Tuurlijk beheren zij het beter :lol:
Als je nu consequent bent met jezelf, verkoop dan AL je aandelen en start gewoon een eigen bedrijf. Je vertrouwt de CEO en de beheerders toch niet, dan steek je daar je geld toch niet in.
Als ik zie wat Sofina met mijn geld doet... ze mogen van mij nog wat meer verdienen van mij.
De winst bij Sofina zit in de koerswinst.
lowprofile liked last!

Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 734

Bericht door Karl »

Sofina geeft personeel 40 dagen extra vakantie

De holding Sofina beloont zijn medewerkers voor het harde en moeilijke werk tijdens de lockdown. Ze geeft hen een pakket van 40 vakantiedagen die over twee jaar opgenomen kunnen worden.

Een boeket bloemen, een cocktailbox aan huis, een consumptiecheque, een thuiswerkvergoeding of een extra beeldscherm en een ergonomische bureaustoel. De waaier aan coronabeloningen van bedrijven voor hun werknemers is breed. Veel werknemers moeten in de crisis extra presteren of in ongewone omstandigheden werken.

Sofina spant de kroon. De holding geeft haar werknemers 40 dagen extra vakantie cadeau. 'Net als in andere sectoren hebben onze mensen de voorbije periode hard van thuis uit en vele uren extra online gewerkt. We willen ze bedanken voor die inspanningen', zegt Wauthier de Bassompierre, directielid van Sofina.
https://www.tijd.be/ondernemen/financie ... e/10292907

Karl
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 734

Bericht door Karl »

Over de discussie van wel of geen dividend uitkeren dan heb ik toch liever geen dividend en dat ik het terug zie in de koers van een aandeel. De roerende voorheffing daar is een vrijstelling onder een bedrag (weet ik nu niet direct uit mijn hoofd) maar ik denk dat aandeelhouders heel content mogen zijn met bijna +200% in 5 jaar.

Stonks
Forum gebruiker
Forum gebruiker
waarderingen: 42

Bericht door Stonks »

[MODBREAK: Bericht verwijderd wegens ongewenst taalgebruik]

Doom Pol
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 2

Bericht door Doom Pol »

De holding Sofina beloont zijn medewerkers voor het harde en moeilijke werk tijdens de lockdown. Ze geeft hen een pakket van 40 vakantiedagen die over twee jaar opgenomen kunnen worden.
Dat is pas investeren in uw werknemers :lol: Geef me dan toch maar een stukske dividend.

Stephan
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 135

Bericht door Stephan »

De portefeuille van Sofina is een miljardenbedrijf rijker. Cred, een Indiaas platform voor het beheer van kredietkaartbetalingen, is voortaan 2,2 miljard dollar waard. In drie maanden is waarde van de inleg van de Boël-holding verdrievoudigd.

De holding van de familie Boël werd begin januari aandeelhouder van Cred, een Indiase start-up die een app ontwikkelde om kredietkaartbetalingen te beheren. De investering van Sofina kaderde in een kapitaalronde van 81 miljoen dollar, waarbij Cred op ongeveer 800 miljoen dollar gewaardeerd werd. Die operatie werd mee geleid door Sequoia - al decennia een bondgenoot van de Boëls - en een reeks andere aandeelhouders.

Amper drie maanden later haalt het Indiase fintechbedrijf nog meer vers geld op. Het zamelde bij nieuwe en bestaande aandeelhouders 215 miljoen dollar (181 miljoen euro) in om zijn groei te financieren. Ook Sofina legde opnieuw geld op tafel. Hoe groot het belang van de Belgen in Cred is, is niet bekend.

Cred heeft een app ontwikkeld die toelaat kredietkaartfacturen te betalen en uitgaven te beheren. Wie zijn kredietkaartfactuur op tijd betaalt, krijgt toegang tot bijkomende diensten en een reeks luxeproducten. Volgens het bedrijf wordt een vijfde van alle kredietkaartfacturen in India via zijn app betaald. Een derde van alle premiumkredietkaarthouders zou de app gebruiken.

Cred werd bij de recentste kapitaalronde gewaardeerd op 2,2 miljard dollar. De start-up uit Bangalore haalde in totaal al 443 miljoen dollar op. Cred is niet de eerste Indiase fintechinvestering van Sofina. De holding stapte zes jaar geleden ook al in Pine Labs, een bedrijf dat betaaloplossingen ontwikkelt en marktleider is in India.

Kudde eenhoorns

Met de waardering van 2,2 miljard dollar voor Cred dikt het rijtje eenhoorns, techbedrijven met een waardering van minstens 1 miljard dollar, in de portefeuille van Sofina aan.

In die categorie zitten ook de Britse processorenbouwer Graphcore, het Indiase fintechbedrijf Pine Labs, de Indiase brillenfabrikant en -keten Lenskart, de populaire digitale marktplaats Vinted en VerSe Innovation, het bedrijf boven het 'Indiase TikTok' Josh en Dailyhunt, het 'Indiase Google News'. Sofina klom vorig jaar ook aan boord bij het databedrijf Collibra, de eerste Belgische eenhoorn en zit ook na de miljardenbeursgang nog aan boord bij de Britse e-commercegroep The Hut Group.

Samen met Verlinvest van de AB InBev-familie de Spoelberch zit Sofina in de exponentieel groeiende Indiase start-up Byju's. Die is al een tijdje een 'decacorn', een start-up met een waarde van meer dan 10 miljard dollar.
marieke liked last!

Bieraait
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 397

Bericht door Bieraait »

Stonks schreef:
21 mar 2021 14:01
Bieraait schreef:
21 mar 2021 12:48
Gauthier schreef:
20 mar 2021 19:12
Stonks schreef:
20 mar 2021 18:00

Iedereen denkt daar anders over. Ik zie een dividend als een bedankje voor het vertrouwen en het risico dat je neemt met het bezitten van de aandelen.
Is inderdaad een persoonlijke mening. Ik ben bijvoorbeeld eerder voorstander dat Sofina de returns opnieuw investeert. Zo vermijd je als belegger belastingen én creëer je door het compounding effect extra rendement, zeker gezien hun sterk track record.
Exact. Dividend = roerende voorheffing, plus zij beheren het goed genoeg volgens mij. Ken hun IRR niet vanbuiten, maar zal er niet naast zitten.
Bestuursleden die zichzelf 10.000'en euro's uitkeren per vergadering en de kleine aandeelhouder minder dan een habbekrats gunnen. Tuurlijk beheren zij het beter :lol:
De laatste tijd als ik de krant open sla lees ik niets anders dan gepruts van die mannen, gelijk heb je (sarcasme)!
"Las Vegas is busy every day, so we know that not everyone is rational." - Charles Ellis
www.ygrids.com

Gauthier
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 281

Bericht door Gauthier »

Nieuws over Byju! Ondertussen gewaardeerd op zowat 15 miljard dollar. Daarnaast een nieuwe partner met extra series F ronde én potentieel over 18-24 maanden een beursintroductie om Byju extra te laten groeien.
BYJU’S raises $455 mn led by Baron Funds as part of $1B round
By IANS On Apr 13, 2021

Leading ed-tech company BYJU’S has raised $455 million from investors that include Baron Funds and Facebook cofounder Eduardo Saverin’s B Capital Group, as part of a $1 billion ‘Series F’ round, the media reported on Monday.

Citing government filings by the company, Inc42 reported that existing investors like Silver Lake Management, Owl Ventures, and T. Rowe Price etc are also participating in the round.

The latest fund-raising comes after the BYJU’S announced to acquire Aakash Educational Services Ltd (AESL) through a strategic merger. The deal size is also pegged at close to $1 billion, according to a person familiar with the transaction.

“Our complementary strengths will enable us to build capabilities, create engaging and personalised learning programmes. The future of learning is hybrid and this union will bring together the best of offline and online learning, as we combine our expertise to create impactful experiences for students,” Byju Raveendran, Founder and CEO, BYJU’S, had said earlier this month.

In September, Byju’s raised $500 million (approximately Rs 3,689 crore) in a funding round led by global technology investment firm Silver Lake.

Existing investors Tiger Global, General Atlantic and Owl Ventures also participated in the round that put the edtech startup’s valuation at $10.8 billion.

The new investment came barely a month after Byju’s acquired WhiteHat Jr, a Mumbai-based coding platform, for $300 million.

“We are excited to welcome a strong partner like Silver Lake to the BYJU’S family,” Raveendran had said.

Byju’s said it has seen over 20 million new students starting learning from its platform for free since the lockdown.

The app currently has over 64 million registered students and 4.2 million annual paid subscriptions.
Bron: https://www.expresscomputer.in/news/byj ... und/74825/ & https://www.tijd.be/ondernemen/technolo ... 97976.html
Cash: 7%
ETF: 53% (IWDA, IWDE, IUSN, USTE, IEAM, EMQQ WHEA)
Stocks: 35% (ABI, AD, AGES, AMBO, ARGX, ASMI, BABA, FB, GOLD, GOOG, MLXS, ONTEX, PRX, SOF)
Crypto: 5% (BTC, ETH, ADA, LINK, SNX)

Plaats reactie