VGP

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 280

Re: VGP

Bericht door Investor »

Korsakov schreef:
18 mar 2021 16:57
Onderstaande kan allicht wel wat duiden ...

VGP-concurrent op 25 maart naar het Damrak
De Nederlandse ontwikkelaar van logistiek vastgoed CTP is van plan om op 25 maart op de Amsterdamse beurs te noteren. De aandelen kosten tussen 13,50 en 16 euro, wat het bedrijf een beurswaarde van 5,4 à 6,4 miljard euro zou geven. Alleen institutionelen kunnen op de beursgang inschrijven.

CTP wordt daarmee nog een maatje groter dan het Belgische VGP, dat een beurswaarde heeft van 2,8 miljard euro. Net als VGP ontwikkelt CTP vooral magazijnen in Centraal-Europa. De komst van een nieuwe, grote logistieke speler op de beurs kan tijdelijk wegen op sectorgenoten zoals VGP, maar ook op magazijnverhuurders WDP en Montea. Als grote beleggers intekenen op een megabeursgang zonder hun totale blootstelling aan de sector te willen verhogen, moeten ze gelijkaardige aandelen verkopen.
Of er veel fondsen handelen in VGP-aandelen durf ik te betwijfelen. Familie Van Geet, familie Van Malderen, Service & Development Group Belgium... merendeel van de aandelen zijn in handen van grotere vehikels/ondernemers. Die handelen niet op basis van een nieuwsbericht dat een concurrent naar de beurs komt. Denk dat dit anders ligt bij WDP.

CTP is aan de andere kant geen weerspiegeling van VGP. Die laatste heeft een veel betere gearing, hogere bezettingsgraad, hogere procentuele portfolio-groei, en natuurlijk die JV's met Allianz RE.

johan1213
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 143

Bericht door johan1213 »

Investor schreef:
18 mar 2021 17:41
johan1213 schreef:
18 mar 2021 16:31
Super goede resultaten, koers ging richting de 150 € en enkele weken later staan we op 135.
Normaal zou je toch niet verkopen, forse stijging ook van het dividend.

Waarom zakt de koers dan?

Heeft dit dan enkel te maken met de verhoging van de rente?
Moeten we ongerust zijn?
Verkopen die handel. Ik raad je aan terug in te stappen op 180+. Deal?
Je moet eens kijken naar het dagelijkse volume in VGP en vergelijken met de totale free float, bijzonder laag. Conclusie: kleine onwetende beleggers bepalen de koers. Wie zijn huiswerk grondig maakt weet wat hij koopt.
@Investor: Bedankt voor je antwoord, het komt eerlijk gezegd wel spottend en oneerbiedig over helaas.

Ja, ik ben misschien snel in paniek omdat ik het verleden al wat geld heb verloren maar je kan ook gewoon anders antwoorden.

Héél zeker heb je veel meer kennis over hoe je cijfers moet bekijken, analyses maken, enz .. maar je kan ook gewoon antwoorden en advies geven. Ik ben zeker bereid bij te leren.

Misschien moet ik inderdaad wat aandelen VGP verkopen zodat ik m'n gewicht in m'n portefeuille afbouw richting 20 % en moet ik maar meer spreiden over andere sectoren zoals bv. Ageas, Forfarmers, Global Graphics, Tessenderlo, ...

Investor
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 280

Bericht door Investor »

Als je tijdens de daling in maart 2020 komt vertellen: straks is de kleine spaarder al zijn geld kwijt, later zegt dat het je grootste positie is en vervolgens bij een correctie je afvraagt of er ernstige problemen zich voordoen... dan vraag ik me oprecht af of: 1) je voor jezelf hebt bepaald of VGP ondergewaardeerd is (en hoeveel veiligheidsmarge je hebt) & 2) je hun persberichten over de afgelopen weken/maanden hebt gevolgd waaruit je kon opmaken dat er bedrijfsproblemen zijn.

Ff off-topic. Of je meer moet spreiden, kan ik niks over zeggen. WDP, Elia en TINC verkocht hier en extra Moury Construct & Digital Value gekocht. Meer upside, aantrekkelijke investment cases.

carrandas
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 4

Bericht door carrandas »

Stuk rond VGP & CTP in de tijd:
CTP krijgt dubbel zo hoge beurswaarde als sectorgenoot VGP

CTP maakte donderdag zijn gang naar de Amsterdamse beurs. Het 'Nederlandse VGP' is actief in logistiek vastgoed in Centraal-Oost-Europa. Het aandeel fluctueert op de eerste beursdag rond de introductieprijs, wat neerkomt op een waardering van 5,6 miljard euro. Ter vergelijking: VGP heeft een beurswaarde van 2,7 miljard euro.

...

CTP wil halfjaarlijks 70 tot 80 procent van de huurinkomsten uitkeren als dividend. Het eerste dividend wordt in september uitgekeerd, waarbij beleggers kunnen kiezen voor een betaling in cash of in aandelen. 'Dat komt neer op zo'n 56 eurocent per aandeel, een brutodividendrendement van ongeveer 4 procent', rekent Inberg voor.

Hoewel het bedrijf erg vergelijkbaar lijkt met het Belgische VGP is CTP op basis van de koers-winstverhouding (kw) van 2020 een stuk duurder. Die verhouding laat zien hoe vaak de winst per aandeel in de koers van het aandeel past. CTP heeft een koers/winstverhouding van meer dan 18, terwijl VGP rond 8 zit.

'Dat heeft waarschijnlijk te maken met het hoge groeiprofiel', zegt de analist. 'Tegen eind dit jaar verwacht het bedrijf 7 miljoen vierkante meter aan verhuurbare oppervlakte te hebben. Vos wil dat dat cijfer in 2023 bijna verdubbelt tot 10 miljoen vierkante meter. Andere logistieke vastgoedspelers groeien ook, maar niet zo hard. Als hij waar kan maken wat hij belooft, kan de koers verdubbelen tot 28 euro', besluit Inberg.

Liptoons
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 26

Bericht door Liptoons »

carrandas schreef:
25 mar 2021 17:35
Stuk rond VGP & CTP in de tijd:
CTP krijgt dubbel zo hoge beurswaarde als sectorgenoot VGP

CTP maakte donderdag zijn gang naar de Amsterdamse beurs. Het 'Nederlandse VGP' is actief in logistiek vastgoed in Centraal-Oost-Europa. Het aandeel fluctueert op de eerste beursdag rond de introductieprijs, wat neerkomt op een waardering van 5,6 miljard euro. Ter vergelijking: VGP heeft een beurswaarde van 2,7 miljard euro.

...

CTP wil halfjaarlijks 70 tot 80 procent van de huurinkomsten uitkeren als dividend. Het eerste dividend wordt in september uitgekeerd, waarbij beleggers kunnen kiezen voor een betaling in cash of in aandelen. 'Dat komt neer op zo'n 56 eurocent per aandeel, een brutodividendrendement van ongeveer 4 procent', rekent Inberg voor.

Hoewel het bedrijf erg vergelijkbaar lijkt met het Belgische VGP is CTP op basis van de koers-winstverhouding (kw) van 2020 een stuk duurder. Die verhouding laat zien hoe vaak de winst per aandeel in de koers van het aandeel past. CTP heeft een koers/winstverhouding van meer dan 18, terwijl VGP rond 8 zit.

'Dat heeft waarschijnlijk te maken met het hoge groeiprofiel', zegt de analist. 'Tegen eind dit jaar verwacht het bedrijf 7 miljoen vierkante meter aan verhuurbare oppervlakte te hebben. Vos wil dat dat cijfer in 2023 bijna verdubbelt tot 10 miljoen vierkante meter. Andere logistieke vastgoedspelers groeien ook, maar niet zo hard. Als hij waar kan maken wat hij belooft, kan de koers verdubbelen tot 28 euro', besluit Inberg.
Tja, lijkt me prietpraat van jewelste! Zoals ik eerder aangaf kunnen opportunisten met een langere beleggingshorizon dra instappen in VGP rond 125 euro. Nog een beetje geduld! 🙏

BRT
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 147

Bericht door BRT »

Goh alsof 125 of 135 iets uitmaakt op de lange termijn.

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 740

Bericht door kierkegaard »

BRT schreef:
25 mar 2021 18:25
Goh alsof 125 of 135 iets uitmaakt op de lange termijn.
Goh, je zou er nog van verschieten. 10% lagere instapkoers betekent 10% meer aandelen voor eenzelfde investering. Die extra aandelen genereren bijkomende dividenden die dan kunnen worden geherinvesteerd etc.

Wat niet uitmaakt, is de transactiekost. Ik ben altijd verbaasd als ik beleggers zie die zoeken naar een of andere obscure internetbank om daar 5 euro minder transactiekost te gaan betalen. Dàt maakt echt niks uit op de lange termijn.
reteiP liked last!

NewB76
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 369

Bericht door NewB76 »

Is verdubbelen van 7 niet 14 ? Is tien niet duidelijk minder ?

carrandas
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 4

Bericht door carrandas »

NewB76 schreef:
25 mar 2021 19:30
Is verdubbelen van 7 niet 14 ? Is tien niet duidelijk minder ?
De 7 is voor eind dit jaar, ze zaten begin dit jaar aan ~5.8.

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 740

Bericht door kierkegaard »

VGP krijgt eerste rating van Fitch

(ABM FN) VGP zal een eerste kredietrating als emittent van Fitch ontvangen die een lange-termijn investment grade rating van BBB- met stabiele vooruitzichten heeft toegekend. Dit maakte de vastgoedontwikkelaar vrijdag bekend.

VGP doorliep het financieel beoordelingsproces om gebruik te kunnen maken van een bredere toegang tot de obligatiemarkten, een ruimere investeerdersbasis aan te spreken en te genieten van aantrekkelijke financieringsvoorwaarden.

Deze rating reflecteert volgens VGP zowel de sterkte van zijn financiële balansstructuur als de kwaliteit van de huurinkomsten.

Update eerste kwartaal

Naar eigen zeggen heeft VGP in het eerste kwartaal van 2021 ook sterk gepresteerd.

De huurinkomsten stegen tot 194,1 miljoen euro, dankzij de groeiende vraag naar verhuurbare oppervlakte.

Verder heeft VGP 8 nieuwe ontwikkelingsprojecten voor een oppervlakte van 208.000 vierkante meters opgestart.

De bezettingsgraad bedroeg 99,1 procent, tegenover 98,5 procent eind 2020.

Door: ABM Financial News.
Haiko17 liked last!

Plaats reactie