Order €1.000 aandelen ING = €2,30 bij DEGIRO
Beleg met zeer lage tarieven, meer informatie

Econocom

Beleggen, aandelen kopen in België, informatie, koersen en analyses

ugeerts
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 664
Contacteer:

Re: Econocom

Bericht door ugeerts »

Putbruy schreef:
17 jul 2020 07:01
(tijdelijk) uitgestapt, ben tegenwoordig héél tevreden met 12% winst. Blijf het zeker volgen
Idem. Vandaag en vorige week een paar tranches verkocht ts €2,25 - 2,32, ongeveer 25% van mijn port in Econb.
Ad genoemde koersen lijken ze me nu licht overgewaardeerd en sentiment gedreven, maar op de LT. zijn ze in goede doen.
Ik reken op een komend uitstekend 3de en 4de kwartaal en einde jaar bij benadering €2,7.
__________________________________________________________________________________

Volg Beursig.com op Twitter en Facebook

ugeerts
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door ugeerts »

CHRISTO schreef:
21 jul 2020 08:25
Blijkbaar is econocom wederom gestart met inkoop van aandelen, dus hun resultaten zullen wel niet zo slecht zijn zeker anders zouden ze hun cash in het bedrijf houden, of redeneer ik verkeerd.
Dat is toch het plan, in vervanging vd dividend uitkering van 2020.
Betreffende de resultaten 2020 K2 hebben ze al een inkijk gegeven. In vergelijking met 2019 K2 zal de omzet een 10-15% lager uitkomen maar blijft de operating profit ong. gelijk. Dat de rentabiliteit/efficientie dus stijgt is grotendeels te wijten aan hun doorgedreven kostenbesparings programma.
__________________________________________________________________________________

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 589
Contacteer:

Bericht door kierkegaard »

ugeerts schreef:
21 jul 2020 16:15
Putbruy schreef:
17 jul 2020 07:01
(tijdelijk) uitgestapt, ben tegenwoordig héél tevreden met 12% winst. Blijf het zeker volgen
Idem. Vandaag en vorige week een paar tranches verkocht ts €2,25 - 2,32, ongeveer 25% van mijn port in Econb.
Ad genoemde koersen lijken ze me nu licht overgewaardeerd en sentiment gedreven, maar op de LT. zijn ze in goede doen.
Ik reken op een komend uitstekend 3de en 4de kwartaal en einde jaar bij benadering €2,7.
Welke metric gebruik je om ze overgewaardeerd te vinden? Zelfs als ik uitga van een zeer conservatieve schatting van de jaarwinst, lijken ze me nog sterk ondergewaardeerd, gelijk hoe je ernaar kijkt. Dat betekent niet dat ik een grote fan ben, maar over de lage waardering valt m.i. niet te twisten.
Wimpie85 liked last!

ugeerts
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door ugeerts »

Ik zei nu (op vandaag) en licht (dus niet zwaar). Dat ik ze dus tout court overgewaardeerd vind heb ik niet gezegd.
De K/W ligt rond 10, wat redelijk is voor de sector, namelijk de low-margin lease en support IT sector. Je moet Econb niet gaan vergelijken met een IBM, Microsoft of Apple, in die business zitten ze niet.
Plus er is nog een overhangend negatief sentiment, in 2017 het trauma vh boekhoudschandaal in Italie en er is nog de hoogbejaarde leeftijd vd eigenaar/ceo, vraagtekens dus voor de toekomst.

Ik ga uit van een progressief stijgende omzet in de komende kwartalen die een hefboomeffect gaan hebben om ze naar de 2,5 - 3 euro einde jaar te tillen. Volgende 2 jaren lijkt me een stijging van €1/jaar niet onmogelijk.

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Een kw van 10 kan je al niet overgewaardeerd noemen m.i., zelfs niet licht.

Maar hoe kom je aan die kw van 10?

Als we uitgaan van 100 miljoen operationele winst dit jaar, geeft dat aan 245 M uitstaande aandelen een wpa van 0,48 en een kw van ongeveer 5,5.

Een kw van 10 dat zou betekenen dat ze dit jaar 0,22 euro winst maken per aandeel of 53,9 M op jaarbasis. Maar ze draaiden al 43 miljoen winst in het door corona aangetaste H1. Dus je gaat uit van een winst van ocharme 10 M in de tweede jaarhelft?

Of laten we het makkelijk houden en de kw berekenen op de cijfers van vorig jaar (126 M winst), dat geeft een kw van 4,4.

ugeerts
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door ugeerts »

Operationele winst is nog niet hetzelfde als netto winst. In de bottom line is er nog een afsplitsing van winst toegewezen aan aandeelhouders, en dat is dus niet 100%. Maar mij interessert het meer waarom je GEEN fan bent van Econb, verklaar je eens nader.

kierkegaard
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

En kw is een vrij slechte graadmeter, maar overgewaardeerd? Ik denk het niet vanuit een strikte financiële logica.

Voor de rest idd geen grote fan. Een hoge omzet, maar ze halen daar te weinig winst uit. En al die vertakkingen, een kat vindt er haar jongen niet in. Een duidelijke strategie zie ik ook niet echt. En dan de schuld, alhoewel die wel onder controle lijkt. Maar toch lijken ze mij behoorlijk fragiel.

Ik heb ze toch in portefeuille gehad in het verleden, meestal voor korte tijd. Nu ook. Maar eerder speculatief en net omdat ik ze aan deze koersen ondergewaardeerd vind.

ugeerts
Forum elite
Forum elite
Contacteer:

Bericht door ugeerts »

ik herhaal voor de tweede keer wat ik zei "licht overgewaardeerd", dat is niet hetzelfde als "overgewaardeerd".
Dat de winst tegenover omzet laag is , en dus ook gevoelig is voor onverwachte schokken, is eigen aan hun sector, low-margin IT.
Bouchard (ceo) heeft dan nog als tweede business kenmerk over de jaren op systemische basis overnames te doen en daarna de tegengevallen onderdelen weer te desinvesteren. Het eindresultaat is een kluwen van bedrijfjes en risico op ronddraaiende facturaties / boekhoud schandalen. Iedereen kent nog de invoering vd IRFS regels bij Econb, waardoor in 2017 hun geconsolideerde winst plots stukken lager dook.
Om al die reden blijft Econ een speculatieve gok, dat is juist. Ik zie ze ook niet meer de koersen pre-irfs van €7 uit 2016 te halen. Op de LT 2 jaar verkoop ik als ze toppen tegen de 4 euro.

Mijn tijdelijk verkoop van nu is een speculatie op komend slecht nieuws: tegengevallende k2 cijfers en de 2de corona golf die overal opduikt. Vooralsnog hebben de beursindexen er nog geen last van, maar kan nog komen.

CHRISTO
Forum actieveling
Forum actieveling
waarderingen: 160
Contacteer:

Bericht door CHRISTO »

Er zijn nu toch minder dan 220.000.000 aandelen in omloop, gisteren hebben ze er nog 1.800.000 geschrapt van die 220.000.000.

dus minder mondjes en dus hoger WPA lijkt me.

Venduro
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 31
Contacteer:

Bericht door Venduro »

CHRISTO schreef:
21 jul 2020 20:20
Er zijn nu toch minder dan 220.000.000 aandelen in omloop, gisteren hebben ze er nog 1.800.000 geschrapt van die 220.000.000.

dus minder mondjes en dus hoger WPA lijkt me.
Heb ik iets gemist?
Ze zijn nog maar net van +245milj naar +220milj aandelen gegaan.

Deelnemen aan het forum + meer functies?

Discussieer met duizenden beleggers, minder
advertenties, ideaal voor smartphone, betere
gebruikservaring en gratis abonneren op favoriete
onderwerpen. Registreer binnen 1 minuut!

Plaats reactie