Econocom

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL 20, lokale fondsen, etc.
Plaats reactie
wannesax
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 872

Q1

Berichtdoor wannesax » 21 Apr 2018 11:58

De eerste kwartaalresultaten zijn gepubliceerd en het stof lijkt hier stilaan terug te zijn gaan liggen.

De cijfers zijn goed, zonder meer, en in de lijn van de verwachtingen die de groep vooropgesteld had.
De koers kende een hobbelig verloop en is op het einde van de dag wat ze is.

Een divisie hinkt wat achter op de rest maar Econocom belooft dat het met deze afdeling goedkomt op jaarbasis.
Het bedrijf zit immers volop in ‘investeringsmodus’ n.a.v. het nieuwe vijfjarenplan ‘E for Excellence’ (voor alle duidelijkheid: dit is een strak strategisch plan dat loopt over vijf jaren, van 2018 t/m 2022, en niét - oh willekeur - over ‘vier’ jaren :roll: .

Na de halfjaarresultaten in juli 2017 werd er door de groep op gewezen dat de ‘iets’ tegenvallende cijfers te wijten waren aan diverse, uitgestelde contracten en het jaarresultaat niet in het gedrang zou komen.
Ik heb ze toen op hun woord geloofd en ... de verwachtingen werden ruimschoots ingelost.

Dikke onweerswolken pakten zich de jongste weken samen boven het Econocomtopic.
Onheilsprofeten met zware tijdingen over de massale verkoop van aandelen door insiders joegen menig vastberaden Econocombelegger de schrik om het hart.

Dat de mogelijkheid bestond dat er flink winst werd genomen, gebeurlijk zelfs door oud-gedienden die door de split (zie De Senacour) na een vijf- of zesbagger de kassa zagen rinkelen, werd zelfs niet in overweging genomen.
Integendeel, het was zelfs koren op de molen van sommige zelfverklaarde beursgoeroes die met ellenlange epistels vol onzin hun absurde mening over het uitgespuwde aandeel kwamen spuien, ... en er dan op de koop toe nog een uitgesproken conclusie aan vastknoopten.

Het was bijna meelijwekkend om vast te stellen dat een believer haast verontschuldigend kwam melden dat de organische groei van de groep eigenlijk niet zo slecht was terwijl hij als 'serieuze belegger' toch zijn huiswerk doet.

Sinds 2006 ben ik een trouwe belegger in het aandeel Econocom.
Ik zou het zowaar één van mijn beurslievelingen durven noemen :D .
Vele watertjes hebben wij samen doorzwommen, tot zelfs de grote financiële crisis toe.
Ik moet toegeven dat ik dit bedrijf steeds meer ben gaan appreciëren en alleen maar in waarde heb zien toenemen, en dit niet enkel op lucratief gebied want dit parcours ga ik hier niet uit de doeken doen.

Dat een beurshuis zijn opvolging van de groep start en zijn analyse gedeeltelijk baseert op zijn ongerustheid over de insider-verkopen zegt veel over de oppervlakkigheid van de analist.
Wanneer er tevens geen advies of koersdoel kan gegeven worden aangezien vanaf januari 2018 IFRS 15 van toepassing is en we pas in Q1 zitten, ben je in mijn ogen een luiaard.

Overigens handhaven KBC Securities en CM-CIC wel hun prognoses.
https://www.trivano.com/aandeel/econocom.91.adviezen

Aan iedereen een fijn WE.

Mvg
Wannes
Ernesto liked last!

Wimpie85
Premiummember
Premiummember
waarderingen: 344

Re: Econocom

Berichtdoor Wimpie85 » 21 Apr 2018 13:21

de Senacour schreef:
Wimpie85 schreef:
Thierry schreef:Ik begrijk niets niet meer; het zal nog in rood eindigen ! :evil:

Nope: uiteindelijk toch een 'mooie' 0,46% dagwinst, daar moeten we het dan maar mee doen. :roll:

Niet panikeren!!! het plan(vijf jaar) moet nog uiteengezet,en opgestart worden,er is op dit ogenblik geen enkele reden om bij Econocom ook maar aan iets te twijfelen.

Wie zegt dat ik panikeer dan?

Ik vind het alleen hemeltergend dat je aan de ene kant met goeie cijfers zit & aan de andere kant een beurskoers van lik m'n vestje.

johnnybeurs
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 665

Berichtdoor johnnybeurs » 23 Apr 2018 09:34

nog eens gekeken naar shortselling ....geen shorters op econocom ;)
in port : arcelor, Acacia pharma, Thrombo - oxurion, Celyad, Nyrstar ,Greenyard foods , econocom, SBM Offshore ,MDxHealth, Sanofi ( Fr ), Merck (D ) ,fondsen , obligaties.

Groofy01
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 8

Berichtdoor Groofy01 » 23 Apr 2018 09:42

Ik vraag mij toch af, wie zijn deze verkopers, hier moet toch iets achter zitten. Met dergelijke cijfers te worden afgestraft. Ik zie ons nog onder de €5 duiken.

Groofy01
Forum verkenner
Forum verkenner
waarderingen: 8

Berichtdoor Groofy01 » 23 Apr 2018 09:54

Groofy01 schreef:Ik vraag mij toch af, wie zijn deze verkopers, hier moet toch iets achter zitten. Met dergelijke cijfers te worden afgestraft. Ik zie ons nog onder de €5 duiken.

Nog geen uur handel en al 89000 stuks de deur uit!!

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1083

Berichtdoor bertje » 23 Apr 2018 11:16

Toen we onder de 6 doken ben ik in plaatst van aandelen turbo's beginnen kopen met wat toen zeer veilig leek stoploss van 4.95, ondertussen al onder de 5.3. :o
We zijn zelfs al onder de beurswaarde van 1.3 miljard gedoken.
Er was nochtans geen winstwaarschuwing. Netto dividend van 2.26% en herhaling van hun zeer ambitieus doel voor 2022.

jens_dev
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 3107

Berichtdoor jens_dev » 23 Apr 2018 11:33

Als je geen winstcijfers meedeelt kan je moeilijk een winstwaarschuwing geven.
14-11-2014 liked last!
Never waste a good crisis

bertje
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 1083

Berichtdoor bertje » 23 Apr 2018 12:24

jens_dev schreef:Als je geen winstcijfers meedeelt kan je moeilijk een winstwaarschuwing geven.

Moet inderdaad een omzetwaarschuwing zijn.

De enige divisie die achteruit boerde was Technology Management & Financing, waar de omzet 6,3 procent lager lag dan in dezelfde periode van vorig jaar. De daling werd vlot gecompenseerd door de groei bij Services (+19,7%) en Products & Solutions (+16,4%, zonder overnames). Het bedrijf is ervan overtuigd dat er over heel 2018 groei zal zijn bij de achterblijver.
14-11-2014 liked last!

wannesax
Forum veteraan
Forum veteraan
waarderingen: 872

Berichtdoor wannesax » 23 Apr 2018 13:48

Uit "De Marktenchat" van De Tijd (23/4/2018):

Wat is er aan de hand met Econocom? Goede Q1-cijfers vs insider(s) die grote aandelenpakketten verkopen?

kurt.vansteelandt: je kunt niet ontkennen dat insiders zoals Jean-Philippe Roesch en Veronique Di Benedetto de jongste tijd stevig aandelen verkochten, nooit goed voor het beleggersvertrouwen. En in de jongste update stelde de belangrijkste afdeling, Technology Management & Finance (TM&F), teleur. Dat is de afdeling waarbij klanten hun volledige IT-beheer aan Econocom uitbesteden. De meeste analisten blijven positief over het bedrijf, maar vermoeden dat het management eind 2017 nog wat belangrijke contracten snel heeft afgesloten om de doelstellingen te halen.
En dat wreekt zich natuurlijk begin 2018.

Dus ... in juli krijgen we supercijfers :roll:
Dan wordt zoals gewoonlijk ook de winst gepubliceerd.

Ter herinnering:
"Overigens moet door nieuwe boekhoudregels de omzet in het vervolg mogelijk neerwaarts worden bijgesteld. In de nieuwe regels die vanaf 2018 gelden zou de omzet van vorig jaar 11 procent lager zijn uitgevallen, terwijl de operationele marge zou stijgen van 5,2 naar 5,8 procent."
Ernesto liked last!

14-11-2014
Forum elite
Forum elite
waarderingen: 593

Berichtdoor 14-11-2014 » 23 Apr 2018 16:54

Als je geen winstcijfers meedeelt kan je moeilijk een winstwaarschuwing geven.

Dat hoeft ook niet.

Autonome groei 3,2%, tel de zegeningen, maar tot en met 2022 een groeidoelstelling van gemiddeld bijna 19% per jaar.

Het zou een winstperverwaterdaandeelwaarschuwing moeten zijn, maar dat is geen officieel winstbegrip.