Payton Planar

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

serie 1
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 75

Re: Payton Planar

Bericht door serie 1 »

Forza Azzurra schreef:
27 mei 2021 10:49
SRQB schreef:
27 mei 2021 10:45
@Forza

Gezien de "seasonality" van resultaten dien je te vergelijken 1Q20 vs 2Q20, en niet met 4Q20 :).
Daar zien we een mooie stijging van revenue, wel aan lagere marges komende door de hogere grondstofprijzen.

Hoe je dit interpreteert hangt ervan af of je die hogere grondstofprijzen als de nieuwe norm ziet, of ervan uit gaat dat ze op een bepaald moment terug zullen dalen, en Payton dus weer hogere marges haalt.
Ik denk niet dat hun business seizoensafhankelijk is. Daarenboven was Q1/2020 het eerste coronakwartaal
Bij het bekendmaken van de cijfers was er corona.....niet in het eerste kwartaal 2020....toen wisten we nog niet tot nauwelijks wat er speelde.

tsuretie
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 803

Bericht door tsuretie »

forumbeurs schreef:
27 mei 2021 11:06
Forza Azzurra schreef:
SRQB schreef:
@Forza

Gezien de "seasonality" van resultaten dien je te vergelijken 1Q20 vs 2Q20, en niet met 4Q20 :).
Daar zien we een mooie stijging van revenue, wel aan lagere marges komende door de hogere grondstofprijzen.

Hoe je dit interpreteert hangt ervan af of je die hogere grondstofprijzen als de nieuwe norm ziet, of ervan uit gaat dat ze op een bepaald moment terug zullen dalen, en Payton dus weer hogere marges haalt.
Ik denk niet dat hun business seizoensafhankelijk is. Daarenboven was Q1/2020 het eerste coronakwartaal
Deze resultaten zijn zeker goed te noemen. Q1 20 was net voor de grote corona uitbraak. Mensen blijven steeds zich blindstaren op kwartaalresultaten. Het lange termijnplaatje is meer dan intact. Het gebrek aan chips heeft bvb autoindustrie zwaar geraakt in vorig kwartaalresultaten. De economie wordt verder in versneld tempo vergroend. Wie zal.daarvan profiteren? Idd payton zit in´pole positie. Mensen die teleurgesteld zijn kunnen uitstappen. Ik blijf alvast zitten. Reeds meer dan 10 jaar aandeelhouder en heb al mijn inzet enkel door coupon paar.maal gerecupereerd. Zien jullie maar naar kwartaalresultaten en korte termijn visie. Succes
Hier nog geen 10 jaar maar toch al 6 en ik blijf ook met plezier zitten voor nog een jaartje of 6 extra.
Niet gerealiseerde winst 153 % excl coupon.
Laat ze maar doen. ;)

jussi64
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 10

Bericht door jussi64 »

Advies in De Belegger vandaag :
"De Israëlische producent van magnetische componenten zag de omzet stevig doorgroei over het eerste kwartaal van 2021 met 22%. De groep ondervond wel hinder van de hoge kosteninflatie en de verslechterde productmix. Hierdoor kon de winstgroei (bedrijfswinst +8%, nettowinst +10%) niet meevolgen met de omzet. De groep had hiervoor al gewaarschuwd bij de publicatie van de jaarresultaten. Alle fabrieken werken ondertussen op schema (geen hinder meer van Covid-19). Nu nog de grote raamakkoorden die opstarten en de groep zit op schema om de komende jaren te profiteren van de elektrificatie van het wagenpark."
Komt goed! ;)
tsuretie liked last!

rikvanlooy
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 78

Bericht door rikvanlooy »

Forza Azzurra schreef:
SRQB schreef:
@Forza

Het aandeel daalt in Tel Aviv en Brussel. Het valt nog mee met die daling, maar de bedrijfsresultaten zullen moeten verbeteren om deze aandelenkoers te verantwoorden. Ik verschoot van de lage netto-winst.

jussi64
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 10

Bericht door jussi64 »

Vandaag in de nieuwsbrief van Bolero :
"Het Israëlische Payton Planar heeft er na een beresterk vierde kwartaal een redelijk degelijk eerste
kwartaal opzitten, rekening houdende met de algemene stijging van de grondstofprijzen en de krapte
waarmee zowat elke logistieke keten te kampen heeft. Dat drukte de operationele marge van 45% naar
39%, ondanks dat de omzet met 22% op jaarbasis steeg tot 10,08 miljoen dollar. De nettowinst van 1,91
miljoen dollar steeg met 8,6% en het orderboek kwam uit op 18,52 miljoen dollar, tegenover 18,92
miljoen dollar per einde 2020. De cash op de erg robuuste balans steeg met 3,5 miljoen dollar tot 47,87
miljoen dollar, dankzij 3 miljoen dollar operationele kasstromen. De groep gaat in juni 0,42 dollar per
aandeel dividend uitkeren."
Nog effe geduld, mooi dividend komt eraan ... :D

forumbeurs
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 114

Bericht door forumbeurs »

rikvanlooy schreef:
27 mei 2021 11:50
Forza Azzurra schreef:
SRQB schreef:
@Forza

Het aandeel daalt in Tel Aviv en Brussel. Het valt nog mee met die daling, maar de bedrijfsresultaten zullen moeten verbeteren om deze aandelenkoers te verantwoorden. Ik verschoot van de lage netto-winst.
Beste Rik. Jij verschiet al 10 jaar van de mindere resultaten. Ik snap niet dat je nog aandeelhouder bent.
tsuretie liked last!

rikvanlooy
Forum actieveling
Forum actieveling

forumbeurs schreef:
27 mei 2021 13:37
rikvanlooy schreef:
27 mei 2021 11:50
Forza Azzurra schreef:
SRQB schreef:
@Forza

Beste Rik. Jij verschiet al 10 jaar van de mindere resultaten. Ik snap niet dat je nog aandeelhouder bent.
Het bedrijf is al jaren een roller coaster. Het aandeel daalt nu bijna 7 % in Tel Aviv. We kunnen absoluut niet inschatten wat de volgende bedrijfsresultaten zullen zijn. Ik zit er inderdaad al meer dan 10 jaar in en ik heb behoorlijk veel aandelen, maar dat betekent niet dat ik het een beetje beu aan het worden ben dat die bedrijfsresultaten zo schommelen.

Umi
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1298

Bericht door Umi »

Rollercoaster is een groot woord vind ik. 2018 was een blow out jaar... als je dat eruit haalt, is de groei wél vrij lineair.
Kijk naar de omzetgroei sinds 2013; een kleine 12% CAGR per jaar, onderliggend is die groei nog hoger.

Sommige reacties doen me denken aan die van bij de Q3-resultaten. Ook daar lag de gross margin 'iets lager', vergelijkbaar met huidig kwartaal (vooral vanwege de mix toen). Maar toen kwam Q4, remember?
Nu is er naast die mix ook nog eens een impact van FX & grondstoffen (koper, kunststoffen, transportkosten...). & ondanks die tegenwind halen ze nog gross margins van 39%, dat is gewoon sterk. Omzetgroei is gewoon goed, niet spectaculair nee, maar de backlog blijft wel hoog. Verder kan je Q4 niet 1op 1 met Q1 vergelijken. Er gebeurt vaak een voorraadopbouw in Q4 bij bvb producenten van consumentengoederen zoals smartphones, tablets, laptops etc. ( Q1 is in die sector dan een mager kwartaal)
Verder valt ook op dat klant B & C meer bestellingen hebben geplaatst in Q1, 2 klanten uit automotive.. Dit doet het beste verhopen dat de groei in die sector (oa via EV's) zich toch materialiseert.
ourasi liked last!

rikvanlooy
Forum actieveling
Forum actieveling

Umi schreef:
27 mei 2021 20:29
Rollercoaster is een groot woord vind ik. 2018 was een blow out jaar... als je dat eruit haalt, is de groei wél vrij lineair.
Kijk naar de omzetgroei sinds 2013; een kleine 12% CAGR per jaar, onderliggend is die groei nog hoger.

Sommige reacties doen me denken aan die van bij de Q3-resultaten. Ook daar lag de gross margin 'iets lager', vergelijkbaar met huidig kwartaal (vooral vanwege de mix toen). Maar toen kwam Q4, remember?
Nu is er naast die mix ook nog eens een impact van FX & grondstoffen (koper, kunststoffen, transportkosten...). & ondanks die tegenwind halen ze nog gross margins van 39%, dat is gewoon sterk. Omzetgroei is gewoon goed, niet spectaculair nee, maar de backlog blijft wel hoog. Verder kan je Q4 niet 1op 1 met Q1 vergelijken. Er gebeurt vaak een voorraadopbouw in Q4 bij bvb producenten van consumentengoederen zoals smartphones, tablets, laptops etc. ( Q1 is in die sector dan een mager kwartaal)
Verder valt ook op dat klant B & C meer bestellingen hebben geplaatst in Q1, 2 klanten uit automotive.. Dit doet het beste verhopen dat de groei in die sector (oa via EV's) zich toch materialiseert.
Misschien heb je gelijk als je 2013 als startpunt neemt, maar als je iets verder teugkijkt in de tijd (bijvoorbeeld vanaf 2000), dan zie je niet bepaald een lineaire groei. Er zijn pieken en zeer diepe dalen geweest. Ik vraag mij eerlijk gezegd ook af waarom die dollardaling zo'n impact had op de kosten. Het is niet alsof de USD tientallen percenten gedaald is dit jaar. Ik hoop dat je gelijk hebt met die voorraadopbouw. Dat zou betekenen dat het vierde kwartaal van dit jaar ook veel beter zou moeten zijn. Ik zie dat de financiële opbrengsten ook in elkaar geklapt zijn. Als reden wordt opgegeven dat de intresten in Israël gedaald zijn. Ik heb al vele keren geschreven dat ik vind dat bedrijven hun geld niet moeten oppotten (ik zeg hetzelfde over Moury Construct). Payton heeft nu zo veel cash dat met een andere beleggingsstrategie de resultaten veel beter zouden kunnen zijn. Moury Construct heeft hun strategie vorig jaar aangepast (25 % aandelen ipv 10 % aandelen) en hun netto-winst is meer dan 50 % gestegen. Ourasi was altijd tegen het uitkeren van dividenden. Ik was altijd een fervent voorstander. Ik denk nog steeds dat ik gelijk heb (zelfs als de fiscus een behoorlijk deel afroomt).

panamapapers
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 242

Bericht door panamapapers »

rikvanlooy schreef:
28 mei 2021 10:21
Ourasi was altijd tegen het uitkeren van dividenden. Ik was altijd een fervent voorstander. Ik denk nog steeds dat ik gelijk heb (zelfs als de fiscus een behoorlijk deel afroomt).
Hangt ervan af hoe het bedrijf zijn geld aanwendt. Als je een bedrijf hebt met een rendement op geïnvesteerd kapitaal van >25% denk ik dat je je geld beter aan het bedrijf geeft dan er zelf mee aan de slag te gaan. En zoals je zegt verdwijnt een deel in de zakken van de fiscus bij uitkering dividend. Maar als een bedrijf slechts een rendement haalt van 10%, ja geef mij dan ook maar dat dividend. Geen idee hoe het zit bij PP, waar ik overigens geen positie in heb.
Gekko4ever liked last!

Plaats reactie