Payton Planar

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

mulder
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 244

Re: Payton Planar

Bericht door mulder »

rikvanlooy schreef:
27 mei 2021 13:59
forumbeurs schreef:
27 mei 2021 13:37
rikvanlooy schreef:
27 mei 2021 11:50
Forza Azzurra schreef:
27 mei 2021 10:49

Ik denk niet dat hun business seizoensafhankelijk is. Daarenboven was Q1/2020 het eerste coronakwartaal
Het aandeel daalt in Tel Aviv en Brussel. Het valt nog mee met die daling, maar de bedrijfsresultaten zullen moeten verbeteren om deze aandelenkoers te verantwoorden. Ik verschoot van de lage netto-winst.
Beste Rik. Jij verschiet al 10 jaar van de mindere resultaten. Ik snap niet dat je nog aandeelhouder bent.
Het bedrijf is al jaren een roller coaster. Het aandeel daalt nu bijna 7 % in Tel Aviv. We kunnen absoluut niet inschatten wat de volgende bedrijfsresultaten zullen zijn. Ik zit er inderdaad al meer dan 10 jaar in en ik heb behoorlijk veel aandelen, maar dat betekent niet dat ik het een beetje beu aan het worden ben dat die bedrijfsresultaten zo schommelen.
Als we naar de koers kijken mag je niet te veel klagen zeker?En anders verkopen en het dan maar zelf doen.

rikvanlooy
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 78

Bericht door rikvanlooy »

panamapapers schreef:
28 mei 2021 10:36
rikvanlooy schreef:
28 mei 2021 10:21
Ourasi was altijd tegen het uitkeren van dividenden. Ik was altijd een fervent voorstander. Ik denk nog steeds dat ik gelijk heb (zelfs als de fiscus een behoorlijk deel afroomt).
Hangt ervan af hoe het bedrijf zijn geld aanwendt. Als je een bedrijf hebt met een rendement op geïnvesteerd kapitaal van >25% denk ik dat je je geld beter aan het bedrijf geeft dan er zelf mee aan de slag te gaan. En zoals je zegt verdwijnt een deel in de zakken van de fiscus bij uitkering dividend. Maar als een bedrijf slechts een rendement haalt van 10%, ja geef mij dan ook maar dat dividend. Geen idee hoe het zit bij PP, waar ik overigens geen positie in heb.
ROCE (Return On Capital Employed) Payton = 19 % (dit is wel gebaseerd op vorig jaar, het huidige mindere kwartaal zit daar niet in). Het kan dat de ROCE van Payton zakt naar 10/12 % dit jaar.

ROCE Moury Construct = 11 %

rikvanlooy
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 78

Bericht door rikvanlooy »

mulder schreef:
28 mei 2021 11:18
rikvanlooy schreef:
27 mei 2021 13:59
forumbeurs schreef:
27 mei 2021 13:37
rikvanlooy schreef:
27 mei 2021 11:50

Het aandeel daalt in Tel Aviv en Brussel. Het valt nog mee met die daling, maar de bedrijfsresultaten zullen moeten verbeteren om deze aandelenkoers te verantwoorden. Ik verschoot van de lage netto-winst.
Beste Rik. Jij verschiet al 10 jaar van de mindere resultaten. Ik snap niet dat je nog aandeelhouder bent.
Het bedrijf is al jaren een roller coaster. Het aandeel daalt nu bijna 7 % in Tel Aviv. We kunnen absoluut niet inschatten wat de volgende bedrijfsresultaten zullen zijn. Ik zit er inderdaad al meer dan 10 jaar in en ik heb behoorlijk veel aandelen, maar dat betekent niet dat ik het een beetje beu aan het worden ben dat die bedrijfsresultaten zo schommelen.
Als we naar de koers kijken mag je niet te veel klagen zeker?En anders verkopen en het dan maar zelf doen.
Eind 2017 kon men Payton kopen aan 3,55 euro, maar in maart 2007 was de koers van het aandeel 4,19 euro. Tien jaar later maakte men nog steeds verlies. Het aandeel is dus niet altijd een goudmijn geweest. In 14 jaar is het aandeel iets meer dan 100 % gestegen. Het klopt dat men begin 2009 kon kopen aan 0,5 euro, maar de volumes waren toen erg laag. Er zijn dus niet veel mensen die gekocht hebben aan die zeer lage koersen.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1298

Bericht door Umi »

rikvanlooy schreef:
28 mei 2021 11:32
panamapapers schreef:
28 mei 2021 10:36
rikvanlooy schreef:
Ourasi was altijd tegen het uitkeren van dividenden. Ik was altijd een fervent voorstander. Ik denk nog steeds dat ik gelijk heb (zelfs als de fiscus een behoorlijk deel afroomt).
Hangt ervan af hoe het bedrijf zijn geld aanwendt. Als je een bedrijf hebt met een rendement op geïnvesteerd kapitaal van >25% denk ik dat je je geld beter aan het bedrijf geeft dan er zelf mee aan de slag te gaan. En zoals je zegt verdwijnt een deel in de zakken van de fiscus bij uitkering dividend. Maar als een bedrijf slechts een rendement haalt van 10%, ja geef mij dan ook maar dat dividend. Geen idee hoe het zit bij PP, waar ik overigens geen positie in heb.
ROCE (Return On Capital Employed) Payton = 19 % (dit is wel gebaseerd op vorig jaar, het huidige mindere kwartaal zit daar niet in). Het kan dat de ROCE van Payton zakt naar 10/12 % dit jaar.

ROCE Moury Construct = 11 %

Zoals ge stelt, die cashberg hebben ze niet nodig. & dat geeft een vertekend beeld van de onderliggende situatie.
De 'overtollige cash' in Payton breng ik dus in rekening bij 'capital employed' ( dan kom ik op +-25M USD), want die is niet nodig om het bedrijf te runnen (dit wordt vaker gedaan, ook voor goodwill in bepaalde gevallen). Verder gebruik ik de 'FCF' voor deze berekening ipv de EBIT, dit is imo juister & ook conservatief. Bij gebruik van EBIT zou de ROCE dus hoger liggen vermits taxes & interesten in rekening gebracht worden.
ROCE van Payton ligt al jaren ruim boven de 30% (ook als je de huidige cijfers van Q1 zou extrapoleren kom je nog aan 33%)

Uiteraard wil het MGMT die cash aan het werk zetten via overnames/expansies. Maar ze ze zijn duidelijk zeer voorzichtig.
Ik ben al tevreden dat er nu officieel een jaarlijks dividend komt, dat geeft toch een minimum aan stabiliteit.

ps
Het begrip ROCE moet natuurlijk in de juiste context gezien worden. Een hoge ROCE op zich is niet zaligmakend. Een hoge ROCE in combinatie met (hoge) groei is dat wél. Er is dan namelijk weinig kapitaal nodig om te groeien; Dus er blijft meer kapitaal over om uit te keren als dividend.
Een bedrijf als Umicore streeft bvb naar een ROCE van +15% (zaten vorig jaar op 13% dacht ik). Om waarde te creëeren moet de ROCE > WACC.

forumbeurs
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 114

Bericht door forumbeurs »

Eind 2017 kon men Payton kopen aan 3,55 euro, maar in maart 2007 was de koers van het aandeel 4,19 euro. Tien jaar later maakte men nog steeds verlies. Het aandeel is dus niet altijd een goudmijn geweest. In 14 jaar is het aandeel iets meer dan 100 % gestegen. Het klopt dat men begin 2009 kon kopen aan 0,5 euro, maar de volumes waren toen erg laag. Er zijn dus niet veel mensen die gekocht hebben aan die zeer lage koersen.
[/quote]

Klopt volledig. Maar je kan Pp van vandaag onmogelijk vergelijken met vroeger. Voor 2000 was het een bedrijf in ontwikkeling met veel technologieën die hun degelijkheid nog moesten bewijzen. Vandaag is hun technologie erg gewild. Natuurlijk is er bij technologie altijd het risico dat andere beter uitvinden. Maar voorlopig is daar geen enkele aanwijzing voor, wat de koers vandaag doet is voor mij dan ook niet het allerbelangrijkste. Met een dividend van 42 cent bruto ben ik ruimschoots vergoed om het wachten te compenseren. Beleggers zijn constant met de aandeelkoers bezig. Een fout die ik vroeger.ook maakte. Nu beleg ik uitsluitend op zeer lange termijn. Als een koers te gek doet naar boven toe vliegt het eruit. Te gek naar beneden zoals vorig jaar Tessenderlo Econocom en quest pik ik ze op. Daarbij laat ik me enkel leiden door betrouwbare info. En vaak of meestal is die info niet te vinden op.een forum. Hier zitten bijna uitsluitend mensen die koersen willen doen uitgaan naar de richting dat zij de andere kunnen misleiden en er zelf beter van worden. Elk aandeel.heeft een bepaalt risico. Meeste mensen denken snel.rijk te worden met de beurs. Ik ken er meer die hemd verloren hebben dan gewonnen. In een jaar dat de koersen hoog staan gaan weinige dat geloven. En dan den ik beste Rik dat Ourasi zijn kennis en degelijkheid al jaren belangeloos hier.met ons deelt. Ik waardeer dit samen met vele andere enorm. Mocht hij hier elke.dag 20 zinloze posts komen.posten dan kon je hem bij de andere.forumleden opbergen. Nu ga ik het forum opnieuw laten voor wat het is. Momenteel ben ik geen koper of verkoper van welk aandeel ook. Mijn posities zijn ingenomen..gouden tip voor iedereen. Probeer minder naar de koersen te kijken. Deze tip geldt niet voor traders uiteraard.
josymar liked last!

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1298

Bericht door Umi »

rikvanlooy schreef:
Misschien heb je gelijk als je 2013 als startpunt neemt, maar als je iets verder teugkijkt in de tijd (bijvoorbeeld vanaf 2000), dan zie je niet bepaald een lineaire groei. Er zijn pieken en zeer diepe dalen geweest. Ik vraag mij eerlijk gezegd ook af waarom die dollardaling zo'n impact had op de kosten. Het is niet alsof de USD tientallen percenten gedaald is dit jaar. Ik hoop dat je gelijk hebt met die voorraadopbouw. Dat zou betekenen dat het vierde kwartaal van dit jaar ook veel beter zou moeten zijn. Ik zie dat de financiële opbrengsten ook in elkaar geklapt zijn. Als reden wordt opgegeven dat de intresten in Israël gedaald zijn. Ik heb al vele keren geschreven dat ik vind dat bedrijven hun geld niet moeten oppotten (ik zeg hetzelfde over Moury Construct). Payton heeft nu zo veel cash dat met een andere beleggingsstrategie de resultaten veel beter zouden kunnen zijn. Moury Construct heeft hun strategie vorig jaar aangepast (25 % aandelen ipv 10 % aandelen) en hun netto-winst is meer dan 50 % gestegen. Ourasi was altijd tegen het uitkeren van dividenden. Ik was altijd een fervent voorstander. Ik denk nog steeds dat ik gelijk heb (zelfs als de fiscus een behoorlijk deel afroomt).
Ik heb enkel de cijfers vanaf 2006, dus over ervoor kan ik niets zeggen.
Ik vermoed dat in het verdere verleden de planar transformer nog niet competitief genoeg was qua prijs & de vraag naar miniaturisering was mogelijk minder groot. Lager gewicht/volume & high frequency zijn in deze een belangrijk gegeven om een planar transformer te verkiezen boven een gewone transformer.

7jaar vind ik wel een voldoende grote termijn om te kunnen zien of er duurzame omzetgroei is. Ik heb destijds 2013 als nulpunt genomen omdat toen de transformatie van Payton afgerond was (de overname in UK in 2012 & bouw hoofdkantoor 2011-13)

ivm FX; meeste personeelskosten zijn in NIS & de inkomsten zijn vooral in USD.

De vraag bij Moury is of die strategie duurzaam is of dat dit éénmalig was om in te spelen op de forse correctie?
Daar zou ik niet van uitgaan dat er jaarlijk zulke meerwaarde is...
Lijkt me geen goed idee dat Payton een beleggingsvennootschap wordt.

Ikzelf ben ook geen fan van dividenden, tenzij er geen andere manier is om excess cash aan het werk te zetten.
1- Organische groei blijft prioriteit 1 (ook R&D dus),
2- Bolt-on acquisitions & share buybacks afhankelijk van welke het interessantst is uiteraard.
3- Dividend

share buyback is uiteraard onmogelijk bij Payton.

ourasi
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 468

Bericht door ourasi »

Iedereen moet zijn eigen beleggingsstrategie uitwerken. Als lange termijnbelegger is de selectie van aandelen het belangrijkst. Mijn criteria zijn een bekwaam management , een gezonde balans , een goede lange termijn strategie en een positieve evolutie voor de sector. Daarna is het niet buy and hold maar buy and evaluate.

De cijfers van Payton is het eerste kwartaal waren niet goed. Het is dan ook verhelderend om de tekst in de Financial Statement te lezen. De economische omstandigheden zijn immers nog ver van ideaal. Bij een aantal klanten moet men de productie stilleggen door een tekort aan componenten waardoor de bestellingen niet binnenkomen of worden uitgesteld. Verder is de evolutie van de USD tegenover de NIS zeker ook geen hulp.

Door de flexibiliteit en de solide basis zal Payton deze problemen oplossen en zijn de lange termijn vooruitzichten niet veranderd. In juni kan ik de vruchten van mijn strategie op mijn bankrekening weer ontvangen.

yvan-strubbe
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 1

Bericht door yvan-strubbe »

Hoi,

Een beetje duidelijkheid over het dividend en de af te houden belastingen. In een persbericht laat Payton weten dat enkel de 15% belasting in Israel moet afgehouden, en daar stopt het, in overeenstemming met het dubbel belasting verdrag... zie persbericht hieronder.....

SUPPLEMENTAL REPOT TO MARCH 24, 2021 PRESS RELEASE
PAYTON PLANAR MAGNETICS
DISTRIBUTION OF DIVIDEND ON June 17, 2021
Ness Ziona (Israel) - On March 24, 2021, the Board of Directors of Payton Planar
Magnetics announced distribution of a gross dividend of USD 0.42 per share or
an aggregate amount of USD 7,422 thousands as dividend for the financial years
2019 & 2020.
The dividend is submitted to one single tax of 15%

Accordingly, the gross dividend of USD 0.42 per share leads to a net dividend of USD 0.357 per share.
The rate of the above tax deduction is with accordance to tax treaties between Israel and the country of residence of the shareholder (Belgium).
Since the company is listed on the Belgian market and the Euro is the customary currency in Belgium, the payment will be done in Euro. The date for the reimbursement will be Thursday, June 17, 2021. Accordingly, all holders of shares at the close of the trading hours of Euronext Brussels on record date Wednesday June 16, 2021 will be entitled to receive a dividend. The payment will be completed by the custodian financial institution on the shareholders' accounts.

Forza Azzurra
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 9

Bericht door Forza Azzurra »

yvan-strubbe schreef:
31 mei 2021 19:52
Hoi,

Een beetje duidelijkheid over het dividend en de af te houden belastingen. In een persbericht laat Payton weten dat enkel de 15% belasting in Israel moet afgehouden, en daar stopt het, in overeenstemming met het dubbel belasting verdrag... zie persbericht hieronder.....

SUPPLEMENTAL REPOT TO MARCH 24, 2021 PRESS RELEASE
PAYTON PLANAR MAGNETICS
DISTRIBUTION OF DIVIDEND ON June 17, 2021
Ness Ziona (Israel) - On March 24, 2021, the Board of Directors of Payton Planar
Magnetics announced distribution of a gross dividend of USD 0.42 per share or
an aggregate amount of USD 7,422 thousands as dividend for the financial years
2019 & 2020.
The dividend is submitted to one single tax of 15%

Accordingly, the gross dividend of USD 0.42 per share leads to a net dividend of USD 0.357 per share.
The rate of the above tax deduction is with accordance to tax treaties between Israel and the country of residence of the shareholder (Belgium).
Since the company is listed on the Belgian market and the Euro is the customary currency in Belgium, the payment will be done in Euro. The date for the reimbursement will be Thursday, June 17, 2021. Accordingly, all holders of shares at the close of the trading hours of Euronext Brussels on record date Wednesday June 16, 2021 will be entitled to receive a dividend. The payment will be completed by the custodian financial institution on the shareholders' accounts.
Daar stopt het helemaal niet! Indien geen Belgische RV van 30% wordt ingehouden door de financiële tussenpersoon, dien je het dividend op te nemen in aangifte personenbelasting. De Belgische RV is ALTIJD verschuldigd, met uitzondering van dividenden tot 800 EUR bruto per belastingplichtige.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 4699

Bericht door jens_dev »

Blijkbaar niet. Er is een treaty tussen PP en de fiscus. Binck past dit al jaren zo toe. Vele andere (groot)banken doen die moeite niet voor hun klanten. Door 30% in te houden, kunnen ze nooit een fout maken in het nadeel van de fiscus.
Never waste a good crisis
https://jensdev.blogspot.com

Plaats reactie