Biocartis

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

Beste broker van 2020 (volgens Beleggers Belangen)
Profiteer van voorbeurs en nabeurs handelen!
Aandelen kopen voor €3.000: €1,80 kosten (o.a. BE&NL)
Vraag het informatiepakket van MeXeM aan

el_mettos
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 221

Re: Biocartis

Bericht door el_mettos »

Het is tenenkrullend die koers.

Snel die KV doorvoeren, dat we er vanaf zijn.
Vroeg of laat komt die toch, en wie weet trekt ook hier Coucke zn portefeuille open?

Greets
Als Paul D'Hoore het zegt.... is het al te laat.

Terugnajaren
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 400

Bericht door Terugnajaren »

Laatste results zijn gepimpt door Covid-19 tests en da's geen blijver zoals ik reeds bij lancering ervan meldde.
De groei beschouw ik dus niet als spectaculair, dat feit in aanmerking genomen.
Aanzienlijke cashburn en de leeglopende kas met fors bedrag aan uitstaande converteerbare obligaties (2024 meen ik) wordt een steeds dringender aandachtspunt, bovenop het traag verlopen van goedkeuring tests (cartridge volume!) voor commerciële doeleinden (niet-RUO).
Ik hoop oprecht dat dit mooie bedrijf een superboost krijgt maar heb zware twijfels over behoud van huidige koers gezien een forse KV steeds dichterbij komt.
Wees hier maar zeker dat bij een groot succes met mooie stijging, dit onmiddellijk aangegrepen zal worden voor een forse KV.
Misschien komen ze met bijkomende en sneller uitrolbare virale tests waardoor acceleratie verhoogt, maar dan nog.....
Overname kan theoretisch uiteraard ook altijd, maar je kan om die reden (bijna) elk aandeel in PF nemen.

Hoe goed ik het bedrijf(smodel) ook vind, ik neem ze daarom momenteel niet terug in PF.

Grtz,
Terugnajaren
vlere liked last!

Lieve16
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 4479

Bericht door Lieve16 »

Sterke jaarstart en nieuw partnerschap voor Biocartis

29/04/21 om 14:00
Bijgewerkt om 14:13
Biocartis rijgt de positieve nieuwsberichten aaneen, maar de beleggers laten het aandeel links liggen.

Het Mechelse diagnosticabedrijf Biocartis is 2021 sterk gestart. Het aantal verkochte testcartridges steeg in het eerste kwartaal met 70 procent tegenover het al sterke eerste kwartaal van 2020 (+68% tegenover 2019). Het volume verkochte oncologietesten was groter dan verwacht in Europa en in de distributiemarkten buiten Europa. In de Verenigde Staten en Europa was er ook de aanhoudend sterke verkoop van de SARS-CoV-2 test (covid-19). De komende maanden verwacht Biocartis dat de vraag naar die test geleidelijk zal dalen. In de eerste jaarhelft zal een nieuwe, duurdere paneltest klaar zijn, die behalve SARS-CoV-2 ook influenza zal opsporen.

De evolutie van de vraag zal de komende kwartalen afhangen van de evolutie van de pandemie. Het doel blijft een volumetoename op jaarbasis met 40 à 60 procent, tot 320.000 à 370.000 testen. De vraag naar de coronatest ondersteunde de verkoop van Idylla-toestellen, vooral in Europa. In de VS blijven de activiteiten nog op een lager niveau door de pandemie. Het doel blijft dit jaar 300 à 350 nieuwe toestellen te plaatsen. In 2020 waren het er 335. De kaspositie moet eind dit jaar uitkomen op 50 miljoen euro. Op 31 maart was er 108,1 miljoen.

Onlangs sloot Biocartis een nieuwe, ongebruikte kredietfaciliteit voor 15 miljoen euro af. De verwachte kaspositie houdt rekening met een eigen investering in de infectieziektefranchise. Biocartis rekende daarvoor tot nog toe enkel op partners. De commerciële aantrekkingskracht van Idylla is toegenomen door het aanbieden van een testmenu in zowel oncologie- als infectieziekten.

In oncologie kondigde Biocartis een nieuwe samenwerking aan met het Nederlandse SkylineDX voor de ontwikkeling van een versie van diens Merlin-test die werkt op Idylla. Die test bepaalt of een lymfeklierbiopsie noodzakelijk is om het ziektestadium van melanoom (huidkanker) te bepalen. De dure test is sinds kort op de markt in de VS. Voor de Europese markt is een testkit in ontwikkeling. In afwachting van de Idylla-versie zal Biocartis de verkoop van die testkit in Europa verzorgen. Op die manier bouwt de test tractie op in de Europese markt. Opvallend is dat Biocartis als onderdeel van de overeenkomst en afhankelijk van toekomstige mijlpalen 10 miljoen euro zal investeren in converteerbare obligaties die SkylineDX uitgeeft. De hoofdaandeelhouder van SkylineDX is de bekende Nederlandse biotechinvesteerder Adrianus van Herk.

Eind maart lanceerde Biocartis de GeneFusion-longkankertest, een zeer belangrijke uitbreiding van het longkankermenu. Een tweede mijlpaal volgde op 22 april met de indiening van de goedkeuringsaanvraag van de eerste oncologietest (de Idylla MSI-test in darmkanker) bij het Amerikaanse geneesmiddelenagentschap (FDA). Het partnerschap met Amgen werd bijgestuurd. De indiening van een goedkeuringsaanvraag voor een darmkankertest bij de FDA is geschrapt. In ruil start een nieuw onderzoek naar de geschiktheid van de Idylla-technologie als 'companion diagnostic' voor een onderzoeksprogramma met hoge prioriteit van Amgen.

Conclusie

Biocartis rijgt de positieve nieuwsberichten aaneen, maar de beleggers laten het aandeel links liggen. Nochtans staat de sector door covid-19 in de belangstelling. Biocartis maakt vooruitgang om over enkele jaren structureel winstgevend te zijn. De waardering loopt fors achter op die evolutie, in vergelijking met Amerikaanse sectorgenoten. Dat bewijst de recente overname van GenMark door Roche tegen een in verhouding 100 procent duurdere waardering (9,4 keer de verwachte omzet 2021).

Advies: koopwaardig

Risico: hoog

Rating: 1C

Koers: 4,55 euro

Ticker: BCART BB

ISIN-code: BE0974281132

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 261,8 miljoen euro

K/w 2020: -

Verwachte k/w 2021: -

Koersverschil 12 maanden: -12%

Koersverschil sinds jaarbegin: -2%

Dividendrendement: -

Bron: trends.be
Terugnajaren liked last!

VKF6000
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 5

Bericht door VKF6000 »

Zou er weer positief nieuws op komst zijn ?
Deze week opnieuw een kleine -10 %.
Overal positieve commentaren en toch.
NIET TE VATTEN !!! :wtf:

fanskb
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 49

Bericht door fanskb »

VKF6000 schreef:
29 apr 2021 19:12
Zou er weer positief nieuws op komst zijn ?
Deze week opnieuw een kleine -10 %.
Overal positieve commentaren en toch.
NIET TE VATTEN !!! :wtf:
Overnamegrapje :D

VKF6000
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 5

Bericht door VKF6000 »

Als ik zie wat zij jaarlijks verbranden aan kapitaal dan mogen zij volgens mij nog 1000 mini labo's plaatsen per kwartaal zonder winstgevend te zijn. Steeds opnieuw geld ophalen zal ook niet blijven duren.
Dit is volgens mij dan ook de hoofdreden waarom de koers steeds naar beneden wordt getrokken :
1. Zij hebben om de 2 à 3 jaar vers geld nodig.
2. winstgevendheid in 2030 ? (Als zij nog bestaan)
Ps.: heb aandelen van het eerste uur toen men nog koersdoelen van €20 en meer voorhield.
Zal ook maar geduldig wachten zeker tot 2030 of later....
als ikzelf nog besta.
mvg
sperweroog liked last!

kronos
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Bericht door kronos »

@VKF: je bent niet de enige. Ik zit in dezelfde situatie als jij. :(

VWarena
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 683

Bericht door VWarena »

VKF6000 schreef:
29 apr 2021 21:39
Als ik zie wat zij jaarlijks verbranden aan kapitaal dan mogen zij volgens mij nog 1000 mini labo's plaatsen per kwartaal zonder winstgevend te zijn. Steeds opnieuw geld ophalen zal ook niet blijven duren.
Dit is volgens mij dan ook de hoofdreden waarom de koers steeds naar beneden wordt getrokken :
1. Zij hebben om de 2 à 3 jaar vers geld nodig.
2. winstgevendheid in 2030 ? (Als zij nog bestaan)
Ps.: heb aandelen van het eerste uur toen men nog koersdoelen van €20 en meer voorhield.
Zal ook maar geduldig wachten zeker tot 2030 of later....
als ikzelf nog besta.
mvg
Had een pakket aan 14,50 gekocht maar geloof sterk in hun concept en verhaal. Dit jaar bijgekocht aan 4,40 en nu gemiddelde van 6,50.
Waarom doet u niet hetzelfde als je in 't verhaal gelooft?
Als u er niet in gelooft, zwart ziet en hun bestaan zelfs in twijfel stelt... Dan zou ik eieren kiezen voor je geld en op de "sell" knop duwen. Andere oppurtuniteit kopen dan maar om uw (virtueel) verlies uit te wissen.
Gewoon zitten blijven en naar de koers staren doet u echt geen goed. Denk positief en succes!
kronos liked last!

kronos
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 174

Bericht door kronos »

Ik heb zeker niet beweerd dat ik er niet meer in geloof. Ik kocht pakketten aan 14,20 - 10,20 - 6,45 en 5,95. Ik wacht gewoon af tot ze nog eens naar 4 zakken voor een volgende aankoop, anders liggen mijn aankoopprijzen veel te dicht tegen elkaar. Het is alleen heel frustrerend dat het aandeel nu al zo lang tussen de 4 en de 5 aanschurkt. Het wordt echt vervelend want er zit geen noemenswaardige beweging in.

sperweroog
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 218

Bericht door sperweroog »

30/04/21 om 09:05
Bijgewerkt om 10:39
Bert Lauwers
Bert Lauwers
redacteur bij Trends

Het jonge miDiagnostics haalt 58 miljoen euro extra kapitaal op bij onder meer de Vlaamse investeerders Marc Coucke, Urbain Vandeurzen en Michel Akkermans voor de lancering van een ultrasnelle covid-19-test en voor de transitie naar een commercieel bedrijf.

Leuvens miDiagnostics lanceert 'heilige graal' voor snelle covid-19-testen
Marc Coucke
MiDiagnostics werd in 2015 met luide trom gelanceerd als een spin-off van het Leuvense onderzoeksinstituut imec, met de steun van de prestigieuze Amerikaanse universiteit Johns Hopkins. Voor imec was het de grootste spin-off ooit. MiDiagnostics werd gepresenteerd als de toekomstige revolutie in de gezondheidszorg. Gedaan met de traditioneel tijdrovende labo-analyses, heette het, dankzij een laagdrempelig en snelwerkend minisysteem met chipkaarten, die kleiner zijn dan een bankkaart, en een mobiel analysetoestel dat het formaat van een betaalterminal in de winkel heeft.

MiDiagnostics presenteert nu naar eigen zeggen de heilige graal voor covid-19-testen in de vorm van een ultrasnelle PCR-test die moet helpen om onze vrijheid te herwinnen. Het zal namelijk nog geruime tijd duren voordat wereldwijd groepsimmuniteit zal zijn bereikt, en virusmutaties en nieuwe varianten vormen grote uitdagingen voor het vaccinatieproces. "Ondertussen is er een grote behoefte aan snelle nauwkeurige tests die kunnen worden uitgevoerd op luchthavens, op het werk, op evenementen, in dokterspraktijken of zelfs thuis. Jammer genoeg hebben snelle covid-19-testen vaak een beperkte nauwkeurigheid, terwijl betrouwbare diagnostische testen, gebaseerd op PCR-analyse en uitgevoerd in centrale laboratoria, enkele uren tot meerdere dagen kunnen duren van een staalafname tot een testresultaat", stelt miDiagnostics.

De test van miDiagnostics combineert de nauwkeurigheid van PCR-tests in laboratoria met de snelheid van zelftesten, heet het. Een met een diepe neuswisser afgenomen staal wordt overgebracht op een PCR testkaart, waarvan de resultaten worden afgelezen door een compacte reader. Het testresultaat is amper 15 minuten na de afname gekend. Bij klassieke PCR-machines in labo's duurt dat vier à zes uur. Dat maakt de test van miDiagnostics uiterst geschikt voor het gebruik in luchthavens, omdat de huidige snelle antigeentesten onvoldoende betrouwbaar zijn en niet uitsluiten dat positieve gevallen door de mazen van het net glippen.

MiDiagnostics onderhandelt intussen al over zijn eerste commerciële samenwerkingen en de overeenkomsten met leveranciers om de productie op te schalen, zitten in de finale fase. De eerste proefprogramma's zijn gepland voor september. Zo zijn er gesprekken met Brussels Airport. Uiterlijk eind dit jaar moet de test op de markt zijn.

Bijkomende financiering
MiDiagnostics haalde bij de lancering meteen 60 miljoen euro op, waarvan bijna de helft bij een razend enthousiaste Marc Coucke. Collega-ondernemer Michel Akkermans, PMV, imec en Johns Hopkins tekenden voor de rest. In maart vorig jaar kwamen via een tussentijdse kapitaalronde van 14 miljoen euro ook Urbain Vandeurzen en Rudi Pauwels aan boord. De eerste ontpopte zich tot serie-ondernemer na de verkoop van zijn testsoftwarebedrijf LMS in 2012. Pauwels, die al vele jaren strijdt tegen het gebrek aan eenvoudige ziektediagnosemiddelen, is de oprichter van het biotechbedrijf Tibotec-Virco en het diagnosebedrijf Biocartis.

En nu wordt 58 miljoen euro opgehaald om miDiagnostics commercieel te lanceren. De family-offices van Coucke, Vandeurzen en Akkermans tekenen voor 38 miljoen, en daarnaast werd een niet-verwaterend krediet van 20 miljoen euro onderhandeld met de EIB.

"De bijkomende financiering zorgt ervoor dat dit technologisch pareltje volledig verankerd blijft in Vlaanderen. Wat uitzonderlijk is, gezien het totale bedrag aan risicokapitaalfinanciering", zegt voorzitter Urbain Vandeurzen. "De interesse van buitenlandse durfkapitaalfondsen voor deze financieringsronde was zeer groot, maar het zijn de Vlaamse ondernemers die de handschoen hebben opgenomen en het bedrijfsrisico op zich nemen", voegt bestuurder Peter Verhaeghe eraan toe.

Versterking management
MiDiagnostics versterkt meteen ook zijn management, met Katleen Verleysen als CEO en Hans Vanderwegen als COO. Nicolas Vergauwe, die de voorbije drie jaar de functies van CEO en CTO combineerde, blijft CTO. Verleysen is een oudgediende in de Belgische biotech met een ruime internationale ervaring. Zo was ze een van de stichtende wetenschappers van het biotechbedrijf Serenex. Nadat Serenex werd verkocht aan Pfizer, keerde ze terug naar België. In 2012 werd ze de CEO van het Gentse biotechbedrijf Pronota dat in 2014 werd overgenomen door Biocartis.

"De pandemie heeft de zwakheden van ons gezondheidszorgsysteem blootgelegd. Tot op heden zijn we nog altijd niet in staat om snel en op grote schaal een accurate en systematische diagnose te stellen voor covid-19", zegt CEO Verleysen. "Met zijn uiterst innovatieve ultrasnelle PCR-test, buiten het labo, heeft miDiagnostics alle troeven in handen om een disruptieve speler te worden op de diagnostische markt. We zijn ook de gesprekken gestart om een snelle PCR-gebaseerde ademtest voor covid-19, recent ontwikkeld door imec, op de markt te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat deze wetenschappelijke doorbraak zeer waardevol zal blijken voor het indijken van de covid-19 pandemie, maar ook voor de diagnose van alle andere aandoeningen van de luchtwegen", besluit zij.

Bron: Trends
Terugnajaren liked last!

Plaats reactie