VGP

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beleggen met ongekend lage tarieven?
Aandelen BE/NL €2+0,03% / VS €0,50+$0,004 p/st
Kernselectie: Geen kosten turbo's, ETF's en fondsen
DEGIRO: meer informatie / rekening openen

jakke121
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Re: VGP

Bericht door jakke121 »

Investor schreef:
11 feb 2021 12:57
Op donderdag 4 maart houd ik een call met Martijn Vlutters, head of IR bij VGP, om de vooruitzichten & 2020 cijfers te bespreken. De presentatie zal in het Engels verlopen en zal beschikbaar worden gesteld op YouTube en mogelijks op IR sectie van VGP zelf. (Definitieve jaarcijfers op 26 februari)

Welke vragen zouden jullie graag beantwoord krijgen?
Hoever de JV's in de toekomst zullen reiken (initial target is 1,7B asset value voor I en II dacht ik). Gaan ze die (constant) uitbreiden of gaan ze vanaf target is bereikt alles in eigen portfolio houden?

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 143
Contacteer:

Bericht door BRT »

jakke121 schreef:
11 feb 2021 18:40
Investor schreef:
Op donderdag 4 maart houd ik een call met Martijn Vlutters, head of IR bij VGP, om de vooruitzichten & 2020 cijfers te bespreken. De presentatie zal in het Engels verlopen en zal beschikbaar worden gesteld op YouTube en mogelijks op IR sectie van VGP zelf. (Definitieve jaarcijfers op 26 februari)

Hoever de JV's in de toekomst zullen reiken (initial target is 1,7B asset value voor I en II dacht ik). Gaan ze die (constant) uitbreiden of gaan ze vanaf target is bereikt alles in eigen portfolio houden?

+1

En ook +1 over de vraag mbt zonne-energie.

Blackbelt
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 491
Contacteer:

Bericht door Blackbelt »

Investor schreef:

Hoe verklaren ze het dat de markt hun geen hogere k/w waardering geeft?
Wat is de differentiatie van VGP versus WDP? Hoe hard speelt die concurrentie?
Kan VGP hoger scoren op de ESG schaal door meer rendabele investeringen in energiebesparende maatregelen? Hoe scoren de gebouwen in beheer?
charel01 liked last!

jakke121
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 0
Contacteer:

Bericht door jakke121 »

Investor schreef:

Zijn ze van plan om ooit een gvv te worden?

bird
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 32
Contacteer:

Bericht door bird »

Uit De Standaard 13 februari/Jan Reyns

WDP vs. VGP
Vastgoed voor logistieke activiteiten blijft gejaagd door sterke trends zoals e-commerce en professionalisering van de logistieke keten. WDP houdt zijn gebouwen bij, VGP ontwikkelt vooral. Beide groeien als kool.
Jan Reyns

De Vlaamse vastgoedbedrijven Warehouses De Pauw en Van Geet & Partners concentreren zich alleen op logistiek vastgoed. Wie hun groei bekijkt, zou denken dat het internetbedrijven zijn. De portefeuille van WDP groeide van 311 miljoen euro in 2002 tot 4,6 miljard eind 2020.

E-commerce is wel een van de factoren die bedrijven hun logistieke organisatie doen hertekenen. Wellicht zal ook de vergroening van bedrijfsgebouwen een steeds belangrijkere factor worden in de vraag naar nieuw logistiek vastgoed. De moderne distributie gaat vandaag meer dan ooit tot bij de eindklant.

Beide groepen zijn toch ook erg verschillend: WDP behoudt het vastgoed, dat het wel in grote mate zelf ontwikkelt, terwijl VGP meer een pure ontwikkelaar is.

En toch ook niet, want via een verregaande samenwerking met de Duitse verzekeringsreus Allianz heeft VGP ­verschillende joint ventures opgericht, waaraan het een pak ontwikkelde logistieke gebouwen verkoopt. Op die manier behoudt VGP een stuk van de creatie van verdere meerwaarde en ontvangt het huurgeld. Bij de verkoop aan de joint venture incasseert VGP grote sommen geld. Daarmee kan de groep van ­eigenaar en ceo Jan Van Geet de almaar snellere groei voortzetten zonder kapitaal bij te tanken.

Het voordeel van alle ontwikkelde gebouwen in portefeuille te houden, vertaalde zich voor WDP over 2020 in een indrukwekkende meerwaarde van 187 miljoen euro. Dat bracht het nettoresultaat op 324 miljoen euro, terwijl de courante winst, zeg maar de huurinkomsten na de kosten, uitkwam op 174 miljoen euro. Dat is 14,5% meer dan het jaar tevoren. Het nadeel van alles in portefeuille te houden is dat WDP regelmatig nieuw kapitaal moet ophalen. Bovendien is het als Gereglementeerde Vastgoed Vennootschap verplicht minstens 80% van de winst als dividend uit te keren. Na de bekendmaking van de alweer beter dan verwachte resultaten over 2020 en het optrekken van de groei­doelstellingen, haalde WDP nog eens 200 miljoen nieuw kapitaal op.

Nog opmerkelijk: de grootste inkomsten komen van de zonnepanelen op de daken van de gebouwen: vorig jaar goed voor 16,2 miljoen euro of 6%. De grootste huurder is Kuehne + Nagel met 5% van de inkomsten.

Naar waarde zit de vastgoedportefeuille van WDP vooral in Nederland (48%) en België (32%). Maar de verdere internationalisering is ingezet.

VGP is internationaler en heeft 76 logistieke parken in twaalf Europese landen, met Duitsland als grootste. De resultaten zijn spectaculair: de winst schoot in 2020 tachtig procent hoger tot een verwachte 365 miljoen euro.

De ontwikkeling bij VGP gaat almaar sneller. En het heeft nog een landbank van 7,5 miljoen vierkante meter in portefeuille. Die perfect gelegen gronden voor logistieke activiteiten vormen het hart en tegelijk de levensverzekering van de groep. VGP ontwikkelt nu zo’n half miljoen vierkante meter per jaar en kan dus nog even verder.

Het grote gevaar is dat de groei in nieuw logistiek vastgoed zou vertragen of een economische crisis. Dan zou de groei plots fors lager kunnen zijn en de winst doen zakken.

Besluit: Wat is de beste keuze? Volgens vastgoedkenner Gert De Mesure zijn dit twee verschillende beleggingen. WDP lijkt een veiligere belegging: de huurinkomsten lijken verzekerd, ­terwijl bij VGP het gros komt van de verkoop van gebouwen. Daarom geeft een waardering volgens koers versus winst een wat vertekend beeld. VGP heeft meer ­potentieel op korte termijn als alles goed gaat, maar het risico is ook hoger.

Meer info:
Delen:TWEET DELEN E-MAIL
Lieve16 liked last!
Aedifica, Ageas, AMG, Befimmo,Confinimmo, Fagron, NN, Ontex, Prosus, Proximus, Solvay, VGP, WDP, ...

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 259
Contacteer:

Bericht door Investor »

Als voorsmaakje voor wat er komt op donderdag 4 maart (call met IR van VGP) kunnen jullie de laatste (Engelstalige) analyse vinden op m'n website. Altijd handig om een betere scope te krijgen van hun situatie eind en midden vorig jaar. Wordt uiteraard geüpdatet op 26 februari en daarna.

https://www.optiongenerator.com/post/vg ... t-position
boer_staf liked last!

Alian
Forum newbie
Forum newbie
waarderingen: 7
Contacteer:

Bericht door Alian »

Investor, akkoord met de heer Reyns dat het risico hoger ligt Bij VGP?

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door Investor »

Alian schreef:
14 feb 2021 15:14
Investor, akkoord met de heer Reyns dat het risico hoger ligt Bij VGP?
Artikel in De Standaard is te ongenuanceerd.

Het risico bij VGP voor een lange termijn belegger schat ik lager in dan WDP. Waarom? Omdat die laatste een veel lagere start yield geeft met minder groei. Naarmate VGP groter wordt zal het aandeel van huurinkomsten en fees van JVs groter worden. Liquiditeit bij VGP ligt lager (free float is lager) waardoor de verhandelbaarheid voor sommigen een hindernis is.

Risico is het te duur aankopen van een bedrijf met mooie groeiperspectieven. Heel veel aandelen leveren een risicopremie op van 2 percent. Moeten we daar tevreden mee zijn? Onze eerste aankoop VGP genereert nu een recurrente totale yield van 12 pct (recurrente winst per aandeel/aankoopkoers). En zolang de groei mooi blijft zit je op een bepaald moment op 100 percent in de long run...

bird
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 32
Contacteer:

Bericht door bird »

Enige kritische reflectie past blijkbaar niet in uw kraam. Heb zowel VGP als WDP in port en ga geen van de aandelen afbreken. Evenwel handel ik op de beurs volgens 'boer let op uw ganzen als de vos de passie preekt'.
Jan Reyns wiens bijdragen ik al lang lees kan ik moeilijk ongenuanceerdheid verwijten. Diegene die echter steigert bij elk vleugje kritische benadering, ...

Voor mij blijven WDP en VGP waardevolle aandelen, maar zal niet bijkopen tegen om het even welke prijs.
Aedifica, Ageas, AMG, Befimmo,Confinimmo, Fagron, NN, Ontex, Prosus, Proximus, Solvay, VGP, WDP, ...

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
Contacteer:

Bericht door Investor »

bird schreef:
14 feb 2021 22:12
Enige kritische reflectie past blijkbaar niet in uw kraam. Heb zowel VGP als WDP in port en ga geen van de aandelen afbreken. Evenwel handel ik op de beurs volgens 'boer let op uw ganzen als de vos de passie preekt'.
Jan Reyns wiens bijdragen ik al lang lees kan ik moeilijk ongenuanceerdheid verwijten. Diegene die echter steigert bij elk vleugje kritische benadering, ...

Voor mij blijven WDP en VGP waardevolle aandelen, maar zal niet bijkopen tegen om het even welke prijs.
Als je geen woord rept over waardering, dan mist je artikel heel wat nuance. Het artikel vermeldt 7,5 miljoen vierkante meter land. Vrij vaag. Wat dat betekent voor de aandeelhouder? Hoeveel grond kan worden gebruikt als verhuurbare oppervlakte? Hoeveel jaarlijkse huur levert dat op & hoeveel ontwikkelingswinsten? Een kwalitatieve beschrijving van WDP's en VGP's business maar geen duidelijk kwantitatieve analyse. Da's de kritische reflectie van mijn kant als het gaat over een vergelijking tussen beide spelers.

WDP is zeer degelijke kwaliteit, maar met een serieus prijskaartje. We hebben WDP ook in pf, net als Elia - maar van beide aandelen is de risicopremie gedaald tot minima. Anyway, we shall see what happens next. Over investeringen in lange termijn parels (VGP e.a.) tegen aantrekkelijke multiples mogen we opgetogen zijn; ze zijn namelijk erg dun gezaaid.
boer_staf liked last!

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Deel kennis en vragen met duizenden beleggers,
minder advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie